945 -96 Problem med spridar relä

Allt kring bilel, som t.ex. relän, säkringar, kablage, lampor, bilstereobyggen etc.
Mangan945
Uppkörning
Inlägg: 964
Blev medlem: 03 okt 2010, 17:56
Kör: 945T4+,945T4, 945ltt
Ort: Dals-Ed
Kontakt:

945 -96 Problem med spridar relä

Inlägg av Mangan945 »

Hej, har upptäckt att det är problem med spridar relät i min 945 -96 ltt.
Det svarta relät som sitter bredvid tändmodulen , på insidan av framskärmen.

Problemet gör att bilen inte startar, får ingen gnista från tändspolen alls.
Men om jag vickar lite på relät startar bilen, men den kan bara dö efter en stund.
När bilen dör och jag vrider av tändningen fortsätter det att låta från relät ungefär varannan sekund.
Om jag tar ur relät och ansluter det lite granna och samtidigt rör lite på det och håller still, låter det från relät med tändning avstängd.
När jag vickar relät åt andra håller slutar det låta.

Så jag provade med ett annat spridar relä från en 940 GL -91, den hade 2 st spridar relän som är inkopplade.
Ska det vara så?

Har sprutat i kontakt spray och tryckt in kablarna från elhärvan in i kontakten med samma resultat.

Vad tror ni?
Nån mer som detta har hänt för?
Tänkte byta kontakten och se om felet beror på glapp.
944 Turbo -93, 945 Turbo+/pkt -94 Mörkgrå http://forum.7900klubben.se/viewtopic.php?f=83&t=68512, 945 S Ltt -96.

Eda
Webmaster
Inlägg: 1803
Blev medlem: 31 jan 2007, 00:07
Kör: 965, AMC

Re: 945 -96 Problem med spridar relä

Inlägg av Eda »

Med tändningen av ska reläet vara tyst om det inte får spänning från någon annanstans.

Har du kollat i ett elschema om du bara får spänning från tändning till reläet?

Det finns ju två alternativ om du bara får spänning från tändning:
Reläet har gått jättesönder.
Du får spänning till reläet även fast du inte ska ha det, dock borde inte bilen dö pga det.
Då har du nog problem någon annanstans.

Xoffis
Svart bälte i SÖK!
Inlägg: 2344
Blev medlem: 18 sep 2010, 23:14
Kör: V70T5
Ort: Växjö
Kontakt:

Re: 945 -96 Problem med spridar relä

Inlägg av Xoffis »

Kikade i grönbok och faktum är att detta "spridare relä" (korrekt namn radioavstörningsrelä) matas med osäkrad konstantström från batteriet, så ifall det är kortis i det så kan det börja låta även utan tändning! (relät har tillgång till konstant jord också)

Styrspänning till relät kommer ifrån styrsystemets huvudrelä (även kallat soppapumpsrelä vill jag minnas)

Så jag hade börjat med att koppla ur "spridarrelät" slå på tändningen och mät stift nummer 2 (mot jord) i hållaren för "spridarrelät" där skall du nu ha konstant 12V mät igen med tändningen avslagen så skall det inte vara någon spänning där.

Om det inte blir någon spänning där eller om den är på hela tiden så är det "bränslerelät" du skall börja felsöka..
Nuvarande bil:
Volvo V70 T5 -97
Tidigare bilar:
Volvo 760 GLE -84 | Volvo 740 GLE -90
Volvo 760 GLE -88 | Volvo 740 GLT -90
Volvo 960 E -95 | Volvo 850 GLT -92
Volvo 850 GLT -92

Skriv svar