Nu var det min tur att få knas med hastighetsmätaren. Den funkar ibland efter längre tids körning men är oftast död. Ibland, men inte alltid, kommer den igång om man knackar till hårt på mätaren. Räkneverket stannar samtidigt som nålen. Jag tog kontakt med skroten idag, och där påstår en av de äldre rävarna att det finns fyra olika instrumenthus 91-92, 93-94, 95-96, och 97-98. Vilken är den stora skillnaden, och funkar något av dom på min 93:a? Någon som har liggandes?
M.v.h Tobbe
Hastighetsmätarproblem... 940 -93
Re: Hastighetsmätarproblem... 940 -93
Enda jag vet är att 91-92 skiljer sig mot de andra.
- ramme
- Svart bälte i SÖK!
- Inlägg: 2609
- Blev medlem: 14 okt 2004, 10:22
- Kör: Bakhjulsdrivet
- Ort: Göteborg
Re: Hastighetsmätarproblem... 940 -93
Jag har inget definitivt svar att komma med, men jag har forskat lite i detta på sistone då mätarhuset i min också har börjat strula en del på exakt samma sätt som du beskriver.
Min bil är en 93a uttagen sent -92, och det verkar som att de tidiga, precis som David skriver, har annorlunda kontakter på baksidan.
Dessa påminner till utseendet mer om tidigare bilar typ 740 mfl. (Jag kollade en mängd mätarhus på bildelsbasen och jämförde utseenden, alla -94 hus jag kollade såg annorlunda ut tex).
Så jag misstänker att man får hålla sig till ett visst spann där ens årsmodell ingår, i vårt fall bör det röra sig om 91 till 93.
Det fanns ett enda -93 hus på bildelsbasen när jag kollade sist, men det saknade turbomätare som jag ska ha i min, så jag kommer att skicka iväg mitt och få det renoverat istället.
EDIT: Nu spekulerar jag, men eventuellt kanske ett 94 hus passar på din bil beroende på när under 93 den är tillverkad. Säkrast är att helt enkelt ta loss huset och kolla hur det ser ut.
Min bil är en 93a uttagen sent -92, och det verkar som att de tidiga, precis som David skriver, har annorlunda kontakter på baksidan.
Dessa påminner till utseendet mer om tidigare bilar typ 740 mfl. (Jag kollade en mängd mätarhus på bildelsbasen och jämförde utseenden, alla -94 hus jag kollade såg annorlunda ut tex).
Så jag misstänker att man får hålla sig till ett visst spann där ens årsmodell ingår, i vårt fall bör det röra sig om 91 till 93.
Det fanns ett enda -93 hus på bildelsbasen när jag kollade sist, men det saknade turbomätare som jag ska ha i min, så jag kommer att skicka iväg mitt och få det renoverat istället.
EDIT: Nu spekulerar jag, men eventuellt kanske ett 94 hus passar på din bil beroende på när under 93 den är tillverkad. Säkrast är att helt enkelt ta loss huset och kolla hur det ser ut.
Volvo 744 GL -88B / Volvo 940 Turbo -93 / Volvo 760 GLE -83 / Volvo 760 GLE -84 / Toyota Cressida -78
-
- Uppkörning
- Inlägg: 973
- Blev medlem: 19 aug 2008, 10:57
- Kör: 944 GL -93. Röd 601
- Ort: Västra Frölunda, Göteborg
Re: Hastighetsmätarproblem... 940 -93
Jag får tacka så mycket för de svaren. När jag kollade bildelsbasen fanns inga äldre hus än 95, så jag får leta vidare. :/
- ramme
- Svart bälte i SÖK!
- Inlägg: 2609
- Blev medlem: 14 okt 2004, 10:22
- Kör: Bakhjulsdrivet
- Ort: Göteborg
Re: Hastighetsmätarproblem... 940 -93
Hit ska jag skicka mitt på renovering tänkte jag, du kan ju höra med honom om han antingen har extra att sälja dig, eller om du vill skicka in ditt på renovering också.
https://www.blocket.se/orebro/Matarhus_ ... ?ca=15&w=3
Jag har fått ett 740 mätarhus renoverat där tidigare och vart kanonnöjd med det.
https://www.blocket.se/orebro/Matarhus_ ... ?ca=15&w=3
Jag har fått ett 740 mätarhus renoverat där tidigare och vart kanonnöjd med det.
Volvo 744 GL -88B / Volvo 940 Turbo -93 / Volvo 760 GLE -83 / Volvo 760 GLE -84 / Toyota Cressida -78
-
- Uppkörning
- Inlägg: 964
- Blev medlem: 03 okt 2010, 17:56
- Kör: 945T4+,945T4, 945ltt
- Ort: Dals-Ed
- Kontakt:
Re: Hastighetsmätarproblem... 940 -93
Har samma problem i farmors -93 940 turbo. Bytte till ett annat mätarhus från en -93 turbo, men det hände samma grej där.
Att hastighets mätaren la av, och man får dunka över mätarhuset.
För henne händer det oftast när det är väldigt fuktigt ute.
91-92 skiljer en del, finns 2 varianter, en med el styrd klocka och en vanlig.
Sen har väl dessa 4 kontakter till hastighetsmätaren.
De senare har 3.
Att hastighets mätaren la av, och man får dunka över mätarhuset.
För henne händer det oftast när det är väldigt fuktigt ute.
91-92 skiljer en del, finns 2 varianter, en med el styrd klocka och en vanlig.
Sen har väl dessa 4 kontakter till hastighetsmätaren.
De senare har 3.
944 Turbo -93, 945 Turbo+/pkt -94 Mörkgrå http://forum.7900klubben.se/viewtopic.php?f=83&t=68512, 945 S Ltt -96.