Inget ljud alls om jag kopplar i de bakre högtalarna

Allt kring bilel, som t.ex. relän, säkringar, kablage, lampor, bilstereobyggen etc.
Användarvisningsbild
Tilly
Uppkörning
Inlägg: 498
Blev medlem: 11 jun 2005, 19:17
Kör: 744GL -86
Ort: Skärhamn

Inget ljud alls om jag kopplar i de bakre högtalarna

Inlägg av Tilly »

Jag monterade en ny radio i 740:n igår, en modern radio med ISO-kablage så jag fick alltså använda en adapterkabel för att få det att passa mot bilens original-härva. Något är dock fel någonstans för det fungerar bara om jag endast kopplar i det nio-poliga kontaktstycket där bara kablarna till främre högtalarna är med. Kopplar jag sedan i det fyrpoliga till de bakre högtalarna så försvinner allt ljud, både fram och bak.

Naturligtvis kan det vara fel i stort sett överallt i kopplingen men jag undrar ändå om någon händelsevis känner till fenomenet och har någon snabblösning på det innan jag får börja ta en djupare titt på kabeldragningen för ljudet i bilen. Nämnas kan att samma radio och samma ISO-adapter fungerade utan några problem i min tidigare 240.
Eric Tilly, Skärhamn

244 GL -87 | 244 DL -78 | 740 GL -86 | VW Polo -03
Bild

Användarvisningsbild
GummiFace
Övningskörning
Inlägg: 176
Blev medlem: 09 jun 2011, 20:28
Kör: 744 GLE -86

Re: Inget ljud alls om jag kopplar i de bakre högtalarna

Inlägg av GummiFace »

Hade samma fel i Opeln där alla högtalare inte spelade någonting. Eftersom det är en gammal bil så är det draget egna kablar till hatthyllan för högtalare där. Jag tog bort baksätet och där hade ena kabelns hölje nöts bort av baksätet så att den låg mot karossen. Blev en snabblösning och tejpade runt skadan och allt ljud funkade igen.

Så ja det är möjligt att någon högtalarkabel ligger och "jordar" någonstans, men du kör väl med original kablage hela vägen? Kanske långsökt att det skulle nötas sönder någonstans men man vet ju aldrig. Hade du bakre högtalare med förra stereon?
- 1988 Volvo 360 GL, B200F
- 1988 Mercedes-Benz W124, 200D
- 1990 Chevrolet Caprice, 305 EFI

http://www.garaget.org/GummiFace

Användarvisningsbild
Tilly
Uppkörning
Inlägg: 498
Blev medlem: 11 jun 2005, 19:17
Kör: 744GL -86
Ort: Skärhamn

Re: Inget ljud alls om jag kopplar i de bakre högtalarna

Inlägg av Tilly »

Det fanns inga kablar till bakre högtalare i bilen från början så de fick jag dra när jag satte i högtalarna. De har ju fungerat innan. Radion satt som sagt i en annan bil innan och då fungerade alla fyra högtalare i den. Jag får helt enkelt kolla kablaget och se efter hur jag egentligen har kopplat i den här bilen.
Eric Tilly, Skärhamn

244 GL -87 | 244 DL -78 | 740 GL -86 | VW Polo -03
Bild

Användarvisningsbild
Tilly
Uppkörning
Inlägg: 498
Blev medlem: 11 jun 2005, 19:17
Kör: 744GL -86
Ort: Skärhamn

Re: Inget ljud alls om jag kopplar i de bakre högtalarna

Inlägg av Tilly »

Du hade rätt. Ena kabeln hade klämts av skruven som håller bakre bältet.

Med ny kabel så fungerar det...sådär. Det är nu ljud i de bakre högtalarna men väldigt, väldigt lågt. Så lågt att det i praktiken inte hörs. Samma i både höger och vänster. Vad kan det bero på? Är högtalarna kaputt helt enkelt? Bak är det Volvo HT-237, fram är det förmodligen också några originalhögtalare och de fungerar bra.

Bild
Eric Tilly, Skärhamn

244 GL -87 | 244 DL -78 | 740 GL -86 | VW Polo -03
Bild

Eirike93
Klubbmedlem 2022
Inlägg: 709
Blev medlem: 26 nov 2012, 13:01
Ort: Kungälv

Re: Inget ljud alls om jag kopplar i de bakre högtalarna

Inlägg av Eirike93 »

Det är inte bara fader på stereon som är skevt inställlt?
VW Golf TDI -06
VW Golf TDI Alltrack -16

Användarvisningsbild
Tilly
Uppkörning
Inlägg: 498
Blev medlem: 11 jun 2005, 19:17
Kör: 744GL -86
Ort: Skärhamn

Re: Inget ljud alls om jag kopplar i de bakre högtalarna

Inlägg av Tilly »

Nej. Det är egentligen bara när jag ställer fadern på enbart de bakre som jag hör att de alls fungerar, annars överröstar de främre högtalarna även om man sitter bak.
Eric Tilly, Skärhamn

244 GL -87 | 244 DL -78 | 740 GL -86 | VW Polo -03
Bild

David W
Klubbmedlem 2022
Inlägg: 1655
Blev medlem: 26 aug 2011, 18:56
Kör: Vårdslöst

Re: Inget ljud alls om jag kopplar i de bakre högtalarna

Inlägg av David W »

En av de bakre högtalarna är tokigt kopplade, var så på min 740. Byt plats på + & - för en högtalare bakom stereon
Bild
- Opel Rekord E -79
- Volvo 940 GL -94
Garaget.org/Bamzefan

Användarvisningsbild
Tilly
Uppkörning
Inlägg: 498
Blev medlem: 11 jun 2005, 19:17
Kör: 744GL -86
Ort: Skärhamn

Re: Inget ljud alls om jag kopplar i de bakre högtalarna

Inlägg av Tilly »

Okej, misstänkte nästan något sådant. Tycker att jag försökt koppla om dem men skall sätta mig med penna och papper och i tur och ordning prova alla möjligheter. ISO-kablaget från stereon måste ju stämma då det fungerat i andra bilar men kanske har jag sedan kopplat fel när jag satt i kablarna till baksätet i det fyrpoliga kontaktstycket.
Eric Tilly, Skärhamn

244 GL -87 | 244 DL -78 | 740 GL -86 | VW Polo -03
Bild

Ghurra
Van forumsanvändare
Inlägg: 1886
Blev medlem: 16 jan 2007, 00:27
Kör: Kombi-nerat
Ort: Sthlm
Kontakt:

Re: Inget ljud alls om jag kopplar i de bakre högtalarna

Inlägg av Ghurra »

Eller prova en högtalare i taget.
Du kan även "torrkoppla", dvs dra en separat kabel mellan stereo och högtalare.
Då borde du kunna höra om en högtalare är trasig, felkopplad eller har kortslutning...
V70 2.5 FT -12 (gas)
V70 2,5T AWD -05, Volvo 245 SE -93
V90 3.0 -98, Mazda 1300 -75
http://www.garaget.org/Ghurra
"If it ain't broken, dont fix it"

Skriv svar