Spolarpumpar

Allt kring bilel, som t.ex. relän, säkringar, kablage, lampor, bilstereobyggen etc.
Användarvisningsbild
Sapa
Uppkörning
Inlägg: 359
Blev medlem: 11 nov 2007, 18:40
Kör: 944 Turbo -98
Ort: Finspång

Spolarpumpar

Inlägg av Sapa »

Hej

945:a -98, frugan har problem med att det inte kommer nån vätska på framrutan ( bak sprutar det)

Båda pumparna verkar funka för surrar när jag väljer fram eller baksprut. Har lossat slangar del för del från rutan och neråt och testat men kommer inget vatten.

Om jag står framför bilen..vilken av pumparna går till framrutan...höger eller vänster pump? Hade hoppats att det skulle vara höger för den borde man kunna byta utan att ta bort hela luftburken...

Kan pumpen vara paj fast den surrar?

Tacksam för tips för regnar och blåsor satan ute så energin börjar tryta :(

mvh Mats

In The White
Moderator
Inlägg: 20137
Blev medlem: 27 jan 2009, 14:34
Kör: Herrgårdsvagn
Ort: Skåne
Kontakt:

Re: Spolarpumpar

Inlägg av In The White »

Minns inte vilken pump som är vilken!? Men luftburken är ju en baggis att montera bort.

Är impellern kass i pumpen kan den ju snurra utan att det kommer vätska. Köpte ny pump på biltema till min vinterbil, och den har funkat bra i flera år.

Eda
Webmaster
Inlägg: 1803
Blev medlem: 31 jan 2007, 00:07
Kör: 965, AMC

Re: Spolarpumpar

Inlägg av Eda »

Om impellrarna eller axeln har gått sönder så att pumpens axel snurrar men impellrarna står still så kommer det förstås inget vatten.

Följer du slangen från motorhuven till pumpen så ser du vilken det är, på min 960 kan jag ta tag i slangen bakom grillen och dra fram och tillbaka för att se vilken slang som går fram och vilken som går bak.
Om du inte har för mycket spolarvätska i tanken är det enkelt att dra pumpen rakt upp för att se när det slutar spruta på bakrutan. Har du full tank kommer det dock att rinna ut spolarvätska.

Ta bort slangen från pumpen och kör den för att se om det kommer något, om inte är det bara att skaffa en ny.
Du borde kunna byta plats på pumparna för att kunna använda framspolningen innan du skaffat en ny pump.

Även jag har köpt en pump på biltema för flera år sedan som fortfarande fungerar, men till bakrutan så den har inte använts jätteflitigt.

Användarvisningsbild
Sapa
Uppkörning
Inlägg: 359
Blev medlem: 11 nov 2007, 18:40
Kör: 944 Turbo -98
Ort: Finspång

Re: Spolarpumpar

Inlägg av Sapa »

Gu va snälla ni är! Tack! Var faktiskt inne på om jag skulle skifta pump eftersom den där bak sprutar och torkarn ändå är paj på frugans 54 000 mils "pärla". :-)

Jag tror framrutepumpen är den "gömda" närmast skärmen så får gräva fram den i "mörra".

Återigen tack!

mvh Mats

Användarvisningsbild
Sapa
Uppkörning
Inlägg: 359
Blev medlem: 11 nov 2007, 18:40
Kör: 944 Turbo -98
Ort: Finspång

Re: Spolarpumpar

Inlägg av Sapa »

Update fick igång eländet. Åkte till Biltema o köpte en ny men elkontakten var inte samma...borde kanske ha kollat det innan :-) Skiftade pump men funkade ändå inte....

Tog bort filergrejset som satt på slangen o körde raka rör istället och då fick frugan äntligen ett "sprut" hehe :-)

Tack för att ni svarade med tips!

mvh Mats

Ghurra
Van forumsanvändare
Inlägg: 1886
Blev medlem: 16 jan 2007, 00:27
Kör: Kombi-nerat
Ort: Sthlm
Kontakt:

Re: Spolarpumpar

Inlägg av Ghurra »

Biltema har backventiler också!
V70 2.5 FT -12 (gas)
V70 2,5T AWD -05, Volvo 245 SE -93
V90 3.0 -98, Mazda 1300 -75
http://www.garaget.org/Ghurra
"If it ain't broken, dont fix it"

Användarvisningsbild
unix
Svart bälte i SÖK!
Inlägg: 2061
Blev medlem: 30 sep 2005, 14:38
Kör: Säkert
Ort: Stockholm/Dalarna/Västmanland

Re: Spolarpumpar

Inlägg av unix »

Tänk också på att när det gäller pumpar så måste plus in på rätt sida, annars snurrar det inte alternativt roterar åt fel håll och vet man inte detta kan man tro att pumpen är sönder ;)
"Kör före du så väntar jag där framme"
Bild
855 T-5R/Ford ST/BMW E39/760TIC B23ET/164/740GLT 16v/Med mera

Skriv svar