koppla in elfläkt volvo 940, fördraget?

Allt kring bilel, som t.ex. relän, säkringar, kablage, lampor, bilstereobyggen etc.
rockabillyrebel
Van forumsanvändare
Inlägg: 1113
Blev medlem: 27 maj 2012, 20:33
Kör: Volvo 945 ltt - 95
Ort: Hindås

koppla in elfläkt volvo 940, fördraget?

Inlägg av rockabillyrebel »

Tjena, har bytt från höfläkt till elfläkt i min 945 årsm 95 utan ac. Kollat igenom FAQ tråden om inkoppling av elfläkt men den lösningen är inte riktigt de jag söker..
Så min fråga är, finns de ngn möjlighet att de e fördraget för elfläkt på min bil? Har redan orginal relä! behöver bara koppla in de!

Om de inte finns fördraget, vart tas tempsignalen ifrån i original elschema? Tempgivare för motorstyr eller för intstrument?

Tack på förhand!

Eda
Webmaster
Inlägg: 1803
Blev medlem: 31 jan 2007, 00:07
Kör: 965, AMC

Re: koppla in elfläkt volvo 940, fördraget?

Inlägg av Eda »

Sensorerna sitter framför kylaren, en för halvfart och en för full fart. Utan dem kommer du få problem med fläkten om du vill köra orginal.
Dessutom ska relät kopplas till databoxen, så den kan slå på fläkten också.

Se sid 7
http://www.volvowiringdiagrams.com/volv ... 201995.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;

Det framgår förstås inte om det gäller alla bilar eller bara för bilar med AC.

Om du har fördraget har jag ingen aning om.

rockabillyrebel
Van forumsanvändare
Inlägg: 1113
Blev medlem: 27 maj 2012, 20:33
Kör: Volvo 945 ltt - 95
Ort: Hindås

Re: koppla in elfläkt volvo 940, fördraget?

Inlägg av rockabillyrebel »

Okej, så dem sitter redan i kylet?
Tack så mycket för kopplingsschemat!

Nils Ö
Uppkörning
Inlägg: 554
Blev medlem: 09 jul 2010, 19:43
Kör: 945 -96

Re: koppla in elfläkt volvo 940, fördraget?

Inlägg av Nils Ö »

Men "sensorerna" är ju AC:ns tryckgivare. De finns bara på bilar med AC.

På senare 940 med AC styrs fläkten av de två tryckgivarna utifrån AC:ns "behov". Dessutom styr bränslesystemet fläkten om motorn blir för varm. Det känner av motortemperaturen med den vanliga temperaturgivaren i toppen (den bakre av de två; den främre går ju till temperaturmätaren).

Tryckgivarna och bränsleboxen styr fläkten med ett relä som sitter längst framme till höger i motorrummet.

Även bilar utan AC, med höfläkt, har ju temperaturgivare i toppen, men jag tror det är annan mjukvara i bränsleboxen så att den inte ger någon signal för att styra en eventuell elfläkt.

Om det finns något fördraget så borde det synas framme i högra hörnan där reläet brukar sitta.

Vissa tidiga 940, och typ 740 -92, har en termobrytare i högra kanten på kylaren. Den styr fläkten när motorn blir för varm, istället för bränslesystemet. En lösning vore att sätta dit en sådan termobrytare, och ett relä.

rockabillyrebel
Van forumsanvändare
Inlägg: 1113
Blev medlem: 27 maj 2012, 20:33
Kör: Volvo 945 ltt - 95
Ort: Hindås

Re: koppla in elfläkt volvo 940, fördraget?

Inlägg av rockabillyrebel »

Aha, de e dem tre i kondensorn!
Men iom att jag inte har ac så borde jag kunna koppla in mig på bränsleboxens kablage (stift 10 & 11) o då ska de fungera med orginal relä?

Bifogar bild på relät så alla e med på vilket jag menar!
Bild
hosting images

Så, om jag har fattat de rätt nu så ska jag koppla de följande:
Från stift 10&11 på boxen till "in" på relät.
30 ska till batteri + via säkring, 15a borde la räcka?
Den gröna och röda ska till fläkten (hög/lågfart) och den svarta ska jordas?

Tänker jag knas nu? :) o om de spelar ngn roll så har jag en bränslebox från en 97a o den bilen hade ac :)

Eda
Webmaster
Inlägg: 1803
Blev medlem: 31 jan 2007, 00:07
Kör: 965, AMC

Re: koppla in elfläkt volvo 940, fördraget?

Inlägg av Eda »

Aha, jag misstänkte att var till AC men blev lite lurad av det stod front of radiator. Fick det till att de satt i kylaren, men det som Nils Ö skriver måste vara vad som menas.

De svarta borde vara jord till fläkt, röd grön är hel och halvfart.
10 i box ska kopplas till 1 på in i relät.
11 i box ska kopplas till 2 på in i relät.

Om du sätter de fel kommer fläkten att fungera, men gå i fel hastighet.

Enligt schemat ska det vara en grå säkring original, de ligger på 25 A.
Du skulle kunna dra pluskabel från säkringshållaren så får du säkringen på orginalplats samt att det framgår vad säkringen går till.

rockabillyrebel
Van forumsanvändare
Inlägg: 1113
Blev medlem: 27 maj 2012, 20:33
Kör: Volvo 945 ltt - 95
Ort: Hindås

Re: koppla in elfläkt volvo 940, fördraget?

Inlägg av rockabillyrebel »

Eda skrev:Aha, jag misstänkte att var till AC men blev lite lurad av det stod front of radiator. Fick det till att de satt i kylaren, men det som Nils Ö skriver måste vara vad som menas.

De svarta borde vara jord till fläkt, röd grön är hel och halvfart.
10 i box ska kopplas till 1 på in i relät.
11 i box ska kopplas till 2 på in i relät.

Om du sätter de fel kommer fläkten att fungera, men gå i fel hastighet.

Enligt schemat ska det vara en grå säkring original, de ligger på 25 A.
Du skulle kunna dra pluskabel från säkringshållaren så får du säkringen på orginalplats samt att det framgår vad säkringen går till.
Aah grymt!
Stog ju i kopplningsschemat vilken av stiften som gick te hel/halvfart så de e nog inga större problem :)
Okej, det hade jag missat! Tror jag för enkelhetens skull drar direkt från batteriet o så kör med hängsäkring bara!
Stort tack för hjälpen gubbs!
Återkommer när den e inkopplad o va resultatet blev!
Låt tråd va öppen tills vidare om ngn har nåt att tillägga!

Nils Ö
Uppkörning
Inlägg: 554
Blev medlem: 09 jul 2010, 19:43
Kör: 945 -96

Re: koppla in elfläkt volvo 940, fördraget?

Inlägg av Nils Ö »

rockabillyrebel skrev:Men iom att jag inte har ac så borde jag kunna koppla in mig på bränsleboxens kablage (stift 10 & 11) o då ska de fungera med orginal relä? /... /

om de spelar ngn roll så har jag en bränslebox från en 97a o den bilen hade ac :)
Vet inte. Det är inte säkert att boxen till en bil utan AC har den funktionen. Men det är ju bara att prova. Om du rycker ur kontakten till temperaturgivaren i toppen så ska fläkten gå hela tiden. Så på det viset slipper man varmköra motorn för att testa. (Avgasreningslampan tänds också, man får släcka den genom att ta bort batteriets minuspol en kort stund när man är klar.)

Boxen från -97 kanske inte kommer att fungera pga att den har immobiliser... osäker.

rockabillyrebel
Van forumsanvändare
Inlägg: 1113
Blev medlem: 27 maj 2012, 20:33
Kör: Volvo 945 ltt - 95
Ort: Hindås

Re: koppla in elfläkt volvo 940, fördraget?

Inlägg av rockabillyrebel »

Nils Ö skrev:
rockabillyrebel skrev:Men iom att jag inte har ac så borde jag kunna koppla in mig på bränsleboxens kablage (stift 10 & 11) o då ska de fungera med orginal relä? /... /

om de spelar ngn roll så har jag en bränslebox från en 97a o den bilen hade ac :)
Vet inte. Det är inte säkert att boxen till en bil utan AC har den funktionen. Men det är ju bara att prova. Om du rycker ur kontakten till temperaturgivaren i toppen så ska fläkten gå hela tiden. Så på det viset slipper man varmköra motorn för att testa. (Avgasreningslampan tänds också, man får släcka den genom att ta bort batteriets minuspol en kort stund när man är klar.)

Boxen från -97 kanske inte kommer att fungera pga att den har immobiliser... osäker.
Aah okej, orginalboxen finns som sagt ej kvar! Den jag har e en 962 box tror jag.. O den e dessutom chippad så immobilizer finns ej kvar :)
Men ska isf testa o koppla in de enligt schema så får vi se om det fungerar! Känns skummt att de skulle finnas 2 boxar för ac och en utan..

rockabillyrebel
Van forumsanvändare
Inlägg: 1113
Blev medlem: 27 maj 2012, 20:33
Kör: Volvo 945 ltt - 95
Ort: Hindås

Re: koppla in elfläkt volvo 940, fördraget? *löst*

Inlägg av rockabillyrebel »

Kopplade in allt idag o de fungerar alldeles utmärkt [thum]
Fanns ett färdigt kontaktstycke uppe vid höger fjädertorn, där satt signalkablatna från boxen till relät :)

Stort tack för all hjälp :) tråd kan nu låsas!

Lehto
Klubbmedlem 2022
Inlägg: 941
Blev medlem: 08 maj 2015, 17:23
Kör: Volvo 940
Ort: Västerås

Re: koppla in elfläkt volvo 940, fördraget?

Inlägg av Lehto »

Visa gärna bild, var kablarna från boxen alltså färdig dragna ut till motorutrymmet? Det underlättar ju väldigt isf.
940 Turbo brukis: Bild

rockabillyrebel
Van forumsanvändare
Inlägg: 1113
Blev medlem: 27 maj 2012, 20:33
Kör: Volvo 945 ltt - 95
Ort: Hindås

Re: koppla in elfläkt volvo 940, fördraget?

Inlägg av rockabillyrebel »

Lehto skrev:Visa gärna bild, var kablarna från boxen alltså färdig dragna ut till motorutrymmet? Det underlättar ju väldigt isf.
Står beskrivet bättre i min projekttråd :) slå en kik där vettja!
Men det är stift 10&11 i bränsleboxen som går till fläkten hög/låg.
En blå/svart o en svart/vit kabel som du hittar under höger fjädertorn :)

Eda
Webmaster
Inlägg: 1803
Blev medlem: 31 jan 2007, 00:07
Kör: 965, AMC

Re: koppla in elfläkt volvo 940, fördraget?

Inlägg av Eda »

Vad kul att det fungerade!
Det var ju lite tveksamt om det var samma mjukvara i boxen för bilar utan ac.

Användarvisningsbild
Maxwell
Kassör & Medlemsansvarig
Inlägg: 6253
Blev medlem: 03 jul 2006, 15:58
Kör: En Volvo i taget.
Ort: Volvos huvudstad, Göteborg! Medlemsnummer: 183 Styrelseledamot i VROM
Kontakt:

Re: koppla in elfläkt volvo 940, fördraget?

Inlägg av Maxwell »

Finns den där funktionen även i gamla bilar tro? Har en el-fläkt som ska i min 760 och funderar lite på hur jag ska göra där.
Bild
760 GLE -88 // S90 3.0 -97

rockabillyrebel
Van forumsanvändare
Inlägg: 1113
Blev medlem: 27 maj 2012, 20:33
Kör: Volvo 945 ltt - 95
Ort: Hindås

Re: koppla in elfläkt volvo 940, fördraget?

Inlägg av rockabillyrebel »

Ja, det va gött att allt lirade! Dock har jag bytt till en 984 bränslebox som kom från en bil med ac, så hur de fungerar med en box från en bil utan ac låter jag vara osagt!

Samma sak med äldre modeller, elschemat jag fick var enbart för lh2.4 sprut!
Kan ju alltid hoppas martin! Alltid enklare med orginal inkoppling än separat relä och vippbrytare/tempgivare :)

Äldre bilar typ 740 osv med ac hade väll fläkten framför kondensorn+vanliga höfläkten?
Så har nämligen polaren på sin 740 gle - 88 med ac!

Användarvisningsbild
Maxwell
Kassör & Medlemsansvarig
Inlägg: 6253
Blev medlem: 03 jul 2006, 15:58
Kör: En Volvo i taget.
Ort: Volvos huvudstad, Göteborg! Medlemsnummer: 183 Styrelseledamot i VROM
Kontakt:

Re: koppla in elfläkt volvo 940, fördraget?

Inlägg av Maxwell »

Jo, det är så det ser ut. Det är lh 2.2. på 760, dom fick aldrig 2.4, men det löser sig nog. Originalreläet till el-fläkten har jag.
Bild
760 GLE -88 // S90 3.0 -97

Lehto
Klubbmedlem 2022
Inlägg: 941
Blev medlem: 08 maj 2015, 17:23
Kör: Volvo 940
Ort: Västerås

Re: koppla in elfläkt volvo 940, fördraget?

Inlägg av Lehto »

Någon som vet vilken säkring som elfläkten går på?
Hade velat koppla in min så "rätt" som möjligt och tänkte se till å gå via säkringsboxen istället för "fullösning" med separat säkring i motorutrymmet.
Har hittat följande: #6 Fläkt, Klimatanläggning - ECC | 30 A
Kan det stämma att det är säkring nummer 6? Den har rätt antal A åtminstone, men de står liksom bara "fläkt" eller är den till fläkten i kupén?
940 Turbo brukis: Bild

Nils Ö
Uppkörning
Inlägg: 554
Blev medlem: 09 jul 2010, 19:43
Kör: 945 -96

Re: koppla in elfläkt volvo 940, fördraget?

Inlägg av Nils Ö »

Det finns ingen säkring till kylfläkten, varken inne i bilen eller i motorrummet. Fläkten får ström direkt från batteriet (genom reläet). Säkring #6 är till kupéfläkten.

Den enda "säkring" som finns till kylfläkten är att ledningen från batteriet innehåller någon slags smältsäkring som brinner av om det blir riktigt stora kortslutningar. Då blir i princip hela bilen strömlös. Så att sätta dit en separat säkring är faktiskt ingen dum idé.

Lehto
Klubbmedlem 2022
Inlägg: 941
Blev medlem: 08 maj 2015, 17:23
Kör: Volvo 940
Ort: Västerås

Re: koppla in elfläkt volvo 940, fördraget?

Inlägg av Lehto »

Nils Ö skrev:Det finns ingen säkring till kylfläkten, varken inne i bilen eller i motorrummet. Fläkten får ström direkt från batteriet (genom reläet). Säkring #6 är till kupéfläkten.

Den enda "säkring" som finns till kylfläkten är att ledningen från batteriet innehåller någon slags smältsäkring som brinner av om det blir riktigt stora kortslutningar. Då blir i princip hela bilen strömlös. Så att sätta dit en separat säkring är faktiskt ingen dum idé.
Jaså det är så alltså. Ja då.får man väl kö så.då.
940 Turbo brukis: Bild

Skriv svar