Sabba för tjuvarna !

Allt kring bilel, som t.ex. relän, säkringar, kablage, lampor, bilstereobyggen etc.
Användarvisningsbild
HighwayStar
Övningskörning
Inlägg: 295
Blev medlem: 21 mar 2005, 21:37
Ort: Södertälje
Kontakt:

Sabba för tjuvarna !

Inlägg av HighwayStar »

Hey boys.. inte varit här på länge nu !
Till saken:

Jag har i natt haft inbrott i min 940 och varenda kabel till tändlås och annat drogs ut.. dock blev dom stoppade av rattlåset och kom ingen vart.. (inte ens stereon tog dom)
Så nu j*vlar ska jag göra vad jag kan för att sabba för dom små äcklena !
Jag har ett Cargard T70C som SJÄLVKLART var tillfälligt urkopplat =(

Har ni nå tips på vad mer man kan göra för att försvåra för dom ?
Jag har bilen parkerad 30-40 meter från mitt sovrum, och funderar på nån lösning där en sändare monteras i bilen och skickar signal till en mottagare in till mig..

Ös på med tips ! =)

EkF
Uppkörning
Inlägg: 615
Blev medlem: 09 apr 2012, 22:48

Re: Sabba för tjuvarna !

Inlägg av EkF »

Du kan ju ha ett växlande relä, så när man vrider på nyckeln utan att ha tryckt in knappen till relät så hoppar 4st larmsummers igång på 120 db var.
Trycker du in knappen och vrider så startar den som den ska.

Dessa sladdar kopplar du såklart in så långt ifrån tändningslåset som möjligt!
SM Racing
Volvo 744 GLT -89
http://www.garaget.org/?car=282888
Bild

Nils Ö
Uppkörning
Inlägg: 554
Blev medlem: 09 jul 2010, 19:43
Kör: 945 -96

Re: Sabba för tjuvarna !

Inlägg av Nils Ö »

Om bilen har startspärr med ett chip i nyckeln (immobiliser) behöver man inte göra så mycket. Den kategori tjuvar som snabbt vill ha en körbar bil klarar inte att komma runt startspärren, och får de inte igång bilen så ger de nog upp ganska snart. Om det sitter en dekal som talar om att bilen har startspärr kanske de inte ens försöker. (En 940 med startspärr är lika enkel att tjuvkoppla som alla andra 940 och 740; startmotorn går runt osv, enda skillnaden är att motorn inte går igång.)

Jag har brukat tänka att samma sak gäller även bilar utan immobiliser: Får de inte igång bilen så ger de nog upp ganska snart. Så när jag t ex parkerade min förra 740 på skumma ställen brukade jag plocka ur en viss, hmm, detalj ur elsystemet så att motorn inte kunde starta även om man tjuvkopplade den. Man kan såklart sätta en liten dold strömbrytare som gör samma sak.

Användarvisningsbild
HighwayStar
Övningskörning
Inlägg: 295
Blev medlem: 21 mar 2005, 21:37
Ort: Södertälje
Kontakt:

Re: Sabba för tjuvarna !

Inlägg av HighwayStar »

Ni är alla för snälla.. jag hade tänkt mig något mycket mer diaboliskt iform av starkström eller eldkastare ! ;)

Men visst har du rätt Nils.. Kanske dags o koppla in startspärren i larmet ! =)

EkF
Uppkörning
Inlägg: 615
Blev medlem: 09 apr 2012, 22:48

Re: Sabba för tjuvarna !

Inlägg av EkF »

Du KAN ju bygga nån härlig atrapp med nakna små sladdar på baksidan av ratten, om man inte håller inne rätt knapp och startar bilen så är sladdarna "armerade".
Koppla in tändspolen, 30kV ;)
SM Racing
Volvo 744 GLT -89
http://www.garaget.org/?car=282888
Bild

tommy12345302
Övningskörning
Inlägg: 173
Blev medlem: 25 jun 2007, 19:25
Kör: Volvo 740 GL 1990
Ort: Göteborg

Re: Sabba för tjuvarna !

Inlägg av tommy12345302 »

man blir förbannad när de sabbar ens bil, jag har själv erfarenhet av detta och det var både dyrt och jobbigt att fixa till. Om möjligt, sätt en "spion kamera" i bilen som filmar dom när de är igång , och lägg sedan ut filmen på flashback för hjälp med identifikation och därefter till polisen (lämna bara filmen till polisen är risken stor att det inte händer något,talar av egen erfarenhet av polisen i Göteborg)
Volvo 740 GL- 90 B230F

Användarvisningsbild
SA4AQS
Van forumsanvändare
Inlägg: 1306
Blev medlem: 04 feb 2010, 17:25
Kör: 744 -88a Flygmotor
Ort: Säter
Kontakt:

Re: Sabba för tjuvarna !

Inlägg av SA4AQS »

Man kan ju koppla tändspolen till värmeslingan i stolen också =)

EmEss
Övningskörning
Inlägg: 260
Blev medlem: 22 feb 2014, 23:43

Re: Sabba för tjuvarna !

Inlägg av EmEss »

Har du tillgång till MV stolpe utan JFB?

Koppla då fas till chassie,via ett relä som kan dras av dörrkontakter alt istället för siren till larmet.

Eda
Webmaster
Inlägg: 1803
Blev medlem: 31 jan 2007, 00:07
Kör: 965, AMC

Re: Sabba för tjuvarna !

Inlägg av Eda »

Bara för att ingen ska ta vissa saker här på allvar villl jag poängtera att det är olagligt att t.ex. göra chassit strömförande.
Jag tycker det vore tråkigt att bli skadeståndsskyldig till något som gjort inbrott i ens bil, även om vederbörande förtjänade en rejäl kyss =)

Användarvisningsbild
Vita_Vargen
Webshopansvarig
Inlägg: 2192
Blev medlem: 16 feb 2011, 21:55
Kör: Många bilar
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Sabba för tjuvarna !

Inlägg av Vita_Vargen »

Dekal med stöd för någon lokal MC-klubb kanske håller dom borta :P Kanske även kan få en motverkande effekt :P
Smiley missbrukare [tyst]

Användarvisningsbild
SA4AQS
Van forumsanvändare
Inlägg: 1306
Blev medlem: 04 feb 2010, 17:25
Kör: 744 -88a Flygmotor
Ort: Säter
Kontakt:

Re: Sabba för tjuvarna !

Inlägg av SA4AQS »

Man skulle ha haft en snabb koppling på växelspaken så man kan ta med sig den, inte så lätt att köra iväg när man inte kan lägga i en växel.

einar-
Klubbmedlem 2022
Inlägg: 3676
Blev medlem: 21 mar 2011, 11:30
Kör: 745 GLE -88a
Ort: Dala-Järna

Re: Sabba för tjuvarna !

Inlägg av einar- »

Eda skrev:Bara för att ingen ska ta vissa saker här på allvar villl jag poängtera att det är olagligt att t.ex. göra chassit strömförande.
Jag tycker det vore tråkigt att bli skadeståndsskyldig till något som gjort inbrott i ens bil, även om vederbörande förtjänade en rejäl kyss =)
Hade nog fan varit värt det ändå [thum]
Vem fan behöver turbo när det finns träskor

EmEss
Övningskörning
Inlägg: 260
Blev medlem: 22 feb 2014, 23:43

Re: Sabba för tjuvarna !

Inlägg av EmEss »

Det kanske fanns en smula ironi i det jag skrev ;)

Men lite kul vore det. Kanske installera en jfb med automatisk återställning. Då är det ju inte superfarligt, bara obehagligt.

Skriv svar