V90 som strular vid fuktig väderlek

Allt kring bilel, som t.ex. relän, säkringar, kablage, lampor, bilstereobyggen etc.
real
Övningskörning
Inlägg: 168
Blev medlem: 11 apr 2005, 10:35
Ort: Göteborg

V90 som strular vid fuktig väderlek

Inlägg av real »

Hej !

Jag köpte mig en V90 3.0 -98 (automat) för ett litet tag sedan, men nu när hösten är i antågande ger den mig snart gråa hår.

Första gången det var lite rått och kallt ute började pilen i panelen blinka. Automatlådan växlade som den skulle och felet försvann efter någon dag. Nu är det rått och kallt varje morgon (som det kommer vara här i GBG under ett antal månader...) och i stort sett jämnt så blinkar pilen. Kör jag bara vidare så växlar den ju inte utan kör bara på trean, men startar jag om bilen så fort pilen börjar blinka så försvinner det felet.
OK, det är en dålig givare har jag tänkt några veckor, men igår blev det ännu värre.
Då helt plötsligt när jag kört några meter så tänds motorlampan och bilen gick riktigt dåligt. Körde hem den och lät den stå på laddning hela dagen och på kvällen när jag kopplade in batteriet igen så är det felet också borta.

Jag tycker det börjar kännas som jordfel eller något sådant. Alla gånger den krånglat har det var fuktigt ute. Inte en enda gång när jag skall hem från jobbet t.ex så har den krånglat det minsta.

Jag har provat köra diagnos och bara fått ut ett fel en gång och då klagades det på givaren i växellådan. Nu senast när motorlampan tändes hittade den inga felkoder alls.

Någon som har några tips ?

thol
Klubbmedlem 2022
Inlägg: 2945
Blev medlem: 20 dec 2011, 19:34
Kör: 740 se
Ort: Bollnäs/Järbo

Re: V90 som strular vid fuktig väderlek

Inlägg av thol »

det låter ju som en givare om är på gång eller kontaktstycke till givare

In The White
Moderator
Inlägg: 20183
Blev medlem: 27 jan 2009, 14:34
Kör: Herrgårdsvagn
Ort: Skåne
Kontakt:

Re: V90 som strular vid fuktig väderlek

Inlägg av In The White »

Kan ju vara fukt i något kontaktstycke? Jag brukar alltid sätta en bra klick lågtemperaturfett i alla utsatta kontaktstycke för att motverka detta.

real
Övningskörning
Inlägg: 168
Blev medlem: 11 apr 2005, 10:35
Ort: Göteborg

Re: V90 som strular vid fuktig väderlek

Inlägg av real »

Frågan är bara vilket kontaktstycke...
Den till växellådan vet jag vilken det är, men för motorstyrningen ???

Var sitter jordpunkterna i dessa bilar ?

Eda
Webmaster
Inlägg: 1807
Blev medlem: 31 jan 2007, 00:07
Kör: 965, AMC

Re: V90 som strular vid fuktig väderlek

Inlägg av Eda »

Placeringar sett från förarstolen.

Härvan i motorutrymmet sitter i en svart låda bakom luftfiltret. Det är den stora skruvade kontakten.

Du har kontakter till diverse utrustning t.ex bakom toppen uppe till vänster, framför och bakom insuget en bit ner, gasspjäll, lmm, m.m.

Jordpunkter har du t.ex. från huset till kamaxelpositionssensorn i höger bakkant av toppen till torpedvägg
i toppen på bägge sidor av oljepåfyllningslocket.

real
Övningskörning
Inlägg: 168
Blev medlem: 11 apr 2005, 10:35
Ort: Göteborg

Re: V90 som strular vid fuktig väderlek

Inlägg av real »

Liten uppdatering.

Det verkar som felet med blinkande pilen till automatlådan är det enda som återkommer.
Startar jag om bilen så fort det dyker upp så försvinner det igen, för att återkomma vid nästa fuktiga väderlek.

Användarvisningsbild
Robban67
Dags att bli medlem?
Inlägg: 6761
Blev medlem: 07 dec 2004, 20:34
Ort: Stockholm / Västerhaninge

Re: V90 som strular vid fuktig väderlek

Inlägg av Robban67 »

real skrev:Liten uppdatering.

Det verkar som felet med blinkande pilen till automatlådan är det enda som återkommer.
Startar jag om bilen så fort det dyker upp så försvinner det igen, för att återkomma vid nästa fuktiga väderlek.
Känns lite som kontakten på lådan som strular iaf, olla över dem iaf :)

mvh

RObban
Bild

Clossa
Uppkörning
Inlägg: 406
Blev medlem: 26 aug 2006, 20:18
Ort: Göteborg så klart

Re: V90 som strular vid fuktig väderlek

Inlägg av Clossa »

Byt reläet till växellådan.Det sitter väl en knapp på växelspaken så att man spärrar lådan på lägre växel när man drar tungt släp.
Det finns många finesser på ett järnspett,och dom är komplicerade--Försök att plocka isär ett så får du se!!!

real
Övningskörning
Inlägg: 168
Blev medlem: 11 apr 2005, 10:35
Ort: Göteborg

Re: V90 som strular vid fuktig väderlek

Inlägg av real »

En uppdatering är på sin plats.

Givaren till växellådan byttes och då upphörde alla fel med lådan och blinkande pilar.
Jag bytte även tempgivaren i termostathuset (finns bara en på min årsmodell), och efter det heller inga fler bekymmer med motorlampa etc.

Användarvisningsbild
Maxwell
Kassör & Medlemsansvarig
Inlägg: 6254
Blev medlem: 03 jul 2006, 15:58
Kör: En Volvo i taget.
Ort: Volvos huvudstad, Göteborg! Medlemsnummer: 183 Styrelseledamot i VROM
Kontakt:

Re: V90 som strular vid fuktig väderlek

Inlägg av Maxwell »

Givaren? Du menar växellägesgivaren eller?
Bild
760 GLE -88 // S90 3.0 -97

real
Övningskörning
Inlägg: 168
Blev medlem: 11 apr 2005, 10:35
Ort: Göteborg

Re: V90 som strular vid fuktig väderlek

Inlägg av real »

Maxwell skrev:Givaren? Du menar växellägesgivaren eller?
Ja, växellägesgivaren.

Skriv svar