Jag upptäckte idag när jag körde med bilen att det började lukta bränt efter en stund. Det lokaliserades till ett relä som sitter bakom säkringarna och som det klickar i när man vrider på till halvljus så jag antar att det är ljusreläet. Ljuset fungerar än så länge och det är inga problem när man kör på varselljus, bara på halvljus (antagligen också helljus men det vet jag egentligen inte).
Är det bara att byta ut reläet eller finns det någon annan vanligt förekommande åkomma som våra bilar kan råka ut för och som ger detta problemet?
Bilen är en 740 -86.
Ljusreläet blir glödhett
Ljusreläet blir glödhett
Eric Tilly, Skärhamn
244 GL -87 | 244 DL -78 | 740 GL -86 | VW Polo -03
244 GL -87 | 244 DL -78 | 740 GL -86 | VW Polo -03
-
- Klubbmedlem 2022
- Inlägg: 3688
- Blev medlem: 21 mar 2011, 11:30
- Kör: 745 GLE -88a
- Ort: Dala-Järna
Re: Ljusreläet blir glödhett
Vanligt är dålig kontakt i reläsockeln med härdsmälta som följd, tyvärr... Detta gäller även säkringshållarna.
Har du tur är det bara relät som är dåligt
Har du tur är det bara relät som är dåligt
Vem fan behöver turbo när det finns träskor
-
- Dags att bli medlem?
- Inlägg: 6368
- Blev medlem: 07 feb 2005, 18:30
- Kör: V70
- Ort: Eskilstuna
- Kontakt:
Re: Ljusreläet blir glödhett
Kolla kontakterna, jag lyckades nästan rökfylla min förstabil när detta hände..
Då var det kontakterna som glappade och fick byta dom. Reläet klarade sig.
Lite dumt att placera just sådana reläer i instrumentbrädan, många andra märken har dessa sitter i motorrummet. Fast och andra sidan, lättare att märka när det ryker ur askkoppen, även om man själv inte röker
Då var det kontakterna som glappade och fick byta dom. Reläet klarade sig.
Lite dumt att placera just sådana reläer i instrumentbrädan, många andra märken har dessa sitter i motorrummet. Fast och andra sidan, lättare att märka när det ryker ur askkoppen, även om man själv inte röker
[Volvo 945 LTT-96]
Re: Ljusreläet blir glödhett
Ok, då får jag kolla upp anslutningarna helt enkelt.
Just ljusrejäet brukar ju sitta under huven ja, det var därför jag blev osäker på om det verkligen var det som blir varmt.
Just ljusrejäet brukar ju sitta under huven ja, det var därför jag blev osäker på om det verkligen var det som blir varmt.
Eric Tilly, Skärhamn
244 GL -87 | 244 DL -78 | 740 GL -86 | VW Polo -03
244 GL -87 | 244 DL -78 | 740 GL -86 | VW Polo -03
- ramme
- Svart bälte i SÖK!
- Inlägg: 2609
- Blev medlem: 14 okt 2004, 10:22
- Kör: Bakhjulsdrivet
- Ort: Göteborg
Re: Ljusreläet blir glödhett
Hade också problem med att säkringarna för belysningen och även relä blev varmt som attan i en av mina 740s. Det slutade med kabelbrand och totaltförstörd säkringscentral, så det låter bra att du går över anslutnignarna och ser till så det finns förutsättningarna för så bra kontakt som möjligt!
Volvo 744 GL -88B / Volvo 940 Turbo -93 / Volvo 760 GLE -83 / Volvo 760 GLE -84 / Toyota Cressida -78
-
- Moderator
- Inlägg: 19505
- Blev medlem: 21 apr 2005, 21:50
- Ort: Stockholm
Re: Ljusreläet blir glödhett
byt även reläet om du ändå håller på.. det bildas kol på kontaktpunkterna i reläer, varje gång det slår till och från så bildas en minimal gnista, varje gång det gnistrar bildas byggs blir kontakten lite sämre å till slut så blir det ett motständ uppbyggt, därför blir gamla reläer varma.