Ljusreläet blir glödhett

Allt kring bilel, som t.ex. relän, säkringar, kablage, lampor, bilstereobyggen etc.
Användarvisningsbild
Tilly
Uppkörning
Inlägg: 498
Blev medlem: 11 jun 2005, 19:17
Kör: 744GL -86
Ort: Skärhamn

Ljusreläet blir glödhett

Inlägg av Tilly »

Jag upptäckte idag när jag körde med bilen att det började lukta bränt efter en stund. Det lokaliserades till ett relä som sitter bakom säkringarna och som det klickar i när man vrider på till halvljus så jag antar att det är ljusreläet. Ljuset fungerar än så länge och det är inga problem när man kör på varselljus, bara på halvljus (antagligen också helljus men det vet jag egentligen inte).

Är det bara att byta ut reläet eller finns det någon annan vanligt förekommande åkomma som våra bilar kan råka ut för och som ger detta problemet?

Bilen är en 740 -86.
Eric Tilly, Skärhamn

244 GL -87 | 244 DL -78 | 740 GL -86 | VW Polo -03
Bild

einar-
Klubbmedlem 2022
Inlägg: 3688
Blev medlem: 21 mar 2011, 11:30
Kör: 745 GLE -88a
Ort: Dala-Järna

Re: Ljusreläet blir glödhett

Inlägg av einar- »

Vanligt är dålig kontakt i reläsockeln med härdsmälta som följd, tyvärr... Detta gäller även säkringshållarna.

Har du tur är det bara relät som är dåligt
Vem fan behöver turbo när det finns träskor

Mattsson
Dags att bli medlem?
Inlägg: 6368
Blev medlem: 07 feb 2005, 18:30
Kör: V70
Ort: Eskilstuna
Kontakt:

Re: Ljusreläet blir glödhett

Inlägg av Mattsson »

Kolla kontakterna, jag lyckades nästan rökfylla min förstabil när detta hände..
Då var det kontakterna som glappade och fick byta dom. Reläet klarade sig.

Lite dumt att placera just sådana reläer i instrumentbrädan, många andra märken har dessa sitter i motorrummet. Fast och andra sidan, lättare att märka när det ryker ur askkoppen, även om man själv inte röker :lol:
[Volvo 945 LTT-96]

Användarvisningsbild
Tilly
Uppkörning
Inlägg: 498
Blev medlem: 11 jun 2005, 19:17
Kör: 744GL -86
Ort: Skärhamn

Re: Ljusreläet blir glödhett

Inlägg av Tilly »

Ok, då får jag kolla upp anslutningarna helt enkelt.
Just ljusrejäet brukar ju sitta under huven ja, det var därför jag blev osäker på om det verkligen var det som blir varmt.
Eric Tilly, Skärhamn

244 GL -87 | 244 DL -78 | 740 GL -86 | VW Polo -03
Bild

Användarvisningsbild
ramme
Svart bälte i SÖK!
Inlägg: 2609
Blev medlem: 14 okt 2004, 10:22
Kör: Bakhjulsdrivet
Ort: Göteborg

Re: Ljusreläet blir glödhett

Inlägg av ramme »

Hade också problem med att säkringarna för belysningen och även relä blev varmt som attan i en av mina 740s. Det slutade med kabelbrand och totaltförstörd säkringscentral, så det låter bra att du går över anslutnignarna och ser till så det finns förutsättningarna för så bra kontakt som möjligt! :)
Volvo 744 GL -88B / Volvo 940 Turbo -93 / Volvo 760 GLE -83 / Volvo 760 GLE -84 / Toyota Cressida -78

Hesselgren
Moderator
Inlägg: 19505
Blev medlem: 21 apr 2005, 21:50
Ort: Stockholm

Re: Ljusreläet blir glödhett

Inlägg av Hesselgren »

byt även reläet om du ändå håller på.. det bildas kol på kontaktpunkterna i reläer, varje gång det slår till och från så bildas en minimal gnista, varje gång det gnistrar bildas byggs blir kontakten lite sämre å till slut så blir det ett motständ uppbyggt, därför blir gamla reläer varma.

Skriv svar