Tempmätare stendöd

Allt kring bilel, som t.ex. relän, säkringar, kablage, lampor, bilstereobyggen etc.
w300i
Övningskörning
Inlägg: 251
Blev medlem: 11 jan 2012, 16:06

Tempmätare stendöd

Inlägg av w300i »

Min tempmätare i min 745 16v är stendöd. Motorn kommer upp i värme fort och det blir den vanliga bastuvärmen inne i bilen så jag antar att det inte är termostaten som är trasig? Vad bör man kolla efter? Läste att tankmätaren delar samma ström som tempmätaren och tankmätaren funkar som den ska,om än lite felvisande då och då.

Har kikat på givarna under insuget och såg ingen ärga eller olja eller annat smuts som hamnat i kontakterna,och stiftena på givarna såg ren och fin ut.

Tack på förhand :)

Eda
Webmaster
Inlägg: 1803
Blev medlem: 31 jan 2007, 00:07
Kör: 965, AMC

Re: Tempmätare stendöd

Inlägg av Eda »

Mät på kontakten om du får signal, ska ligga en spänning på någon volt när tändningen är påslagen och motorn varm.

w300i
Övningskörning
Inlägg: 251
Blev medlem: 11 jan 2012, 16:06

Re: Tempmätare stendöd

Inlägg av w300i »

Eda skrev:Mät på kontakten om du får signal, ska ligga en spänning på någon volt när tändningen är påslagen och motorn varm.
Villken kontakt ska jag mäta på? Och villka stift?

Tack för svar :)

w300i
Övningskörning
Inlägg: 251
Blev medlem: 11 jan 2012, 16:06

Re: Tempmätare stendöd

Inlägg av w300i »

Problemet löst,det var givaren som var trasig. Aldrig behövt byta en sådan förut men nån gång måste ju bli den första. Inte så enkelt som det ser ut,riktigt trångt att komma åt och givaren satt nåt så otroligt,slutade med att man fick slå sönder själva kontakten för att komma åt med en hylsa! Tur att man hade en givare liggandes hemma,199:- tycker jag var lite väl saftigt för att vara Biltema. Men nu är den bytt och mätaren funkar som den ska :)

Skriv svar