Bytte AC-rem = AC slutar fungera!?

Allt kring bilel, som t.ex. relän, säkringar, kablage, lampor, bilstereobyggen etc.
Användarvisningsbild
Martin G
Svart bälte i SÖK!
Inlägg: 2003
Blev medlem: 06 jul 2008, 18:50
Kör: 940 Dual Fuel 1994
Ort: Uppsala

Bytte AC-rem = AC slutar fungera!?

Inlägg av Martin G »

Hej!

Har en 940 1994 med AC som fungerar prickfritt, kyler snabbt och bra, gott om gas.

AC-remmen såg dålig ut så jag bytte den mot en Volvo original, spände till exakt samma läge som innan.

Nu vill inte kompressorn slå till - AC-knappen på instrumentbrädan lyser blått som den ska när man trycker in den

Har testat att spänna hårdare och lösare utan resultat. Att brygga tryckvaktskontakten hjälpte inte.

Vad i hela friden har jag lyckats kunna sabba med ett rutinmässigt rembyte? :(

Finns säkringar/reläer - var?

Tacksam för all hjälp!
MVH Martin Kör Volvo med BIOGAS: 944 -94, 855 -96 ,855 -97, 945-95, S60 -07, V70 -10

Frågor om Volvo Bi-fuel? Skicka ett PM!
Auktoriserad gasbilverkstad spec. Volvo 1994-2018 www.sustainabil.se
Aktuellt gaspris: 18,50kr/l

Användarvisningsbild
Martin G
Svart bälte i SÖK!
Inlägg: 2003
Blev medlem: 06 jul 2008, 18:50
Kör: 940 Dual Fuel 1994
Ort: Uppsala

Re: Bytte AC-rem = AC slutar fungera!?

Inlägg av Martin G »

Lite nytt om AC:n

Kompressorn får + -matning som den ska när man slår på AC:n, och jordkabeln är hel. Trots smörjning med rikliga mängder WD-40 vill den inte igång längre.

Har hört att man måste "shimsa om" remskivan ibland? Kanske blev den för spänd med ny rem och packade ihop?

Finns det någon bra firma som utför renovering av AC-kompressorer (och måste den demonteras för omshimsning?)?

(Verkar inte vara allt för svårt, frågan är om detta är problemet) http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... 42&t=68329" onclick="window.open(this.href);return false;
MVH Martin Kör Volvo med BIOGAS: 944 -94, 855 -96 ,855 -97, 945-95, S60 -07, V70 -10

Frågor om Volvo Bi-fuel? Skicka ett PM!
Auktoriserad gasbilverkstad spec. Volvo 1994-2018 www.sustainabil.se
Aktuellt gaspris: 18,50kr/l

Volvo245GLT
Uppkörning
Inlägg: 692
Blev medlem: 03 sep 2006, 11:01
Kör: 240
Ort: Ljusne
Kontakt:

Re: Bytte AC-rem = AC slutar fungera!?

Inlägg av Volvo245GLT »

Något måste ha hänt med magnetkopplingen under rembytet. Ett sådant kräver ju att man släpper på kompressorn, kablar böjs och glapp kan då uppstå om man har riktig otur...
Även om den behöver shimsas om så borde kopplingen ändå göra en antydan till att vilja dra.

Vad händer om du jordar i kompressorns hus och sen lägger +12 V direkt på dess anslutning? (rundstiftshylsa)
Gnistrar eller klickar det något?
245 GL -90 "OFE" | 245 DL -77 "FAZ" | 244 GLE -89 "EDM" | V90 -98 "PBG"
samt KABE'n och en hel del 2/7/900-bilar på tillfälligt besök!

Användarvisningsbild
Martin G
Svart bälte i SÖK!
Inlägg: 2003
Blev medlem: 06 jul 2008, 18:50
Kör: 940 Dual Fuel 1994
Ort: Uppsala

Re: Bytte AC-rem = AC slutar fungera!?

Inlägg av Martin G »

Volvo245GLT skrev:Något måste ha hänt med magnetkopplingen under rembytet. Ett sådant kräver ju att man släpper på kompressorn, kablar böjs och glapp kan då uppstå om man har riktig otur...
Även om den behöver shimsas om så borde kopplingen ändå göra en antydan till att vilja dra.

Vad händer om du jordar i kompressorns hus och sen lägger +12 V direkt på dess anslutning? (rundstiftshylsa)
Gnistrar eller klickar det något?
Tack! Ingen antydan till dragning för magnetkopplingen. Jordkabeln är hel (multimetern piper mellan +12V och huset på kompressorn) och +-kabeln är också hel (piper med multimeter mellan rundstifthylsan och jordpunkten.)

Tack för bra funderingar - är sådant som måste till nu när man "provat allt"

Ing gnistor eller klickande. Men det kan vara värt att prova igen, för det borde ju funka (slå till) även med bilen avslagen om den får direkt plus?
MVH Martin Kör Volvo med BIOGAS: 944 -94, 855 -96 ,855 -97, 945-95, S60 -07, V70 -10

Frågor om Volvo Bi-fuel? Skicka ett PM!
Auktoriserad gasbilverkstad spec. Volvo 1994-2018 www.sustainabil.se
Aktuellt gaspris: 18,50kr/l

Användarvisningsbild
Martin G
Svart bälte i SÖK!
Inlägg: 2003
Blev medlem: 06 jul 2008, 18:50
Kör: 940 Dual Fuel 1994
Ort: Uppsala

Re: Bytte AC-rem = AC slutar fungera!?

Inlägg av Martin G »

Men nu hoppade den igång igen när motorn blev varm!? Var hela tiden + 20 C i luften, så värme fanns i kupén t.ex.

Får se om jag har sån tur att den fortsätter fungera!
MVH Martin Kör Volvo med BIOGAS: 944 -94, 855 -96 ,855 -97, 945-95, S60 -07, V70 -10

Frågor om Volvo Bi-fuel? Skicka ett PM!
Auktoriserad gasbilverkstad spec. Volvo 1994-2018 www.sustainabil.se
Aktuellt gaspris: 18,50kr/l

einar-
Klubbmedlem 2022
Inlägg: 3686
Blev medlem: 21 mar 2011, 11:30
Kör: 745 GLE -88a
Ort: Dala-Järna

Re: Bytte AC-rem = AC slutar fungera!?

Inlägg av einar- »

Om den inte slår till så kan du ju testa och slå till på magnetkopplingen med ett kvastskaft. Slår kompressorn till behöver magnetkopplingen schimsas om
Vem fan behöver turbo när det finns träskor

EmEss
Övningskörning
Inlägg: 260
Blev medlem: 22 feb 2014, 23:43

Re: Bytte AC-rem = AC slutar fungera!?

Inlägg av EmEss »

Mätte du spänningen medans kompressorn var inkopplad? Mao belastade du kretsen med något?

Det bästa är att mäta spelet på av kompressorn med bladmått. Du behöver inte tömma köldmediet för att schimsa om.
Har för mig att det var typ 0.5mm spelet skulle vara. Men det var några år sen jag hade en 850

Användarvisningsbild
Martin G
Svart bälte i SÖK!
Inlägg: 2003
Blev medlem: 06 jul 2008, 18:50
Kör: 940 Dual Fuel 1994
Ort: Uppsala

Re: Bytte AC-rem = AC slutar fungera!?

Inlägg av Martin G »

einar- skrev:Om den inte slår till så kan du ju testa och slå till på magnetkopplingen med ett kvastskaft. Slår kompressorn till behöver magnetkopplingen schimsas om
Precis vad jag testade, utan resultat tyvärr - men ett bra tips på verktyg är det! [thum]
EmEss skrev:Mätte du spänningen medans kompressorn var inkopplad? Mao belastade du kretsen med något?

Det bästa är att mäta spelet på av kompressorn med bladmått. Du behöver inte tömma köldmediet för att schimsa om.
Har för mig att det var typ 0.5mm spelet skulle vara. Men det var några år sen jag hade en 850
Jag mätte spelet och fick det till 0,8, dvs alldeles för stort. Mätte bara matarspänningen till kompressorn (ca 12,4 V).

Emellertid fungerar den ibland nu och slår till som den ska, oftast först när motorn blivit varm. Mycket märkligt!

Tack för era tips!!!
MVH Martin Kör Volvo med BIOGAS: 944 -94, 855 -96 ,855 -97, 945-95, S60 -07, V70 -10

Frågor om Volvo Bi-fuel? Skicka ett PM!
Auktoriserad gasbilverkstad spec. Volvo 1994-2018 www.sustainabil.se
Aktuellt gaspris: 18,50kr/l

EmEss
Övningskörning
Inlägg: 260
Blev medlem: 22 feb 2014, 23:43

Re: Bytte AC-rem = AC slutar fungera!?

Inlägg av EmEss »

Ok, tips är att aldrig mäta spänning utan en last, det går att bli lurad av en multimeter om man mäter på det viset. Spänningen påverkas ju då inte av ev resistans mellan bat och kontakten. Testa att sätt svarta multimeterkabeln på jord, håll den röda i ena handen och håll i pluspolen i andra sä får du se vad jag menar.

Du får prova att ta bort nått schims då :) men 0,8 låter inte superglappt. Men kanske tillräckligt! Har för mig att på min slog kompressorn till direkt och kylde i 5-10min sen la den av.

Skriv svar