FAQ för forumsdelen

Allt kring bilel, som t.ex. relän, säkringar, kablage, lampor, bilstereobyggen etc.
Thomas_7i
Svart bälte i SÖK!
Inlägg: 2345
Blev medlem: 14 mar 2005, 11:11
Kör: Citroen C3 II
Ort: Bålsta

FAQ för forumsdelen

Inlägg av Thomas_7i »

Den här trådens syfte är att den ska försöka att besvara de flesta frågor gällande högtalare i bil, med en specifik inriktning på Volvos 700 och 900 serie.



Vi kan börja med den vanligaste frågan av de alla.

Hur stora högtalare får jag plats med i min bil? Först och främst kanske man måste veta modellen på bilen, också ibland årsmodell. Men vi kör på det som är vanligast, just då en dörrsida som sitter i 740/760, en näst intill identisk dörrsida sitter i 940/960 -94.

Där sitter det original en högtalare på runda slängar 6". Det KAN skilja men å andra sidan är våra bilar så pass gamla nu att de passerat ett antal ägare och att byta högtalare är lätt.

Vissa kan sätta 5,25" högtalare direkt i hålet som är, endel måste köpa adapter till högtalaren. Det kan göras hos din närmaste bilstereoåterförsäljare som har ett någorlunda bra sortiment.

De finns även de som installerat 6,5" högtalare i original högtalarplats. Men då kommer vi till en hel rad med nya bekymmer, dels måste man såga/skära upp hålet där i högtalaren ska monteras, nya skruvhål måste göras. Även den problematiken med att original galler inte längre passar finns. De som löst problemet genom att såga av lite av högtalaren uppe och nere påstår att det fungerar att göra så, mycket beror på högtalaren man själv köpt. Man får ju tänka på att det blir väldigt trångt för högtalarens rörelser då gallret hamnar nära högtalaren.

Även kan det vara bekymmersamt att få högtalaren på plats för att magneten är för stor och därför tar i plåten, det löser man ANTINGEN med att man sågar upp plåten lite i dörren, eller bygger en ny distans, eller så kallad baffel till högtalaren. Den kan man förslagsvis klä in i vinyl som matchar bilens inredning.



Angående högtalare i bakdörrarna, så gäller precis samma saker där som redan är skrivet. Vissa har högtalare där, vissa har inte, men aldrig har jag varit med om att det inte funnits fördragna kablar. När det inte finns några installerade är det antingen ett hål bakom original galler, annars får man skära upp vinylen som sitter där.



Nu till det lite mer ovanliga, 960/S/V90 95-

Detta gäller endast montering av 6,5" högtalare.

Där har vi en helt annan konstruktion på dörrsida. För att komma åt högtalaren där måste man ta bort dörrsidan helt, det gör man genom att pilla loss en täckbit i plast som sitter i "handtaget" på dörrsidan, den där fördjupningen brevid elhisskontrollen. Skruva loss de 2 torx skruvarna som sitter där. Tag sedan loss plastramen som sitter vid dörröppnaren. Kika sedan UNDER dörrsidan, den lilla kant som är riktad ned mot backen, där finns det 3st hål med clips i som man pillar loss, tänk på att det ena clipset sitter mycket längre in än de andra två. Dra ut underdelen på dörrsidan, lyft den uppåt så ska den lossna uppe vid rutan. Koppla ur kablarna till elhissar/elspeglar och till positionslampan(den röda).

När dörrsidan sedan är loss kommer du att se högtalaren i sin svarta plastram med en diskant monterad i en hållare som sitter med 3st plastarmar.

Här är det svårt att göra något utan att modifiera, men jag kan guida er igenom hur man kan göra(beroende på högtalare) utan att köpa specialdelar eller adaptrar.

Ta loss plasthållaren och koppla ur kablarna som går in till den. Montera ur högtalaren genom att "snurra" den över ett visst läge, lyft bort den.

Såga sedan av de 3 plastarmarna till diskanten. De behövs ändå inte.

Nu beror det på vad för högtalare du köpt, men jag misstänker att de flesta högtalare går att montera på detta vis.

Slipa av "undersidan" på plastadaptern så den blir plan. Skruva fast högtalaren på "baksidan" av den så magneten hamnar in i dörrsidan. Montera tillbaka och kontrollera så att ingenting tar i högtalaren. Njut sedan. :)



Då har vi konstaterat hur man gör med dörrar och dörrsidor för att göra liten åverkan i bilen. Ska man göra mer avancerade saker har man ANTAGLIGEN en egen idé om hur man ska göra och därför tar jag inte upp det här.



För att ge lite mer "skjuts" åt ljudet kan man montera slutsteg till sina högtalare, då öppnas en helt ny värld av möjligheter. Du kan styra och ställa lite hur du vill att högtalarna ska spela. Du kan bland annat kontrollera så högtalarna inte spelar för låga frekvenser, med andra ord ändra delningsfrekvensen. De flesta dörrhögtalare brukar inte låta bra på höga volymer i fullregister, därför kan man kapa bort de låga frekvenserna, till exempel låta de spela 70hz och uppåt. Dock tappar man det "roliga" i ljudet och en baslåda blir nödvändig. Men man spar på högtalarna om man ska spela högt.

För att installera ett slutsteg behöver man ha ström, den tar man från sitt batteri och den transporteras i nånting som kallas kabel. Det råder delade meningar angående storleken på kabel. Men de flesta klarar sig med en kabelarea på ungefär 33mm2. Tänk bara på att säkringen inte ska sitta mer än 30cm från batteripolen. Detta för att försäkringsbolagen inte vill pröjsa ifall du får kabelbrand och bilen brinner upp pga bristfällig montering.

Jord behövs också, du jordar i bilens chassi, förslagsvis i säkerhetsbältesbulten för baksätet, men man ska ha så kort jordkabel som möjligt, så det är inte alltid det bästa stället, annars är en balk bra att göra ett litet hål i och ha som jordpunkt, tänk på att slipa bort färg och rostskydda EFTER du monterat kabeln med till exempel tekniskt vaselin eller nån kopparpasta.

Men det kommer inget ljud när jag startar steget ju. Nae det är för att vi glömt en viktig detalj, signalkabel, lågnivå, RCA. Säljs oftast i standardlängder om 1 eller 3 eller 5 meter. Den kopplas in i din huvudenhet, cdspelare eller vad du nu har. Och dras INTE ihop med strömkabeln. Då kan det uppstå störningar. Störningar kan ändå uppstå, oftast pga dålig jordning.

Men nu låter det men steget stänger av sig, deaktiverar sig.

Det är för att vi inte kopplat in styrningen, remoten. Dra en separat kabel, eller använd den som ofta sitter i lågnivåkabeln(KAN ge störningar), från stereons BLÅA(ISO standard) kabel till slutstegets remoteingång.

Allt startar när stereon startar. Det låter bra, men när jag spelar högt blinkar lysena på bilen. Det kan bero på dålig jord någonstans i anläggningen, kan även bero på dåliga kol i generatorn eller ett dåligt batteri. Anledningarna kan va många, och att felsöka är svårt. Men det är de vanligare anledningarna.



Okej, ja har slutsteg, högtalare, de låter bra, men jag saknar bas. Ja, då skaffar man en baslåda. De finns många olika basar, lådor och teorier.

Men vad passar var då?

Mja, 10" basar går in under hatthyllan på 744, 12" basar KAN gå in om man vinklar baffeln(där basarna sitter monterade) ganska aggressivt, dock går det inte med alla basar, vissa har helt enkelt för stor magnet för detta.

I 944/964 så går en 12" in utan bekymmer, 15" Kan gå in, om man vinklar baffeln.

Kombi, ja där har man ju plats helt enkelt.

Men hur vet man vad man ska ha för låda? Det vet man oftast inte när man köper bashögtalare, men köper man dem av en seriös återförsäljare kan de hjälpa dig med ritning av låda eller åtminstone med informationen om hur många liter en låda bör vara på till den basen och om den bör vara portad eller sluten.

Okej, men de gick bra med både portad och sluten låda, vilken ska man bygga då? Och vad är det?

Okej, en portad låda, basreflex, är en låda med en port, ett rör till exempel, som är uträknat i storlek och längd, för att ge lite extra skjuts i basen. Sägs även göra gott då man har lite effekt till anläggningen.

En sluten låda är helt enkelt en låda, med en bas monterad i. Inget rör eller nåt sånt. Sägs oftast vara MER musikaliska än portade. Dock råder det delade meningar om detta.

Hur man vet vad man ska välja däremot faller på tycke och smak till följd av experiment. Man får helt enkelt prova sig fram och lyssna till det man tycker låter bäst. Men generellt sett fungerar en portad låda där man riktar röret ut genom skidlucka, gäller sedanbilar.



Okej, allt låter kalas nu va? Frågor utöver detta? Då är du välkommen att göra en tråd i denna forumsdel så ska vi göra det vi kan för att besvara den.



MvH Thomas

Linder
Uppkörning
Inlägg: 332
Blev medlem: 01 okt 2006, 15:41
Ort: Norrköping

Re: FAQ för forumsdelen

Inlägg av Linder »

Fråga som också bör finnas besvarad i faq:n
Till högtalare i bakdörrar finns fördraget brun och blåvit kabel, vilken är plus respektive minus?
S70 Classic

peyote
Uppkörning
Inlägg: 456
Blev medlem: 16 dec 2007, 13:55
Kör: Volvo 745
Ort: Botkyrka

Re: FAQ för forumsdelen

Inlägg av peyote »

Brun är oftast jord :) Men nån kan ha gjort om lite det vet man aldrig.

Skriv svar