overdrive på automat (funkar ej)

Allt kring bilel, som t.ex. relän, säkringar, kablage, lampor, bilstereobyggen etc.
Team_240
Uppkörning
Inlägg: 392
Blev medlem: 11 aug 2006, 18:27

overdrive på automat (funkar ej)

Inlägg av Team_240 »

Overdriven på min automat har funkat perfekt tills nu

Pilen på instrumenthuset lyser hela tiden och jag kan inte längre få bort den med knappen på växelspaken

Lambda lampan har även börjat lysa



Möjliga tänkbara fel?

Clossa
Uppkörning
Inlägg: 406
Blev medlem: 26 aug 2006, 20:18
Ort: Göteborg så klart

Inlägg av Clossa »

1.Hmmm-mistänker att du har en volvo 240 med automat som har ett -overdriverelä-som har ballat ur.-ej ovanligt

2.Om lapan tänds direkt när bilenstartas kan det även vara kabeln till växelspaken som ligger i kläm.

3.Knappen i spaken kan ha pajat.

---

Löcka te

Clossa
Det finns många finesser på ett järnspett,och dom är komplicerade--Försök att plocka isär ett så får du se!!!

Team_240
Uppkörning
Inlägg: 392
Blev medlem: 11 aug 2006, 18:27

Inlägg av Team_240 »

Clossa skrev:1.Hmmm-mistänker att du har en volvo 240 med automat som har ett -overdriverelä-som har ballat ur.-ej ovanligt

2.Om lapan tänds direkt när bilenstartas kan det även vara kabeln till växelspaken som ligger i kläm.

3.Knappen i spaken kan ha pajat.

---

Löcka te

Clossa


Det är en 740 -90 automat

Pilen lyser hela tiden vilket den inte gjort förut så det ska väl vara alternativ 2. Får kolla upp det :wink:

Användarvisningsbild
Domino
V O L V O G U D
Inlägg: 19439
Blev medlem: 16 jan 2004, 20:19
Ort: Önum (Vara) Medlemsnummer:58 Bygger:Volvo 740 16v Kör:Volvo 740 16v Tävlar:Volvo 142
Kontakt:

Inlägg av Domino »

var sitter det relät på en sådan vagn?
Bild

Det som inte finns går att bygga (men använd skyddsglasögon)

gaffatejp
Färsk användare
Inlägg: 71
Blev medlem: 22 jul 2006, 18:54

Inlägg av gaffatejp »

Hade precis samma problem på min 940. Då var det ett relät som inte satt ordentligt bara :)

WilRace
Färsk användare
Inlägg: 12
Blev medlem: 13 nov 2006, 22:14
Ort: Stockholm

Inlägg av WilRace »

OD relät sitter tillsamans med säkringarna bakom askkoppen. OD relät är det som sitter längst in till höger. Har oxå en 740 -90 som hade precis samma problem. Till att börja med kunde jag få liv i relät genom att vicka på det fram och tillbaka, men efter ett tag dog det helt. Köpte ett nytt på Volvo förra veckan för 381 pengar och problem är som bortblåst.

Användarvisningsbild
Domino
V O L V O G U D
Inlägg: 19439
Blev medlem: 16 jan 2004, 20:19
Ort: Önum (Vara) Medlemsnummer:58 Bygger:Volvo 740 16v Kör:Volvo 740 16v Tävlar:Volvo 142
Kontakt:

Inlägg av Domino »

jag syftade på 240 modellerna.

sorry för att jag var ospecifik.



Något som vet var det är gömt i dessa :?:

mina verkstadhandböcker ligger fortfarande i en lådan någonstans efter flytten *packar upp febrilt*
Bild

Det som inte finns går att bygga (men använd skyddsglasögon)

Lazze S
Van forumsanvändare
Inlägg: 1561
Blev medlem: 12 jan 2005, 23:10
Ort: Södertälje

Inlägg av Lazze S »

På 240 ligger det fastklamrat på balken i ovankant bakom mittkonsollen (strax intill c-låsreläna). Äldre bilar med AW71 har orange relä, senare vitt. Vet inte när man bytte, men på min 740GLE -84 satt det orange. Det vanligaste felet med reläna är sk kallödningar. 5 minuter med lödpennan och relät kan vara som nytt. Mycket sällan relät är så dåligt så det måste bytas, men med nuvarande verkstadskostnader så kostar det för mycket med bilmekar så dom ersattes av reservdelsbytare.
F.d. 960 ägare, nu 940 ägare

Leg Värkmästare

Användarvisningsbild
Domino
V O L V O G U D
Inlägg: 19439
Blev medlem: 16 jan 2004, 20:19
Ort: Önum (Vara) Medlemsnummer:58 Bygger:Volvo 740 16v Kör:Volvo 740 16v Tävlar:Volvo 142
Kontakt:

Inlägg av Domino »

Lazze S skrev:På 240 ligger det fastklamrat på balken i ovankant bakom mittkonsollen (strax intill c-låsreläna). Äldre bilar med AW71 har orange relä, senare vitt. Vet inte när man bytte, men på min 740GLE -84 satt det orange. Det vanligaste felet med reläna är sk kallödningar. 5 minuter med lödpennan och relät kan vara som nytt. Mycket sällan relät är så dåligt så det måste bytas, men med nuvarande verkstadskostnader så kostar det för mycket med bilmekar så dom ersattes av reservdelsbytare.
man tackar för den infon :)
Bild

Det som inte finns går att bygga (men använd skyddsglasögon)

Lason
Uppkörning
Inlägg: 322
Blev medlem: 26 apr 2008, 20:56
Kör: Volvo 940 Turbo -91
Ort: Kalmar

Re: overdrive på automat (funkar ej)

Inlägg av Lason »

Rejält trådlyft!

Jag har en -90 740 automat med AW70L, och jag har motsatt problem, jag kan inte få min att stanna på trean, utan den växlar alltid upp till fyran och lockupen oavsett vad jag gör.

Lådan i såg växlar jättefint och så, mest jag som vill att alla finesser ska fungera (plus att jag kör rejäla släp ibland).

Har inte felsökt alls, men kan den lilla knappen vara boven i dramat? Lampan har aldrig lyst i min ägo, ens när jag slår på tändningen innan jag startar.
740 automat -90 & 145 Express -72

Skriv svar