overdrive på automat (funkar ej)
overdrive på automat (funkar ej)
Overdriven på min automat har funkat perfekt tills nu
Pilen på instrumenthuset lyser hela tiden och jag kan inte längre få bort den med knappen på växelspaken
Lambda lampan har även börjat lysa
Möjliga tänkbara fel?
Pilen på instrumenthuset lyser hela tiden och jag kan inte längre få bort den med knappen på växelspaken
Lambda lampan har även börjat lysa
Möjliga tänkbara fel?
1.Hmmm-mistänker att du har en volvo 240 med automat som har ett -overdriverelä-som har ballat ur.-ej ovanligt
2.Om lapan tänds direkt när bilenstartas kan det även vara kabeln till växelspaken som ligger i kläm.
3.Knappen i spaken kan ha pajat.
---
Löcka te
Clossa
2.Om lapan tänds direkt när bilenstartas kan det även vara kabeln till växelspaken som ligger i kläm.
3.Knappen i spaken kan ha pajat.
---
Löcka te
Clossa
Det finns många finesser på ett järnspett,och dom är komplicerade--Försök att plocka isär ett så får du se!!!
Clossa skrev:1.Hmmm-mistänker att du har en volvo 240 med automat som har ett -overdriverelä-som har ballat ur.-ej ovanligt
2.Om lapan tänds direkt när bilenstartas kan det även vara kabeln till växelspaken som ligger i kläm.
3.Knappen i spaken kan ha pajat.
---
Löcka te
Clossa
Det är en 740 -90 automat
Pilen lyser hela tiden vilket den inte gjort förut så det ska väl vara alternativ 2. Får kolla upp det
OD relät sitter tillsamans med säkringarna bakom askkoppen. OD relät är det som sitter längst in till höger. Har oxå en 740 -90 som hade precis samma problem. Till att börja med kunde jag få liv i relät genom att vicka på det fram och tillbaka, men efter ett tag dog det helt. Köpte ett nytt på Volvo förra veckan för 381 pengar och problem är som bortblåst.
På 240 ligger det fastklamrat på balken i ovankant bakom mittkonsollen (strax intill c-låsreläna). Äldre bilar med AW71 har orange relä, senare vitt. Vet inte när man bytte, men på min 740GLE -84 satt det orange. Det vanligaste felet med reläna är sk kallödningar. 5 minuter med lödpennan och relät kan vara som nytt. Mycket sällan relät är så dåligt så det måste bytas, men med nuvarande verkstadskostnader så kostar det för mycket med bilmekar så dom ersattes av reservdelsbytare.
F.d. 960 ägare, nu 940 ägare
Leg Värkmästare
Leg Värkmästare
- Domino
- V O L V O G U D
- Inlägg: 19439
- Blev medlem: 16 jan 2004, 20:19
- Ort: Önum (Vara) Medlemsnummer:58 Bygger:Volvo 740 16v Kör:Volvo 740 16v Tävlar:Volvo 142
- Kontakt:
man tackar för den infonLazze S skrev:På 240 ligger det fastklamrat på balken i ovankant bakom mittkonsollen (strax intill c-låsreläna). Äldre bilar med AW71 har orange relä, senare vitt. Vet inte när man bytte, men på min 740GLE -84 satt det orange. Det vanligaste felet med reläna är sk kallödningar. 5 minuter med lödpennan och relät kan vara som nytt. Mycket sällan relät är så dåligt så det måste bytas, men med nuvarande verkstadskostnader så kostar det för mycket med bilmekar så dom ersattes av reservdelsbytare.
Det som inte finns går att bygga (men använd skyddsglasögon)
Re: overdrive på automat (funkar ej)
Rejält trådlyft!
Jag har en -90 740 automat med AW70L, och jag har motsatt problem, jag kan inte få min att stanna på trean, utan den växlar alltid upp till fyran och lockupen oavsett vad jag gör.
Lådan i såg växlar jättefint och så, mest jag som vill att alla finesser ska fungera (plus att jag kör rejäla släp ibland).
Har inte felsökt alls, men kan den lilla knappen vara boven i dramat? Lampan har aldrig lyst i min ägo, ens när jag slår på tändningen innan jag startar.
Jag har en -90 740 automat med AW70L, och jag har motsatt problem, jag kan inte få min att stanna på trean, utan den växlar alltid upp till fyran och lockupen oavsett vad jag gör.
Lådan i såg växlar jättefint och så, mest jag som vill att alla finesser ska fungera (plus att jag kör rejäla släp ibland).
Har inte felsökt alls, men kan den lilla knappen vara boven i dramat? Lampan har aldrig lyst i min ägo, ens när jag slår på tändningen innan jag startar.
740 automat -90 & 145 Express -72