får bort i-brädan på 740

Allt kring bilel, som t.ex. relän, säkringar, kablage, lampor, bilstereobyggen etc.
Darth Vader
Färsk användare
Inlägg: 92
Blev medlem: 08 jun 2003, 16:59
Ort: Skövde
Kontakt:

får bort i-brädan på 740

Inlägg av Darth Vader »

Tjenare!



Är ny när det gäller att montera bilstereo. Så jag undrar om det är nån här som har monterat ur instrumentbrädan på en 740? då även a-stolparna?

Och då om det är nån som har lust att beskriva detta lite...? :-)

skulle vara tacksamt!
Niklas Bengtsson

www.ljudibil.just.nu

kofot@swipnet.se

0737272940

Magnusmrx
Färsk användare
Inlägg: 59
Blev medlem: 03 jan 2003, 22:30
Ort: Horn (söder om Linköping)

Re: får bort i-brädan på 740

Inlägg av Magnusmrx »

skrev:Tjenare!



Är ny när det gäller att montera bilstereo. Så jag undrar om det är nån här som har monterat ur instrumentbrädan på en 740? då även a-stolparna?

Och då om det är nån som har lust att beskriva detta lite...? :-)

skulle vara tacksamt!


Köp en Reparationshandbok, där står allt och lite till. :)

Greensilver
Forumsfreak
Inlägg: 3217
Blev medlem: 20 apr 2003, 21:06
Ort: Sverige
Kontakt:

Inlägg av Greensilver »

Varför skall du riva ur brädan?

Det är ett omfattande jobb eftersom du måste demontera så mycket annat, dessutom sitter den stora härvan till elcentralen fast i brädan. Mycket som kan jävlas när du skall ha dit alltihop igen...



A-stolparna sitter med clips och en skruv. Tyvärr brukar clipsen gå sönder när man rycker stolpen men nya finns att köpa på volvo...



Skruven sitter under panelen som går över dörröppningen. Den lossar du i sin tur genom att ta bort det dom ser ut som läder i handtagen i taket. Panelen sitter fast i skruvarna till handtaget.



Låt brädan sitta tycker jag... Lättare isåfall att ta ur framrutan om du behöver komma åt.
Bild

Magnusmrx
Färsk användare
Inlägg: 59
Blev medlem: 03 jan 2003, 22:30
Ort: Horn (söder om Linköping)

Re:

Inlägg av Magnusmrx »

Själva demonteringen är inte speciellt svår, men det är det där med kabelhärvan, att lossa den från brädan är inte svårt men den ska ju dit igen.

Darth Vader
Färsk användare
Inlägg: 92
Blev medlem: 08 jun 2003, 16:59
Ort: Skövde
Kontakt:

Re:

Inlägg av Darth Vader »

skrev:Varför skall du riva ur brädan?

Det är ett omfattande jobb eftersom du måste demontera så mycket annat, dessutom sitter den stora härvan till elcentralen fast i brädan. Mycket som kan jävlas när du skall ha dit alltihop igen...



A-stolparna sitter med clips och en skruv. Tyvärr brukar clipsen gå sönder när man rycker stolpen men nya finns att köpa på volvo...



Skruven sitter under panelen som går över dörröppningen. Den lossar du i sin tur genom att ta bort det dom ser ut som läder i handtagen i taket. Panelen sitter fast i skruvarna till handtaget.



Låt brädan sitta tycker jag... Lättare isåfall att ta ur framrutan om du behöver komma åt.




Anledningen till att jag vill ta bort brädan är att jag då lättare ska kunna montera högtalare där.

Anleningen till att jag ska ha dem där är att det nästan är ett måste i SASCA, där jag ska tävla i R15 nästa år.



Och det är som ni säger en massa elkablar i vägen...!

Får se hur jag gör...



Ha de bra!
Niklas Bengtsson

www.ljudibil.just.nu

kofot@swipnet.se

0737272940

tictac
Svart bälte i SÖK!
Inlägg: 2471
Blev medlem: 30 nov 2002, 09:33
Ort: Hässleholm

Inlägg av tictac »

***

Skriv svar