b230e Mätarhus/bränslepumpsproblem

Allt kring bilel, som t.ex. relän, säkringar, kablage, lampor, bilstereobyggen etc.
JKK
Färsk användare
Inlägg: 8
Blev medlem: 20 aug 2023, 18:58

b230e Mätarhus/bränslepumpsproblem

Inlägg av JKK »

Jag har en b230e från 1987.

Ibland så blir det något jätte konstigt elfel och blinkers lamperna lyser konstant och helljus lampan i mätarhuset lyser när hellyset är av och släcks när hellysena är på. När man startar bilen går den jätte dåligt och när man kör går den som när man har lite soppa kvar i tanken. Bränslepumpen under bilen börjar även att låta väldigt högt. När man vrider på spaken som styr mellan 0/positionsljus/på så blir den tvärt om att instrumenteringen börjar lysa på 0 och slutar att lysa när den är på

Ibland har det löst sig själv om man väntar någon minut och ibland måste man vrida på spaken som styr mellan av/positionsljus/på. Men jag har testat det och inget fungerar.

Kopplade ur elkablarna till bränslepumpen bak och den gick likadant men instrumenteringen sluta lysa när spaken till lysena var på 0

När man drar ut bränslepumpsrelät så slutar mätarhuset att krångla och fungerar som vanligt.

In The White
Moderator
Inlägg: 20159
Blev medlem: 27 jan 2009, 14:34
Kör: Herrgårdsvagn
Ort: Skåne
Kontakt:

Re: b230e Mätarhus/bränslepumpsproblem

Inlägg av In The White »

Kolla jordpunkter!
Kan bli väldigt lustiga fel med dålig jord.

JKK
Färsk användare
Inlägg: 8
Blev medlem: 20 aug 2023, 18:58

Re: b230e Mätarhus/bränslepumpsproblem

Inlägg av JKK »

Hittade problemet det var en jordkabel bakom mätarhuset som gick till tempmätaren när den jordkabeln kom i kontakt med en metallbit under blev hela bilen jättekonstig. Ja satte en tejp bit emellan så de inte fick någon kontakt och bilen gick bra efter de.

Kisse
Färsk användare
Inlägg: 17
Blev medlem: 16 aug 2021, 18:49

Re: b230e Mätarhus/bränslepumpsproblem

Inlägg av Kisse »

Hej, har du någon bild var den jordpunkten sitter?

JKK
Färsk användare
Inlägg: 8
Blev medlem: 20 aug 2023, 18:58

Re: b230e Mätarhus/bränslepumpsproblem

Inlägg av JKK »

Kisse skrev:
20 jan 2024, 21:47
Hej, har du någon bild var den jordpunkten sitter?
Det har jag faktiskt men jag måste bara lista ut hur man lägger in en bild på forumet här

Kisse
Färsk användare
Inlägg: 17
Blev medlem: 16 aug 2021, 18:49

Re: b230e Mätarhus/bränslepumpsproblem

Inlägg av Kisse »

Tryck på ”” symbolen

Skriv svar