Svenska Volvo 7/900 Klubben

Platsen för oss som värnar om Volvos 7/900-serie
Aktuellt datum och tid: 24 maj 2017, 19:32

Alla tidsangivelser är UTC+02:00 Europe/Stockholm




Ny tråd  Svara på tråd  [ 5 inlägg ] 
Författare Meddelande
InläggPostat: 01 maj 2017, 16:45 
Offline
Färsk användare
Användarvisningsbild

Blev medlem: 11 okt 2012, 22:22
Inlägg: 41
Hejhej igen. Det var ett tag sedan man var aktiv här inne, min hälsa har inte varit på topp o jag har fokuserat på att bli frisk nog att kunna jobba (så jag har råd med mina bilar... ;) )
Men idag var jag o tog ut "sommarbilarna"! Samtliga bilar är ju lite eftersatta nu så det är bara att ta nya tag! :)
Friheten (740 GL -88B, B230FS, M47) skulle gå ut idag för första gången sen augusti 2015. Vet att när jag ställde av honom så hade kilometerräknaren o trippmätaren lagt av, men nu när jag körde ut honom hade även hastighetsmätaren lagt av, den rörde sig inte alls. Tankmätaren, varvtalsmätaren samt tempmätaren funkar, så felet sitter liksom "i mitten" av mätarhuset.
Vilken ände ska jag börja riva i? Är det hastighetsgivaren på bakaxeln, är det nåt i mätarhuset som gått sönder,är det glapp i nån kontakt eller är det en kombination av alltihop? Har haft problem med kilometerräknaren och hastighetsmätaren på honom tidigare, då räckte det med att spruta 5-56 i kontakten vi A-stolpen på höger sida. Men då funkade trippen.
Tacksam för tips om vad som kan vara knas o i vilken ände jag ska börja riva... [buga]

_________________
Den som sa att lycka inte kan köpas för pengar har aldrig ägt en Volvo...


Upp
   
InläggPostat: 05 maj 2017, 17:30 
Offline
Klubbmedlem 2017

Blev medlem: 21 jun 2007, 00:49
Inlägg: 59
Kör: Lugnt och vackert
Ort: Oxelösund
Hej!
Roligt att du är bättre och på G med bilarna igen! Jag gissar att det är vanligast med fel i själva mätarhuset någonstans, men låt oss hoppas att det finns någon annan mer kunnig här inne som kan ha närmare tips. Själv har jag en 88A, och fick mina instrument reparerade av en skicklig man i Fjugesta för några år sedan. Vad för kontakt finns det vid A-stolpen som du nämner?
En nyfikenhetsfråga: B230FS, vad för motor är det?

_________________
Wilsgaards Volvoars välbalanserade visuella värde varar väldigt väl, vilket verifieras vetenskapligt via vällovligt välvårdade veteraner.
Äger en rar liten samling sedaner i varierande stadier av rullande renovering: 744 -88 A 42 870 mil, 944 GL lyxutrustad -92 54 500 mil, 244 B21 A -84 17 200 mil, 854 S 2,5 -96 30 239 mil och 365 GL -88, 22 600.


Upp
   
InläggPostat: 05 maj 2017, 18:24 
Offline
Färsk användare
Användarvisningsbild

Blev medlem: 11 okt 2012, 22:22
Inlägg: 41
Hej! Charmen med dessa gamla bilar... hastighetsmätaren hoppade igång igen o idag besiktigades pärlan u a! Denna bil är lite udda. Finns inte i Volvos system när man söker på reg nr för chassinr är för högt för att vara en 740. Det jag har fått veta av en som var med o byggde dessa bilar när det begav sig är att den har s k svanhalstopp o vx3 kam. Tittar man på den uppifrån så ser det ut som att slangar o skit tar en extra vända ovanför spridarna. Kan ta en bild vid tillfälle. Men bilen är tokpigg o väldigt lätt att köra. Sen är jag ingen expert på de olika motortyperna. Jag har en FD oxå o den är trött...
Han i Fjugesta har jag kontaktat o det blir en framtida investering i att få igång mätarna.

_________________
Den som sa att lycka inte kan köpas för pengar har aldrig ägt en Volvo...


Upp
   
InläggPostat: 05 maj 2017, 20:35 
Offline
Klubbmedlem 2017

Blev medlem: 21 jun 2007, 00:49
Inlägg: 59
Kör: Lugnt och vackert
Ort: Oxelösund
Spännande! Kan det bara en s k komfortmotor? Jag undrar om inte vx3-kammen är den som sitter i min 940 med B230FB.

_________________
Wilsgaards Volvoars välbalanserade visuella värde varar väldigt väl, vilket verifieras vetenskapligt via vällovligt välvårdade veteraner.
Äger en rar liten samling sedaner i varierande stadier av rullande renovering: 744 -88 A 42 870 mil, 944 GL lyxutrustad -92 54 500 mil, 244 B21 A -84 17 200 mil, 854 S 2,5 -96 30 239 mil och 365 GL -88, 22 600.


Upp
   
InläggPostat: 17 maj 2017, 21:55 
Offline
Färsk användare
Användarvisningsbild

Blev medlem: 11 okt 2012, 22:22
Inlägg: 41
Sjuglasvagnen skrev:
Spännande! Kan det bara en s k komfortmotor? Jag undrar om inte vx3-kammen är den som sitter i min 940 med B230FB.

Kontakten till hastighetsmätaren avslöjade samma gubbe för mig. Man lyfter plasten vid a-stolpen på passagerarsidan. Där inne sitter lite kablar o lite annat smått o gott, däribland huvudkontakten till hastighetsmätaren. Lite 5-56 i den så piggar den på sig. Löste problemet med mätaren för mig sist. Dessa gubbar som byggt dessa bilar är riktiga guldgruvor!
Jag kan säga att denna bilen byter jag inte ut mot allt i världen... den är så speciell o jag är så kär i den! Jag har haft den i 13 år o den har gått igenom varenda år, även de 2 ggr som den gått in efter att ha stått avställd o missat besiktningen. Då kan man inte vara annat än nöjd...

_________________
Den som sa att lycka inte kan köpas för pengar har aldrig ägt en Volvo...


Upp
   
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd  Svara på tråd  [ 5 inlägg ] 

Alla tidsangivelser är UTC+02:00 Europe/Stockholm


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited
Swedish translation by phpBB Sweden © 2006-2015