Rapport från Årsmötet i Köping/Munktorp 2010-05-30

Information om allt som gäller Svenska Volvo 7/900 Klubben.
Volvo-Anders
Uppkörning
Inlägg: 594
Blev medlem: 05 okt 2003, 16:21
Ort: Lidköping (4 mil från skövde vid vänerns fot):)

Rapport från Årsmötet i Köping/Munktorp 2010-05-30

Inlägg av Volvo-Anders »

Svenska Volvo 7/900-klubbens Årsmöte i Munktorp Köping 2010-05-30

1. Årsmötet öppnas:
Samtliga hälsas välkommna och årsmötet 2010 är officiellt öppnat.
Se näst längst ner i denna post för närvarolista.

2. Fastställande av dagordningen:
Dagordningen godkänns av samtliga närvarande.

3. Val av mötets ordförande:
Fredrik Bernstig "Fido" väljs till mötets ordförande.

4.Val av justeringspersoner, samt rösträknare:
John Karlsson (John) och Jonaz Särnblom (Taz) väljs till årsmötet justeringspersoner och rösträknare.

5. Klubbens verksamhetsberättelse:
(Se längre ner i för hela verksamhetsbeskrivningen)
Verksamhetsberättelsen godkänns och samtliga närvarande känner att de flesta målen är uppnådda med god marginal.

6.Redovisning av ekonomin:
Sittande revisor Per Kjellberg fortsätter ger sitt fulla godkännande för klubbens årsredovisning.
Bokfört Saldo 2010-05-28 är 47950,83 kr
Intäkterna fram tills 2010-05-28 bestär av: Medlemsavgifter: 18 224:- Webbshop: 10 657,50:-

7.Frågan om beviljande av ansvarsfriheten:
Full ansvarsfrihet för den sittande styrelsen beviljas.

8. Val av styrelse:
Styrelsen får en ny ordförande i form av Fredrik Bernstig, kanske mer känd som "Fido" på forumet.
Avgående ordförande Ted Göthberg anser att det är dags att lämna över stafettpinnen till nån med
nya friska krafter och tackar för sig. Samtliga medlemmar tackar Ted för allt han gjort för klubben
och även om Ted inte längre är den som håller i tyglarna kommer han givetvis finnas kvar i klubben.
Anders Holstmark, "Volvo-Anders" axlar rollen som ny kassör.
John Karlsson "John" på forumet blir ny Svisansvarig suppleant.
Hela den kompletta listan över den nya styrelsen kommer finnas längre ner i denna post.
Den nya styrelsen godkänns av samtliga närvarande medlemmar.

9.Val av revisor:
Per Kjellberg mer känd som "Mass" fortsätter som revisor för klubben.

10. Val av valberedare:
Daniel Lennartsson (Domino) och Jonas Särnholm (Taz)
anmäler sitt intresse som valberedare och samtliga medlemmar ger sitt godkännande.

11. Medlemsavgiften 2011:
Medlemsavgiften fortsätter att vara 200:- och det tidsrabatterande systemet behålls.
Nytt för i år är att de 50 första betalande medlemmarna får var sin gratis kalender.
Hedersmedlemmar och 5-årsmedlemmar får också en gratis kalender.

12. Träffar:
Just träffarna är en "het potatis" och blir väl det som diskuteras mest på årsmötet.

Elmia 2010
Elmia 2010 blev ju kanske inte som många tänkt sig, besvikelsen var kolossal.
I sista stund blev vi avbokade trots ledningen för Elmia gett oss sitt klartecken.
Skälen var även ganska oklara, och tyvärr fick vi en besk eftersmak av ledningen för
"Bilsport Custom & Performance Show" inte tyckte att vi med äldre Volvo platsar på denna typen av mässa.
Väljer de telefonförsäljare och försäljare av "t-shirtar" istället för genuint bilbygge får det stå för DEM inte oss.
Därför kommer vi inte lägga någon som helst energi på att försöka komma med på Elmiamässan nästa år.

Superstage 2010
Uppslutningen under 2009 års Superstage blev dessvärre inte den man trott, endast ett färre antal
bilar dök upp. Samt att vädrets makter inte var med oss den dagen.
Det första som kom på tal var att just tidpunkten inte var den bästa. Så att tidigarelägga Superstagen under sommaren
samt att samköra den med nåt annat evenemang är nåt som de flesta höll med om. Sen att just Emmaboda inte kanske inte är
den bästa geografiska placeringen var det även många som instämde om. John och Jens L kom med förslaget att de kunde kolla
om den bana de besökt tidigare i Södertälje var ledig. De återkommer med pris och när den den är tillgänglig.
Banan på Kinnekulle ring blev förslagen som alternativ, dock konstaterades det ganska snabbt priset för att hyra den är
utanför våran plånbok. Osöker på vem som nämnde detta, men för en heldag på Kinnekulle är 25000:- inte otroligt.
Likaså var det en del som hade synpunkter på vilken bil man skall ha under körningen av Superstage.
Under förra året var det en/flera besökare med en bil som kanske inte är av den karaktär man förknippar
just Volvo 7/900-serien och speciellt då vi kom med i ett repotage i Bilsport.
Kort efter detta frågade nån om det var mer godkännt med en "240"
Men de flesta förstod ganska snabbt att det inte går att "ringmärka" vilken bil man skall ha utan det är mer
uppslutning och antal man får se till. Vi återkommer under sommaren med mer info om Superstagen.
Vet nån förresten om någon bana som lämpar sig bra för detta ändamål av körning, och gärna i rimligt avstånd från
Göteborg/Stockholm är de mer än välkommna att höra av sig till styrelsen !

Vallåkra 2010
vallåkra är Volvoträffarnas nummer 1 och alla håller med om att det är den viktigaste träffen att visa sig på.
Sedan 2006 har Ted Göthberg "Gothicteo" åkt ner till träffområdet i Vallåkra och markerat området till våran monter.
Men trots att Ted i stort sett var gång vart först på plats så har vi alltid blivit förpassade till den ända
av träffområdet som minst folk besöker. Eller ens hittar till som nån av medlemmarna uttryckt sig :)
Förra året kändes det som om botten var nådd då vår monter var obefolkad i stort sett hela helgen och dess
tält blåst sönder så det såg förskräckligt ut.
Så för att förhindra att det blir så igen har vi tagit fram två alternativ:
Det första alternativet är att vi tar kontakt med träffansvarig för Vallåkra.
Träffgeneral Per Östman i detta fallet, och om vi kan få köpa monteryta på en mycket mer attraktiv plats.
Detta helt beroende på pris givetvis och i vilken storlek, och för hur många bilar.
Ted G skall i alla fall ta kontakt med Per Östman omgående.
Alternativ nummer 2 är att vi försöker samköra till insläppet till Vallåkra och försöker synca på så vis att vi kan ställa
våra bilar från klubben i rad med alla andra i 7/900-klassen.
Detta är inte helt omöjligt, Svenska 200-klubben har gjort så här framgångsrikt de sista 5 åren.
Likaså att vi ställer fram våra tält över bilarna och försöker just bygga en monter runt de
parkerade bilarna. Att tänka på är att just uppställningsplatsen för 7/900-serien tillhör den absolut mest centrala delen
av Vallåkras träffområde.
Ett annat alternativ som sammanlänkar med nummer 2 är att vi redan börjar bygga våran monter på lördagen.
På lördagen är det i regel aldrig fullt på uppställningsplatsen för 7/900-bilarna och är vi smarta kan vi lämna
kvar ett antal bilar över natten så det bara är att "rulla in" under Söndagsmorgonen.
Så fort vi fått ett kostnadsförslag från Per Östman kommer det komma mer info om detta !
Peter Larsson kommer troligen finnas på plats med klubbshopen, om inte han har möjlighet att ta sig ner, kommer någon annan
med möjlighet i Stockholmstrakten ta med sig klubbshopen.
Som ansvarig för Vallåkraträffen utses Volvo-Anders, har ni frågor om Vallåkra 2010 är ni välkomna att kontakta honom.

Regelbundna träffar: Skövdeträffen, Göteborgsträffen, Uddevallaträffen, Trollhätteträffen, Stockholmsträffen.
Vi har fått ett flertal förfrågningar om att vi skall komma ut med tält och banderoller till dessa mindre regelbundna
träffar. De frågande har då fått de svar de inte kanske riktigt räknat med utan surnat till och tyckt det vart dålig stil
att inte någon velat dyka upp. Mycket tråkigt att det blivit så, men under årsmötet var de flesta eniga om att det inte
behövs mer profilering på de mindre lokala träffarna utan att det är bättre att låta de mindre träffarna vara spontana och
enkla utan krav på att nån skall behöva kånka på tält och klubbshop..
För att ta ett exempel: Finns de verkligen beläggning för att stå vid Max-parkering på Överby i Trollhättan och försöka
sälja våra kepsar och nyckelband ? Visst all publicitet är bra, men frågan är om inte det kostar mer än vad det smakar ?

14. Motioner:

Motion 1:

- Bättre lyhördhet gentemot medlemmarna. (Inom rimliga gränser)

Svar:
Styrelsen tycker det är tråkigt om många känner att de inte blir hörda, men hoppas att det endast
är ett fåtal drabbade. Bättring lovas !

- Det borde hållas bättre koll vad gäller frågor och synpunkter i "Förslag/Synpunkter" delen
så de blir besvarade inom rimlig tid.
(Här måste också kunna skiljas på åsikter och kritik)

Svar:
Städning utlovas, samt att styrelsen skall försöka bli bättre på att ta till sig medlemmarnas
synpunkter och åsikter. Samtidigt som många måste förstå att det är en ideel förening, där de flesta har ett
arbete och många gånger inte hinner svara samma sekund som frågan blivit ställd.
Försök ge styrelsen mer tid och försök låta bli att vara så snabba med att skapa missnöjestrådar så skulle stämningen
bli betydligt bättre. Även om just klagotrådar är ganska sällsynta i vår klubb.

- Klubbtidningen hade vart kul om det är rimligen genomförbart

Svar:
Klubbtidning är nåt som diskuterats många gånger under klubbens levnadstid.
Tyvärr känns det som så att vi är för liten klubb och frågan är om vi har nåt att vinna på att ha en klubbtidning ?
Fungerar inte vår projektdel samt Foto/Film som ett utmärkt forum för att visa hur och vad vi gör med våra bilar ?
Någon (osäker på vem) lär ha erbjudit sig att på egen hand göra en klubbtidning åt oss, men frågan är om det är rättvist
att en ensam medlem skall bära hela oket. Så tyvärr känns det inte hållbart i längden.
Däremot kan ett medlemsutskick med viss fakta om forumsmedlemmar och dess bilar vara aktuellt att skicka med vid utskicket
av medlemskorten. Är det nån som är intresserad av att arbeta med just den delen, är ni mer än välkomna att
höra av er till styrelsen !

Motion 2:

- Jag tycker vi skall ha en träffansvarig ledamot i styrelsen.
Denna skall INTE åka land och rike runt utan vara den som tar kontakt med ansvariga för träffar vi vill närvara vid.
Och se till att någon tar ansvar för respektive träff och ser att de får rätt saker till de olika träffarna.
Även vara den kontaktperson som man tar kontakt med när man vill ha hjälp med att starta/driva en träff.

Svar:
Vi har ju som bekant provat med att ha en träffansvarig tidigare med blandat resultat.
Och styrelsen anser att det inte är nån ide att ha en just träffansvarig för ALLA träffar utan
att vi utser en per tillfälle. Denna person är nån som utses i god tid innan evenemanget/träffen inträffar och är
den som har ansvaret för just den träffen. Styrelsen och samtliga närvarande medlemmar anser att detta är en god ide
och såvis slipper nån ensam bära hela bördan själv.
Är nån intresserad av att starta en ny träff är de mer än välkomna att kontakta styrelsen.

Motion 3:

- Vi bör ha 3 stycken suppleanter i styrelsen, dels för att fylla ut grundsyftet att ersätta en ordinarie
styrelseledamot vid behov. Men också för att kunna hjälpa till med styrelsearbete/klubbarbete vid behov.
Som exempelvis runt årsskiftet då det är mycket att göra för medlemsansvarig och denne eventuellt behöver avlastning
och hjälp med godkänning av nya medlemmar. Och givetvis för en rad andra sysslor och uppgifter som styrelsen kan behöva
ha hjälp med vid behov. Att fungera som en sort extrahälp eller hjälpreda.

Svar:
Bra ide tycker styrelsen och frågar närvarande medlemmar om det finns nån som är intresserad av att bli suppleant.
Gustav Jacobsson (Sniffa_hamster) och Henrik Guldbrandsson (Henrik G) anmäler sitt intresse och samtliga medlemmar
ger sitt godkännande.


15.Beslut om nästkommande möte:

Gustav J (Sniffa_hamster) kom med förslaget att vi kanske skall ha nästa årsmöte i Göteborg på Volvomuseet.
Den tidigare träffen i Mars som Je Jr anordnade blev en riktig fullträff med bra uppslutning och en supernöjd besökarskara.
Nämnas kan att de två herrar vi blev guidade av heter Rolf och Håkan Malmgren, två mycket kunniga designers som jobbat
på Volvo i stort sett hela sina liv. För att nämna ett axplock är dessa två skaparna bakom: Polarisfälgen, addonpaketen
och mycket annat. Som tack för den fina rundturen utsåg dåvarande styrelseordförande Ted , Rolf och Håkan till
hedersmedlemmar på livstid. Gustav J (Sniffa) och Ted G (Teo) kommer ta kontakt med volvomuseet för vidare information !

16. Övriga Frågor:

Nytt material behöver införskaffas !

Klubbens tält och banderoller är i uselt skick och måste ersättas.
Perra & Zibbe har åtagit sig att ta fram en offert på 2 nya banderoller från ett tryckeri.
Måtten på banderollerna väljs till slut, efter lång diskussion att de skall bli ca 3 m långa och ca 50 com höga.
Vi fortsätter även som tidigare med svart bakgrund och silverfärgad text. Samma klubblogga som medlemsdekalen
kommer även den användas på banderollerna.
Perra och Zibbe har deadline 1 Juli, efter det väljs det om pris och design är tillfredsställande.
Ted åtager sig att köpa in två nya ihopfällbara tält, det funkar inte längre med "plockepinntält" utan bättre och stabilare
saker måste införskaffas. Likaså kommer Ted att ansvara för att det köps in bord och stolar till tälten.
Ted återkommer innan 1 Juli med vad han har införskaffat.

Lyxdelen känns överflödig ?

Lyxdelen var en bra tanke från första början, tyvärr blev den inte den succe som man räknat med.
Få inlägg och endast 8 bilar upplagda i projektdelen, samtidigt som det känns som att den är ganska onödig
och kan lika gärna delas upp i andra kategorier.
Beslut tas därmed om att Lyxdelen skrotas och delas upp i alla andra kategorier, men en ny kategori skapas i
typ med "Motor Vitmotor/V6/Diesel" där alla drivlinerelaterade frågor om motorer från 960/760/S90/V90 kan tas upp.
Hur detta genomförs åläggs forumsansvarig samt moderatorer.
Även "Tjänster Säljes/Köpes/Bytes" samt "Bytes Skänkes" delas upp i säljes.
Fast med en klar brasklampp med ett tydligt budskap i rubriken att annonsen gäller just skänkes.
Hur även detta genomförs ålägges moderatorer och forumsansvarig.

Klubbens snyggaste bil ?

Någon tog upp frågan om klubbens snyggaste bil ? Men är det nåt vi måste ha som tävling varje år ?
Efter diskussion ansåg de flesta att det är bättre att ta en sån tävling under exempelvis årsmöte eller
liknande tillställning.

17. Mötet avslutas.
Svenska Volvo 7/900-Klubbens årsmöte i Köping 2010-05-30 avslutas ca 17:00

Närvarolista Svenska Volvo 7/900-Klubbens Årsmöte i Köping 2010-05-30

Fredrik Bernstig (Fido)
Ted Göthberg (Gothicteo)
Jens L (Jens L)
John Karlsson (John)
Gustav Jacobsson)
Eddie Kaltea (Eda)
Peter Larsson (Peter Larsson)
Mikael Hesselgren (Hesselgren)
Daniel Lennartsson (Domino)
Anders Holstmark (Volvo-Anders)
Henrik Guldbrandsson (Henrik G)
Per Hallberg (Perra)
Sebastian Hjelm (Zibbe)
David Jansson (Munktorparen)
Jonas Särnholm (Taz)
Jonas (740 Ägare)

Verksamhetsberättelse Svenska Volvo 7/900-klubben 2009-2010

verksamheten har bedrivits enligt vad som anges i klubbens stadgar §1.2 andra stycket.
Klubbens internetforum har fortsatt attrahera nya medlemmar. Antalet registrerade användare på
forumet uppgår idag som ovan till 8132 stycken, varav 69 är betalande medlemmar. Forumet är såvis klubbens
viktigaste kanal vad gäller utåtriktad verksamhet. I övrigt har klubbens förehavanden på internet fungerat mycket
bättre än tidigare. Styrelsen kämpar för att upprätthålla en verksamhet enligt klubbens
stadgar §1.2 andra stycket första meningen. I övrigt har klubben lyckats med vad som sägs i stadgarna,
nämligen att inspirera och understödja enskilda iniativ till aktiviteter som bilträffar, mässbesök och annat.
Bland träffar som anordnats kan nämnas följande:

- Superstageträffen på Emmaboda flygfält, Vallåkraträffen och årsmötet i Västerås.
- Regelbundna träffar i Göteborg söndagar under hela året med en uppslutning på mellan 2-15 bilar.
- Regelbundna träffar i Skövde under hela året med en upplsutning på mellan 2-15 bilar.

Under året har dessutom flera mindre träffar ägt rum runt om i landet.

- Elmia fick vi inte delta på i år heller
- Under verksamhetsåret har vi flyttat till ett annat webbhotell samt städat upp bland inaktiva
användare som inte varit inloggade sedan 2008-12-31 och har 0 inlägg.
Vi har även köpt tillbaka domännamnen 740klubben.se och 940klubben.se
- Zappe (Niklas Eriksson) har påbörjat ett nytt förslag på hemsida.
- Vi har även köpt in kalendrar för 2010 med väldigt dålig försäljning.
- Klubbkontot: Bokfört saldo 47 950,83 kr