Ett alternativ till all huvudvärk som Photobucket gett oss...

Förslag till förbättringar och eventuella felaktigheter kan skivas i denna forumskategorin. Positiv feedback är också kul!
Lehto
Klubbmedlem 2022
Inlägg: 941
Blev medlem: 08 maj 2015, 17:23
Kör: Volvo 940
Ort: Västerås

Ett alternativ till all huvudvärk som Photobucket gett oss...

Inlägg av Lehto »

Tja.

Många har använt photobucket i många år och det har ALLTID bara fungerat fram tills för någon månad sedan när dom bara stängde ner allt utan förvarning och ville ha i rundaslängar 3000kr om året för att aktivera tjänsten att visa bilder online, på forum m.m.

Jag har hittat ett alternativ åtminstone som jag tycker funkar okej och jag tror/hoppas att det kommer fungera i lång tid framöver för det värsta jag vet är t.ex imgur som plockar bort bilderna efter 3månader, om jag lägger upp något så vill jag att det ska finnas tillgängligt tills jag själv tar ner det.
Sen vill jag att de ska vara smidigt att ladda upp bilderna till molnet från telefonen då det är med den jag fotar.

Därför undersökte jag den enklaste varianten som finns tillgängligt för åtminstone mig som Android användare och det är google drive! Alla med google konto har en sådan och 15GB gratis utrymme, det räcker till väldigt mycket.
Så det jag gjort är att skapa en folder i min google drive som jag öppnat upp för publik delning:
Bild

När detta är gjort så kan ni bara ladda upp bilder dit och dom ska bli publika.
För att sedan få fram en länk som man kan använda på t.ex forum m.m är det lite krångligare då google inte ger ut direktlänkar till sina bilder.
Först och främst måste ni högerklicka på bilden och sedan välja "Hämta delbar länk" kopiera den länken och surfa sedan in på:
https://ctrlq.org/google/photos/
Klistra in eran länk til lbilden där och tryck på "Generate code", den laddar lite och efter det får man ut en direktlänk till bilden som man kan posta online.

Bilderna blir i bra storlek och inga jätteblaffor som man måste skrolla både i höjd och sidled för att kunna se hela bilden.
Det är itne lika smidigt som photobucket var, men det funkar och blir bra åtmistone.

Hoppas vi får se mer å fler bilder på forumet.
Mvh
940 Turbo brukis: Bild

Farleykarley
Klubbmedlem 2022
Inlägg: 151
Blev medlem: 04 sep 2014, 21:08

Re: Ett alternativ till all huvudvärk som Photobucket gett oss...

Inlägg av Farleykarley »

Jag använder mig av http://postimages.org/ som jag också verkligen kan rekommendera.
Hade "imageshack" tidigare som också började ta betalt, och ställde till rejält på olika forum. Men denna sida har fungerat riktigt bra under en lång tid nu.
Garaget

"When i start my car i want the neighbours to think that the world has come to an end" - Homer J Simpson

HenrikG
Sekreterare
Inlägg: 3429
Blev medlem: 10 mar 2003, 19:33
Kör: för lite..
Ort: Stockholm. Klubbens försäkringsansvarig för MHRF-försäkringen
Kontakt:

Re: Ett alternativ till all huvudvärk som Photobucket gett oss...

Inlägg av HenrikG »

Jättebra tips! [thum]

Vill bara påminna om alternativet för betalande klubbmedlemmar.
Läs mer i denna tråd:
http://forum.7900klubben.se/viewtopic.php?f=60&t=76634

Själv har jag använt Photobucket i flera år så det kommer ta lite tid, men jag har som ambition att alla bilder i mina trådar ska fungera och det glädjer mig att flera verkar vara inne på samma spår.
Bild
Invecklare
780 -90, 945 -98, 944 -91, 744 -88, 745 -88, XC70 -13, V60 -18

Lehto
Klubbmedlem 2022
Inlägg: 941
Blev medlem: 08 maj 2015, 17:23
Kör: Volvo 940
Ort: Västerås

Re: Ett alternativ till all huvudvärk som Photobucket gett oss...

Inlägg av Lehto »

HenrikG skrev:Jättebra tips! [thum]

Vill bara påminna om alternativet för betalande klubbmedlemmar.
Läs mer i denna tråd:
http://forum.7900klubben.se/viewtopic.php?f=60&t=76634

Själv har jag använt Photobucket i flera år så det kommer ta lite tid, men jag har som ambition att alla bilder i mina trådar ska fungera och det glädjer mig att flera verkar vara inne på samma spår.
Tack för tipset, ja de är min ambition också och därför valde jag google drive för de känns som ett säkert ställe.
Har tänkt ta tag i min tråd här på forumet men man skjuter ju tyvärr på det, men ska försöka fixa det.
940 Turbo brukis: Bild

Användarvisningsbild
ramme
Svart bälte i SÖK!
Inlägg: 2609
Blev medlem: 14 okt 2004, 10:22
Kör: Bakhjulsdrivet
Ort: Göteborg

Re: Ett alternativ till all huvudvärk som Photobucket gett oss...

Inlägg av ramme »

Bra tips! Själv har jag en egen webbserver som snurrar dag som natt numera, men för de flesta är nog detta ett bättre alternativ. :)
Angående bilder i trådar så har jag också som ambition att fixa dem så småningom, inget stör mig som trådar med saknade bilder! Så de kommer väl fixas till lite undan för undan helt enkelt.
Volvo 744 GL -88B / Volvo 940 Turbo -93 / Volvo 760 GLE -83 / Volvo 760 GLE -84 / Toyota Cressida -78

Användarvisningsbild
Maxwell
Kassör & Medlemsansvarig
Inlägg: 6253
Blev medlem: 03 jul 2006, 15:58
Kör: En Volvo i taget.
Ort: Volvos huvudstad, Göteborg! Medlemsnummer: 183 Styrelseledamot i VROM
Kontakt:

Re: Ett alternativ till all huvudvärk som Photobucket gett oss...

Inlägg av Maxwell »

Ja man ruttnade rätt skapligt på det där, och det är ju inte dåligt betalt dom vill ha heller.

Har försökt att dela mina "Drive-bilder" tidigare utan att lyckats, men detta ska jag verkligen prova. Känns som mycket osannolikt att Google skulle börja stänga ner konton och börja ta betalt, men man vet aldrig iofs...

Tack för tipset Lehto!
Bild
760 GLE -88 // S90 3.0 -97

Lehto
Klubbmedlem 2022
Inlägg: 941
Blev medlem: 08 maj 2015, 17:23
Kör: Volvo 940
Ort: Västerås

Re: Ett alternativ till all huvudvärk som Photobucket gett oss...

Inlägg av Lehto »

Google drive har blivit ännu bättre!
En länk från google drive ser ut enligt följande:
https://drive.google.com/open?id=1nb-UB ... bPkLXDrrfB
Och vill man ha bilden publik för t.ex forum så ändrar man enkelt från "open" till "uc" så kan man använda img taggarna här på forumet!
drive.google.com/open?id=1nb-UBCwS53qUCIJkA8FMhubPkLXDrrfB
drive.google.com/uc?id=1nb-UBCwS53qUCIJkA8FMhubPkLXDrrfB

Så nu slipper man gå in via https://ctrlq.org/google/photos/ och skapa en "online-länk".
940 Turbo brukis: Bild

Xoffis
Svart bälte i SÖK!
Inlägg: 2344
Blev medlem: 18 sep 2010, 23:14
Kör: V70T5
Ort: Växjö
Kontakt:

Re: Ett alternativ till all huvudvärk som Photobucket gett oss...

Inlägg av Xoffis »

Ifall nu photobucket eller vad det nu heter har "laggt ner" så kanske man skall redigera den klistrade tråden i Foto/Film?

Hela tråden känns ganska utdaterad så den bör nog inte vara klistrad längre iaf!

på att white! ;)
Nuvarande bil:
Volvo V70 T5 -97
Tidigare bilar:
Volvo 760 GLE -84 | Volvo 740 GLE -90
Volvo 760 GLE -88 | Volvo 740 GLT -90
Volvo 960 E -95 | Volvo 850 GLT -92
Volvo 850 GLT -92

In The White
Moderator
Inlägg: 20137
Blev medlem: 27 jan 2009, 14:34
Kör: Herrgårdsvagn
Ort: Skåne
Kontakt:

Re: Ett alternativ till all huvudvärk som Photobucket gett oss...

Inlägg av In The White »

Xoffis skrev:
11 apr 2020, 17:30
Ifall nu photobucket eller vad det nu heter har "laggt ner" så kanske man skall redigera den klistrade tråden i Foto/Film?

Hela tråden känns ganska utdaterad så den bör nog inte vara klistrad längre iaf!

på att white! ;)
Vad jag ser så funkar photobucket fortfarande?

HenrikG
Sekreterare
Inlägg: 3429
Blev medlem: 10 mar 2003, 19:33
Kör: för lite..
Ort: Stockholm. Klubbens försäkringsansvarig för MHRF-försäkringen
Kontakt:

Re: Ett alternativ till all huvudvärk som Photobucket gett oss...

Inlägg av HenrikG »

Xoffis skrev:
11 apr 2020, 17:30
Ifall nu photobucket eller vad det nu heter har "laggt ner" så kanske man skall redigera den klistrade tråden i Foto/Film?

Hela tråden känns ganska utdaterad så den bör nog inte vara klistrad längre iaf!

på att white! ;)
Nu släckte jag "Notis" på den tråden, för du har rätt i att den är rätt daterad..
Bild
Invecklare
780 -90, 945 -98, 944 -91, 744 -88, 745 -88, XC70 -13, V60 -18

HenrikG
Sekreterare
Inlägg: 3429
Blev medlem: 10 mar 2003, 19:33
Kör: för lite..
Ort: Stockholm. Klubbens försäkringsansvarig för MHRF-försäkringen
Kontakt:

Re: Ett alternativ till all huvudvärk som Photobucket gett oss...

Inlägg av HenrikG »

In The White skrev:
11 apr 2020, 18:12
Xoffis skrev:
11 apr 2020, 17:30
Ifall nu photobucket eller vad det nu heter har "laggt ner" så kanske man skall redigera den klistrade tråden i Foto/Film?

Hela tråden känns ganska utdaterad så den bör nog inte vara klistrad längre iaf!

på att white! ;)
Vad jag ser så funkar photobucket fortfarande?
Det kluriga med Photobucket är att så länge du är inloggad på ditt eget konto så visas bilderna i forumtrådarna i full storlek men om du inte är inloggad så är det jordens största watermark + suddiga bilder, så andra ser inte dina bilder. Gått på den niten själv.
Bild
Invecklare
780 -90, 945 -98, 944 -91, 744 -88, 745 -88, XC70 -13, V60 -18

In The White
Moderator
Inlägg: 20137
Blev medlem: 27 jan 2009, 14:34
Kör: Herrgårdsvagn
Ort: Skåne
Kontakt:

Re: Ett alternativ till all huvudvärk som Photobucket gett oss...

Inlägg av In The White »

HenrikG skrev:
16 maj 2020, 17:10
In The White skrev:
11 apr 2020, 18:12
Xoffis skrev:
11 apr 2020, 17:30
Ifall nu photobucket eller vad det nu heter har "laggt ner" så kanske man skall redigera den klistrade tråden i Foto/Film?

Hela tråden känns ganska utdaterad så den bör nog inte vara klistrad längre iaf!

på att white! ;)
Vad jag ser så funkar photobucket fortfarande?
Det kluriga med Photobucket är att så länge du är inloggad på ditt eget konto så visas bilderna i forumtrådarna i full storlek men om du inte är inloggad så är det jordens största watermark + suddiga bilder, så andra ser inte dina bilder. Gått på den niten själv.
Ofanken!

Skriv svar