Klubbens verksamhet/aktivitet jämfört tidigare år mot nu

Förslag till förbättringar och eventuella felaktigheter kan skivas i denna forumskategorin. Positiv feedback är också kul!
Användarvisningsbild
Robban67
Dags att bli medlem?
Inlägg: 6761
Blev medlem: 07 dec 2004, 20:34
Ort: Stockholm / Västerhaninge

Re: Klubbens verksamhet/aktivitet jämfört tidigare år mot nu

Inlägg av Robban67 »

Hesselgren skrev:
JO, att alla ska bemötas med respekt och känna sig välkomna oavsett kunskap , ideer etc samtidigt även då kunna acceptera det svar man får tillbaka.
Word!


tänker inte nämna några namn utan tänker tala ut i tomma intet, alla kan väl lägga den där "ja kanske ska vara tyst" grejen på hyllan, kom med vettiga idéer och gör något praktiskt själv, jag lovar, ingen kommer dissa ifall någon hittar på nått bra.
TACK MICKE

Precis det där jag eftersöker, [yourock]

mvh

Robban
Bild

Användarvisningsbild
taz
Dags att bli medlem?
Inlägg: 7027
Blev medlem: 15 maj 2006, 14:12
Kör: Volvo 960
Ort: Göteborg

Re: Klubbens verksamhet/aktivitet jämfört tidigare år mot nu

Inlägg av taz »

Vad gäller medlemsantalet och aktiviteten så har jag en teori kring detta,

Hela affärskonceptet kring trimchip, S60R-spridare, alu-intercoolers, billiga 19T turbos etc. blev tillgängligt för breda marknaden för vettiga pengar i mitten på 2000-talet. Då var det för många väligt spännande att kika på forumet hur andra gör och bygger. Nu är det fortfarande fräckt, men ändå skåpmat med trim och fräcka byggen på 7/900. Det finns ju hundratals fräcka byggen som gjorts och setts bara på detta forumet genom åren.

De som var medlemmar 2002-2007 såg sin del av alla fräcka byggen och har gått vidare till andra märken eller nyare bilar. En annan faktor är ju också att det finns ett överskott på fordon och det således inte är ekonomsikt värt att vårda sina bilar för tillfället. Det ÄR billigare att köpa en ny bil per år än att hålla på och renovera.

Som tidigare talare i tråden så uppmanar jag alla på forumet att ta hjälp av varandra, särskillt på glesbygden kanske? för att hitta likasinnade.

Vad jag kommer göra är att arrangera en träff i Göteborg, och en träff i Stockholm. Det kommer två trådar om detta. Prel. datum för Stockholmsträffen är 29e september.

Mvh. // Jonas
Bild
Only YOU can prevent forest fires.

tubbe
Forumsfreak
Inlägg: 3705
Blev medlem: 10 okt 2006, 21:09

Re: Klubbens verksamhet/aktivitet jämfört tidigare år mot nu

Inlägg av tubbe »

ursäkta om det blir lite flummigt nu, är lite avdomnad i huvet, men:

Klubben är ju rikstäckande, den heter ju "Svenska..."
Men styrelsen består av en handfull personer, och de flesta är koncentrerade runt Stockholm om jag inte fattat det fel.
De kan ju inte vara överallt i vårt avlånga land.
Så vi får väl hjälpas åt lite till mans. Om var och en gör lite, så blir det en del.
Men då gäller det också att det inte ställs för mkt KRAV på de som ställer upp. Tänk på att de gör det på sin fritid,
gratis och helt ideellt.
Ta emot och värdesätt det de fixar, men ställ inga krav. Gillar ni inte arrangemanget, så låt bli att åka dit då, men gnäll inte!

Sak samma om ni inte gillar det någon gör med sin bil under Foto/Film eller projekt.
Låt bli att skriva ner och klaga på hur han/hon gör. Vad vinner ni med det?
Sporra och ge beröm om du gillar det du ser, men låt bli att klanka ner på det du inte gillar.
Fortsätt istället till en annan tråd.
Alla kan ju inte styla sina bilar på samma sätt. Respektera det.


Jag tror inte att styrelsen kan ändra så mkt på vare sig tillströmmning av medlemmar eller andan i klubben och på forumet.
DET hänger på oss andra, var och en. Och försök träffa varann irl. Då blir det en helt annan sak att tjöta över
forumet om man blivit kompisar irl.

Hesselgren
Moderator
Inlägg: 19505
Blev medlem: 21 apr 2005, 21:50
Ort: Stockholm

Re: Klubbens verksamhet/aktivitet jämfört tidigare år mot nu

Inlägg av Hesselgren »

klubbens styrelse sträcker sig ungefär

stockholm, örebro, småland, borlänge, göteborg

ursäkta att jag blandar städer med landskap typ.. är inge bra på geografi

Volvo245GLT
Uppkörning
Inlägg: 692
Blev medlem: 03 sep 2006, 11:01
Kör: 240
Ort: Ljusne
Kontakt:

Re: Klubbens verksamhet/aktivitet jämfört tidigare år mot nu

Inlägg av Volvo245GLT »

Ang. att locka fler betalande medlemmar så tror jag att det måste finnas ett mervärde.
Rabatter och förmåner hos olika företag, frikostighet med dekaler, nyckelband, pennor och annat som är skoj.. :) Och varför inte en klubbtidning? Eller i alla fall viss information med vanlig post ett par gånger om året.
Alla lever inte sina liv på nätet, och för de som gör det verkar det numera bara vara Facebook och olika mobilappar som gäller.

Som redan nämnts så måste vi bli bättre på att engagera oss och locka hit folk!
Klubben har ju redan en Facebook-sida t.ex. Använd den mer, länka till inlägg på forumet så de lyfts fram och delas vidare (kan vara spännande projekttrådar, kluriga problemlösningar m.m..) och håll uppe en konstant lagom nivå på aktiviteten.

Annonser på forumet! Låter som något negativt, men det ger mer liv åt sidorna och även pengar till klubbkassan. Det lär dessutom nästan vara ett krav för att något företag ska vilja sponsra oss med rabatter eller annat?
Se på t.ex. garaget.org och deras annonsörer, eller det här forumet i ett helt annat ämne som jag hänger på ibland: http://www.varmepumpsforum.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
På tok för mycket reklam där, men forumsägaren drar garanterat in pengar så det täcker driften och mer därtill.

Jag tycker även att vi borde se över det här med privatannonseringen. Som medlemsförmån är det ärligt talat inte mycket att locka med. :roll:
Genomslaget är dåligt p.g.a. få annonser = få besökare. Man brukar få betydligt bättre respons på t.ex. TPC-forumet där det är fritt för alla användare att annonsera.
Ett öppet annonsforum kommer ge mer aktivitet, men även mer jobb med moderering... Skulle det gå att ordna så att alla inlägg där måste godkännas manuellt innan de visas, iaf för nyregistrerade och gäster?

Fler träffar! :) Jag vet att det är sjukt mycket planering och ansvar med att styra upp en lyckad träff, men kanske går att samarbeta mer med andra klubbar?
245 GL -90 "OFE" | 245 DL -77 "FAZ" | 244 GLE -89 "EDM" | V90 -98 "PBG"
samt KABE'n och en hel del 2/7/900-bilar på tillfälligt besök!

Användarvisningsbild
taz
Dags att bli medlem?
Inlägg: 7027
Blev medlem: 15 maj 2006, 14:12
Kör: Volvo 960
Ort: Göteborg

Re: Klubbens verksamhet/aktivitet jämfört tidigare år mot nu

Inlägg av taz »

Sittande styrelse finns just nu i:
Stockholm (HenrikG och Peter Larsson)
Örebro (Råda)
Borlänge (Tomaz)
Göteborg (taz)
Volvo245GLT skrev:Ang. att locka fler betalande medlemmar så tror jag att det måste finnas ett mervärde.
Rabatter och förmåner hos olika företag, frikostighet med dekaler, nyckelband, pennor och annat som är skoj.. :) Och varför inte en klubbtidning? Eller i alla fall viss information med vanlig post ett par gånger om året.
Alla lever inte sina liv på nätet, och för de som gör det verkar det numera bara vara Facebook och olika mobilappar som gäller.
Klubbtidning har varit uppe förrut, låter kul tycker jag men det kräver något helt sjukt mycket arbete för att göra ett par gånger per år på sin fritid. En tidning brukar ju vara 10-tals sidor lång och skall vara fylld med vettiga grejer. Jag skulle föreslå en mellanvariant med en tidning i PDF-format så man kapar tryck och logistik samt kost för det, sen behövs det medlemmar som skriver artiklar och tar bilder som kan publiceras.
Volvo245GLT skrev:Som redan nämnts så måste vi bli bättre på att engagera oss och locka hit folk!
Klubben har ju redan en Facebook-sida t.ex. Använd den mer, länka till inlägg på forumet så de lyfts fram och delas vidare (kan vara spännande projekttrådar, kluriga problemlösningar m.m..) och håll uppe en konstant lagom nivå på aktiviteten.
Projekttrådarna kräver inloggad användare för att inte vara sökbara från Goolge.
Volvo245GLT skrev:Annonser på forumet! Låter som något negativt, men det ger mer liv åt sidorna och även pengar till klubbkassan. Det lär dessutom nästan vara ett krav för att något företag ska vilja sponsra oss med rabatter eller annat?
Se på t.ex. garaget.org och deras annonsörer, eller det här forumet i ett helt annat ämne som jag hänger på ibland: http://www.varmepumpsforum.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
På tok för mycket reklam där, men forumsägaren drar garanterat in pengar så det täcker driften och mer därtill.
Vad gäller annonser från företag så är det under arbete, men sponsorn i fråga har inte hört av sig tillbaka.
Volvo245GLT skrev:Jag tycker även att vi borde se över det här med privatannonseringen. Som medlemsförmån är det ärligt talat inte mycket att locka med. :roll:
Genomslaget är dåligt p.g.a. få annonser = få besökare. Man brukar få betydligt bättre respons på t.ex. TPC-forumet där det är fritt för alla användare att annonsera.
Ett öppet annonsforum kommer ge mer aktivitet, men även mer jobb med moderering... Skulle det gå att ordna så att alla inlägg där måste godkännas manuellt innan de visas, iaf för nyregistrerade och gäster?
Det är ett ganska litet forum, vad gäller annonseringen så är det ett beslut taget på årsmöte. Kan vara en idé att starta en tråd i medlemsdelen med en poll om ja/nej för att se om underlag finns för att häva beslutet på kommande årsmöte (alt. kalla till extra möte där beslut kan fattas för frågan)
Volvo245GLT skrev:Fler träffar! :) Jag vet att det är sjukt mycket planering och ansvar med att styra upp en lyckad träff, men kanske går att samarbeta mer med andra klubbar?
Det är fritt fram att planera träffar! :) Träff-delen finns, svårigheten ligger i att nå fram till folk i rätt område då dessa måste titta i träff-delen vid rätt tid innan!
Bild
Only YOU can prevent forest fires.

EkF
Uppkörning
Inlägg: 615
Blev medlem: 09 apr 2012, 22:48

Re: Klubbens verksamhet/aktivitet jämfört tidigare år mot nu

Inlägg av EkF »

Utse träffledare för olika platser i vårt avlånga land?
Öst, Väst, Söder, Mitt, Norr?

Så man har folk som tar tag i saker i sitt distrikt, pushar på och ser till att nått händer?
SM Racing
Volvo 744 GLT -89
http://www.garaget.org/?car=282888
Bild

Användarvisningsbild
taz
Dags att bli medlem?
Inlägg: 7027
Blev medlem: 15 maj 2006, 14:12
Kör: Volvo 960
Ort: Göteborg

Re: Klubbens verksamhet/aktivitet jämfört tidigare år mot nu

Inlägg av taz »

EkF skrev:Utse träffledare för olika platser i vårt avlånga land?
Öst, Väst, Söder, Mitt, Norr?

Så man har folk som tar tag i saker i sitt distrikt, pushar på och ser till att nått händer?
Låter som ett bra förslag, frågan är om det finns folk!

Jag föreslår att du skapar en tråd i medlemsdelen där folk för uppgiften i olika delar av landet efterfrågas!

Mvh. // Jonas
Bild
Only YOU can prevent forest fires.

Användarvisningsbild
F_Pettersson
Forumsfreak
Inlägg: 3819
Blev medlem: 29 apr 2007, 18:10
Kör: Volvo v70 2,5t
Ort: Trollhättan

Re: Klubbens verksamhet/aktivitet jämfört tidigare år mot nu

Inlägg av F_Pettersson »

Har gjort en träff nu på fallens dagar i trollhättan ;)

Tycker de låter skitbra med träffgeneraler i olika delar. har för mig det vart uppe på frågan tidigare .
Streetracer - A life without racing is no life at all

If one day the speed kills me, do not cry because I was smiling

In The White
Moderator
Inlägg: 20137
Blev medlem: 27 jan 2009, 14:34
Kör: Herrgårdsvagn
Ort: Skåne
Kontakt:

Re: Klubbens verksamhet/aktivitet jämfört tidigare år mot nu

Inlägg av In The White »

taz skrev:Vad gäller medlemsantalet och aktiviteten så har jag en teori kring detta,

Hela affärskonceptet kring trimchip, S60R-spridare, alu-intercoolers, billiga 19T turbos etc. blev tillgängligt för breda marknaden för vettiga pengar i mitten på 2000-talet. Då var det för många väligt spännande att kika på forumet hur andra gör och bygger. Nu är det fortfarande fräckt, men ändå skåpmat med trim och fräcka byggen på 7/900. Det finns ju hundratals fräcka byggen som gjorts och setts bara på detta forumet genom åren.

De som var medlemmar 2002-2007 såg sin del av alla fräcka byggen och har gått vidare till andra märken eller nyare bilar. En annan faktor är ju också att det finns ett överskott på fordon och det således inte är ekonomsikt värt att vårda sina bilar för tillfället. Det ÄR billigare att köpa en ny bil per år än att hålla på och renovera.

Som tidigare talare i tråden så uppmanar jag alla på forumet att ta hjälp av varandra, särskillt på glesbygden kanske? för att hitta likasinnade.

Vad jag kommer göra är att arrangera en träff i Göteborg, och en träff i Stockholm. Det kommer två trådar om detta. Prel. datum för Stockholmsträffen är 29e september.

Mvh. // Jonas
Jag har också en teori...

Det ligger säkert mycket i det du skrivit! MEN det finns lite andra faktorer som spelar in också, det är jag
övertygad om!

# För det första: Det funkar INTE att ha ett forum som är segare än kola, folk tröttnar! Jo, jag vet det där med att
vi procentuellt sett bara är ett fåtal som klagat! Men om vi ser till AKTIVA medlemmar är vi procentuellt INTE så få,
och det är väl främst dom AKTIVA medlemmarna klubben överlever på eller? Sedan TROR jag det är ett stort
mörkertal som inte VÅGAR klaga då dom sett hur man blivit bemött i tråden om det, men det är givetvis bara
en teori!

# För det andra: Styrelsen MÅSTE svara öppet och ärligt på frågor och synpunkter som framförs av medlemmarna!
Det funkar INTE att försöka tiga ihjäl obekväma frågor som ställs! Eller efter att ha struntat i att svara och frågan
ställts igen komma med kommentaren: "Lugna ner dig nu" eller "har du svårt att fatta"! Sådant går aldrig hem! Nu
är det som tur är INTE så ofta sådana kommentarer kommer från styrelsen, men dock från folk med poster i
klubben som kanske inte borde svara så utan låta styrelsen svara för sig själv?

Detta låter kanske bara som negativt, men det är i alla fall så jag har upplevt det! Jag tar mig friheten att skriva
detta och hoppas att det INTE tas som påhopp utan en vädjan om eftertanke som KANSKE kan förbättra
medlemsantalet något!?

tubbe
Forumsfreak
Inlägg: 3705
Blev medlem: 10 okt 2006, 21:09

Re: Klubbens verksamhet/aktivitet jämfört tidigare år mot nu

Inlägg av tubbe »

jag har funderat på detta lite till.
Tror faktiskt vi skall vara glada att vi iaf håller kvar medlemsantalet på samma nivå sedan förra året.
Vill inte vara någon dysterkvist, men jag tror att intresset för bilhobbyn kommer att minska ännu mera.
Ungdomar idag är inte intresserade av att meka, har de något "bilintresse" så är det styling och bling-bling som gäller.
(om man nu kan kalla det bilintresse) :roll:
Vårt forum är ju mer inriktat på problemlösning, teknisk support mm och då blir det ju per automatik att vi får färre och färre besökare.
Stylingfolket söker sig till garaget, där de finner likasinnade.

Sedan får vi inte glömma att våra bilar börjar bli GAMLA. 760 platsar ju in som veteranare från och med i år. :o
Föräldrarna till 18-åringarna med nytt körkort har ju också ett ord med i laget.
De tycker inte grabbarna skall köpa en 20-25 år gammal bil med 30-40 tusen på mätaren.
Stora är de, och myyyyyyyyyyyyyyycket bensin drar de.
Näe, köp en liten nissan eller polo eller något, och hellre styla den så blir det tufft ändå. :roll: [coco]

Och...nyare bilar går ju helt enkelt inte att meka med. 900-serien är ju den sista som är lättmekad. Oavsett bilmärke.
Golf, där var mk II den sista, hos saab var den sista OG900 som slutade -93.

Det är bara att inse att vi mer och mer kommer att mista ungdomskategorin här.
Vi får helt enkelt satsa på entusiasterna, som vill bevara bilarna. Så som de andra volvoklubbarna redan gör.
Kusligt egentligen, jag hade uppe detta redan 2006 när jag blev medlem, men då lyssnade få på detta.
Nu är vi där, våra bilar är "klassiker" och snart veteranare.

Låt oss titta på hur de andra volvoklubbarna gör, och framförallt lära av de misstag de gör, så vi INTE gör om dem.
Har lite insyn både här och där, och vill påstå att denna klubben och detta forumet sköts mkt bättre än mkt annat.

Vi borde ändå lätt hölja medlemsantalet med 25 st så det blir runt 100.
Och hellre 100 entusiaster som är med i klubben än 500 som bara är med för att annonsera gratis.

Och..jag tycker vi skall behålla annonseringsmöjligheten som en förmån endast för medlemmar.

Användarvisningsbild
taz
Dags att bli medlem?
Inlägg: 7027
Blev medlem: 15 maj 2006, 14:12
Kör: Volvo 960
Ort: Göteborg

Re: Klubbens verksamhet/aktivitet jämfört tidigare år mot nu

Inlägg av taz »

In The White skrev:Det ligger säkert mycket i det du skrivit! MEN det finns lite andra faktorer som spelar in också, det är jag
övertygad om!
# För det första: Det funkar INTE att ha ett forum som är segare än kola, folk tröttnar! Jo, jag vet det där med att
vi procentuellt sett bara är ett fåtal som klagat! Men om vi ser till AKTIVA medlemmar är vi procentuellt INTE så få,
och det är väl främst dom AKTIVA medlemmarna klubben överlever på eller? Sedan TROR jag det är ett stort
mörkertal som inte VÅGAR klaga då dom sett hur man blivit bemött i tråden om det, men det är givetvis bara
en teori!
Som sagt, ett byte pågår! Vi har stött på lite problem.
Vi har också ett par förändringar på forumet som vi vill genomföra i samband med bytet.
In The White skrev:# För det andra: Styrelsen MÅSTE svara öppet och ärligt på frågor och synpunkter som framförs av medlemmarna!
Det funkar INTE att försöka tiga ihjäl obekväma frågor som ställs! Eller efter att ha struntat i att svara och frågan
ställts igen komma med kommentaren: "Lugna ner dig nu" eller "har du svårt att fatta"! Sådant går aldrig hem! Nu
är det som tur är INTE så ofta sådana kommentarer kommer från styrelsen, men dock från folk med poster i
klubben som kanske inte borde svara så utan låta styrelsen svara för sig själv?

Detta låter kanske bara som negativt, men det är i alla fall så jag har upplevt det! Jag tar mig friheten att skriva
detta och hoppas att det INTE tas som påhopp utan en vädjan om eftertanke som KANSKE kan förbättra
medlemsantalet något!?
Vi i styrelsen svarar helst på saker själva då vi är ansvariga och förtroendevalda. Det finns ett arbete kring gränsdragning som behöver göras.

Mvh. // Jonas
Bild
Only YOU can prevent forest fires.

Användarvisningsbild
taz
Dags att bli medlem?
Inlägg: 7027
Blev medlem: 15 maj 2006, 14:12
Kör: Volvo 960
Ort: Göteborg

Re: Klubbens verksamhet/aktivitet jämfört tidigare år mot nu

Inlägg av taz »

tubbe skrev:jag har funderat på detta lite till.
Tror faktiskt vi skall vara glada att vi iaf håller kvar medlemsantalet på samma nivå sedan förra året.
Vill inte vara någon dysterkvist, men jag tror att intresset för bilhobbyn kommer att minska ännu mera.
Ungdomar idag är inte intresserade av att meka, har de något "bilintresse" så är det styling och bling-bling som gäller.
(om man nu kan kalla det bilintresse) :roll:
Vårt forum är ju mer inriktat på problemlösning, teknisk support mm och då blir det ju per automatik att vi får färre och färre besökare.
Stylingfolket söker sig till garaget, där de finner likasinnade.

Sedan får vi inte glömma att våra bilar börjar bli GAMLA. 760 platsar ju in som veteranare från och med i år. :o
Föräldrarna till 18-åringarna med nytt körkort har ju också ett ord med i laget.
De tycker inte grabbarna skall köpa en 20-25 år gammal bil med 30-40 tusen på mätaren.
Stora är de, och myyyyyyyyyyyyyyycket bensin drar de.
Näe, köp en liten nissan eller polo eller något, och hellre styla den så blir det tufft ändå. :roll: [coco]

Och...nyare bilar går ju helt enkelt inte att meka med. 900-serien är ju den sista som är lättmekad. Oavsett bilmärke.
Golf, där var mk II den sista, hos saab var den sista OG900 som slutade -93.

Det är bara att inse att vi mer och mer kommer att mista ungdomskategorin här.
Vi får helt enkelt satsa på entusiasterna, som vill bevara bilarna. Så som de andra volvoklubbarna redan gör.
Kusligt egentligen, jag hade uppe detta redan 2006 när jag blev medlem, men då lyssnade få på detta.
Nu är vi där, våra bilar är "klassiker" och snart veteranare.

Låt oss titta på hur de andra volvoklubbarna gör, och framförallt lära av de misstag de gör, så vi INTE gör om dem.
Har lite insyn både här och där, och vill påstå att denna klubben och detta forumet sköts mkt bättre än mkt annat.

Vi borde ändå lätt hölja medlemsantalet med 25 st så det blir runt 100.
Och hellre 100 entusiaster som är med i klubben än 500 som bara är med för att annonsera gratis.

Och..jag tycker vi skall behålla annonseringsmöjligheten som en förmån endast för medlemmar.
Det positiva i det hela är att ganska många gamla rävar hänger kvar, samt några riktigt gamla som återvänt!
En svacka nu, sen vänder det! Hur stor är Amazon-klubben? det måste ha gjorts fler 7/900 än amazoner!

Mvh
Bild
Only YOU can prevent forest fires.

tubbe
Forumsfreak
Inlägg: 3705
Blev medlem: 10 okt 2006, 21:09

Re: Klubbens verksamhet/aktivitet jämfört tidigare år mot nu

Inlägg av tubbe »

tror amazonklubben har 2.500 medlemmar.

det var det jag också försökte säga, nu fasas ungdomarna med bruksbil ut, och klubben blir mer och mer en entusiastklubb.
vi har ju redan lika många medlemmar iår som förra året, då bör vi ha fler innan året är slut.
kanske en uppåtgående trend.
Det gäller bara att folk får reda på att vi finns.

Jo fast många av de som var 19-20 för några år sedan har skaffat hus, hem och familj så är de kvar. Mkt positivt.

Men tänk på en sak till....
Som entusiastbil köper man ju oftast det man hade som ung.
40-talisterna köper pv, 50-talisterna amazon, 60-talisterna 140/160.
De yngre, säg födda 80 och framåt kommer inte att köra runt i en gammal pv med enkrets och trummor,
de väljer hellre en GLT 16 Valve med helskinn.

För mig, som vart borta ett tag från forumet så känns det ändå som MYCKET här är på rätt väg.
Inget mera medlemsras, fler bilar entusiastbevaras, och stämningen är lika trevlig som vanligt.
Även styrelsesammansättningen ger mig stor framtidstro.
Sedan måste vi alla hjälpas åt. Jag gör mitt försök med lite träffar nu iaf.

En sak till....det är ju NUUUUUU vi skall köpa, priserna är löjligt låga. Men tror inte det varar så hemskt länge till.
Ovanligare versioner kommer nog att sticka i pris redan om något år.

Användarvisningsbild
taz
Dags att bli medlem?
Inlägg: 7027
Blev medlem: 15 maj 2006, 14:12
Kör: Volvo 960
Ort: Göteborg

Re: Klubbens verksamhet/aktivitet jämfört tidigare år mot nu

Inlägg av taz »

tubbe skrev:tror amazonklubben har 2.500 medlemmar.

det var det jag också försökte säga, nu fasas ungdomarna med bruksbil ut, och klubben blir mer och mer en entusiastklubb.
vi har ju redan lika många medlemmar iår som förra året, då bör vi ha fler innan året är slut.
kanske en uppåtgående trend.
Det gäller bara att folk får reda på att vi finns.

Jo fast många av de som var 19-20 för några år sedan har skaffat hus, hem och familj så är de kvar. Mkt positivt.

Men tänk på en sak till....
Som entusiastbil köper man ju oftast det man hade som ung.
40-talisterna köper pv, 50-talisterna amazon, 60-talisterna 140/160.
De yngre, säg födda 80 och framåt kommer inte att köra runt i en gammal pv med enkrets och trummor,
de väljer hellre en GLT 16 Valve med helskinn.

För mig, som vart borta ett tag från forumet så känns det ändå som MYCKET här är på rätt väg.
Inget mera medlemsras, fler bilar entusiastbevaras, och stämningen är lika trevlig som vanligt.
Även styrelsesammansättningen ger mig stor framtidstro.
Sedan måste vi alla hjälpas åt. Jag gör mitt försök med lite träffar nu iaf.

En sak till....det är ju NUUUUUU vi skall köpa, priserna är löjligt låga. Men tror inte det varar så hemskt länge till.
Ovanligare versioner kommer nog att sticka i pris redan om något år.
Sant som du säger!
tubbe skrev:nu fasas ungdomarna med bruksbil ut
Jag har många bekanta i 20-30 års åldern som inte tagit körkort! Därmed är de varken ute efter någon billig bil eller bil alls. Av mina övriga bekanta är ingen intresserad av 7/900, utan bara billiga bilar av senare årsmodell.
Bild
Only YOU can prevent forest fires.

In The White
Moderator
Inlägg: 20137
Blev medlem: 27 jan 2009, 14:34
Kör: Herrgårdsvagn
Ort: Skåne
Kontakt:

Re: Klubbens verksamhet/aktivitet jämfört tidigare år mot nu

Inlägg av In The White »

taz skrev:
In The White skrev:Det ligger säkert mycket i det du skrivit! MEN det finns lite andra faktorer som spelar in också, det är jag
övertygad om!
# För det första: Det funkar INTE att ha ett forum som är segare än kola, folk tröttnar! Jo, jag vet det där med att
vi procentuellt sett bara är ett fåtal som klagat! Men om vi ser till AKTIVA medlemmar är vi procentuellt INTE så få,
och det är väl främst dom AKTIVA medlemmarna klubben överlever på eller? Sedan TROR jag det är ett stort
mörkertal som inte VÅGAR klaga då dom sett hur man blivit bemött i tråden om det, men det är givetvis bara
en teori!
Som sagt, ett byte pågår! Vi har stött på lite problem.
Vi har också ett par förändringar på forumet som vi vill genomföra i samband med bytet.
In The White skrev:# För det andra: Styrelsen MÅSTE svara öppet och ärligt på frågor och synpunkter som framförs av medlemmarna!
Det funkar INTE att försöka tiga ihjäl obekväma frågor som ställs! Eller efter att ha struntat i att svara och frågan
ställts igen komma med kommentaren: "Lugna ner dig nu" eller "har du svårt att fatta"! Sådant går aldrig hem! Nu
är det som tur är INTE så ofta sådana kommentarer kommer från styrelsen, men dock från folk med poster i
klubben som kanske inte borde svara så utan låta styrelsen svara för sig själv?

Detta låter kanske bara som negativt, men det är i alla fall så jag har upplevt det! Jag tar mig friheten att skriva
detta och hoppas att det INTE tas som påhopp utan en vädjan om eftertanke som KANSKE kan förbättra
medlemsantalet något!?
Vi i styrelsen svarar helst på saker själva då vi är ansvariga och förtroendevalda. Det finns ett arbete kring gränsdragning som behöver göras.

Mvh. // Jonas
Jo, det är det jag menar!
Nu har det ÄNTLIGEN kommit i gång med översyn av forumet, hoppas nu på det bästa!

Tycker även att det på senare tid funkat bättre med svar och respons från styrelsen i olika frågor, precis som det ska vara!
Sådant tycker jag personligen skapar en mycket trevligare klubb och forum! Hinner man inte med en sak tycker jag man bör påtala detta i stället för som
jag upplevt det tidigare, att bara strunta i att svara eller bara hitta på någon ursäkt.

Är man bara öppen och ärlig med saker och delar med sig av tankar och planer från styrelsens sida till övriga medlemmar, är i alla fall jag övertygad om att
mycket irritation kan undvikas!

Användarvisningsbild
charm76
Uppkörning
Inlägg: 385
Blev medlem: 26 sep 2010, 23:20
Kör: 740GL, 945GL, 944SE
Ort: Göteborg. Medlemsnr 350

Re: Klubbens verksamhet/aktivitet jämfört tidigare år mot nu

Inlägg av charm76 »

Jag kan väl säga som så här, efter att ha läst igenom alla inlägg som gjorts i denna tråden, VILJAN med att bevara klubben finns ju uppenbarligen. Jag kan personligen tänka mig att vara ansvarig/delaktig i större saker som ska göras, jag drar gärna igång med träffverksamhet osv. Särskilt nu när allt börjat lugna ner sig på mitt privata plan... [buga] Även om min hälsa är allt annat än god pga borreliainfektion... :( Men det som inte direkt dödar, det härdar! :wink:
Jag ska kolla i det senaste numret av Amazonbladet som jag såg hos mina föräldrar så sent som igår hur deras medlemsantal o verksamhet ser ut nu. Vet också att det är en specialinriktad Volvoverkstad som annonserar regelbundet hos dem.Kan ju kanske prata med den om att annonsera/sponsra oss i framtiden? Det finns sååå många vägar att gå! :)

Jag tycker också det är positivt att det blir mer o mer åt entusiasthållet även för oss. Jag har faktiskt fått en kompis att köpa sig en 740-91a... Hon tyckte också att de är så stora o drar så galet mkt soppa... Jag tittade på henne o sa "Du betalar 5500 kr för bilen, skattad t o m siste november, inkl sommar- vinterdäck, med skinnsäten, taklucka o farthållare... Den dricker, säg för enkelhetens skull, 1 liter/mil. Går nåt sönder, är delarna billiga, det är lättmekat = inte mkt verkstadstid o jag kan hjälpa dig med det mesta. Men du har ingen värdeminskning på bilen, så slår du ut det på ett år kan du knappt ha billigare bil."
Hon älskar sin gamle OGO nu... :)
Så jag tror att många kommer att upptäcka dessa bilar under de närmaste åren, och då gäller det för oss som redan är med i klubben att vi har en god grund att stå på o kan bjuda in fler och faktiskt ERBJUDA nånting. Som t ex rabatter hos olika företag.
Jag tar gärna på mig att försöka få ihop en medlemstidning/folder/nånting, vill bara ha ett godkännande från styrelsen på det innan. Och en KONTAKTPERSON i varje län eller landsdel. Min geografikunskap ligger vääldigt mkt i dvala, känner jag... :)
Jag anmäler mig som frivillig till uppgifter, bara för nån i styrelsen att säga till mig o jag skall vara er slav.. :lol:
/C
Vit 740 GL -88b 37000 mil B230FS (a k a Friheten)
Vit 940 SE -93 24500 mil B230FD (a k a Pärlan/Pärlepojken)
Röd 945 GL -94 45000 mil B230FD (a k a Kärleken)
Blå 945 2,3 s ltt -97 27700 mil B230FK (a k a Farbror Blå)

Nils Ö
Uppkörning
Inlägg: 554
Blev medlem: 09 jul 2010, 19:43
Kör: 945 -96

Re: Klubbens verksamhet/aktivitet jämfört tidigare år mot nu

Inlägg av Nils Ö »

För min del blev jag (betalande) medlem på grund av forumet. Det är utan tvekan den bästa samlingsplatsen för information om 7/900, här finns många otroligt kunniga personer, stämningen är vänlig och generös, och eftersom man för en gångs skull slipper reklam så känns det som att ens ekonomiska bidrag faktiskt gör skillnad.

Mina bilar är bruksbilar och jag njuter mitt mekande ganska långsamt (ett ungdomsintresse som vaknade igen nu en bit över trettio). För min del känns det inte så jätteviktigt att ordna träffar etc, även om jag räknar med att dyka upp på en sådan förr eller senare – men då främst för att kolla in andras bilar och prata lite.

Så jag tycker egentligen att aktiviteten är ganska lagom…

För min del kan jag absolut tänka mig att ta på mig någon syssla, men då främst sådant som har med forumet eller klubbens administration att göra. Kanske hittar jag så småningom en lämplig uppgift.

En konkret förändring vad gäller annonsdelen av forumet är att man kunde göra den synlig även för icke-inloggade (men fortsätta att bara låta medlemmar annonsera). Det skulle säkert 10- eller 100-faldiga antalet möjliga köpare. Som det är idag ser den som inte är inloggad överhuvudtaget inte att annonserna finns. Å andra sidan får man då också räkna med fler lite besvärliga typer som ringer. Kanske något att överväga i alla fall.

Tomaz
Webmaster
Inlägg: 1644
Blev medlem: 01 nov 2004, 23:22
Kör: För fort
Ort: Borlänge Medlemsnummer: 44
Kontakt:

Re: Klubbens verksamhet/aktivitet jämfört tidigare år mot nu

Inlägg av Tomaz »

charm76 skrev:Jag tar gärna på mig att försöka få ihop en medlemstidning/folder/nånting, vill bara ha ett godkännande från styrelsen på det innan. Och en KONTAKTPERSON i varje län eller landsdel. Min geografikunskap ligger vääldigt mkt i dvala, känner jag... :)
Jag anmäler mig som frivillig till uppgifter, bara för nån i styrelsen att säga till mig o jag skall vara er slav.. :lol:
/C
Kontakta taz, han har pratat om att han ville ha en alldeles egen slav.. eller jag menar... han har pratat om att dra ihop en klubb "tidning" i form av en pdf som alla kan ladda ner och läsa på datorn / mobilen / surfplattan. Detta tar då bort alla kostander för tryck och utskick, så kontakta honom så kan han säkert berätta mer hur han tänkt och funderat!
Bild

Grön 745 GL -=- Svart Camaro -=- Alltid retar det någon

Mattsson
Dags att bli medlem?
Inlägg: 6368
Blev medlem: 07 feb 2005, 18:30
Kör: V70
Ort: Eskilstuna
Kontakt:

Re: Klubbens verksamhet/aktivitet jämfört tidigare år mot nu

Inlägg av Mattsson »

Jag personligen gillar klubben (inte bara för att jag kör Volvo) deras lilla folk-stock, men jag måste säga att snart behöver klubben få in mera betalande medlemmar.
Klubben har väl aldrig haft något event (förutom klubbmonter på Vallåkra) men nu när klubben testade med Malmby och även har haft superstage så har det eskalerat med bilar på dessa. Vilket är positivt och med lite mer reklam så kan det bli större.
Nu vet jag inte, hur mycket reklam som gick ut med konbanekörningen här senast, men det drog hyfsat med folk.
Hade väl inte gjort något om det körde ett gäng mer bilar....
Till nästa gång, gör mer reklam. Typ TPC, Garaget och "Jag rullar" kan nog skapa några mer betalande medlemmar. Kanske köra lite 201m och kanske en lite längre konbana? Såg på deras sida att en 1km bana gick att få till nere i hörnet där vi var.
Givetvis finns det lite synpunkter som man kan göra bättre o lägga till inför nästa, men det tar vi inte här.

Gillar klubbens "få medlemmar" då det blir lite mer närmare till varandra om ni förstår?
finns mycket folk som kör Volvo som förstabil, billigare och enklare bil går inte att skaffa.. Bara dom får tag på klubben så får vi mer medlemmar ;)
[Volvo 945 LTT-96]

Användarvisningsbild
charm76
Uppkörning
Inlägg: 385
Blev medlem: 26 sep 2010, 23:20
Kör: 740GL, 945GL, 944SE
Ort: Göteborg. Medlemsnr 350

Re: Klubbens verksamhet/aktivitet jämfört tidigare år mot nu

Inlägg av charm76 »

Tomaz skrev:
charm76 skrev:Jag tar gärna på mig att försöka få ihop en medlemstidning/folder/nånting, vill bara ha ett godkännande från styrelsen på det innan. Och en KONTAKTPERSON i varje län eller landsdel. Min geografikunskap ligger vääldigt mkt i dvala, känner jag... :)
Jag anmäler mig som frivillig till uppgifter, bara för nån i styrelsen att säga till mig o jag skall vara er slav.. :lol:
/C
Kontakta taz, han har pratat om att han ville ha en alldeles egen slav.. eller jag menar... han har pratat om att dra ihop en klubb "tidning" i form av en pdf som alla kan ladda ner och läsa på datorn / mobilen / surfplattan. Detta tar då bort alla kostander för tryck och utskick, så kontakta honom så kan han säkert berätta mer hur han tänkt och funderat!
Jejj, bli "taz" alldeles egna slav! [banana] :lol:
Skämt å sido, jag kan behöva lite mer sysselsättning på fritiden så jag inte börjar riva ner de bilar jag har kvar... :lol:
/C
Vit 740 GL -88b 37000 mil B230FS (a k a Friheten)
Vit 940 SE -93 24500 mil B230FD (a k a Pärlan/Pärlepojken)
Röd 945 GL -94 45000 mil B230FD (a k a Kärleken)
Blå 945 2,3 s ltt -97 27700 mil B230FK (a k a Farbror Blå)

Tobbe99
Uppkörning
Inlägg: 973
Blev medlem: 19 aug 2008, 10:57
Kör: 944 GL -93. Röd 601
Ort: Västra Frölunda, Göteborg

Re: Klubbens verksamhet/aktivitet jämfört tidigare år mot nu

Inlägg av Tobbe99 »

Väldigt bra diskussion från alla här tycker jag! Själv har jag varit lite slapp med kommentarer och annat sista tiden, mest för att bilen funkat bra, och man går ju lite in och ut ur sina intressen emellanåt! Jag har dock försökt att åka ner till Gbg-träffarna vi har här på söndagarna, dock lite försent, och det har inte varit något folk alls vissa gånger! Det är ju helt upp till oss själva såklart! Ibland ringer Jacob (spanaren) runt och får ihop några stycken, och kanske borde vi informera på "vår" träffsida att "idag är det på gång"?

Ang annonsering för endast betalande medlemmar, så förstår jag detta mycket väl!! Det tråkiga är när man stöter på folk ute som har delar liggandes, och som i många fall inte ens har en aning om att det finns ett sådant här forum. Då måste man ju rekommendera dom att gå med här, men har dom inte ens bilen kvar, så lär dom inte vara intresserade och så slängs kanske grejorna! Det är då det där med "kompisannonsering" kommer in! Jag tycker alltså att man som betalande medlem skall få lägga ut annonser för andra människors räkning, för att på så sätt rädda attraktiva grejor.

F.ö tycker jag forumet får med beröm godkänt! Det finns avdelningar för det mesta, och både original och ombyggt kan hitta sina entusiaster på ett enkelt sätt! Jag inser varje gång jag går in att jag borde göra det mycket oftare! :)
Bild

niroc1989
Svart bälte i SÖK!
Inlägg: 2145
Blev medlem: 09 aug 2009, 20:41
Kör: Volvo
Ort: Västkusten

Re: Klubbens verksamhet/aktivitet jämfört tidigare år mot nu

Inlägg av niroc1989 »

bra diskussion kan jag hålla med förövrigt försöker jag dra i uddevalla träffen lite...

enda jag vet som varit uppe på tapeten tidigare är banderoller visst kostar en peng men då syns man just nu brukar man stå anonymt en hög med volvo o d är ju inte speciellt rynkande på näsan mest kanske varför står dom bonnarna där? typ :P...

men ja vet inte annars hur man gör... hur gör dom i andra klubbar bör vi fråga oss iaf?
Bil jag gärna hade ägt en tidig Volvo 765 Turbo Intercooler.

Stavar som en kratta...

Skriv svar