Litet förslag till FAQ?

Förslag till förbättringar och eventuella felaktigheter kan skivas i denna forumskategorin. Positiv feedback är också kul!
Användarvisningsbild
Phillparn
Färsk användare
Inlägg: 88
Blev medlem: 26 dec 2010, 14:08
Kör: VOLVO 740 + 960
Ort: Ludvika

Litet förslag till FAQ?

Inlägg av Phillparn »

Tjean. Jag som många andra 700 ägare har problem med tankmätaren. Har använt sökfunktionen och hittat många trådar där folk säger löd om lödpunkterna. Men nu är jag intresserad av om någon skulle kunna göra en tråd i FAQ om just omlödning med bilder om både VDO mätare och yasaki. Både 3 och 4 stift hastighetsmätare och 2 eller 3 stift tankmätare.
Jag har lite svart att läsa förklaringar och sen göra de som står. :oops: Men har lite enklare att se med biler och text.

Jag vet inte om någon har lust eller ens vill göra men finns det intresse för någon att göra en så man kanske slipper demolera sin mätare helt?
Jag är skitkass på el å sån så en stor tacksamhet skulle finnas om det kom en tråd om detta för det finns ingen vad jag kan se :)

Vad tycker ni?

MVH Philip
Åker gammal 740 GLE -84! Nickname: Luzen

Användarvisningsbild
Hult Nisse
Övningskörning
Inlägg: 129
Blev medlem: 03 maj 2007, 00:34
Ort: Tranås
Kontakt:

Re: Litet förslag till FAQ?

Inlägg av Hult Nisse »

Ingen dum idé alls.
Faktum är att jag i våras påbörjade en sådan tråd där jag plockade isär ett vdo
och skulle börja löda.
Jag bytte även tankgivaren.
Nu är sommarens aktiviteter till ända, så nu kanske man skulle ta tag i det igen.
Om jag orkar...
http://www.v8volvo.se
Detta är en sida som handlar om att äga, skruva och åka Volvo med V8 i.

Användarvisningsbild
Phillparn
Färsk användare
Inlägg: 88
Blev medlem: 26 dec 2010, 14:08
Kör: VOLVO 740 + 960
Ort: Ludvika

Re: Litet förslag till FAQ?

Inlägg av Phillparn »

Hult Nisse skrev:Ingen dum idé alls.
Faktum är att jag i våras påbörjade en sådan tråd där jag plockade isär ett vdo
och skulle börja löda.
Jag bytte även tankgivaren.
Nu är sommarens aktiviteter till ända, så nu kanske man skulle ta tag i det igen.
Om jag orkar...
vore kanon om du kunde fixa en tråd :D . Gärna även med bilder på andra mätare med. Både temp och hastighet. Hoppas orken finns :wink: mvh philip
Åker gammal 740 GLE -84! Nickname: Luzen

Användarvisningsbild
Hult Nisse
Övningskörning
Inlägg: 129
Blev medlem: 03 maj 2007, 00:34
Ort: Tranås
Kontakt:

Re: Litet förslag till FAQ?

Inlägg av Hult Nisse »

Jodå, både temp och hast-mätare finns med.
Men eftersom jag inte är färdig än så får det kanske bli en projekt-tråd någonstans
som fylls på alteftersom det blir färdigt.
http://www.v8volvo.se
Detta är en sida som handlar om att äga, skruva och åka Volvo med V8 i.

Användarvisningsbild
Phillparn
Färsk användare
Inlägg: 88
Blev medlem: 26 dec 2010, 14:08
Kör: VOLVO 740 + 960
Ort: Ludvika

Re: Litet förslag till FAQ?

Inlägg av Phillparn »

Hult Nisse skrev:Jodå, både temp och hast-mätare finns med.
Men eftersom jag inte är färdig än så får det kanske bli en projekt-tråd någonstans
som fylls på alteftersom det blir färdigt.
Är mycket tacksam :D
Åker gammal 740 GLE -84! Nickname: Luzen

Användarvisningsbild
Hult Nisse
Övningskörning
Inlägg: 129
Blev medlem: 03 maj 2007, 00:34
Ort: Tranås
Kontakt:

Re: Litet förslag till FAQ?

Inlägg av Hult Nisse »

Jag har redan lagt upp en tråd om detta under elavdelningen.
Men det kanske inte var det du sökte efter eftersom du ville ha med alla möjliga modeller av instrument.
http://forum.7900klubben.se/viewtopic.p ... 56#p857956
http://www.v8volvo.se
Detta är en sida som handlar om att äga, skruva och åka Volvo med V8 i.

Volvo245GLT
Uppkörning
Inlägg: 692
Blev medlem: 03 sep 2006, 11:01
Kör: 240
Ort: Ljusne
Kontakt:

Re: Litet förslag till FAQ?

Inlägg av Volvo245GLT »

Jag ska snart ge mig på ett mätarhus från en 740 -90 och kan ju passa på att dokumentera arbetet om det är av intresse.
Har redan åtgärdat två identiska mätarhus den senaste veckan så börjar väl nästan få lite rutin på det nu... Samtliga har haft svajande temp- och tankmätare, som dock fungerat felfritt igen efter omlödning av SAMTLIGA punkter.
Ett av husen hade även en dålig kondensator, så byt alla är mitt tips!
Har som rutin att även gå över pottar och anslutningsstift med oxidlösande och smörjande medel.

Givetvis så passar man även på att löda om både hastighetsmätare, ev. varvräknare och klocka, samt ljusreostaten.
Byta ut den trista glödlampsbelysningen mot LED är också en trevlig uppgradering att göra på samma gång. :)
Allt som allt ett par timmars jobb..
245 GL -90 "OFE" | 245 DL -77 "FAZ" | 244 GLE -89 "EDM" | V90 -98 "PBG"
samt KABE'n och en hel del 2/7/900-bilar på tillfälligt besök!

Skriv svar