Svenska Volvo 7/900 Klubben

Platsen för oss som värnar om Volvos 7/900-serie
Aktuellt datum och tid: 20 aug 2019, 00:31

Alla tidsangivelser är UTC+02:00 Europe/Stockholm




Ny tråd  Svara på tråd  [ 17 inlägg ] 
Författare Meddelande
InläggPostat: 16 jul 2019, 00:14 
Offline
Färsk användare

Blev medlem: 30 apr 2018, 20:10
Inlägg: 19
Kör: 940 LTT
Ort: Luleå
Hej.

Jag har ju en lågmilad 944 ltt 1997, som tyvärr saknar AC. Nu har jag lagt ner båda tid och pengar och renoverat framvagn, bakvagn och ljudisolerat hela bilen.

Det jag nu efter cirkus två års ägo känner att jag ångrar lite, är just att jag inte köpte en bil med AC - då man blivit bortskämd med det överallt idag, samt att vi har småbarn som har problem med åksjuka / illamående lätt när det är varmt och man kör en längre sträcka.

Så nu min fundering, är set extremt mkt jobb att flytta över ACn från en bil av samma årsmodell?
Som jag fattat det så behövs kylare, IC, luftslangar flyttas över. Sedan riva ner instrumenteringen och flytta över allt gällande ventilation/ac invändigt och utvändigt allt rörande AC.
Vad jag funderar sedan är, om det är mycket meck att bygga om så värmekranen hamnar på utsidan samt om jäkla massa el måste flyttas över? Eller är det mesta gällande elen fördraget eller samma? Är ju en 97a och vet att de har mkt fördraget. Har läst att databoxen vid fötterna på passagerarsidan också måste bytas?

Är det värt att börja fundera på ens? Någon som gjort det som kan komma med tips?


Upp
   
InläggPostat: 16 jul 2019, 21:42 
Offline
Klubbmedlem 2019
Användarvisningsbild

Blev medlem: 13 aug 2005, 20:29
Inlägg: 4375
Kör: 740 med V8
Ort: Hässelby 165
Hej! Klurig fråga, som säkert fler har ställt sej.
Du är inne på rätt spår, har du en donatorbil med AC så är det absolut ingen omöjlighet men det är inget litet projekt. Gillar man att skruva med sin gamla Volvo så tycker jag absolut att det är värt det. Har själv både demonterat AC och ersatt med standard värmefläkt och sedan demonterat det och ersatt med ECC i min 740 -89 under årens lopp. Hela klimatanläggningen sitter under instrumentbrädan så hela den måste ut ur bilen. Undersök noga hur elen är kopplad från klimatanläggningen till säkringscentralen. Det är ganska lätt att urskilja vilka kablar som går från anläggningen till centralen, det är inte så värst många. Det viktigaste är att koppla in sej på rätt plint så att du har ström i rätt tändlägen på nyckeln och på rätt säkring. Finns även kopplingsscheman på nätet och i grönböcker. Angående värmekranen så tar du bara bort den gamla vajerstyrda när du river ut den gamla anläggningen och när du monterar den nya AC anläggningen så hamnar in och utlopp för vätska vid samma hål i torpedväggen. Sedan sitter det en "extern" vakuumstyrd kran på inloppslangen som du säkert har sett på AC bilar. Vakuumregleringen sköts av AC anläggningen som kommer ha vakuumanslutning mot motorn och sedan till värmekranen.
Vet inte så mkt om sena 900 vagnar. Har alla elfläkt/stora kylet eller är det enbart AC bilar? Du lär behöva byta IC och kyl som du är inne på, om du har standard viskosfläkt och det mindre kylet idag.
Min information är säkerligen bristfällig men du får kasta ur dej lite fler frågor så ska jag försöka svara till bästa förmåga :-)

_________________
Bild
Nattsvart lack och kromad list på 89 årsmodell. Jag öser på för fullt i stan som en 50-tals rebell!


Upp
   
InläggPostat: 17 jul 2019, 12:01 
Offline
Färsk användare

Blev medlem: 30 apr 2018, 20:10
Inlägg: 19
Kör: 940 LTT
Ort: Luleå
Hej och tack för svaret!

Ja. Det senare ltt/turbo skiljer som så att de utan AC/ECC har fortfarande gamla höfläkten samt att ICn har inte anslutningarna på samma höjd. Kylaren är väl dessutom något större på bilarna med AC/ECC, samt att jag fattat det sitter en extra tempgivare i kylaren.
Och det funderar jag också om el är draget för? Dvs tempgivaren. Och måste jag flytta över all el gällande klimatanläggning eller är det mesta samma och/eller fördraget på de sena 940na?

Jag är väl eg. Inte den som gillar att skruva, eller visst kan det vara skoj, men problemet när man har två småbarn och hus är ju alltid tiden. Samtidigt vill jag väldigt gärna ha AC i bilen, samt ett jag försökt fixa upp så mycket som möjligt nu i början så man slipper göra en del grejer längre fram.

Och jo, om detta blir av så köper jag en bil som det går att flytta över från. Vad för tidsåtgång kan man räkna med?
Och vad bör på en gång sättas nytt? Torkfilter, Kondensor och kanske värmepaket? Samtliga o-ringar till ACn? Dvs för att slippa bya senare.


Upp
   
InläggPostat: 17 jul 2019, 18:49 
Offline
Klubbmedlem 2019
Användarvisningsbild

Blev medlem: 13 aug 2005, 20:29
Inlägg: 4375
Kör: 740 med V8
Ort: Hässelby 165
Elen är rätt så koncentrerad till själva klimatanläggningen, som skall kopplas in i säkr. centralen. Därutöver går det anslutningar till trycksensorer, ac kompressor samt fläkt. Väljer du att använda ECC så tillkommer en solsensor och lufttemp sensor i taklampan. Dessa anslutningar kommer det inte finnas något fördraget för, utan dom lär man se till att få med sej från donatorn alternativt dra egen kabel. Hur Volvos elfläkt är kopplad har jag inte satt mej in i, då jag kör Chevrolet motor i min bil och styr fläkten med motorns styrdon. Jag har själv inte kommit så långt att jag kopplat in AC pump och kondensator etc ännu men jag hade satsat på så mkt nya delar som möjligt. Värmepaketet vill du byta innan du stoppar i den nya klimatanläggningen, jag gjorde inte det och stod ett par månader senare med läckande värmepaket.. ur med instr. brädan igen. Torkfilter skall bytas, kondensor tar ju mkt stryk fram i fronten så inte dumt med en ny sådan heller. Tror att det fanns kit med mkt slitdelar till ACn att köpa förut, om inte Volvo har så kanske det finns eftermarknads.
Tidsåtgången kommer vara rätt stor är min bedömning, särskilt om man inte har gjort något liknande tidigare. Säkert 40 timmar. Men har man alla delar och en donatorbil som man kan se hur allt är byggt på så är de absolut görbart.

Bild

_________________
Bild
Nattsvart lack och kromad list på 89 årsmodell. Jag öser på för fullt i stan som en 50-tals rebell!


Upp
   
InläggPostat: 18 jul 2019, 00:19 
Offline
Färsk användare

Blev medlem: 30 apr 2018, 20:10
Inlägg: 19
Kör: 940 LTT
Ort: Luleå
Jag snackade just med en bekant som meckar väldigt mycket bilar och har garaget / lyft om han ev. kunde hjälpa med detta och han skulle fundera på det så skall vi höras längre fram.
Är man två, så lär det ju gå betydligt fortare än det gör om jag skulle göra det själv.
Ser man schemat där så verkar det ju i stort sett bara vara trådar till sensorer/kompressor från AC-enheten. Och sedan från bränsleboxen till elfläkten. (om vi pratar om trådar som går ut i motorrummet). Jag skall kolla om det till och med kan finnas något fördraget av det till elfläkten, då just elfläktskonverteringen verkar vara gjord på rätt många bilar utan att man monterat AC när man googlar lite.
Om någon annars gjort denna konvertering så får ni gärna höra av er.

För övrigt Arly165, alla vacuumslangar från ECC enheten, (om man skulle få tag på en sådan istället för AC) går alla dessa slangar bara i kupén eller är det någon som går ut i motorrummet? och i övrigt är det bara solcellen plus tempmätaren som skiljer i det stora hela?
Har faktiskt till och med en 960-taklampa med tempsensor och elkontakt ner till B-stolpen för detta. Men då behövs dras fram kontakten från B-stolpe till vars den nu skall.
Hur brukar det vara med förångaren inne i kupén är det ofta problem med denna? Tänker då den är extremt tråkig att byta ifall den nu skulle läcka framöver....


Upp
   
InläggPostat: 18 jul 2019, 11:40 
Offline
Klubbmedlem 2019

Blev medlem: 08 maj 2015, 17:23
Inlägg: 549
Kör: Volvo 940
Ort: Västerås
Att montera elfläkt efterhand är inga problem, det är fördraget kontakt vid fjäderbenstornet på passagerar sidan.
Du kan se lite bilder här från när jag installerade, finns även lite bilder tidigare också:
viewtopic.php?f=83&t=75791&start=225#p979845
Ska man bara installera elfläkten används bara 2 av 3 anslutningar i 3-polskontakten. (svart/blå och svart/vit, dessa går till pin 10 & 11 i bränsleboxen som styr el-fläkten)
Den 3e kontakten är grön/röd den verifierade jag aldrig men kan nog med säkerhet säga att den går till pinne 14 i brönsleboxen vilket är för AC.

_________________
940 Turbo brukis: Bild


Upp
   
InläggPostat: 19 jul 2019, 00:24 
Offline
Färsk användare

Blev medlem: 30 apr 2018, 20:10
Inlägg: 19
Kör: 940 LTT
Ort: Luleå
Hej Lehto. Jag var ut igårkväll och sökte efter denna, men hittade den aldrig. Vars exakt var den på din bil i förhållande till fjädertornet o
(på passagerarsidan) om du står framifrån med öppen huv? Funderade om den kanske är gömd bakom svarta plastkanalen som det går flera kablar genom?
Och på din text fattade jag det som att fläkten funkar och startar när motorn blir varm trots att du har kvar original bränsleboxen? Då borde jag ju inte behöva byta box jag heller då ACns start av fläkten är via tryckgivarna.


Upp
   
InläggPostat: 19 jul 2019, 02:56 
Offline
Klubbmedlem 2019

Blev medlem: 08 maj 2015, 17:23
Inlägg: 549
Kör: Volvo 940
Ort: Västerås
RollE2k skrev:
Hej Lehto. Jag var ut igårkväll och sökte efter denna, men hittade den aldrig. Vars exakt var den på din bil i förhållande till fjädertornet o
(på passagerarsidan) om du står framifrån med öppen huv? Funderade om den kanske är gömd bakom svarta plastkanalen som det går flera kablar genom?
Och på din text fattade jag det som att fläkten funkar och startar när motorn blir varm trots att du har kvar original bränsleboxen? Då borde jag ju inte behöva byta box jag heller då ACns start av fläkten är via tryckgivarna.

Här kommer en bild så ser du exakt var den är: (klicka för att göra den större)
Bild
Du behöver inte byta bränslebox nej. Vad har du för årsmodell på din bil? Min är ju iofs en 1995a så har du äldre än det så kanske de inte är fördraget?
Men leta där enligt bilden, hur kontakten ska se ut ser du i min projekt tråd som jag länkat till.

_________________
940 Turbo brukis: Bild


Upp
   
InläggPostat: 19 jul 2019, 10:27 
Offline
Färsk användare

Blev medlem: 30 apr 2018, 20:10
Inlägg: 19
Kör: 940 LTT
Ort: Luleå
Jag har årsmod 1997. Så det borde ju verkligen finnas då. Är ju 1997 och 1998 som skall ha mest fördraget som jag förstått det.
Dock var det där jag kollade utan att hitta något. Skall göra en ny koll mer noggrant idag. Vore ju grymt skönt om man kan flytta över fläkten och göra allt det klart innan man på riktigt börjar riva inredningen och flyttar över ACn.
Bilen jag dessutom hittat som ev. Donator är av samma årsmodell som min. Dock utan S-paket vilket min har.
Egentligen är jag mest förvånad över att folk köpte bil sent 90-tal utan att välja till AC eller ECC.
Skall ringa min bekanta imorgon och höra om han kände att han hade tid att hjälpa.


Upp
   
InläggPostat: 19 jul 2019, 10:33 
Offline
Klubbmedlem 2019

Blev medlem: 08 maj 2015, 17:23
Inlägg: 549
Kör: Volvo 940
Ort: Västerås
Då har du 100% kontakten där! Den kan va fast strippad på undersidan av den där balken som går mellan torpeden och fjäderbenstornet.
Glöm inte om du byter till stora kylet och IC med mittanslutningar så behöver du andra kylarslangar (undre och den från kärlet).

_________________
940 Turbo brukis: Bild


Upp
   
InläggPostat: 19 jul 2019, 13:08 
Offline
Färsk användare

Blev medlem: 30 apr 2018, 20:10
Inlägg: 19
Kör: 940 LTT
Ort: Luleå
Kanon. Skall kika senare ikväll.
Slangar och fästen borde ju aldrig bli ett problem för mig, iom att jag flyttar över från en donatorbil som jag kommer köpa hel. Det skulle ju i så fall vara om man vill byta till nya slangar för att minska risken för ett slanghaveri framöver. Minns du vad dem kostade cirkus?


Upp
   
InläggPostat: 19 jul 2019, 13:42 
Offline
Färsk användare

Blev medlem: 30 apr 2018, 20:10
Inlägg: 19
Kör: 940 LTT
Ort: Luleå
Jag kollade nyss en sväng här och hittar bara det stora kontaktstycket som sitter fast på en vit plåtbit under staget från fjäderbensfäste till torpeden.
Bild
I övrigt hittar jag inget annat där, även öppnat svarta plasten som går med kabelstammen framåt mot fronten, tomt även där.
Bild

Inte kan det väl missats på min bil tycker man??


Upp
   
InläggPostat: 19 jul 2019, 14:04 
Offline
Klubbmedlem 2019

Blev medlem: 08 maj 2015, 17:23
Inlägg: 549
Kör: Volvo 940
Ort: Västerås
Ah då har jag ingen aning faktiskt, verkar konstigt att du inte ksulle ha det fördraget på en 1997a.
Jag hade blottat bränsleboxen å tagit av kontaktstycket och se om du har några kablar kopplade på utgång 10 & 11 och sedan försöka följa dessa å se om dom går ut till motorutrymmet via torpedplåten.
Dom ska vara svart/blå & vit/svart.

_________________
940 Turbo brukis: Bild


Upp
   
InläggPostat: 20 jul 2019, 00:43 
Offline
Färsk användare

Blev medlem: 30 apr 2018, 20:10
Inlägg: 19
Kör: 940 LTT
Ort: Luleå
Ska försöka plocka in bilen i garaget imorgon kväll så jag slipper myggen, och ta lös vid databoxen och kolla. Vore ju nice att slippa dra ut i motorrummet.
Det kan inte vara så att kontakten är flyttad någon annanstans på de senare varianterna? Tänkte du hade lödit om dina kontakter. Men det var kanske för att bilen du tog från var utan turbo?


Upp
   
InläggPostat: 20 jul 2019, 01:12 
Offline
Klubbmedlem 2019

Blev medlem: 08 maj 2015, 17:23
Inlägg: 549
Kör: Volvo 940
Ort: Västerås
RollE2k skrev:
Ska försöka plocka in bilen i garaget imorgon kväll så jag slipper myggen, och ta lös vid databoxen och kolla. Vore ju nice att slippa dra ut i motorrummet.
Det kan inte vara så att kontakten är flyttad någon annanstans på de senare varianterna? Tänkte du hade lödit om dina kontakter. Men det var kanske för att bilen du tog från var utan turbo?

Stämmer bra, bilen jag tog från var icke turbo och då sitter reläet vid lyktan på passagerarsidan.
På en turbo sitter reläet på förarsidan så blir en väldigt lång kabel för att gå från passagerar torpeden till lyktan på förarsidan.

Skulle ju kunna vara att kontakten sitter på annan position i nyare bilar.
Ingen med en 97a eller 98a med el-fläkt som kan se vart kontakten finns?

_________________
940 Turbo brukis: Bild


Upp
   
InläggPostat: 30 jul 2019, 02:46 
Offline
Klubbmedlem 2019

Blev medlem: 08 maj 2015, 17:23
Inlägg: 549
Kör: Volvo 940
Ort: Västerås
Var på skroten idag och inspekterade 2st 98or med turbo, och precis som jag misstänkte så går kablarna från kylfläktsreläet upp på förarsidan.
Sedan verkar det också som att volvo har "uppgraderat" kabelhållarna och kontakterna då dom är fyrkantiga precis som dom du visar och innehåller alla kablar.
Iom att du inte har kylfläkt i din bil kan jag anta att några stift är tomma i dina kontakter? Samt att kabel svart/blå och vit/svart inte finns?

_________________
940 Turbo brukis: Bild


Upp
   
InläggPostat: 02 aug 2019, 10:55 
Offline
Färsk användare

Blev medlem: 30 apr 2018, 20:10
Inlägg: 19
Kör: 940 LTT
Ort: Luleå
Lehto: det stämmer att vissa kontakter är tomma, men jag vet att båda svart/blå och vit/svart finns. Dock sitter de i varsin kontakt, en i svarta och en i grå.
Vet du vad det kan vara för kabel som går upp in under till den lilla brytare som sitter vid kylaren under huven? Är det något till larmet kanske? Ett litet problem för mig lär ju vara att kablarna går in i samma strumpa som övriga kablar till kontaktstycket, och således blir det jobbigare att öppna/ta ut kablarna om man nu inte vill flytta hela stammen i motorrummet.
Tyvärr sålde bilen jag hade i tanke medans jag velade. Har fixat upplagsplats hos min bekanta, så hittar jag bara en donatorbil nu så blir det köp.


Upp
   
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd  Svara på tråd  [ 17 inlägg ] 

Alla tidsangivelser är UTC+02:00 Europe/Stockholm


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited
Swedish translation by phpBB Sweden © 2006-2015