GUIDE do88 aluminiumkylare i 850

Allmänt snack om 7/900-bilar. Även frågor angående AC, farthållare och andra kringsystem. Här kan också frågor och diskussioner som inte riktigt passar in i annan kategori läggas.
Användarvisningsbild
unix
Svart bälte i SÖK!
Inlägg: 2061
Blev medlem: 30 sep 2005, 14:38
Kör: Säkert
Ort: Stockholm/Dalarna/Västmanland

GUIDE do88 aluminiumkylare i 850

Inlägg av unix »

Ta av locket till kärlet där du fyller på kylarvätska
Lätta på urtappningen (nyckel 13mm) på kylarens undersida i vänster hörn
Bild

Ta därefter loss slangen som sitter alldeles intill urtappningen (nyckel 7mm). Det rinner nu lite till
Bild

Det rann ur 3 - 3,5 liter
Bild

Bild
Bild
Bild
Bild
Bild

Denna bild är tillägnad Bluescreen här i klubben ;) Liiiite tätare biiiire !
Bild

Börjat kika lite närmare på anslutningar
Bild

Här ska då oljeröret in, har inte mätt och kollat det än men det kommer
Bild

I denna ände som går in i kylaren ser man en konisk urgröpning
Bild

... och inuti kylaren ser man en konisk upphöjning som då går in i urgröpningen i skruven. Alltså aluminium mot aluminium ... dra försiktigt så du inte spräcker aluminiumet
Bild

Här upptäckte jag något som jag inte är nöjd med. Som synes en riktigt bra skruv med stor skalle som ger stor plan yta för o-ringen ... men .... på koniska upphöjningen på kylaren har vi en väldigt snålt tilltagen plan yta ... så ... innan skruven är åtdragen klättrar o-ringen ut utanpå på kylaren. Då talar jag om att skruven är för löst åtdragen alla kategorier ... lägger man bricka så får man en större plan yta, men då läcker det istället mellan brickan och kylaren .. vill ej heller ta ner materialet på kylaren för att skapa en större plan yta om det inte är nödvändigt, så ....
Bild

... jag gjorde en egen lösning med 4mm hårt gummi som jag satte väldigt tajt och nu kan jag dra åt skruven tillräckligt utan att gummit rör sig ! To be continued ...
Bild

Där så
Bild

2 skruvarna undertill som man bör ta efter urtappningen och slangen vid urtappningen. Den ena satt där och var enkel att få ur trots 20 år nära marken, den andra fanns inte så där har någon satt buntband. Skruv har jag gott om så det kommer att bli ny skruv överallt där jag jobbar nu ...
Bild

Börjat ta av slangar och sedan blir det alla kontakter och kablar som är fästa i fläkten och några skruvar ytterligare upptill så åker fläkten ur. Sedan fler skruvar och oljerören innan kylaren åker ur.
Bild

Relät drar man ur
Bild

Denna drar man också ur
Bild

Så kommer man åt klämman på denna slangbit (nyckel 7mm)
Bild

Så kan man ta ur skruvarna som håller fläkten (nyckel 8mm)
Bild

Drar ur plasten upptill rakt upp
Bild

Denna sitter det både elkontakt och slang i, så jag beslutade att istället ta ur torxen och flytta hela klabbet
Bild

Här får man dela på den högra kontakten och helst dra ur alla 3 kontakter ur relät
Bild

Så lägger vi relät på hyllan ett tag
Bild

Då så har man en hyfsad yta som ska rengöras
Bild

Avfettad, ville göra det ordentligt
Bild

Dags å ta av oljerören. Allt brunt är från kylarläckan ...
Bild

Plasta lite upptill så slipper man oljedropp
Bild

Där så är den där nere ur också. Nu får det dropprinna ett tag
Bild

Använd långt skaft när skruvarna som håller fast kylaren undertill lossas (nyckel 12mm)
Bild
Bild

Därmed kan man vicka kylaren bakåt så att man kommer åt dessa skruvarna två på varje sida (nyckel 10mm, lånad bild) Båda på min vänstersida satt löst, den ena var på väg att ramla ur
Bild

När kylaren ska ur så upptäckte jag ytterligare två kontakter långt ner på vänster sida ...
Bild

Det rinner mer ur kylaren när man tar loss skruvarna under eftersom den börjar luta hit och dit. Det kom nästan 1 liter till, så man är beredd på det ...

Samma mått som original 15mm
Bild

Samma mått som original 15mm
Bild

Hållarna satt långt ner på kylaren på batterisidan, men har ingen annan funtion än att vara just hållare för 2 stycken kontakter. Det finns ingen som helst anledning att ha dessa hållare långt ner på kylaren, så jag kommer att sätta dem högre upp och inte på kylaren
Bild

Glöm inte att flytta över gummibussningarna till nya kylaren. Är lätt att trycka ur metallen och sedan gummit och är ganska lätt att trycka i gummit och sedan metallen i nya kylaren
Bild

Väl tilltagna hål där man sätter de gängade clipsen, vilket gör så att man kan justera mot originalhålen i intercoolern ... stämmer i stort sett på millimetern mot original, har mätt alla avstånd
Bild

Bild

På väg i ...
Bild

Ta ur batteri och plattan det står på som no 1 så går det hela avsevärt mycket lättare (2 st 10mm)
Bild

Ta även ur skruven som håller denna eftersom denna sitter fast under hyllan som batteriet står på (1 st 8mm)
Bild

Ta även bort denna slang eftersom den är i vägen och tenderar att gräva in slangklämman i kylaren
Bild

Metallfästena är bara ihakade på ett hyfsat dåligt sätt, så de tenderar att lossna när man ska i med grejorna, vilket är mindre skoj när kylaren väl är nere bakom ... så ska försöka att fästa dem på något sätt så att de inte glider ur under monteringen ... skulle kunna påstå att de KOMMER att glida ur, så tänk på detta !
Bild

Blir ordentligt med utrymme när tidigare nämnda saker är urplockade.
Bild

Gjorde 3 hål i dessa som endast sitter ihakade och har en tendens att glida ur hela tiden
Bild

Hålen gjordes rakt under dessa 3 öppningarna
Bild

Så satte jag 3 buntband som jag ej drog åt. De sitter där så att fästplåten inte ska glida ut
Bild

Där så sitter hela paketet ihop, inte fäst i bilen än. Än så länge är do88-kylaren perfekt i passform.
Bild

Kondensatorn och ic med de två övre m10, ic med ytterligare de två m10 nedanför, kylarn med två m12, precis som original.
Precis samma fästen på do88an som original.

Nu så sitter kondensator, ic och kylare mycket bättre än det satt när jag tog bort det och dessutom är det nu do88 aluminiumkylare. Allting hittills är bolt on på kylaren
Bild

Nu så sitter allt som ska sitta i IC och kondensator ... och kylarslangar+oljerör i kylaren. Har nog aldrig varit så petig ... kollade låsningarna till oljerören 1000 gånger och är idiotsäker på att de sitter perfekt, även utan buntband som jag anser ska sättas på även om låsningarna är nya, inte hårt men så att låsningarna inte kan vidga sig ... nu ska fläkten monteras och några kontakter anslutas. Blir uppstart idag ... ;)
Bild
"Kör före du så väntar jag där framme"
Bild
855 T-5R/Ford ST/BMW E39/760TIC B23ET/164/740GLT 16v/Med mera