Volvo Flygmotor 091-B

Allmänt snack om 7/900-bilar. Även frågor angående AC, farthållare och andra kringsystem. Här kan också frågor och diskussioner som inte riktigt passar in i annan kategori läggas.
Volvo745GLE
Färsk användare
Inlägg: 44
Blev medlem: 29 apr 2013, 17:35
Kör: Volvo 242L

Volvo Flygmotor 091-B

Inlägg av Volvo745GLE »

Hej
Har monterat en värmare och den funkar utmärkt när tanken är full.
Men när tanken är nästan tom blir det inte tillräckligt med självtryck blåser man i tankventilationen så startar den i igen.
Och jag undrar om man kan koppla en hjälp pump typ http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Bilre ... tId=523228

Eller har ni någon annan ide som kan hjälpa denna annars fullt fungerande Volvo 091-b värmare :)

EkF
Uppkörning
Inlägg: 615
Blev medlem: 09 apr 2012, 22:48

Re: Volvo Flygmotor 091-B

Inlägg av EkF »

Tror inte på den där pumpen om jag ska va ärlig, biltemasaker brukar sällan hålla.

Annars kan du ju prova att tanka vid halv tank.
SM Racing
Volvo 744 GLT -89
http://www.garaget.org/?car=282888
Bild

Volvo745GLE
Färsk användare
Inlägg: 44
Blev medlem: 29 apr 2013, 17:35
Kör: Volvo 242L

Re: Volvo Flygmotor 091-B

Inlägg av Volvo745GLE »

EkF skrev:Tror inte på den där pumpen om jag ska va ärlig, biltemasaker brukar sällan hålla.

Annars kan du ju prova att tanka vid halv tank.
Tack för svar EkF!
Det behöver inte vara Biltema jag undrar mest om man kan använda en hjälppump i så fall vilken?
Försöker alltid att ha full tank men jag vill kunna lita på den att den startar varje gång.

Användarvisningsbild
Tilly
Uppkörning
Inlägg: 498
Blev medlem: 11 jun 2005, 19:17
Kör: 744GL -86
Ort: Skärhamn

Re: Volvo Flygmotor 091-B

Inlägg av Tilly »

Du måste ha originalpumpen kvar och den måste så att säga göra jobbet själv när värmaren går. Styrenheten till värmaren och pumpen arbetar tillsammans och doseringen av bränsle till värmaren sker genom att styrenheten skickar pulserande ström till pumpen i varierande frekvens beroende på hur mycket bränsle som behövs. Därför kan ingen annan pump än originalpumpen användas när värmaren går.

Det som (i alla fall i min teori) skulle kunna fungera är att ha en extra pump för att fylla upp ledningen innan man startar värmaren. I så fall får nog lösningen bli att koppla den pumpen till en knapp så att du kör den manuellt en kort stund innan du skall starta värmaren. Liknande lösningar finns ju för att fylla upp bränslenivån i förgasaren. Men då måste ju pumpen vara av en typ där det kan flöda genom den även när den inte går om du förstår vad jag menar.

Hur lite kvar måste det vara för att problemet skall uppstå? Om problemet bara uppstår när det är väldigt, väldigt lite kvar så är det kanske som någon nämnde att den enkla lösningen är att se till att man aldrig kör tanken så tom. Annars tycker jag du skall se över hur bränsleförsörjningen till värmaren är kopplad. Sitter bränslepumpen tillräckligt lågt placerad? Det är ingen slump att Volvo valde det ganska utsatta stället att placera den på, det måste vara lägre än tankens lägsta punkt. Är ledningen av rätt dimension? Det skall vara en innerdiameter på ledningen av 2 mm.
Eric Tilly, Skärhamn

244 GL -87 | 244 DL -78 | 740 GL -86 | VW Polo -03
Bild

Skriv svar