vad låter i 945an?

Allmänt snack om 7/900-bilar. Även frågor angående AC, farthållare och andra kringsystem. Här kan också frågor och diskussioner som inte riktigt passar in i annan kategori läggas.
celeron
Övningskörning
Inlägg: 112
Blev medlem: 12 aug 2014, 11:58
Kör: 855
Ort: karlstad

vad låter i 945an?

Inlägg av celeron »

såhär brukar de låta i instrumentbrädan på 945an . De låter om bilen stängs av i farten. Å även om fläkten stäng av/flyttar värmen nån annanstans.

De låter bara över 50km/h. Och slutar när jag åker under 50. Nån som vet va de kan vara??

Har hört av en mekare som sa att det kan vara mätarhuset, men jag tycker det verkar va mera åt mitten.

Någon som har en annan teori? ska prova att koppla loss huset och provköra någon dag.

https://www.facebook.com/video.php?v=10 ... nref=story" onclick="window.open(this.href);return false;

Användarvisningsbild
Maxwell
Kassör & Medlemsansvarig
Inlägg: 6254
Blev medlem: 03 jul 2006, 15:58
Kör: En Volvo i taget.
Ort: Volvos huvudstad, Göteborg! Medlemsnummer: 183 Styrelseledamot i VROM
Kontakt:

Re: vad låter i 945an?

Inlägg av Maxwell »

Kan det vara något kugg i mätarhuset/hastighets-/trippmätaren som kuggar över när det snurrar för fort?
Bild
760 GLE -88 // S90 3.0 -97

celeron
Övningskörning
Inlägg: 112
Blev medlem: 12 aug 2014, 11:58
Kör: 855
Ort: karlstad

Re: vad låter i 945an?

Inlägg av celeron »

Maxwell skrev:Kan det vara något kugg i mätarhuset/hastighets-/trippmätaren som kuggar över när det snurrar för fort?
kanske.... får prova byta...

Eda
Webmaster
Inlägg: 1807
Blev medlem: 31 jan 2007, 00:07
Kör: 965, AMC

Re: vad låter i 945an?

Inlägg av Eda »

Det låter väldigt högt på filmen, är det så i verkligheten?
Har svårt att tro att de små kuggarna i instrumenthuset låter så mycket.
Kanske är någon plåt som sitter löst som kommer i tokresonans. Ljudet kommer inte från växelspaken nedifrån lådan/kardan?

Låter ju lite som när man sätter ett kort i ett cykelhjul =)

celeron
Övningskörning
Inlägg: 112
Blev medlem: 12 aug 2014, 11:58
Kör: 855
Ort: karlstad

Re: vad låter i 945an?

Inlägg av celeron »

Eda skrev:Det låter väldigt högt på filmen, är det så i verkligheten?
Har svårt att tro att de små kuggarna i instrumenthuset låter så mycket.
Kanske är någon plåt som sitter löst som kommer i tokresonans. Ljudet kommer inte från växelspaken nedifrån lådan/kardan?

Låter ju lite som när man sätter ett kort i ett cykelhjul =)
Ja de låter högt...överröstar stereon å jag får fan ont i huvudet av att de låter så högt...

Jag vet inte om de kanske är växelspaken, detta ljud har en tendens att bara komma när jag åker själv... ska försöka få med mig någon lite oftare som får lyssna :D

Användarvisningsbild
Maxwell
Kassör & Medlemsansvarig
Inlägg: 6254
Blev medlem: 03 jul 2006, 15:58
Kör: En Volvo i taget.
Ort: Volvos huvudstad, Göteborg! Medlemsnummer: 183 Styrelseledamot i VROM
Kontakt:

Re: vad låter i 945an?

Inlägg av Maxwell »

Ok, överröstar det stereon så är det nog inte mätarhuset. Du borde höra ung vart det kommer ifrån. Något i fronten som vibrerar av fartvinden kanske?
Bild
760 GLE -88 // S90 3.0 -97

celeron
Övningskörning
Inlägg: 112
Blev medlem: 12 aug 2014, 11:58
Kör: 855
Ort: karlstad

Re: vad låter i 945an?

Inlägg av celeron »

Maxwell skrev:Ok, överröstar det stereon så är det nog inte mätarhuset. Du borde höra ung vart det kommer ifrån. Något i fronten som vibrerar av fartvinden kanske?
Nu har det inte låtit på ett par dagar, ska försöka lyssna mer när det kommer igen. Så skriver jag här, så får vi fundera mer!

Skriv svar