Surt sa räven...

Allmänt snack om 7/900-bilar. Även frågor angående AC, farthållare och andra kringsystem. Här kan också frågor och diskussioner som inte riktigt passar in i annan kategori läggas.
Användarvisningsbild
umekille
Uppkörning
Inlägg: 435
Blev medlem: 04 apr 2014, 03:03
Ort: Umeå

Surt sa räven...

Inlägg av umekille »

Det här med att bilverkstäder släcker 2-or.
I ett fall jag hört berättas om for en bilägare
till en verkstad som skulle byta något under bilen.
Bilen hade några enkla 2-or som bilägaren fixat hemma
på garageuppfarten...Då upplyser inte verkstaden att de
inte kan släcka alla 2-or då dem inte gjort jobbet utan killen
får åka och besiktiga en extra gång på de 2-or han fixat själv.
Borde det inte upplysas av verkstan hur det ligger till innan de
tar emot bilen?
Ford Falcon -60 "Sommarbilen" står pga rådjur i fronten
Volvo 745 GLT-91 svart "övergiven o mossig" såld
Volvo 945-93 oceanblå "extrabilen i trafik" stulen kat
Volvo 744-88 vinröd återuppväckt efter 4,5 års
sömn"" nybesiktad ua
Dacia sandero stepway 2013 "åretruntbilen"

HenrikG
Sekreterare
Inlägg: 3429
Blev medlem: 10 mar 2003, 19:33
Kör: för lite..
Ort: Stockholm. Klubbens försäkringsansvarig för MHRF-försäkringen
Kontakt:

Re: Surt sa räven...

Inlägg av HenrikG »

Ja, regelverket säger att alla anmärkningar ska åtgärdas av verkstaden för att verkstaden ska kunna släcka. En del verkstäder struntar i att ha behörigheten på grund av att det är oproportionerligt mycket administration och utbildning och att det blir billigare och enklare för alla att verkstaden kör över bilen till en bilprovning efter avslutat jobb, på kundens bekostnad.
Men ja, verkstaden borde upplysa om det vid bokning men det faller ju visst ansvar på fordonsägaren att känns till gällande lagar och regler.
Bild
Invecklare
780 -90, 945 -98, 944 -91, 744 -88, 745 -88, XC70 -13, V60 -18

Skriv svar