Dags för en andra bil
- Ahlcab
- Övningskörning
- Inlägg: 180
- Blev medlem: 10 jun 2011, 21:42
- Kör: Volvo S90 204 hk 98
- Ort: Mjölby
Dags för en andra bil
Tjena,
Håller på att flytta till hus och kommer behöva en bil till för att pendla och står lite i valet och kvalet mellan en 965 eller 945, vad är för och nackdelar med respektive och hur funkar dom som vinter bil?
Kommer pendla ca 4 mil landsväg om dagen.
order år fritt
Håller på att flytta till hus och kommer behöva en bil till för att pendla och står lite i valet och kvalet mellan en 965 eller 945, vad är för och nackdelar med respektive och hur funkar dom som vinter bil?
Kommer pendla ca 4 mil landsväg om dagen.
order år fritt
Carl-johan
Projekt - Volvo S90 3,0 204 hk
Kör til vardags - Volvo V60 D3, Volvo 850 2,5 SE
Sex, Husvagn och Dansband
Projekt - Volvo S90 3,0 204 hk
Kör til vardags - Volvo V60 D3, Volvo 850 2,5 SE
Sex, Husvagn och Dansband
- Maxwell
- Kassör & Medlemsansvarig
- Inlägg: 6254
- Blev medlem: 03 jul 2006, 15:58
- Kör: En Volvo i taget.
- Ort: Volvos huvudstad, Göteborg! Medlemsnummer: 183 Styrelseledamot i VROM
- Kontakt:
Re: Dags för en andra bil
Kan du tänka dig att lägga ett par extra kronor/mil i sås så hade jag valt en 965 alla dagar i veckan, den vinner ju stort i bekvämlighet och åkkomfort. Å andra sidan är ju en 940 något enklare i konstruktion och drivlina så ska man göra något där (byta stötdämpare eller topplockspackning) så är ju den att föredra, men i övrigt rätt lika. Handlar det inte om längre sträckor än 20 mil/vecka så faller iaf mitt val på en 965/V90 (förutsatt att det är en -95 eller senare du menar).
- Ahlcab
- Övningskörning
- Inlägg: 180
- Blev medlem: 10 jun 2011, 21:42
- Kör: Volvo S90 204 hk 98
- Ort: Mjölby
Re: Dags för en andra bil
Är lite dåligt påläst om 965/V90, vad är skillnaden före 95 förutom utseende?
Carl-johan
Projekt - Volvo S90 3,0 204 hk
Kör til vardags - Volvo V60 D3, Volvo 850 2,5 SE
Sex, Husvagn och Dansband
Projekt - Volvo S90 3,0 204 hk
Kör til vardags - Volvo V60 D3, Volvo 850 2,5 SE
Sex, Husvagn och Dansband
- Maxwell
- Kassör & Medlemsansvarig
- Inlägg: 6254
- Blev medlem: 03 jul 2006, 15:58
- Kör: En Volvo i taget.
- Ort: Volvos huvudstad, Göteborg! Medlemsnummer: 183 Styrelseledamot i VROM
- Kontakt:
Re: Dags för en andra bil
Kombi hade stel bakaxel fram till -94, multilink från -95. Fjäderbenen fram skiljer också, de är mer lika S/V70 från -95. Även annan inpressning/ET på fälgarna från -95. 43 ist för 25.
- Ahlcab
- Övningskörning
- Inlägg: 180
- Blev medlem: 10 jun 2011, 21:42
- Kör: Volvo S90 204 hk 98
- Ort: Mjölby
Re: Dags för en andra bil
Ok spännande, någon erfarenhet av dom på vinterväg och vad man ska tänka på ?
Carl-johan
Projekt - Volvo S90 3,0 204 hk
Kör til vardags - Volvo V60 D3, Volvo 850 2,5 SE
Sex, Husvagn och Dansband
Projekt - Volvo S90 3,0 204 hk
Kör til vardags - Volvo V60 D3, Volvo 850 2,5 SE
Sex, Husvagn och Dansband
- Maxwell
- Kassör & Medlemsansvarig
- Inlägg: 6254
- Blev medlem: 03 jul 2006, 15:58
- Kör: En Volvo i taget.
- Ort: Volvos huvudstad, Göteborg! Medlemsnummer: 183 Styrelseledamot i VROM
- Kontakt:
Re: Dags för en andra bil
Ligger som ett strykjärn på vägen även vintertid...
Min S90 är den bästa bil jag ägt!
Min S90 är den bästa bil jag ägt!
- Ahlcab
- Övningskörning
- Inlägg: 180
- Blev medlem: 10 jun 2011, 21:42
- Kör: Volvo S90 204 hk 98
- Ort: Mjölby
Re: Dags för en andra bil
Det är ju klart intressant Körde 760 jag har ett par vintrar och de va spännande minst sagt lite för spännande ibland dock!
Carl-johan
Projekt - Volvo S90 3,0 204 hk
Kör til vardags - Volvo V60 D3, Volvo 850 2,5 SE
Sex, Husvagn och Dansband
Projekt - Volvo S90 3,0 204 hk
Kör til vardags - Volvo V60 D3, Volvo 850 2,5 SE
Sex, Husvagn och Dansband
Re: Dags för en andra bil
Hur menas? utrustad med slungdiff? Det tar ju sig fram - men genom sladd!Ahlcab skrev:Det är ju klart intressant Körde 760 jag har ett par vintrar och de va spännande minst sagt lite för spännande ibland dock!
Är man inte bekväm med att bilen är byggd för att sladda vid halt väglag så kan den nog upplevas som spännande
Själv har jag en hel del 60-bilar på samvetet såsom S90 -98, 960 -92 + att jag nu äger 960 -91, 960 -95, 965 (ombyggd till link) -92 och 760 -88.
Nackdelen med multilinken är väl mekvänligheten nu när dom börjar bli gamla. Inte kul att stressbyta en drivaxel (som iofs aldrig går sönder på bilar som körs dom är tänkta), mycket ärj och problem att få loss.
Tänker du tankar på 960 så tycker jag du skall satsa på en sådan! Lätt värt men lite krångligare ibland.
Only YOU can prevent forest fires.
Re: Dags för en andra bil
Ägde och körde 600 inte helt problemfria mil med min 965 -95. 25K mil på mätaren, 2.5l sexan och M90 manuell.
De större sakerna var:
Glapp i framvagnen (allt byttes ut, och det behövdes)
Handbromsen (nya backar och bakre vajrar hjälpte ej, den långa vajern fram till spaken skulle nog ha bytts)
Sen hade jag otur, den fick ingen gnista helt plötsligt. Efter långdragen felsökning och vissa delar utbytta så visade det sig vara en jordkabel som var glapp...
Det tråkigaste med just den drivlinan är:
Högvarvig, låg på ~3200 @110km/h, vilket ledde till en tråkig förbrukning och ljudnivå.
I snitt drog den ungefär 1l/milen, vid långkörning och "normal" körstil, som jämförelse har jag min nuvarande 744 med LH 2.2 och 29K mil på mätaren, den får jag ner på ~0.8 vid samma körning.
Men, det ska sägas, en mycket bekväm bil och som har imponerande grepp även vintertid!
Lamelldiffen som denne hade gjorde även framkomligheten ypperlig!
Så, min kontenta är väl att en 740 är ett bättre val, hittills ~500 problemfria mil, skulle påstå att den är pålitligare!
De större sakerna var:
Glapp i framvagnen (allt byttes ut, och det behövdes)
Handbromsen (nya backar och bakre vajrar hjälpte ej, den långa vajern fram till spaken skulle nog ha bytts)
Sen hade jag otur, den fick ingen gnista helt plötsligt. Efter långdragen felsökning och vissa delar utbytta så visade det sig vara en jordkabel som var glapp...
Det tråkigaste med just den drivlinan är:
Högvarvig, låg på ~3200 @110km/h, vilket ledde till en tråkig förbrukning och ljudnivå.
I snitt drog den ungefär 1l/milen, vid långkörning och "normal" körstil, som jämförelse har jag min nuvarande 744 med LH 2.2 och 29K mil på mätaren, den får jag ner på ~0.8 vid samma körning.
Men, det ska sägas, en mycket bekväm bil och som har imponerande grepp även vintertid!
Lamelldiffen som denne hade gjorde även framkomligheten ypperlig!
Så, min kontenta är väl att en 740 är ett bättre val, hittills ~500 problemfria mil, skulle påstå att den är pålitligare!
VW Golf TDI -06
VW Golf TDI Alltrack -16
VW Golf TDI Alltrack -16