Nya nitiska regler för bilbesiktning från EU

Allmänt snack om 7/900-bilar. Även frågor angående AC, farthållare och andra kringsystem. Här kan också frågor och diskussioner som inte riktigt passar in i annan kategori läggas.
Användarvisningsbild
umekille
Uppkörning
Inlägg: 438
Blev medlem: 04 apr 2014, 03:03
Ort: Umeå

Nya nitiska regler för bilbesiktning från EU

Inlägg av umekille »

Bekant som har en jättefin veteran SAAB 900 skulle fått den besiktigad
ua om det nu inte var för att växelspakslåset var lite slitet och inte fungerade till 100%
Han fick en 2-a på det.
Ringde upp transportstyrelsen och en kvinna bad få återkomma.
Då hon ringde upp svara hon att det var nya regler o krav från EU
som gällde, och de tydde att allt som sitter monterat på en bil skall fungera.
"Stöldskydd ur funktion" ger en ombesiktnings 2-a.
Undra just hur detta kan drabba oss volvofreaks...
kanske någon redan har blivit drabbad av de nya reglerna?
Ford Falcon -60 "Sommarbilen" står pga rådjur i fronten
Volvo 745 GLT-91 svart "övergiven o mossig" såld
Volvo 945-93 oceanblå "extrabilen i trafik" stulen kat
Volvo 744-88 vinröd återuppväckt efter 4,5 års
sömn"" nybesiktad ua
Dacia sandero stepway 2013 "åretruntbilen"

HenrikG
Sekreterare
Inlägg: 3429
Blev medlem: 10 mar 2003, 19:33
Kör: för lite..
Ort: Stockholm. Klubbens försäkringsansvarig för MHRF-försäkringen
Kontakt:

Re: Nya nitiska regler för bilbesiktning från EU

Inlägg av HenrikG »

Den regeln är väl minst 7-8 år gammal vill jag minnas.
Just att rattlåset inte går i och låser har jag haft problem med på en 740 och om dom upptäcker det så blir det 2a. Har dock inte varit med om att dom medvetet testar det när jag besiktat nån annan bil så det är nog lite "på en höft"
Bild
Invecklare
780 -90, 945 -98, 944 -91, 744 -88, 745 -88, XC70 -13, V60 -18

Ghurra
Van forumsanvändare
Inlägg: 1886
Blev medlem: 16 jan 2007, 00:27
Kör: Kombi-nerat
Ort: Sthlm
Kontakt:

Re: Nya nitiska regler för bilbesiktning från EU

Inlägg av Ghurra »

Airbaglampan ska tändas upp för att sedan släckas...
Det har ingen kollat på flera år förrän nu...
V70 2.5 FT -12 (gas)
V70 2,5T AWD -05, Volvo 245 SE -93
V90 3.0 -98, Mazda 1300 -75
http://www.garaget.org/Ghurra
"If it ain't broken, dont fix it"

Mattsson
Dags att bli medlem?
Inlägg: 6368
Blev medlem: 07 feb 2005, 18:30
Kör: V70
Ort: Eskilstuna
Kontakt:

Re: Nya nitiska regler för bilbesiktning från EU

Inlägg av Mattsson »

Ghurra skrev:Airbaglampan ska tändas upp för att sedan släckas...
Det har ingen kollat på flera år förrän nu...
Den regeln kom för ett par år sedan, besiktade min 940 jag hade förut med lysande lampa och efter att ha ringt till SBP så förklarade dom att ju den kontrollampan hade dom ingenting med att göra, året efter hade dom det... :lol:


Uppdaterat och saxat från SBP´s hemsida:
Om lampan lyser för:
ABS-bromsar/ krockskyddssystem (SRS)/ krockkuddar (airbag)/ antisladdsystem (ESC)/ elektronisk servostyrning (EPS)
Ny föreskrift från Transportstyrelsen - kontroll av varningsanordning för antisladdsystem, krockkuddar och elektrisk servostyrning:

Sedan januari 2012 kontrollerar Bilprovningen varningsanordningar för för krockskyddssystem (SRS), krockkuddar (Airbag), antisladdsystem (ESC) och elektronisk servostyrning (EPS). Detta innebär att varningslampan för systemet ska fungera och om den varnar för fel i systemet blir fordonet underkänt med krav på efterkontroll. Kravet kommer från EU:s direktiv 2010/48/EU och det regleras i Transportstyrelsens tilläggsföreskrift TSFS2011:101länk till annan webbplats.
[Volvo 945 LTT-96]

Användarvisningsbild
Vita_Vargen
Webshopansvarig
Inlägg: 2193
Blev medlem: 16 feb 2011, 21:55
Kör: Många bilar
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Nya nitiska regler för bilbesiktning från EU

Inlägg av Vita_Vargen »

HenrikG skrev:Den regeln är väl minst 7-8 år gammal vill jag minnas.
Just att rattlåset inte går i och låser har jag haft problem med på en 740 och om dom upptäcker det så blir det 2a. Har dock inte varit med om att dom medvetet testar det när jag besiktat nån annan bil så det är nog lite "på en höft"
Var faktiskt med om att dom testade rattlåset, har för mig att det var vid regbesiktningen av Lupon dom testade det och sa att det var ett krav att det fanns. Testades inte vid regbes av varken 200an eller 300an så är väl som vanligt lite upp till besmannen
Smiley missbrukare [tyst]

Bear
Revisor
Inlägg: 3590
Blev medlem: 09 jan 2006, 15:32
Kör: 960 US. 850 T5 US.
Ort: Göteborg

Re: Nya nitiska regler för bilbesiktning från EU

Inlägg av Bear »

När Mattsson ändå är inne på ämnet varningslampor, Check Engine, alltså motsvarande lambdalampan lyser på min 850 T5, vi läste ut felkoderna och det är den bakre lambdan som sätter felkod, har inte tagit tag i problemet ännu eftersom bilen går perfekt och drar under litern vid blandad körning. Men just att lampan lyser är inget som de bryr sig om vid bes, så länge den uppfyller avgaskraven?
Eftersom 850 har två sonder, och den bakre tydligen inte har något med blandningen att göra, så bör den inte gå fett.

/Björn
Volvo - Let your Swede out

Nils Ö
Uppkörning
Inlägg: 554
Blev medlem: 09 jul 2010, 19:43
Kör: 945 -96

Re: Nya nitiska regler för bilbesiktning från EU

Inlägg av Nils Ö »

Om besiktningen bryr sig om den lampan (eller om avgasrelaterade felkoder) har att göra med bilens årsmodell. Jag kan inte detaljerna exakt, men 850 borde definitivt vara för gammal för att de ska bry sig om det. Jag tror det är från och med 2002 eller så... måste läsa på.

swec_fullmoon
Forumsfreak
Inlägg: 3799
Blev medlem: 15 aug 2007, 23:54
Kör: Högertrafik

Re: Nya nitiska regler för bilbesiktning från EU

Inlägg av swec_fullmoon »

De missar ganska mycket på Besiktningen. Tur eller otur ;) Fått igenom en bil med två knytnävsstora hål i balken :P haha.

Sen så besiktigade jag min 850 Med Antispinn och ABS ur funktion så. Lamporna lös så fint så :P Ingen anmärkning på det. Handlar ändå bara i slutändan om vem man får som besiktningsman.

einar-
Klubbmedlem 2022
Inlägg: 3686
Blev medlem: 21 mar 2011, 11:30
Kör: 745 GLE -88a
Ort: Dala-Järna

Re: Nya nitiska regler för bilbesiktning från EU

Inlägg av einar- »

Jag har besiktat med varningslampan för bromskrets ur funktion lysande i 3 år nu utan att nån ens reagerat. Känns på pedalen att något inte är som det ska också :roll:
Vem fan behöver turbo när det finns träskor

Hesselgren
Moderator
Inlägg: 19505
Blev medlem: 21 apr 2005, 21:50
Ort: Stockholm

Re: Nya nitiska regler för bilbesiktning från EU

Inlägg av Hesselgren »

einar- skrev:Jag har besiktat med varningslampan för bromskrets ur funktion lysande i 3 år nu utan att nån ens reagerat. Känns på pedalen att något inte är som det ska också :roll:
[thum]

Användarvisningsbild
umekille
Uppkörning
Inlägg: 438
Blev medlem: 04 apr 2014, 03:03
Ort: Umeå

Re: Nya nitiska regler för bilbesiktning från EU

Inlägg av umekille »

då jag besiktigade min Hyundai accent lyste bilprovaren med ficklampan på
bromsvätskebehållaren,hörde sen på bilverkstan jag ofta besöker att dem söker
oftare nu småsaker ge 2-a för på en övrigt shysst bil. Som att dem har press på sig
ordna besiktnings 2-or. -88 var sista året bilar inte behövde fungerande kat. för att
besiktigas där är gränsvärdet 3,5 på avgaserna.
Ford Falcon -60 "Sommarbilen" står pga rådjur i fronten
Volvo 745 GLT-91 svart "övergiven o mossig" såld
Volvo 945-93 oceanblå "extrabilen i trafik" stulen kat
Volvo 744-88 vinröd återuppväckt efter 4,5 års
sömn"" nybesiktad ua
Dacia sandero stepway 2013 "åretruntbilen"

Skriv svar