Vågar man använda detta på bilen tro?

Allmänt snack om 7/900-bilar. Även frågor angående AC, farthållare och andra kringsystem. Här kan också frågor och diskussioner som inte riktigt passar in i annan kategori läggas.
Användarvisningsbild
SEpaket
Svart bälte i SÖK!
Inlägg: 2000
Blev medlem: 18 jul 2013, 15:58
Kör: V60, 740, 854 & C70
Ort: S. Bohuslän

Vågar man använda detta på bilen tro?

Inlägg av SEpaket »

http://kemgrossisten.se/images/stories/ ... ktblad.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;

Fick en stor dunk såndär avfettning för något år sedan. Verkstadspersonalen på dåvarande jobbet visste hur noga jag var med min bil och gav mig helt enkelt en hel dunk. Jag har aldrig vågat använda det starka medlet på bilen, i verkstaden användes det för rengöring av komponenter som varit i kontakt med hydraulolja (exempelvis pumpar).
I don't understand bus lanes. Why do poor people have to get to places quicker than I do?
- Jeremy Clarkson

Användarvisningsbild
SA4AQS
Van forumsanvändare
Inlägg: 1306
Blev medlem: 04 feb 2010, 17:25
Kör: 744 -88a Flygmotor
Ort: Säter
Kontakt:

Re: Vågar man använda detta på bilen tro?

Inlägg av SA4AQS »

Funkar nog bra som fälgrengöring och motortvätt sen kan man ju späda ut det :wink:

HenrikG
Sekreterare
Inlägg: 3429
Blev medlem: 10 mar 2003, 19:33
Kör: för lite..
Ort: Stockholm. Klubbens försäkringsansvarig för MHRF-försäkringen
Kontakt:

Re: Vågar man använda detta på bilen tro?

Inlägg av HenrikG »

Späd 1-40 som är "mildaste" blandningen enligt databladet så är det lugnt :) Tänk bara på att det är en alkalie, låt inte torka in och förvänta dig inga underverk på asfalt och tjärprickar. Då är det ju bra att komplettera med en petroleumbaserad avfettning.
Bild
Invecklare
780 -90, 945 -98, 944 -91, 744 -88, 745 -88, XC70 -13, V60 -18

Användarvisningsbild
SEpaket
Svart bälte i SÖK!
Inlägg: 2000
Blev medlem: 18 jul 2013, 15:58
Kör: V60, 740, 854 & C70
Ort: S. Bohuslän

Re: Vågar man använda detta på bilen tro?

Inlägg av SEpaket »

Nej, några underverk förväntar jag mig inte. Men för motortvätt kanske det kan duga riktigt bra, den är ju bevisligen bra på att få väck olja. Späder jag 1-40 så lär dunken överleva mig... Vad skönt att aldrig mer behöva handla avfettning.
I don't understand bus lanes. Why do poor people have to get to places quicker than I do?
- Jeremy Clarkson

Mattsson
Dags att bli medlem?
Inlägg: 6368
Blev medlem: 07 feb 2005, 18:30
Kör: V70
Ort: Eskilstuna
Kontakt:

Re: Vågar man använda detta på bilen tro?

Inlägg av Mattsson »

På mitt första jobb, så hade vi något liknande avfettning, fast hade man inte ansiktsmask så kände man av genom att man blev snurrig :P
Har inte efter det vart med om att smutsen rann bort (ordagrant)
Allt blev rent, och eftersom vi la på den via doseringsenhet med slang som drevs via tryckluft och vatten så kunde man avfetta allt, 5 minuter för kaross, motorrum, underrede och fälgar :)
[Volvo 945 LTT-96]

Skriv svar