kylfläkt volvo 940/945ltt -97 funkar inte, kokar nästan
kylfläkt volvo 940/945ltt -97 funkar inte, kokar nästan
uppdaterar detta meddelande med ny info såfort ja testat någonting nytt!
modell: 945/940ltt b230fk -1997 med AC, inte ECC. (urkopplad sen förra ägare) BSR chip och BSR tryckklocka.
problemet lyder följande:
sedan sommaren och värmen kom har kylfläkten/motorfläkten på kylaren fungerat i bästa fall 1 gång av 10 på tomgången när jag står i bilkö (tror den är heldöd nu) och detta resulterar då i att bilen är bra nära att koka.
PROBLEMET FIXAT! det var ECT (motortempgivaren) som va kass!
modell: 945/940ltt b230fk -1997 med AC, inte ECC. (urkopplad sen förra ägare) BSR chip och BSR tryckklocka.
problemet lyder följande:
sedan sommaren och värmen kom har kylfläkten/motorfläkten på kylaren fungerat i bästa fall 1 gång av 10 på tomgången när jag står i bilkö (tror den är heldöd nu) och detta resulterar då i att bilen är bra nära att koka.
PROBLEMET FIXAT! det var ECT (motortempgivaren) som va kass!
Senast redigerad av 4 ekkan, redigerad totalt 24 gång.
-
- Forumsfreak
- Inlägg: 3799
- Blev medlem: 15 aug 2007, 23:54
- Kör: Högertrafik
Re: kylfläkt volvo 940/945 turbo funkar inte, kokar på tomgå
Det sitter ett relä under bilens vänstra strålkastare på insidan (Gör det på Turbo modellerna iaf) gör det säkert på de andra med. ett rätt stort relä med.
Så ser det ut på 940 97 LTT SE. Den vita kontakten till höger i bild sitter även den i reläet och går till fläkten.
Kolla glappkontakt, Jord. säkringar (elcentralen)
Ärsmodell o Utrustning hjälper alltid vid felsökning så angiv alltid så mycket man bara kan.
Så ser det ut på 940 97 LTT SE. Den vita kontakten till höger i bild sitter även den i reläet och går till fläkten.
Kolla glappkontakt, Jord. säkringar (elcentralen)
Ärsmodell o Utrustning hjälper alltid vid felsökning så angiv alltid så mycket man bara kan.
-
- Moderator
- Inlägg: 14489
- Blev medlem: 30 nov 2002, 20:01
- Kör: För fort.
- Ort: Luleå Medlemsnummer 2
- Kontakt:
Re: kylfläkt volvo 940/945 turbo funkar inte, kokar på tomgå
Av nån anlednign brukar dessa reläer va fulla med vatten å skit som ärjat ihop...
testa bygla å se så fläkten funkar felfritt först av allt. Sen kan man testa jorda signalen till relät så det sluter och går som det ska och startar fläkten.
Gör den inte det, byt relät.
//Erik
testa bygla å se så fläkten funkar felfritt först av allt. Sen kan man testa jorda signalen till relät så det sluter och går som det ska och startar fläkten.
Gör den inte det, byt relät.
//Erik
Audi 2010. Camaro 1970
Jag jobbar med skiten, så vad vet jag?
Jag jobbar med skiten, så vad vet jag?
kylfläkt volvo 940/945 turbo funkar inte, kokar på tomgång
UPDATE!
+ lokalisering av 2 konstiga kontakter jag hittat
modellinfo: volvo 945 2.3LTT b230fk årsmodell 1997 MED AC, dock bortkopplad av förra ägare (vet ej varför, läckage eller nått)
har kollat relät fram, ser helt o fint ut. inga ärjningar (stavning) på kontakterna, men sprayade dom ändå.
har kollat säkringarna innut i bilen, men alla där var då hela. ( finns de fler någon annanstans?)
slutsats:
hittar ingen termokontakt överhuvudtaget, inga elkontakter/givare alls på min kylare/kylarslangar. följt kablar och kikat vad jag förmår och förstår mig på, men
hittar ingenting.
*vart sitter termogivaren till fläkten om inte på kylaren??
*hur kan jag bygla och testa DEN givare isf när de "vanliga" givarna inte finns?
*några andra spänningar eller liknande ja kan mäta mig fram till på andra saker?
lite bilder på topic problemet:
relät
övre kylarslang (utan kontakter/termostater/termogivare)
nedre kylarslang (utan kontakter/termostater/termogivare)
konstig kontakt fram vid spoilern
vad är detta för byglad kontakt fram vid förarsidan av motorn?
+ lokalisering av 2 konstiga kontakter jag hittat
modellinfo: volvo 945 2.3LTT b230fk årsmodell 1997 MED AC, dock bortkopplad av förra ägare (vet ej varför, läckage eller nått)
har kollat relät fram, ser helt o fint ut. inga ärjningar (stavning) på kontakterna, men sprayade dom ändå.
har kollat säkringarna innut i bilen, men alla där var då hela. ( finns de fler någon annanstans?)
slutsats:
hittar ingen termokontakt överhuvudtaget, inga elkontakter/givare alls på min kylare/kylarslangar. följt kablar och kikat vad jag förmår och förstår mig på, men
hittar ingenting.
*vart sitter termogivaren till fläkten om inte på kylaren??
*hur kan jag bygla och testa DEN givare isf när de "vanliga" givarna inte finns?
*några andra spänningar eller liknande ja kan mäta mig fram till på andra saker?
lite bilder på topic problemet:
relät
övre kylarslang (utan kontakter/termostater/termogivare)
nedre kylarslang (utan kontakter/termostater/termogivare)
konstig kontakt fram vid spoilern
vad är detta för byglad kontakt fram vid förarsidan av motorn?
Senast redigerad av 1 ekkan, redigerad totalt 12 gånger.
-
- Van forumsanvändare
- Inlägg: 1197
- Blev medlem: 24 jan 2005, 14:06
- Ort: Skåne så klart
Re: kylfläkt volvo 940/945 turbo funkar inte, kokar på tomgå
På bilar med ECC original så styrs fläkten dels från ECC panelen och även från bränsleboxen.
Sitter alltså inga andra givare för tempen.
http://i.imgur.com/PrZXM.jpg" onclick="window.open(this.href);return false;
På denna bilden har du enligt följande.
Röd+Grön. Hastighet 1 och 2. + +
Vitsvart+Blå svart. Tillslag 1 och 2. - -
Kraftig röd ström till relä och fläkt.
Mest troligast så är reläet sönder inuti pga av fukt mm.
Sätt en plus kabel direkt mot nån av hastighets kablarna och se om fläkten går.
Om inte kolla så den går att snurra för hand,om ja kolla jordkabeln från fläkten.
Du kan även ta en som e jordad i chassit eller batteriet och sätta mot tillslags anslutningarna för att se om reläet klickar på båda.
Lycka till mvh Patrick.
Sitter alltså inga andra givare för tempen.
http://i.imgur.com/PrZXM.jpg" onclick="window.open(this.href);return false;
På denna bilden har du enligt följande.
Röd+Grön. Hastighet 1 och 2. + +
Vitsvart+Blå svart. Tillslag 1 och 2. - -
Kraftig röd ström till relä och fläkt.
Mest troligast så är reläet sönder inuti pga av fukt mm.
Sätt en plus kabel direkt mot nån av hastighets kablarna och se om fläkten går.
Om inte kolla så den går att snurra för hand,om ja kolla jordkabeln från fläkten.
Du kan även ta en som e jordad i chassit eller batteriet och sätta mot tillslags anslutningarna för att se om reläet klickar på båda.
Lycka till mvh Patrick.
Funkis Meca Raceway rescuecrew.
RONDELL RACING
http://www.lundellsmotorsport.nu" onclick="window.open(this.href);return false;
RONDELL RACING
http://www.lundellsmotorsport.nu" onclick="window.open(this.href);return false;
Re: kylfläkt volvo 940/945 turbo funkar inte, kokar på tomgå
ska testa det såfort ja kan imorgon! återkommer med resultat.Sjöbovolvo skrev:På bilar med ECC original så styrs fläkten dels från ECC panelen och även från bränsleboxen.
Sitter alltså inga andra givare för tempen.
http://i.imgur.com/PrZXM.jpg" onclick="window.open(this.href);return false;
På denna bilden har du enligt följande.
Röd+Grön. Hastighet 1 och 2. + +
Vitsvart+Blå svart. Tillslag 1 och 2. - -
Kraftig röd ström till relä och fläkt.
Mest troligast så är reläet sönder inuti pga av fukt mm.
Sätt en plus kabel direkt mot nån av hastighets kablarna och se om fläkten går.
Om inte kolla så den går att snurra för hand,om ja kolla jordkabeln från fläkten.
Du kan även ta en som e jordad i chassit eller batteriet och sätta mot tillslags anslutningarna för att se om reläet klickar på båda.
Lycka till mvh Patrick.
tack för snabba och informativa svar. och du förresten! du har ingen aning om va de andra kontakterna är för någonting? den jag hittade i fronten och den som var bryggad
under insuget ( se bilderna )
MVH Erik
Re: kylfläkt volvo 940/945 turbo funkar inte, kokar på tomgå
Givaren i fronten är yttertempgivare, sladden som är byglad kanske ska gå till motortempgivaren?
Re: kylfläkt volvo 940/945 turbo funkar inte, kokar på tomgå
satt 2 st tempgivare av något slag redan i blocket, och dessa hade kontakter i sig. därför jag blev lite fundersam.Eda skrev:Givaren i fronten är yttertempgivare, sladden som är byglad kanske ska gå till motortempgivaren?
så jag vet fortfarande inte vad det är för någon kontakt, hade varit roligt att veta. kan ju vara viktig, kanske till och med ha med problemet att göra
-
- Forumsfreak
- Inlägg: 3799
- Blev medlem: 15 aug 2007, 23:54
- Kör: Högertrafik
Re: kylfläkt volvo 940/945ltt -97 funkar inte, kokar nästan
Den i fronten är till yttertemperaturmätaren i instrumenthuset.
testa koppla in AC igen (hur den nu är bortkopplad?)
Sladden underinsuget vet jag inte häller vad den är till. har sett den på F FK och FT en del har varit byglade och någon enstaka har ej varit byglad.
Har 2 st 940 97 en med AC och en med ECC sällan fläkten/arna går igång och då är det bara på halvfart oftast.
Sitter inga säkringar eller relän mer i Centralen och den under lyset då.
Somsagt testa om fläkten snurrar på de bägge hastigheterna (givetvis med avsäkrad kabel. 25-30A drar den nog) gör den det så tror jag man kan testa med att koppla in 12v på signalkablarna hastighet 1 o 2. säkra av isf till 5A. Händer inget så är det troligen relät som är sönder.
Vad är det för en massa vita kablar du har där i fronten med brytare?
testa koppla in AC igen (hur den nu är bortkopplad?)
Sladden underinsuget vet jag inte häller vad den är till. har sett den på F FK och FT en del har varit byglade och någon enstaka har ej varit byglad.
Har 2 st 940 97 en med AC och en med ECC sällan fläkten/arna går igång och då är det bara på halvfart oftast.
Sitter inga säkringar eller relän mer i Centralen och den under lyset då.
Somsagt testa om fläkten snurrar på de bägge hastigheterna (givetvis med avsäkrad kabel. 25-30A drar den nog) gör den det så tror jag man kan testa med att koppla in 12v på signalkablarna hastighet 1 o 2. säkra av isf till 5A. Händer inget så är det troligen relät som är sönder.
Vad är det för en massa vita kablar du har där i fronten med brytare?
Re: kylfläkt volvo 940/945ltt -97 funkar inte, kokar nästan
nu har jag testat så reläet funkar, och mycket riktigt klickar det.
testade även fläkten, och den funkar hur fint som helst i båda hastigheterna.
då är min fråga:
varför i hela friden går inte fläkten igång när temp mätaren i bilen
står på rött???? mätaren som är felaktig? eller är det reläet ändå även fast det klickar i båda signal gångarna? mätaren funkar ju helt vanligt när
jag använder bilen. startar längst ner och går till mitten och håller sig där sålänge
jag kör...
testade även fläkten, och den funkar hur fint som helst i båda hastigheterna.
då är min fråga:
varför i hela friden går inte fläkten igång när temp mätaren i bilen
står på rött???? mätaren som är felaktig? eller är det reläet ändå även fast det klickar i båda signal gångarna? mätaren funkar ju helt vanligt när
jag använder bilen. startar längst ner och går till mitten och håller sig där sålänge
jag kör...
-
- Van forumsanvändare
- Inlägg: 1197
- Blev medlem: 24 jan 2005, 14:06
- Ort: Skåne så klart
Re: kylfläkt volvo 940/945ltt -97 funkar inte, kokar nästan
Är bilen chipad?ekkan skrev:nu har jag testat så reläet funkar, och mycket riktigt klickar det.
testade även fläkten, och den funkar hur fint som helst i båda hastigheterna.
då är min fråga:
varför i hela friden går inte fläkten igång när temp mätaren i bilen
står på rött???? mätaren som är felaktig? den funkar ju helt vanligt när
jag använder bilen. startar längst ner och går till mitten och håller sig där sålänge
jag kör...
Har du rätt bränslebox?.
Kollat kablarna mellan bränsleboxen och reläet?.
på bränsle boxen är det ansl 10 och 11 enligt ett kopplings schema för en 92a med 230FT.
Blå-svart ansl10.
Vit-svart ansl 11.
Kollat säkringar Nr 6/16/21?.
Mvh Patrick.
Funkis Meca Raceway rescuecrew.
RONDELL RACING
http://www.lundellsmotorsport.nu" onclick="window.open(this.href);return false;
RONDELL RACING
http://www.lundellsmotorsport.nu" onclick="window.open(this.href);return false;
-
- Forumsfreak
- Inlägg: 3799
- Blev medlem: 15 aug 2007, 23:54
- Kör: Högertrafik
Re: kylfläkt volvo 940/945ltt -97 funkar inte, kokar nästan
Kokar bilen eller är det bara mätaren som anger detta?
Låter osannolikt att termostaten skulle vara paj och sen att fläkten inte hoppar igång om nu motorn blir förvarm.
Låter osannolikt att termostaten skulle vara paj och sen att fläkten inte hoppar igång om nu motorn blir förvarm.
Re: kylfläkt volvo 940/945ltt -97 funkar inte, kokar nästan
bilen har ännu inte kokat då jag lyckats köra iväg när mätaren står alldeles innan rött.swec_fullmoon skrev:Kokar bilen eller är det bara mätaren som anger detta?
Låter osannolikt att termostaten skulle vara paj och sen att fläkten inte hoppar igång om nu motorn blir förvarm.
Re: kylfläkt volvo 940/945ltt -97 funkar inte, kokar nästan
alla säkringar hela.Sjöbovolvo skrev:Är bilen chipad?ekkan skrev:nu har jag testat så reläet funkar, och mycket riktigt klickar det.
testade även fläkten, och den funkar hur fint som helst i båda hastigheterna.
då är min fråga:
varför i hela friden går inte fläkten igång när temp mätaren i bilen
står på rött???? mätaren som är felaktig? den funkar ju helt vanligt när
jag använder bilen. startar längst ner och går till mitten och håller sig där sålänge
jag kör...
Har du rätt bränslebox?.
Kollat kablarna mellan bränsleboxen och reläet?.
på bränsle boxen är det ansl 10 och 11 enligt ett kopplings schema för en 92a med 230FT.
Blå-svart ansl10.
Vit-svart ansl 11.
Kollat säkringar Nr 6/16/21?.
Mvh Patrick.
hur ska jag kolla kablarna du pratade om ?
bilen har bsr chip och tryckklocka. ( hur kan det vara relevant?, inte
menat på spydigt sätt, utan nyfiken )
ska vara samma box som levererades med bilen. satt orginalchip i innan bsr.
MVH
-
- Van forumsanvändare
- Inlägg: 1197
- Blev medlem: 24 jan 2005, 14:06
- Ort: Skåne så klart
Re: kylfläkt volvo 940/945ltt -97 funkar inte, kokar nästan
Tanken med var om du fått rätt chip för det är med och styr när det gäller fläkten.
Har du en multimeter som kan pipa så kan du kolla så inte du har avbrott på kablarna.
Förlänger tex frän motorrummet tills du når kupen och du tar och lossar handsken på boxen och sätter ena mätpinnen på anslutningen och den andra på förlängnings kabeln varvid om det är helt piper till.
Mvh Patrick.
Har du en multimeter som kan pipa så kan du kolla så inte du har avbrott på kablarna.
Förlänger tex frän motorrummet tills du når kupen och du tar och lossar handsken på boxen och sätter ena mätpinnen på anslutningen och den andra på förlängnings kabeln varvid om det är helt piper till.
Mvh Patrick.
Funkis Meca Raceway rescuecrew.
RONDELL RACING
http://www.lundellsmotorsport.nu" onclick="window.open(this.href);return false;
RONDELL RACING
http://www.lundellsmotorsport.nu" onclick="window.open(this.href);return false;
-
- Moderator
- Inlägg: 14489
- Blev medlem: 30 nov 2002, 20:01
- Kör: För fort.
- Ort: Luleå Medlemsnummer 2
- Kontakt:
Re: kylfläkt volvo 940/945ltt -97 funkar inte, kokar nästan
på min bil går inte elfläkten när man plockar bort turbo+ boxen..
har iofs en B204FT-motor..
//Erik
har iofs en B204FT-motor..
//Erik
Audi 2010. Camaro 1970
Jag jobbar med skiten, så vad vet jag?
Jag jobbar med skiten, så vad vet jag?
Re: kylfläkt volvo 940/945ltt -97 funkar inte, kokar nästan
vilken kontakt fram vid reläna, och vilken i bränslebox kontakten ska jag
testa "pip" med? vad exakt är det som känner värmen? hur
funkar systemet ?
kan jag göra någon ny egen automatisk lösning? typ eftermontera en tempgivare som kan funka
kan även nämna att bilen numer känns som att den
går på 1 cylinder första 20sek i kallstart. och att tomgången pendlar från market
att vara för hög till för låg. oftast låg när bilen är varm. sen ramlar den tillbaka på 800rpm efter att varit ner på 500rpm i 2-3 sek varje gång motorn
ska ner på tomgång. rengjort tomgångsmotor men inte spjällhus.
MVH
testa "pip" med? vad exakt är det som känner värmen? hur
funkar systemet ?
kan jag göra någon ny egen automatisk lösning? typ eftermontera en tempgivare som kan funka
kan även nämna att bilen numer känns som att den
går på 1 cylinder första 20sek i kallstart. och att tomgången pendlar från market
att vara för hög till för låg. oftast låg när bilen är varm. sen ramlar den tillbaka på 800rpm efter att varit ner på 500rpm i 2-3 sek varje gång motorn
ska ner på tomgång. rengjort tomgångsmotor men inte spjällhus.
MVH
Senast redigerad av 1 ekkan, redigerad totalt 14 gånger.
-
- Van forumsanvändare
- Inlägg: 1197
- Blev medlem: 24 jan 2005, 14:06
- Ort: Skåne så klart
Re: kylfläkt volvo 940/945ltt -97 funkar inte, kokar nästan
Du tar och mäter(piper) mellan bränsleboxens ansl 10 blå-svart och ansl 11 vit-svart och motsvarande kablar på reläet dvs mittre kontakten på reläet.
Innan du gör en annan lösning så prova montera tillbaka original chipet så inte felet ligger där.
Min morbror fick ett chip med program fel varvid fläkten gick hela tiden.....
Mvh Patrick.
Innan du gör en annan lösning så prova montera tillbaka original chipet så inte felet ligger där.
Min morbror fick ett chip med program fel varvid fläkten gick hela tiden.....
Mvh Patrick.
Funkis Meca Raceway rescuecrew.
RONDELL RACING
http://www.lundellsmotorsport.nu" onclick="window.open(this.href);return false;
RONDELL RACING
http://www.lundellsmotorsport.nu" onclick="window.open(this.href);return false;
Re: kylfläkt volvo 940/945ltt -97 funkar inte, kokar nästan
bsr hade inte haft några såna problem med deras chip. aldrig hänt tydligen.Sjöbovolvo skrev:Du tar och mäter(piper) mellan bränsleboxens ansl 10 blå-svart och ansl 11 vit-svart och motsvarande kablar på reläet dvs mittre kontakten på reläet.
Innan du gör en annan lösning så prova montera tillbaka original chipet så inte felet ligger där.
Min morbror fick ett chip med program fel varvid fläkten gick hela tiden.....
Mvh Patrick.
och eftersom det har funka och sen lagt av och sen funka igen känns det mer som glapp någonstans.
tänkte de måste ju finnas en termostat eller givare som skickar signalerna till boxen, vart sitter denna?
-
- Van forumsanvändare
- Inlägg: 1197
- Blev medlem: 24 jan 2005, 14:06
- Ort: Skåne så klart
Re: kylfläkt volvo 940/945ltt -97 funkar inte, kokar nästan
Fläktstyrningen är integrerad i motorstyrdonet,använder samma temp givare som motorn...
Mvh Patrick.
Mvh Patrick.
Funkis Meca Raceway rescuecrew.
RONDELL RACING
http://www.lundellsmotorsport.nu" onclick="window.open(this.href);return false;
RONDELL RACING
http://www.lundellsmotorsport.nu" onclick="window.open(this.href);return false;
-
- Moderator
- Inlägg: 14489
- Blev medlem: 30 nov 2002, 20:01
- Kör: För fort.
- Ort: Luleå Medlemsnummer 2
- Kontakt:
Re: kylfläkt volvo 940/945ltt -97 funkar inte, kokar nästan
kylfläkten och dess 2 hastigheter styrs av tempraturen på motorn, hastigheten du kör i, om AC är på, åsså var de nån fler faktor..
Men som sagt ovan motorstyrdonet styr det åxå. Så det är inte bara motortempgivaren.
Tycker åxå du ska testa byta till originalchip först.
//Erik
Men som sagt ovan motorstyrdonet styr det åxå. Så det är inte bara motortempgivaren.
Tycker åxå du ska testa byta till originalchip först.
//Erik
Audi 2010. Camaro 1970
Jag jobbar med skiten, så vad vet jag?
Jag jobbar med skiten, så vad vet jag?
Re: kylfläkt volvo 940/945ltt -97 funkar inte, kokar nästan
står som inför ett litet dilemma då. isåfall måste jag även byta tillbaka till orginal wastegate vilket ja inte äger. och känner ingen heller med 940/945, och då måste ja KÖPAThaSaint skrev:kylfläkten och dess 2 hastigheter styrs av tempraturen på motorn, hastigheten du kör i, om AC är på, åsså var de nån fler faktor..
Men som sagt ovan motorstyrdonet styr det åxå. Så det är inte bara motortempgivaren.
Tycker åxå du ska testa byta till originalchip först.
//Erik
en ny isåfall och de känns inte värt eftersom den förmodligen kostar mycket mer än att göra något annat fix för att få fläkten att fungera. skulle helst vilja utesluta allting innan chipset och på den vägen lösa det. alltså att testa det som testas kan för att tillsist bara ha chipset kvar att testa.
det sitter ju vad jag förstår en tempgivare som går in till bilen och gör så tempen stiger på mätarn, och en tempgivare som skickar signaler till "bränsleboxen".
jag undrar då vilken av dom som är vilken, och hur jag isåfall kan testa den!
/MVH
-
- Van forumsanvändare
- Inlägg: 1197
- Blev medlem: 24 jan 2005, 14:06
- Ort: Skåne så klart
Re: kylfläkt volvo 940/945ltt -97 funkar inte, kokar nästan
Du behöver inte byta wastegate,räcker du varmkör motorn typ på tomgång eller bara kör sakta fram o tillbaka hemma vid.ekkan skrev:står som inför ett litet dilemma då. isåfall måste jag även byta tillbaka till orginal wastegate vilket ja inte äger. och känner ingen heller med 940/945, och då måste ja KÖPAThaSaint skrev:kylfläkten och dess 2 hastigheter styrs av tempraturen på motorn, hastigheten du kör i, om AC är på, åsså var de nån fler faktor..
Men som sagt ovan motorstyrdonet styr det åxå. Så det är inte bara motortempgivaren.
Tycker åxå du ska testa byta till originalchip först.
//Erik
en ny isåfall och de känns inte värt eftersom den förmodligen kostar mycket mer än att göra något annat fix för att få fläkten att fungera. skulle helst vilja utesluta allting innan chipset och på den vägen lösa det. alltså att testa det som testas kan för att tillsist bara ha chipset kvar att testa.
det sitter ju vad jag förstår en tempgivare som går in till bilen och gör så tempen stiger på mätarn, och en tempgivare som skickar signaler till "bränsleboxen".
jag undrar då vilken av dom som är vilken, och hur jag isåfall kan testa den!
/MVH
Givaren sitter under insuget vid oljefällan.
Kan mätas med en multimeter inställd på ohm.
Mvh Patrick.
Funkis Meca Raceway rescuecrew.
RONDELL RACING
http://www.lundellsmotorsport.nu" onclick="window.open(this.href);return false;
RONDELL RACING
http://www.lundellsmotorsport.nu" onclick="window.open(this.href);return false;
Re: kylfläkt volvo 940/945ltt -97 funkar inte, kokar nästan
har nu varit och testat ohm mäta den, och med motorn halvvarm (50-60grader) läste jag om inte min biltema multimeter är helt mupp 4000ohm.Sjöbovolvo skrev:Du behöver inte byta wastegate,räcker du varmkör motorn typ på tomgång eller bara kör sakta fram o tillbaka hemma vid.ekkan skrev:står som inför ett litet dilemma då. isåfall måste jag även byta tillbaka till orginal wastegate vilket ja inte äger. och känner ingen heller med 940/945, och då måste ja KÖPAThaSaint skrev:kylfläkten och dess 2 hastigheter styrs av tempraturen på motorn, hastigheten du kör i, om AC är på, åsså var de nån fler faktor..
Men som sagt ovan motorstyrdonet styr det åxå. Så det är inte bara motortempgivaren.
Tycker åxå du ska testa byta till originalchip först.
//Erik
en ny isåfall och de känns inte värt eftersom den förmodligen kostar mycket mer än att göra något annat fix för att få fläkten att fungera. skulle helst vilja utesluta allting innan chipset och på den vägen lösa det. alltså att testa det som testas kan för att tillsist bara ha chipset kvar att testa.
det sitter ju vad jag förstår en tempgivare som går in till bilen och gör så tempen stiger på mätarn, och en tempgivare som skickar signaler till "bränsleboxen".
jag undrar då vilken av dom som är vilken, och hur jag isåfall kan testa den!
/MVH
Givaren sitter under insuget vid oljefällan.
Kan mätas med en multimeter inställd på ohm.
Mvh Patrick.
sen testade ja att bygla kontakten som sitter på motortempgivaren och de hände ingenting. testade också att mäta "pip" i kontakten och den pep ingenting. betyder
ju då att sladdarna i kontakten inte är sluten, men de kanske dom inte heller ska vara? sen har bilen börjat gå skitmysko på kallstart. känns som den går på 1 eller 2 cylindrar och hela bilen skakar, varvar man sen upp till 2500rpm i 3 sek försvinner det tills nästa kallstart. kan de vara relaterat med fläkt problemet på nå vänster också?
-
- Moderator
- Inlägg: 14489
- Blev medlem: 30 nov 2002, 20:01
- Kör: För fort.
- Ort: Luleå Medlemsnummer 2
- Kontakt:
Re: kylfläkt volvo 940/945ltt -97 funkar inte, kokar nästan
låt den stå på tomgång baa, som Sjöbovolvo säger, nog går den upp i temp då med.
//Erik
//Erik
Audi 2010. Camaro 1970
Jag jobbar med skiten, så vad vet jag?
Jag jobbar med skiten, så vad vet jag?