..:: Stora Biltema, MECA & Mekonomen tråden!!::..

Allmänt snack om 7/900-bilar. Även frågor angående AC, farthållare och andra kringsystem. Här kan också frågor och diskussioner som inte riktigt passar in i annan kategori läggas.
Användarvisningsbild
Olle Bull
Övningskörning
Inlägg: 137
Blev medlem: 06 mar 2010, 20:50
Kör: 960 -91
Ort: Västerås

Re: ..:: Stora Biltema, MECA & Mekonomen tråden!!::..

Inlägg av Olle Bull »

Bara en fundering. Någon som vet hur lång garanti det är på bränsleslang på BT?
Jag skrev till dem och frågade varför min slang var så totalt förstörd och hur de såg på kvaliteten på dessa slangar

Jag fick till svar att de endast en gång har fått reklamation på bränsleslangar och menade då att deras kvalité var mycket god

Jag funderade då på hur många som orkar bråka om en hundring eller däromkring efter ett eller två år
Sedan kollade jag om det stod hur längre de garanti på slangarna, men jag hittade inget om det
For är det bara ett års garanti så är det inte så konstigt att de inte får fler reklamationer
960 Olle

Användarvisningsbild
Maxwell
Kassör & Medlemsansvarig
Inlägg: 6253
Blev medlem: 03 jul 2006, 15:58
Kör: En Volvo i taget.
Ort: Volvos huvudstad, Göteborg! Medlemsnummer: 183 Styrelseledamot i VROM
Kontakt:

Re: ..:: Stora Biltema, MECA & Mekonomen tråden!!::..

Inlägg av Maxwell »

Den slangen är ju känd för att vara riktigt usel, men som du säger så orkar nog majoriteten inte bråka om något sådant.
Bild
760 GLE -88 // S90 3.0 -97

johanLP
Övningskörning
Inlägg: 186
Blev medlem: 20 jul 2011, 20:26

Re: ..:: Stora Biltema, MECA & Mekonomen tråden!!::..

Inlägg av johanLP »

Olle Bull skrev:Bara en fundering. Någon som vet hur lång garanti det är på bränsleslang på BT?
Jag skrev till dem och frågade varför min slang var så totalt förstörd och hur de såg på kvaliteten på dessa slangar

Jag fick till svar att de endast en gång har fått reklamation på bränsleslangar och menade då att deras kvalité var mycket god

Jag funderade då på hur många som orkar bråka om en hundring eller däromkring efter ett eller två år
Sedan kollade jag om det stod hur längre de garanti på slangarna, men jag hittade inget om det
For är det bara ett års garanti så är det inte så konstigt att de inte får fler reklamationer
Du har nog en viktig poäng. Om inte tillräckligt många klagar så anses ju produkten hålla god kvalitet, även om det låter märkligt. De går ju efter reklamationer. Tillräckligt med reklamationer och de förlorar pengar och produkten tas till slut bort eller byts ut mot bättre.

Vill förövrigt passa på att dela ut en varning för Biltemas handbromsbackar till Volvo 940. Bytte ut mina och de nya från Biltema tog SÄMRE än de som var nästan helt utslutna. Eller rättare sagt, Biltemas tog inte alls. Av någon anledning är de för korta och passar inte på 940, men möjligtvis att de passar på 240/740. Bytte istället till ett par från Mekonomen och det funkade ljusår bättre.

niroc1989
Svart bälte i SÖK!
Inlägg: 2145
Blev medlem: 09 aug 2009, 20:41
Kör: Volvo
Ort: Västkusten

Re: ..:: Stora Biltema, MECA & Mekonomen tråden!!::..

Inlägg av niroc1989 »

ok bra tänkte precis fråga var man skulle köpa handbronsbackar vi har mekonomen eller ad bildelar i stan. får väl bli mekomen deras bättre sats. tänkte prova byta själv s0g en video såg inte svårt ut...

för handbromsen tar kasst justerat max inuti bilen o alla vajrar är hela oa sitter dör dom skall då är det väl backarna som är slut? säkerligen 3 år gamla iaf dom som sitter på nu. för.det finns ingen justering där bak?
Bil jag gärna hade ägt en tidig Volvo 765 Turbo Intercooler.

Stavar som en kratta...

johanLP
Övningskörning
Inlägg: 186
Blev medlem: 20 jul 2011, 20:26

Re: ..:: Stora Biltema, MECA & Mekonomen tråden!!::..

Inlägg av johanLP »

niroc1989 skrev:ok bra tänkte precis fråga var man skulle köpa handbronsbackar vi har mekonomen eller ad bildelar i stan. får väl bli mekomen deras bättre sats. tänkte prova byta själv s0g en video såg inte svårt ut...

för handbromsen tar kasst justerat max inuti bilen o alla vajrar är hela oa sitter dör dom skall då är det väl backarna som är slut? säkerligen 3 år gamla iaf dom som sitter på nu. för.det finns ingen justering där bak?
Nepp, ingen justering där bak på 940.
Det är egentligen inte så svårt och går ganska fort om inte grejerna sitter åt allt för hårt.

Användarvisningsbild
Olle Bull
Övningskörning
Inlägg: 137
Blev medlem: 06 mar 2010, 20:50
Kör: 960 -91
Ort: Västerås

Re: ..:: Stora Biltema, MECA & Mekonomen tråden!!::..

Inlägg av Olle Bull »

Ang bränsleslang så håller de med i det senaste svaret att gummit inte riktigt håller måttet längre, men att det är ett problem som alla tillverkare har

"Olika tester av bränsleslangar har gjorts på senare tid, oavsett om det gäller de stora tillverkarna eller mindre kan man kostatera att gummikvalitén idag inte alls är vad den var för 20 år sedan.
Dagens gummi är betydligt känsligare för ozon, värme och UV-ljus än vad det var förr.
Varför det är så, om det beror på t.ex förändrade miljökrav eller tillverkningsrestriktioner vet vi inte.
Biltema har det senaste året testat bränsleslangar från flertalet tillverkare och genom ett leverantörsbyte anser vi oss idag ha slangar med mycket hög kvalitet.

Eftersom biltillverkarna är medvetna om problematiken med torkande slangar är kontroll och eventuellt byte av gummislangar ett moment som ingår i den årliga servicen.
Vid svåråtkomliga lägen som vid tankarmaturen blir tätare bytesintervaller hos slangarna förstås besvärande."


Jag ifrågasatte hur de då kan säla slangen som UV och ozon beständig när den bevisligen inte är det
960 Olle

niroc1989
Svart bälte i SÖK!
Inlägg: 2145
Blev medlem: 09 aug 2009, 20:41
Kör: Volvo
Ort: Västkusten

Re: ..:: Stora Biltema, MECA & Mekonomen tråden!!::..

Inlägg av niroc1989 »

kan rekommendera mekonomens handbromsbackar den lite dyrare modellen dom har pro meister 5 års garanti säger iaf lådan. men nöp fint och klarade besiktningen galant!

tumme ner dock för den monteringssatsen dom säljer ena långa fjädern som följer med är tjockare i diametern än den som satt på bilen. vilket gjorde att det inte passade för mig iaf tog emot...
Bil jag gärna hade ägt en tidig Volvo 765 Turbo Intercooler.

Stavar som en kratta...

Användarvisningsbild
qubert
Van forumsanvändare
Inlägg: 1061
Blev medlem: 21 aug 2012, 00:31
Kör: Styv 945 -95
Ort: Mora

Re: ..:: Stora Biltema, MECA & Mekonomen tråden!!::..

Inlägg av qubert »

Något jag sett fram emot länge finns på Biltema nu! En 12v superkondensator som kan pytsa ut 450 Ampere i startström. Avsedd att laddas med bilens egna döda/urladdade blybatteri, så den innehåller nog en liten DC-DC converter som steppar upp spänningen. Är det på det viset, att kondensatorn kan laddas upp till 12v med ett batteri på typ 10v, då är det ju en riktig räddare i nöden.

Och vill man kan man ju riva ur all elektronik och koppla in den som kondensator till slutstegen (eller använda som piggyback till ett batteri med hög kapacitet men för låg startström, som när man flyttar blybatteriet till bakluckan och snålar med pluskabelarean fram till motorrummet t.ex.), borde ge mycket bättre ström än de vanliga 0.5 och 1 Farad-kondingarna som man har fått lov att använda förut.

http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/El/Ba ... 000037609/

Bild

jontemad
Färsk användare
Inlägg: 90
Blev medlem: 12 mar 2008, 18:07
Kör: Volvo 740GLE -88´
Ort: Skåne

Re: ..:: Stora Biltema, MECA & Mekonomen tråden!!::..

Inlägg av jontemad »

Någon som vet vad Volvo tar för en kamremssats samt tankarmatur till en B230E?

Användarvisningsbild
Olle Bull
Övningskörning
Inlägg: 137
Blev medlem: 06 mar 2010, 20:50
Kör: 960 -91
Ort: Västerås

Re: ..:: Stora Biltema, MECA & Mekonomen tråden!!::..

Inlägg av Olle Bull »

@jontemad
Jag brukar titta här för volvo orginaldelar: http://webshop.bilia.se/reservdelar-ny
Hoppas det du söker finns kvar i sortimentet
960 Olle

D24tic
Uppkörning
Inlägg: 376
Blev medlem: 23 aug 2015, 22:23
Kör: 780 Tdic, Scania 142
Ort: Uddevalla

Re: ..:: Stora Biltema, MECA & Mekonomen tråden!!::..

Inlägg av D24tic »

Någon som vet hur Biltemas svets mig 90 är? Bra eller anus?
Artnr 17153

Skriv svar