Farthållaren!

Allmänt snack om 7/900-bilar. Även frågor angående AC, farthållare och andra kringsystem. Här kan också frågor och diskussioner som inte riktigt passar in i annan kategori läggas.
Sweeman
Forumsnarkoman
Inlägg: 4249
Blev medlem: 04 aug 2007, 20:51
Kör: Audi A6 2.7TDI avant
Ort: V.Frölunda Medlemsnummer:157
Kontakt:

Farthållaren!

Inlägg av Sweeman »

Ok, nu jävlar vill jag fixa den :p hehe Först och främst vill jag bara höra så att jag inte har gjort något fel själv! när man ligger 90 säger vi, så flyttar man på spaken så den sätter sig på ON och sen trycker man på knappen på sidan och då ska man hålla hastigheten? eller? om det nu är fel på den som jag tror att det är.. vart ska jag börja?
Bild

Användarvisningsbild
Maxwell
Kassör & Medlemsansvarig
Inlägg: 6254
Blev medlem: 03 jul 2006, 15:58
Kör: En Volvo i taget.
Ort: Volvos huvudstad, Göteborg! Medlemsnummer: 183 Styrelseledamot i VROM
Kontakt:

Inlägg av Maxwell »

Jo, precis så skall den funka. Börja med att kolla alla elanslutningar (styrbox o vacuumpump

etc.). Sedan kan du kolla alla vacuumslangar så att de sitter där de ska och att de hållet tätt.

Självklart finns det flera tänkbara fel men börja med det ovannämnda så bör du hitta felet.



Om du vill kan du titta i min projekttråd, där finns det bilder på de flesta av farthållarens

olika komponenter. http://forum.7900klubben.se/viewtopic.php?t=49297





//Maxwell
Bild
760 GLE -88 // S90 3.0 -97

Gomez
Övningskörning
Inlägg: 171
Blev medlem: 15 jul 2005, 15:49

Inlägg av Gomez »

Du har en kontakt vid kopplingspedalen, den ska vara "intrykt" hela tiden med hjälp av kopplings pedalen. Du kan justera den på samma sätt som man justerar gasvajern.



På min bil fick jag skruva lite på den och vipps så funkade min farthållare igen :)



Lycka till!
Volvo 740tic 86

Volvo 855R 96

Sweeman
Forumsnarkoman
Inlägg: 4249
Blev medlem: 04 aug 2007, 20:51
Kör: Audi A6 2.7TDI avant
Ort: V.Frölunda Medlemsnummer:157
Kontakt:

Inlägg av Sweeman »

höhö har ingen kopplingspedal ;) kör automat :P men ska kolla vad Maxwell sa! och det du sa om det sitter en på gaspedalen? kanske?
Bild

Användarvisningsbild
Maxwell
Kassör & Medlemsansvarig
Inlägg: 6254
Blev medlem: 03 jul 2006, 15:58
Kör: En Volvo i taget.
Ort: Volvos huvudstad, Göteborg! Medlemsnummer: 183 Styrelseledamot i VROM
Kontakt:

Inlägg av Maxwell »

Det sitter en vacuumventil vid bromspedalen och en vid kopplingpedalen (om man har sådan), ingen

på gaspedalen. Är de feljusterade byggs inget vacuum upp i systemet varvid farthållaren inte funkar.



//Maxwell
Bild
760 GLE -88 // S90 3.0 -97

Användarvisningsbild
Maxwell
Kassör & Medlemsansvarig
Inlägg: 6254
Blev medlem: 03 jul 2006, 15:58
Kör: En Volvo i taget.
Ort: Volvos huvudstad, Göteborg! Medlemsnummer: 183 Styrelseledamot i VROM
Kontakt:

Inlägg av Maxwell »

Sweeman skrev:ska vacumklockan vara hel? min har en spricka på sidan? kan det vara orsaken till att min farthållare ej fungerar?



Bild
Den måste vara hel för att funka. När man använder farthållaren "sugs" vacuumservon/-klockan

ihop av vacuumet och det är sedan den som håller tillbaka gasrullen. Via en avläsare bakom

hastighetsmätaren justeras sedan vacuumet så att bilens hastighet behålls konstant, vilket sköts

mha vacuumservon och pumpen. Hoppas det är den som spökar = superenkelt att byta... :wink:



//Maxwell
Bild
760 GLE -88 // S90 3.0 -97

Sweeman
Forumsnarkoman
Inlägg: 4249
Blev medlem: 04 aug 2007, 20:51
Kör: Audi A6 2.7TDI avant
Ort: V.Frölunda Medlemsnummer:157
Kontakt:

Inlägg av Sweeman »

ok får se om jag hittar en på skroten då :)
Bild

Mastery
Färsk användare
Inlägg: 10
Blev medlem: 10 maj 2007, 19:57
Ort: karlsborg

Inlägg av Mastery »

Jag satte en silver-tejp över hålet på min och sen funka den perfekt :wink:
Volvo 740 gle

Sweeman
Forumsnarkoman
Inlägg: 4249
Blev medlem: 04 aug 2007, 20:51
Kör: Audi A6 2.7TDI avant
Ort: V.Frölunda Medlemsnummer:157
Kontakt:

Inlägg av Sweeman »

jag prova vulktep men gick inge vidare :/
Bild

Noxx
Färsk användare
Inlägg: 25
Blev medlem: 28 dec 2005, 03:41
Kör: 745
Ort: Gävle

Inlägg av Noxx »

Lånar tråden lite, hoppas det inte gör nått..



Min farthållare hade slutat fungera och när jag idag var ner och kolla på bilen så insåg jag att vakuumslangen till vakuumklockan hade lossnat, så jag satt dit den igen och allting fungera perfekt igen :)



Men nu till frågan.. kan det vara så att det kan vara boven för att min bil dragit mer än 2 liter milen den senare tiden? (minns inte om det började då farthållaren slutade fungera)



Vakuum slangen verkar ju ta vägen in till kupen så den kanske int har något med bränsleförbrukningen att göra?

Sweeman
Forumsnarkoman
Inlägg: 4249
Blev medlem: 04 aug 2007, 20:51
Kör: Audi A6 2.7TDI avant
Ort: V.Frölunda Medlemsnummer:157
Kontakt:

Inlägg av Sweeman »

tror inte det har med farthållaren att göra, allt den gör är ju att dra i en vajer som behäller farten..
Bild

Skriv svar