Farthållaren!
-
- Forumsnarkoman
- Inlägg: 4249
- Blev medlem: 04 aug 2007, 20:51
- Kör: Audi A6 2.7TDI avant
- Ort: V.Frölunda Medlemsnummer:157
- Kontakt:
Farthållaren!
Ok, nu jävlar vill jag fixa den :p hehe Först och främst vill jag bara höra så att jag inte har gjort något fel själv! när man ligger 90 säger vi, så flyttar man på spaken så den sätter sig på ON och sen trycker man på knappen på sidan och då ska man hålla hastigheten? eller? om det nu är fel på den som jag tror att det är.. vart ska jag börja?
- Maxwell
- Kassör & Medlemsansvarig
- Inlägg: 6254
- Blev medlem: 03 jul 2006, 15:58
- Kör: En Volvo i taget.
- Ort: Volvos huvudstad, Göteborg! Medlemsnummer: 183 Styrelseledamot i VROM
- Kontakt:
Jo, precis så skall den funka. Börja med att kolla alla elanslutningar (styrbox o vacuumpump
etc.). Sedan kan du kolla alla vacuumslangar så att de sitter där de ska och att de hållet tätt.
Självklart finns det flera tänkbara fel men börja med det ovannämnda så bör du hitta felet.
Om du vill kan du titta i min projekttråd, där finns det bilder på de flesta av farthållarens
olika komponenter. http://forum.7900klubben.se/viewtopic.php?t=49297
//Maxwell
etc.). Sedan kan du kolla alla vacuumslangar så att de sitter där de ska och att de hållet tätt.
Självklart finns det flera tänkbara fel men börja med det ovannämnda så bör du hitta felet.
Om du vill kan du titta i min projekttråd, där finns det bilder på de flesta av farthållarens
olika komponenter. http://forum.7900klubben.se/viewtopic.php?t=49297
//Maxwell
- Maxwell
- Kassör & Medlemsansvarig
- Inlägg: 6254
- Blev medlem: 03 jul 2006, 15:58
- Kör: En Volvo i taget.
- Ort: Volvos huvudstad, Göteborg! Medlemsnummer: 183 Styrelseledamot i VROM
- Kontakt:
Den måste vara hel för att funka. När man använder farthållaren "sugs" vacuumservon/-klockanSweeman skrev:ska vacumklockan vara hel? min har en spricka på sidan? kan det vara orsaken till att min farthållare ej fungerar?
ihop av vacuumet och det är sedan den som håller tillbaka gasrullen. Via en avläsare bakom
hastighetsmätaren justeras sedan vacuumet så att bilens hastighet behålls konstant, vilket sköts
mha vacuumservon och pumpen. Hoppas det är den som spökar = superenkelt att byta...
//Maxwell
Lånar tråden lite, hoppas det inte gör nått..
Min farthållare hade slutat fungera och när jag idag var ner och kolla på bilen så insåg jag att vakuumslangen till vakuumklockan hade lossnat, så jag satt dit den igen och allting fungera perfekt igen
Men nu till frågan.. kan det vara så att det kan vara boven för att min bil dragit mer än 2 liter milen den senare tiden? (minns inte om det började då farthållaren slutade fungera)
Vakuum slangen verkar ju ta vägen in till kupen så den kanske int har något med bränsleförbrukningen att göra?
Min farthållare hade slutat fungera och när jag idag var ner och kolla på bilen så insåg jag att vakuumslangen till vakuumklockan hade lossnat, så jag satt dit den igen och allting fungera perfekt igen
Men nu till frågan.. kan det vara så att det kan vara boven för att min bil dragit mer än 2 liter milen den senare tiden? (minns inte om det började då farthållaren slutade fungera)
Vakuum slangen verkar ju ta vägen in till kupen så den kanske int har något med bränsleförbrukningen att göra?