Dra åt remskivan?

Allmänt snack om 7/900-bilar. Även frågor angående AC, farthållare och andra kringsystem. Här kan också frågor och diskussioner som inte riktigt passar in i annan kategori läggas.
Tantrum
Färsk användare
Inlägg: 12
Blev medlem: 25 mar 2006, 19:08

Dra åt remskivan?

Inlägg av Tantrum »

Bytte kamremmen idag utan större bekymmer, förutom att remhjulet/kåpan över vattenpumpen lossnade med remmar och allt när vi skulle se så att motorn startade.

Hur som helst gick det finfint till slut, dock så kvarstår ett par funderingar:



1. Både remskivan och vevaxelhjulet har kilspår i sig, dock satt där ingen kil. Ska det sitta en kil i spåret?



2. Remskivan ska ju dras fast med ett visst moment... Men när man tar i och ska dra fast skiten drar man ju bara runt skivan. Hur drar man åt den på bästa sätt? Eller drar den åt sig själv iom. att motorn snurrar åt samma håll som man drar åt bulten?



Jaja, lite frågor bara. Tacksam för svar!

//

Tantrum

waldo
Van forumsanvändare
Inlägg: 1016
Blev medlem: 29 sep 2005, 15:25
Kör: 745GLT-V70
Ort: Öland

Re: Dra åt remskivan?

Inlägg av waldo »

Tantrum skrev:Bytte kamremmen idag utan större bekymmer, förutom att remhjulet/kåpan över vattenpumpen lossnade med remmar och allt när vi skulle se så att motorn startade.

Hur som helst gick det finfint till slut, dock så kvarstår ett par funderingar:



1. Både remskivan och vevaxelhjulet har kilspår i sig, dock satt där ingen kil. Ska det sitta en kil i spåret?



2. Remskivan ska ju dras fast med ett visst moment... Men när man tar i och ska dra fast skiten drar man ju bara runt skivan. Hur drar man åt den på bästa sätt? Eller drar den åt sig själv iom. att motorn snurrar åt samma håll som man drar åt bulten?



Jaja, lite frågor bara. Tacksam för svar!











//

Tantrum


Ja det ska vara en kil i spåret så den inte snurrar på axlen.

finns att köpa på mekonomen.



finns ett specialverktyg för att fålla imot det. om du lägger en handuk eller dyligt över den och tar tag i den med ed stor rörtång och håller imot så är det inte några problem. så brukar jag göra om jag inte har tillgång till specialverktyget.



Lycka till...



MVH Johan

Användarvisningsbild
Angry_Buddha
Uppkörning
Inlägg: 676
Blev medlem: 25 maj 2004, 23:42
Ort: Vara
Kontakt:

Inlägg av Angry_Buddha »

det finns lite olika varianter på kilar vet jag.



B230 motorerna är klenast och har en liten klack på kamremshjulet på vevaxeln som ska passa mot remmskivan. Denna går Väldigt lätt av, kolla så det inte är det som är fallet. Jag vet att det kamremshjulet som satt på penta rödblockaren (AQ151) är lite bättre härdning på.



B23 motorer har en annan variant av kamremshjul som är betydligt starkare Även där sitter det en klack på hjulet, men denna håller bättre.



Sen vet jag att det finns en variant till med en lös halvmåne kil, men jag vet ej vilka motorer dessa satt på.





Sen det som jag brukar göra för att dra åt remskivan är att jag låter någon snäll själ sitta inne i bilen och lägga i fyrans växel och trampa med bägge fötterna på bromsen. Samtidigt som jag tar ett fast handtag med hylsa på och drar åt för pung och fostervatten.

Har aldrig varit med om att det släppt för mig.

Enda gången remskivan släppte var när jag drog med det momentet som stog i boken att man ska göra. Gör jag aldrig igen. dra så hårt du orkar bara. :D



Mvh Johan
Bild

Klicka på bilden för att komma till projektet

Användarvisningsbild
Nisse the man
Övningskörning
Inlägg: 290
Blev medlem: 09 mar 2006, 07:17
Ort: Falkenberg
Kontakt:

Inlägg av Nisse the man »

Jag håller med föregående skribent, dra tills du får blodsmak i munnen, dra med moment så släpper den.
JJ´s Släpservice KB

Auktoriserad serviceverkstad för THULE Trailers, BOJ Trailers.

Kör Volvo 945 91:a
Volvo 745 88B, B230f med VX3 kam

Bygger en 165:a

Tantrum
Färsk användare
Inlägg: 12
Blev medlem: 25 mar 2006, 19:08

Inlägg av Tantrum »

Brukar sällan bry mig om momentangivelserna, dock drog jag ju knappast åt över huvud taget nu. När remskivan lossades så gjorde vi som Angry_Buddha sa, vi la i växel och bromsade. När den sedan skulle tillbaka använde vi inte samma metod av nån anledning. Men, men...

Har varit ute och kört lite vårdslöst idag, med idiotryckig körning, accelerationer från 10-110 på 3:an osv. för att eventuellt provocera fram nåt. Men inget händer och då är jag nöjd.



Vad det gäller kilen så finns den väl bara där för att inte remhjulet ska slira? Och själva remhjulet driver ju bara generator, servo och vattenpump men påverkar inte kamremmen vilket jag var orolig för.

Kilspåren var hela och fina, men nån kil satt där garanterat inte och har heller inte gjort på 9 år.



Tack för snabba svar!

//

Tantrum

RoTe
Uppkörning
Inlägg: 663
Blev medlem: 30 nov 2002, 14:41
Ort: Uppsala
Kontakt:

Inlägg av RoTe »

Femmans växel i och en polare som bromsar hårt funkar oftast jättebra. Jag har alltid dragit med specificerat moment.
Volvo 244 GL -88 Etanoldriven

Volvo S70 2.5T -98

http://www.utryckning-uppsala.se/

Tantrum
Färsk användare
Inlägg: 12
Blev medlem: 25 mar 2006, 19:08

Inlägg av Tantrum »

Ville bara säga att remskivan nästan lossnade igår :)



Servon dog plötsligt och så tändes alla varningslampor. Förstår inte riktigt varför servon inte fungerade då remmen var spänd pch snurrade. Jaja, ut i regnet och dra åt nu bara så är allt frid och fröjd sen.



//

Tantrum

Yak
Övningskörning
Inlägg: 153
Blev medlem: 16 okt 2005, 22:54
Ort: nollåtta

Inlägg av Yak »

Nej kilen sitter inte där för att remhjulet ska slira. Den ynka lilla kilen håller inte emot för sånt, utan det är kraften från bulten som håller fast remhjulet mot vevaxeln. Men det är klart om kilen försvinner och bulten sitter för dåligt kan allt lossna...

Kilen är för att remhjulet ska få rätt läge gentemot vevaxeln, eftersom det sitter ett hack för tändläget på remhjulet, skulle bli svårt att ställa tändningen annars :?
Volvo 940 Turbo -94 33k mil

Volvo 745 GL/T -90 42k mil

RoTe
Uppkörning
Inlägg: 663
Blev medlem: 30 nov 2002, 14:41
Ort: Uppsala
Kontakt:

Inlägg av RoTe »

Yak skrev:Nej kilen sitter inte där för att remhjulet ska slira. Den ynka lilla kilen håller inte emot för sånt, utan det är kraften från bulten som håller fast remhjulet mot vevaxeln. Men det är klart om kilen försvinner och bulten sitter för dåligt kan allt lossna...

Kilen är för att remhjulet ska få rätt läge gentemot vevaxeln, eftersom det sitter ett hack för tändläget på remhjulet, skulle bli svårt att ställa tändningen annars :?


Det hacket snurrar ändå pga gummidämpningen. Det snurrade 45 grader varje gång jag körde startmotorn på min gamla 740...
Volvo 244 GL -88 Etanoldriven

Volvo S70 2.5T -98

http://www.utryckning-uppsala.se/

Yak
Övningskörning
Inlägg: 153
Blev medlem: 16 okt 2005, 22:54
Ort: nollåtta

Inlägg av Yak »

RoTe skrev:
Yak skrev:Nej kilen sitter inte där för att remhjulet ska slira. Den ynka lilla kilen håller inte emot för sånt, utan det är kraften från bulten som håller fast remhjulet mot vevaxeln. Men det är klart om kilen försvinner och bulten sitter för dåligt kan allt lossna...

Kilen är för att remhjulet ska få rätt läge gentemot vevaxeln, eftersom det sitter ett hack för tändläget på remhjulet, skulle bli svårt att ställa tändningen annars :?


Det hacket snurrar ändå pga gummidämpningen. Det snurrade 45 grader varje gång jag körde startmotorn på min gamla 740...


Då är gummilagret trasigt och remskivan bör bytas.
Volvo 940 Turbo -94 33k mil

Volvo 745 GL/T -90 42k mil

RoTe
Uppkörning
Inlägg: 663
Blev medlem: 30 nov 2002, 14:41
Ort: Uppsala
Kontakt:

Inlägg av RoTe »

Yak skrev:
RoTe skrev:
Yak skrev:Nej kilen sitter inte där för att remhjulet ska slira. Den ynka lilla kilen håller inte emot för sånt, utan det är kraften från bulten som håller fast remhjulet mot vevaxeln. Men det är klart om kilen försvinner och bulten sitter för dåligt kan allt lossna...

Kilen är för att remhjulet ska få rätt läge gentemot vevaxeln, eftersom det sitter ett hack för tändläget på remhjulet, skulle bli svårt att ställa tändningen annars :?


Det hacket snurrar ändå pga gummidämpningen. Det snurrade 45 grader varje gång jag körde startmotorn på min gamla 740...


Då är gummilagret trasigt och remskivan bör bytas.


Bör bytas pga vad? Man kan inte ställa tändningen på de bilarna ändå så.
Volvo 244 GL -88 Etanoldriven

Volvo S70 2.5T -98

http://www.utryckning-uppsala.se/

silverräven
Uppkörning
Inlägg: 704
Blev medlem: 19 aug 2005, 01:11
Ort: Bunkeflostrand

Inlägg av silverräven »

Samma "kil" håller ju kamremshjulet på plats på vevaxeln! Om kilen var borta så skulle inte motorn fungera överhuvudtaget. Om man missar att få remhjulet "rätt" på den lilla bit kil som sticker utanför kamremshjulet så sabbar man antingen lite på ändan av kilen eller så spänner man ett nytt "hack" i remhjulet.

Per740
Övningskörning
Inlägg: 102
Blev medlem: 16 maj 2005, 21:40

Re: Dra åt remskivan?

Inlägg av Per740 »

Lyfter denna gamla tråd då jag har har en liknande fundering. Jag ser att det finns ett spår i både vevaxeln och dess remskiva (b230F, 740, 89). Är det någon som har en länk till en bild på den kil som nämns ovan, jag antar att den måste ha trillat bort när jag tog bort remskivan för att byta kamrem. I den guide jag följer nämndes inget om att vevaxelns remskiva låses mot sin axel med en lös kil.
Tack på förhand!

HenrikG
Sekreterare
Inlägg: 3430
Blev medlem: 10 mar 2003, 19:33
Kör: för lite..
Ort: Stockholm. Klubbens försäkringsansvarig för MHRF-försäkringen
Kontakt:

Re: Dra åt remskivan?

Inlägg av HenrikG »

Per740 skrev:
13 aug 2023, 22:32
Lyfter denna gamla tråd då jag har har en liknande fundering. Jag ser att det finns ett spår i både vevaxeln och dess remskiva (b230F, 740, 89). Är det någon som har en länk till en bild på den kil som nämns ovan, jag antar att den måste ha trillat bort när jag tog bort remskivan för att byta kamrem. I den guide jag följer nämndes inget om att vevaxelns remskiva låses mot sin axel med en lös kil.
Tack på förhand!

Hej!
I denna gamla tråd fanns det både sanningar och osanningar minsann!

På B230 finns ingen lös kil, utan det är spår i vevaxel som ska passa mot klack i drev. Sedan sitter det en "näsa" på drevets framsida som ska passa mot ett spår i remskivan.

På bilden hos folkraceshop nedan syns den lite svagt, men den är inte stor och är man inte väldigt försiktig så kan man slå av den när man använder diverse patentlösningar för att lossa bulten.
https://folkraceshop.se/vevaxeldrev-vol ... 2-kantkugg

Se nedan för det mest korrekta svaret "från förr":
silverräven skrev:
13 apr 2006, 19:28
Samma "kil" håller ju kamremshjulet på plats på vevaxeln! Om kilen var borta så skulle inte motorn fungera överhuvudtaget. Om man missar att få remhjulet "rätt" på den lilla bit kil som sticker utanför kamremshjulet så sabbar man antingen lite på ändan av kilen eller så spänner man ett nytt "hack" i remhjulet.
Bild
Invecklare
780 -90, 945 -98, 944 -91, 744 -88, 745 -88, XC70 -13, V60 -18

Skriv svar