Byta låskolv på baklucka på 745 -89, hur göra?

Allmänt snack om 7/900-bilar. Även frågor angående AC, farthållare och andra kringsystem. Här kan också frågor och diskussioner som inte riktigt passar in i annan kategori läggas.
Användarvisningsbild
Turbo-Mupp
Forumsfreak
Inlägg: 3428
Blev medlem: 01 feb 2003, 00:08
Kör: 740

Byta låskolv på baklucka på 745 -89, hur göra?

Inlägg av Turbo-Mupp »

Hej!



Låskolven på flickvännens 745GLT har tydligen rasat. Går ej att vrida nyckeln åt något håll, inte ens en millimeter. Hur byter man den? Sitter den bara med de fyra bultarna på luckans insida? Vad kostar en ny låskolv på Bilia?
"Are you a mexi-can, or a mexi-can´t?"

Användarvisningsbild
Turbo-Mupp
Forumsfreak
Inlägg: 3428
Blev medlem: 01 feb 2003, 00:08
Kör: 740

Inlägg av Turbo-Mupp »

ingen som vet???
"Are you a mexi-can, or a mexi-can´t?"

Bossebildoktorn
Färsk användare
Inlägg: 43
Blev medlem: 23 dec 2005, 01:10
Ort: Sthlm

Inlägg av Bossebildoktorn »

Du syftar på handtaget med nr.skyltsbelysningen i eller?

Har ingen aning om va de kostar på bilia... men har du c-lås på bilen så varför använda bakluckslåset?

Användarvisningsbild
Turbo-Mupp
Forumsfreak
Inlägg: 3428
Blev medlem: 01 feb 2003, 00:08
Kör: 740

Inlägg av Turbo-Mupp »

Bossebildoktorn skrev:Du syftar på handtaget med nr.skyltsbelysningen i eller?

Har ingen aning om va de kostar på bilia... men har du c-lås på bilen så varför använda bakluckslåset?


jag menar att nyckeln går ej att vrida och c-låset tar inte bakluckan. Med andra ord går den inte att låsa. Nytt lås kostar 650kr på bilia.
"Are you a mexi-can, or a mexi-can´t?"

Da Bear
Svart bälte i SÖK!
Inlägg: 2601
Blev medlem: 06 maj 2005, 01:03
Ort: Eslöv
Kontakt:

Inlägg av Da Bear »

Ta loss inredningen på bakluckan och kolla så inte nån av armarna till låset hänger löst eller är böjd så att c-motorn inte drar rätt i dem. Kolla även så att c-motorn fungerar.



Låskolvarna på bakluckorna med c-lås brukar gå sönder, och det är för att de Inte används (pga c-låset :roll:), salt och smuts tränger in och förstör/kärvar ihop låset. En ordentligt uppsmörjning OCH rengörning (skrapa bort alla avlagringar) borde sätta fart på låskolven igen.
Smider nya planer

Användarvisningsbild
Turbo-Mupp
Forumsfreak
Inlägg: 3428
Blev medlem: 01 feb 2003, 00:08
Kör: 740

Inlägg av Turbo-Mupp »

Da Bear skrev:Ta loss inredningen på bakluckan och kolla så inte nån av armarna till låset hänger löst eller är böjd så att c-motorn inte drar rätt i dem. Kolla även så att c-motorn fungerar.



Låskolvarna på bakluckorna med c-lås brukar gå sönder, och det är för att de Inte används (pga c-låset :roll:), salt och smuts tränger in och förstör/kärvar ihop låset. En ordentligt uppsmörjning OCH rengörning (skrapa bort alla avlagringar) borde sätta fart på låskolven igen.


har redan beställt nytt lås
"Are you a mexi-can, or a mexi-can´t?"

Yak
Övningskörning
Inlägg: 153
Blev medlem: 16 okt 2005, 22:54
Ort: nollåtta

Inlägg av Yak »

Du får ta loss hela handtaget. Sitter med 2 st 13mm bultar på insidan av luckan. Sen får du haka loss länkaget till handtag och lås och ta loss hantaget, sen sitter kolven med ett låsbleck. Men se till så du inte drar av bultarna till handtaget, då får du byta det också.

Men kolla först att det inte bara är länkaget som kärvar, har du en centrallåsmotor i bakluckan?
Volvo 940 Turbo -94 33k mil

Volvo 745 GL/T -90 42k mil

Användarvisningsbild
Volvoidiot
Övningskörning
Inlägg: 136
Blev medlem: 14 feb 2006, 20:48
Ort: Malmö

Inlägg av Volvoidiot »

Jag ska förklara. Det är min bil vi pratar om här :).



Det klickar i bakluckan när man låser upp eller låser bilen men det låser inte bakluckan. Man måste trycka och slå hårt för att bakluckan ens ska stängas ordentligt men det hör kanske inte hit?



Nyckeln går inte att vrida åt något håll alls. Inte en millimeter som Turbo-Mupp skriver. Kan det vara så att salt och skit stoppar upp?

Da Bear
Svart bälte i SÖK!
Inlägg: 2601
Blev medlem: 06 maj 2005, 01:03
Ort: Eslöv
Kontakt:

Inlägg av Da Bear »

Volvoidiot skrev:Jag ska förklara. Det är min bil vi pratar om här :).



Det klickar i bakluckan när man låser upp eller låser bilen men det låser inte bakluckan. Man måste trycka och slå hårt för att bakluckan ens ska stängas ordentligt men det hör kanske inte hit?


Då gissar jag på att handtaget är slut. Troligtvis fjädern i handtaget som har lossnat/gått sönder. När den är trasig så fjädrar inte handtaget som det ska och då ligger inte armarna inne i luckan rätt. Lösningen är då att byta handtag alternativt försöka fixa fjädern i det gamla handtaget.



Jag vet för min fjäder har gått sönder i mitt handtag (sönderrostad). Jag måste trycka "kläppen" mot bilen samtidigt som jag låser upp, annars förblir luckan låst. Och när jag ska stänga luckan så får jag även där hålla in "kläppen" och dra igen luckan utav bara helv... för att den ska stänga sig. Låsa luckan är dock inga problem då jag provisoriskt har böjt och bänt lite på armarna i luckan :roll:



Nyckeln går inte att vrida åt något håll alls. Inte en millimeter som Turbo-Mupp skriver. Kan det vara så att salt och skit stoppar upp?


Troligtvis.
Smider nya planer

Yak
Övningskörning
Inlägg: 153
Blev medlem: 16 okt 2005, 22:54
Ort: nollåtta

Inlägg av Yak »

Da Bear skrev:
Volvoidiot skrev:Jag ska förklara. Det är min bil vi pratar om här :).



Det klickar i bakluckan när man låser upp eller låser bilen men det låser inte bakluckan. Man måste trycka och slå hårt för att bakluckan ens ska stängas ordentligt men det hör kanske inte hit?


Då gissar jag på att handtaget är slut. Troligtvis fjädern i handtaget som har lossnat/gått sönder. När den är trasig så fjädrar inte handtaget som det ska och då ligger inte armarna inne i luckan rätt. Lösningen är då att byta handtag alternativt försöka fixa fjädern i det gamla handtaget.


En mycket rimlig gissning. Det är typ standard att handtagsfjäden rostar av på gamla 745:or, min var likadan. Som sagt, om inte handtaget fjädrar tillbaka så låser inte centrallåset upp som det ska.

Det spelar förresten ingen roll att låskolven rostat ihop, centrallåset ska klara av att låsa upp ändå.

Det är svårt att fixa fjädern, det bästa är att byta hela handtaget. Av någon anledning brukar dom hela försvinna fort från skroten dock :wink:
Volvo 940 Turbo -94 33k mil

Volvo 745 GL/T -90 42k mil

kmx
Forumsfreak
Inlägg: 3502
Blev medlem: 13 apr 2005, 13:20
Kör: ca 20 000 mil per år
Ort: Kil

Inlägg av kmx »

Yak skrev:
Da Bear skrev:
Volvoidiot skrev:Jag ska förklara. Det är min bil vi pratar om här :).



Det klickar i bakluckan när man låser upp eller låser bilen men det låser inte bakluckan. Man måste trycka och slå hårt för att bakluckan ens ska stängas ordentligt men det hör kanske inte hit?


Då gissar jag på att handtaget är slut. Troligtvis fjädern i handtaget som har lossnat/gått sönder. När den är trasig så fjädrar inte handtaget som det ska och då ligger inte armarna inne i luckan rätt. Lösningen är då att byta handtag alternativt försöka fixa fjädern i det gamla handtaget.


En mycket rimlig gissning. Det är typ standard att handtagsfjäden rostar av på gamla 745:or, min var likadan. Som sagt, om inte handtaget fjädrar tillbaka så låser inte centrallåset upp som det ska.

Det spelar förresten ingen roll att låskolven rostat ihop, centrallåset ska klara av att låsa upp ändå.

Det är svårt att fixa fjädern, det bästa är att byta hela handtaget. Av någon anledning brukar dom hela försvinna fort från skroten dock :wink:


Kan bero på att Helmia tog nästan 2 000 kr för en ny, för ca fem år sen...
2nd place is 1st loser

Dodge RAM2500HD -04
Tri-Star Ford F250HD -92
Volvo 740 GL/T -89
Volvo 740 Turbo -87
Volvo BM 400 Buster -69
Chevrolet Chevelle Malibu -69


Medlemsnummer 2006: 398 2007 o framåt: 53

Användarvisningsbild
Volvoidiot
Övningskörning
Inlägg: 136
Blev medlem: 14 feb 2006, 20:48
Ort: Malmö

Inlägg av Volvoidiot »

Vi har beställt ett nytt lås på Volvo så att jag åtminstone kan låsa med nyckel. Sen får vi se om vi kan fixa nytt handtag senare. Det viktigaste är att kunna låsa för tillfället.

Kisse
Färsk användare
Inlägg: 17
Blev medlem: 16 aug 2021, 18:49

Re: Byta låskolv på baklucka på 745 -90, hur göra?

Inlägg av Kisse »

Hej, kan inte öppna bakluckan på min 90:ia Volvo 745 med c-låset, vad gör man och hur ser insidan ut dvs länkarna ut, bild någon?

In The White
Moderator
Inlägg: 20184
Blev medlem: 27 jan 2009, 14:34
Kör: Herrgårdsvagn
Ort: Skåne
Kontakt:

Re: Byta låskolv på baklucka på 745 -89, hur göra?

Inlägg av In The White »

Har tyvärr ingen bild. Men plocka bort inredningen på luckan så ser du hur du ska gå
tillväga.

Skriv svar