![Very Happy :D](./images/smilies/icon_biggrin.gif)
Anti spin
-
- Övningskörning
- Inlägg: 117
- Blev medlem: 19 maj 2006, 08:44
- Kör: volvo 945 -92SE
- Ort: Lindome
Anti spin
har just upptäckt att min bil har anti spin en helt vanlig 745,a 88ans model med gle paketet bara läste i isntruktions boken att bara turbo och i vissa länder finns det anti spinn är sverige ett av dessa "vissa länder" ellr är min bil en prov bil från volvo kanske? ![Very Happy :D](./images/smilies/icon_biggrin.gif)
![Very Happy :D](./images/smilies/icon_biggrin.gif)
Söker usa front till volvo 740-88 samt stötfångare till volvo 940 usa modellen med litet "utag "för skylten .=)
precis..om de stänger av en cylinder i taget när det spinner då har du antispinn, annars så har du bara en lamelldiffad axel helt enkelt ![Smile :)](./images/smilies/icon_smile.gif)
![Smile :)](./images/smilies/icon_smile.gif)
Avstannat projekt, röd 740 GL -88, Finbil/glidarbil vit 740 GLE -86, Familjebil Silver V70 2.4d aut Summum -10, Finbil Brunmetalic 945 Turbo -98 taklucka, skinn, mm, 745 GLE TDIC -88 (bruksbilen)745 GLT 16v -90 räddad.... )760 GLE -82 (1981) ch.nr 553, 760 GLE manuell -82 Projekt, ....och en hel del som har passerat....
En GLE -88 har B230E och kan således inte ha ETC-antispinn.
Troligtvis är det som tidigare sagts, att det är en diffspärrad bakaxel du har.
Troligtvis är det som tidigare sagts, att det är en diffspärrad bakaxel du har.
Volvo 760 GLE Turbodiesel -89 [Fotoalbum]
ThaSaint skrev:ETC fanns väl bara på bilar med Motronic?
//Erik
Jo, dels det. Och även om det hade gått att anpassa till andra sprut, kan det med 100% säkerhet inte anpassas till K-Jetronic.
Volvo 760 GLE Turbodiesel -89 [Fotoalbum]
- Frankenberg
- Uppkörning
- Inlägg: 809
- Blev medlem: 02 apr 2006, 09:06
- Kör: Volvo 745 GL
- Ort: Kungälv (utanför gbg)
- Kontakt:
jesper13 skrev:en gle -88 kan väl ha B230F?
om Du eller någon annan bytt motor i den ja GLE har B230E genom alla tider
![Smile :)](./images/smilies/icon_smile.gif)
Volvo 745 GL ( Såld ) ---- http://www.garaget.org/?car=158352" onclick="window.open(this.href);return false;
Volvo S60 2.4T ( "Brukis" )---- http://www.garaget.org/?car=98338" onclick="window.open(this.href);return false;
Volvo 964 3.0E ( Död
) ---- http://www.garaget.org/?car=37028" onclick="window.open(this.href);return false;
Volvo S60 2.4T ( "Brukis" )---- http://www.garaget.org/?car=98338" onclick="window.open(this.href);return false;
Volvo 964 3.0E ( Död
![Sad :(](./images/smilies/icon_sad.gif)
Frankenberg skrev:jesper13 skrev:en gle -88 kan väl ha B230F?
om Du eller någon annan bytt motor i den ja GLE har B230E genom alla tider
1989 och framåt hade GLE B230F.
Volvo 760 GLE Turbodiesel -89 [Fotoalbum]
- Frankenberg
- Uppkörning
- Inlägg: 809
- Blev medlem: 02 apr 2006, 09:06
- Kör: Volvo 745 GL
- Ort: Kungälv (utanför gbg)
- Kontakt:
niel skrev:Frankenberg skrev:jesper13 skrev:en gle -88 kan väl ha B230F?
om Du eller någon annan bytt motor i den ja GLE har B230E genom alla tider
1989 och framåt hade GLE B230F.
okej .. my bad
![Razz :P](./images/smilies/icon_razz.gif)
Volvo 745 GL ( Såld ) ---- http://www.garaget.org/?car=158352" onclick="window.open(this.href);return false;
Volvo S60 2.4T ( "Brukis" )---- http://www.garaget.org/?car=98338" onclick="window.open(this.href);return false;
Volvo 964 3.0E ( Död
) ---- http://www.garaget.org/?car=37028" onclick="window.open(this.href);return false;
Volvo S60 2.4T ( "Brukis" )---- http://www.garaget.org/?car=98338" onclick="window.open(this.href);return false;
Volvo 964 3.0E ( Död
![Sad :(](./images/smilies/icon_sad.gif)
JE Jr skrev:Undrar om man inte kunde välja B230F i 1988 års modell också som ett katalysatoralternativ. Men det är nog ganska ovanligt skulle jag tro.
Det kunde man på 87:orna med.
Volvo 945 GL 1991 | färgkod 214 | taklucka | B230FB med M47 | 29 000 mil,
Det är inte alltid som ljuset i tunneln e positivt, det kan även vara tåget som kommer!
Det är inte alltid som ljuset i tunneln e positivt, det kan även vara tåget som kommer!
-
- Van forumsanvändare
- Inlägg: 1499
- Blev medlem: 10 apr 2005, 23:45
- Ort: Nykil
- _chevrolet_
- Van forumsanvändare
- Inlägg: 1974
- Blev medlem: 14 jun 2006, 20:14
- Kör: Buick Roadmaster
- Ort: Dingelvik
-
- Van forumsanvändare
- Inlägg: 1236
- Blev medlem: 02 jan 2006, 17:16
- Ort: Hammarstrand/Östersund Kör: 855 T-Gul
Citerar mej själv:
Låter omöjligt, ETC fanns bara på bilar med motronic och turbo, dvs ET-motorn. Men bilder på systemet och knapp vill vi se om det finns, kanske någon Volvotestbil?
ETC känner av via ABS-sensorerna om bakjulen snurrar fortare än framhjulen, om så är fallet stryps bränsletillförseln och tändningen i 16 steg tills hjulen slutar spinna.
//Dubben
Låter omöjligt, ETC fanns bara på bilar med motronic och turbo, dvs ET-motorn. Men bilder på systemet och knapp vill vi se om det finns, kanske någon Volvotestbil?
ETC känner av via ABS-sensorerna om bakjulen snurrar fortare än framhjulen, om så är fallet stryps bränsletillförseln och tändningen i 16 steg tills hjulen slutar spinna.
//Dubben
-
- Moderator
- Inlägg: 14489
- Blev medlem: 30 nov 2002, 20:01
- Kör: För fort.
- Ort: Luleå Medlemsnummer 2
- Kontakt:
länkat till bilderna förr, denna bil har ETC, dock inte abs.
http://hacked.free-bsd.org/745demontering/
kika bilder på bakaxel, framhjulsnav osv
//Erik
http://hacked.free-bsd.org/745demontering/
kika bilder på bakaxel, framhjulsnav osv
//Erik
Audi 2010. Camaro 1970
Jag jobbar med skiten, så vad vet jag?
Jag jobbar med skiten, så vad vet jag?
-
- Van forumsanvändare
- Inlägg: 1040
- Blev medlem: 21 jul 2006, 14:56
- Kör: 944 GL
- Ort: Stockholm Medlemsnr: 46
- Kontakt:
Hittade lite om ETC på sidan 11 i min instuktionsbok till min 740 -87
ETC Antispinn
Denna utrustning finns endast på turbo i vissa länder
ETC är ett aktivt halkvarningssystem som betydligt ökar körsäkerheten. Systemet begränsar motorns vridmoment om något eller båda bakhjulen börjar slira. Samtidigt varnas du genom att en orange varningslampa i instrumentet börjar blinka. I och med att risken för bakhjulssliring elimineras, minskar också faran för okontrolerad sladd och bilen bibehåller sin riktningsstabilitet oberoende av gaspådrag. ETC-systemet kopplar du inte och ur med en strömställare på instrumentbrädan.
Strömställaren är återfjädrande. Om den trycks in en sekund, kopplas systemet ur och varningslampan tänds. Trycker du in strömställaren en sekund yttligare en gång, kopplas systemet åter in och lampan släcks. Om lampan blinkar/tickar under körning (1 blink/sek) är det en indikation på halka och att systemet arbetar.
Om lampan börjar blinka snabbt (5 blink/sek) under körning är det fel på systemet. Koppla då ur systemet med strömställaren. Om detta inte går -- stanna bilen och slå av tändningen. Vrid på tändningen igen och koppla ur systemet innnan du startar motorn. Be din Volvo verkstad kontrollera funktionen.
ETC Antispinn
Denna utrustning finns endast på turbo i vissa länder
ETC är ett aktivt halkvarningssystem som betydligt ökar körsäkerheten. Systemet begränsar motorns vridmoment om något eller båda bakhjulen börjar slira. Samtidigt varnas du genom att en orange varningslampa i instrumentet börjar blinka. I och med att risken för bakhjulssliring elimineras, minskar också faran för okontrolerad sladd och bilen bibehåller sin riktningsstabilitet oberoende av gaspådrag. ETC-systemet kopplar du inte och ur med en strömställare på instrumentbrädan.
Strömställaren är återfjädrande. Om den trycks in en sekund, kopplas systemet ur och varningslampan tänds. Trycker du in strömställaren en sekund yttligare en gång, kopplas systemet åter in och lampan släcks. Om lampan blinkar/tickar under körning (1 blink/sek) är det en indikation på halka och att systemet arbetar.
Om lampan börjar blinka snabbt (5 blink/sek) under körning är det fel på systemet. Koppla då ur systemet med strömställaren. Om detta inte går -- stanna bilen och slå av tändningen. Vrid på tändningen igen och koppla ur systemet innnan du startar motorn. Be din Volvo verkstad kontrollera funktionen.
Angående GLE frågan så kom de svenska med B230F redan till 87års modeller precis som GL, dock är ju B230E motor tack och lov mycket vanligare! Från 88B finns bara B230F, och enligt mig är den sista 740GLE tillverkad 88! ![Wink :wink:](./images/smilies/icon_wink.gif)
![Wink :wink:](./images/smilies/icon_wink.gif)
Avstannat projekt, röd 740 GL -88, Finbil/glidarbil vit 740 GLE -86, Familjebil Silver V70 2.4d aut Summum -10, Finbil Brunmetalic 945 Turbo -98 taklucka, skinn, mm, 745 GLE TDIC -88 (bruksbilen)745 GLT 16v -90 räddad.... )760 GLE -82 (1981) ch.nr 553, 760 GLE manuell -82 Projekt, ....och en hel del som har passerat....
ThaSaint skrev:Du behöver framhjulsnav med rätt givare (vet inte om det är samma som med ABS..)
samt en ETC-bakaxel. (Se bilder jag postat ovan)
en bil med motronicsprut (740turbo/B230ET)
samt massa kabel och styrboxar
//Erik
Betyder detta att ETC försvann i samband med att motronicsprutet försvann? Dvs det finns ingen 740 av -90 års modell med ETC?
Förresten vad är skillnaden på motronic och jettronic? Är motronic delvis mekaniskt?
Volvo 740 GLT -90 B230F
Volvo 740 Turbo Intercooler -90 B230FT
![Bild](http://i1.tinypic.com/6l8q7gl.jpg)
![Bild](http://i3.tinypic.com/6jzkqav.jpg)
Volvo 740 Turbo Intercooler -90 B230FT
![Bild](http://i1.tinypic.com/6l8q7gl.jpg)
![Bild](http://i3.tinypic.com/6jzkqav.jpg)
-
- Van forumsanvändare
- Inlägg: 1800
- Blev medlem: 09 dec 2006, 21:20
- Kör: Volvo 745 16v
- Ort: Motala