How-to: Felkodsutläsning ECC

Här har vi sparat trådar som svarar på standardfrågor samt guider.
Vill du bidra med material till denna del posta din tråd som vanligt i lämplig del av forumet och skicka sedan ett PM till någon av moderatorerna.
HenrikG
Sekreterare
Inlägg: 3429
Blev medlem: 10 mar 2003, 19:33
Kör: för lite..
Ort: Stockholm. Klubbens försäkringsansvarig för MHRF-försäkringen
Kontakt:

How-to: Felkodsutläsning ECC

Inlägg av HenrikG »

Felkodsutläsning för ECC i 900-bilar
Om det finns felaktigheter i systemet kan AC-knappen blinka. När tändningen slås på blinkar knappen hela tiden och när motorn startas fortsätter knappen att blinka hela tiden om det är ett ”allvarligt” fel. Är det däremot ett ”måttligt” fel fortsätter lampan att blinka i ca. 20 sekunder och slocknar sedan.

För att läsa ut felkoder gör man såhär:
Motorn igång
Fläktvredet i läge AUTO
Funktionsvredet i läge VENT (symbolen med endast en pil mot överkroppen)
Temperaturvredet på max kyla
Recirkulation intryckt
AC-knappen (snöflingan) ute

För att inte solsensorn ska ge felkod fast den fungerar måste man rikta en stark ficklampa mot sensorn, annars ger den felkod. För att avbryta felkodsavläsningen stänger man av tändningen
Man måste vänta minst 5 sekunder efter start av motorn innan man kan börja läsa av felkoder.

Avläsning:
Tryck in AC-knappen, släpp och tryck ut den inom fem sekunder så kommer knappen att blinka fram eventuella felkoder.

Felkoderna består av tre siffror enligt modellen:
Exempel: 1-2-1 = *blink* - paus - *blink blink* - paus - *blink*

Tre felkoder kan lagras men endast en åt gången visas vid begäran, därför ska man köra avläsningen flera gånger för att inte missa något om det finns lagrade felkoder. Finns det flera så visas dessa rullande, får man samma kod igen så finns alltså inga fler än en lagrade, likaså när man har flera visas den första igen efter den sista felkoden.
Finns inga fel visas koden 1-1-1
För att nollställa och radera felkoderna stänger man av tändningen.

Översikt över felkoder:
1-2-1 Yttertemperaturgivare: Signal för låg
1-2-2 Yttertemperaturgivare: Signal för hög
1-3-1 Kupétemperaturgivare: Signal för låg
1-3-2 Kupétemperaturgivare: Signal för hög
1-4-1 Kylvätsketemperaturgivare: Signal för låg
1-4-2 Kylvätsketemperaturgivare: Signal för hög
1-5-1 Generatorsignal: Signal felaktig
1-6-1 Solgivare: Signal felaktig
2-1-1 Servomotor/potentiometer: Signal för låg
2-1-2 Servomotor/potentiometer: Signal för hög
2-1-3 Servomotor: Signal för hög
2-1-4 Servomotor: Aktiverad för länge
2-3-1 Reglagepanel ECC: Fel i reglagepanel
2-3-3 Kupéfläkt: Överström
2-4-1 Magnetventil för vatten: Signal felaktig
2-4-2 Växlande magnetventil: Signal felaktig
2-4-2 Magnetventil ventilation: Signal felaktig
2-4-4 Magnetventil defroster: Signal felaktig
2-4-6 Magnetventil golv: Signal felaktig
2-4-7 Maxhastighetsrelä fläkt: Signal felaktig
2-4-8 Kompressor: Signal felaktig
2-4-9 Kylfläktsrelä: Signal felaktig

Prestandatest AC:
Starta motorn
Temperaturreglaget på max kyla
AC-brytare: På
Funktionsväljare: Vent (Symbolen med endast en pil mot överkroppen)
Recirkulation. På
Fläkthastighet: Max eller ca. 75-80%
Stäng motorhuven, dörrar och fönster
Håll varvtalet på: 2000 r/min.
Placera en termometer i ett av ventilationsutblåsen i mitten
Vänta till temperaturen är stabil
Kontrollera att kylfläkt går och kompressor fungerar.

Referensvärden:
Vid 20 grader C mätt framför bilen ska termometern i fläktutblåset visa 5-8 grader C
Vid 30 grader C mätt framför bilen ska termometern i fläktutblåset visa 5-8 grader C
Vid 40 grader C mätt framför bilen ska termometern i fläktutblåset visa 8-12 grader C