Svenska Volvo 7/900 Klubben

Platsen för oss som värnar om Volvos 7/900-serie
Aktuellt datum och tid: 14 aug 2018, 12:18

Alla tidsangivelser är UTC+02:00 Europe/Stockholm




Ny tråd  Svara på tråd  [ 1 inlägg ] 
Författare Meddelande
InläggPostat: 31 mar 2016, 15:19 
Offline
Klubbmedlem 2018

Blev medlem: 26 aug 2011, 18:56
Inlägg: 1626
Kör: Vårdslöst
Tillhör du en av dem som har ett blött förargolv i din Volvo 7/940 utan AC? Då är det här guiden för dig.

Snett till höger uppe över gaspedalen sitter en reglerventil, eller värmekran som den också brukar kallas, den är oftast boven.
Bild

Värmekranarna brukar gå sönder på två olika sätt:

Vanligaste sättet enligt mig, de läcker från en tätning till armen som reglerar flödet.
Bild

Eller så blir utgående anslutningen deformerad och spricker

Bild

Då jag precis bytt värmekran och fått önskemål hur man gör så tänkte jag förklara här hur man gör

Tidåtgång: 1,5 timme (I det räknas tiden jag irrade runt som en yr höna och letade verktyg också)

Verktyg som krävs:

*Torx modell större för att få bort kåpan under ratten
*En slangklammemejsel - 7mm
*En flatskruvmejsel
*Eventuell värmepistol för att få bort slangarna lättare

Andra materiella ting:

*En lämplig burk att fånga upp kylarvatten i (en oval halvliters SIA-glassburk var perfekt)
*Stipes för att kunna hålla slangen från värmekranen till värmepaketet åt sidan
*Nya slanglammor i lämplig storlek, skulle tippa på rumt 30-40mm
*Litiumfett för att smörja armen till kranen
*En varmluftspistol för att kunna få lös slangarna lättare.


Börja med att lossa slangarna i motorutrymmet.

Bild


Ta av kåpan under ratten

Lossa clipset till nedre wiren och vik den åt sidan på lämpligt sätt
Bild

Lossa slangen på kranen och den över som går till värmepaketet (Det sistnämnda gör att det blir lättare att få ut kranen)
Bild

Lägg slangen från värmekranen åt sidan, fäst den med stipes runt fläktutblåset till fötterna

Nu är allting lös, nu gäller det bara att få ur kranen ur sitt fäste. Den sitter i tre fästen

Bild

I det röda området sitter ett clips (det är av på bilden, där gäller det att få i kranen först vid återmontering)
I det gröna området sitter armen som styr reglerventilen på kranen, den kan man justera in i efterhand
I det blå området är ett clips som håller kranen på plats, se till att det inte går av, för då kommer armen i det gröna området att hoppa ur vilket medför att du inte kan justera värmen i din bil.

Fästet som är löstaget på bilden låter du sitta kvar i bilen, när man vet hur det ser ut går det väldigt enkelt att återmontera kranen.

Skruva ihop allting i omvänd ordning.

Fyll på med glykol och lufta systemet. Varmkör och kontrollera så det mot förmodan inte läcker.

Passa även på att smörja armen på kranen så går vredet till värmen lättare

Bild
Lycka till med ert byte :)

/David


Bilaga:
Backup bilder FAQ byte värmekran.zip [1.49 MiB]
Nerladdad 58 gånger

_________________
Bild
- Opel Rekord E -79
- Volvo 940 GL -94
- Volvo 940 GL B204FT -92
Ex: Volvo 740 SE - 92, Audi A6 2,4 Quattro -00, Volvo 940 GL -94, Volvo 945GL -91, Volvo 745 GL -91, Volvo 740 GL -89, Volvo 740 GL/E -90

Garaget.org/Bamzefan


Upp
   
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd  Svara på tråd  [ 1 inlägg ] 

Alla tidsangivelser är UTC+02:00 Europe/Stockholm


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited
Swedish translation by phpBB Sweden © 2006-2015