En liten DIY över hur man byter spridartätningar på sin B230E.
På denna motorn sitter ju spridarna direkt i toppen (och inte i insuget som på ex B230F) vilket gör att dom blir utsatta för betydande värme. Detta får till följd att o-ringarna till slut hårdnar
och inte alls tätar som dom borde, de blir med tiden hårda som bakelit. Motorn drar då tjuvluft med ökad bränsleförbrukning och orolig tomgång som följd.
Verktyg:
Spärrskaft (funkar bra med ex 1/4")
10mm hylsa
Förlängare (ca 10 cm)
Tandborste
Smutslösare (ex WD-40)
Trasor
Skruvmejsel
Fett
O-ringar (art nr 947113 samt 947115. Fyra av varje behövs för att byta på samtliga spridare)
Utgångsläget. Man lossar själva hållaren...
..och antingen kommer endast själva spridaren upp...
...eller så följer även foten med. Spridaren alt foten sitter rätt hårt i toppen så att rejält ryck krävs för att det ska lossa. Där är oftast riktigt skitigt och behövs rengöras. Lossar endast
spridaren med foten kvar i toppen kan man försiktigt med en skruvmejsel bända loss foten, men var försiktig så att inte foten skadas eller går av.
Spridare och fot isär och samtliga o-ringar borttagna.
Rengöring med tandborste och WD-40.
Rent och fint och med nya o-ringar på plats! Med fördel rengör man även själva hålet i toppen där spridaren ska sitta, men se bara till att inte för mycket bös trillar ner i cylindern!
O-ringarna som behövs. Fyra tunna som sitter på spridarfoten och fyra tjocka som sitter på själva spridaren. Man kan med fördel stryka ringarna med lite fett innan montering så glider
dom lite lättare ner i toppen respektive foten.
Inget svårt men aningen skitigt samt att man får vara tämligen bestämd när spridaren ska ryckas ut toppen.
Lycka till!