Köpguide Volvo Bi-fuel

Här har vi sparat trådar som svarar på standardfrågor samt guider.
Vill du bidra med material till denna del posta din tråd som vanligt i lämplig del av forumet och skicka sedan ett PM till någon av moderatorerna.
Användarvisningsbild
Martin G
Svart bälte i SÖK!
Inlägg: 2003
Blev medlem: 06 jul 2008, 18:50
Kör: 940 Dual Fuel 1994
Ort: Uppsala

Köpguide Volvo Bi-fuel

Inlägg av Martin G »

Köpguide Volvo Bi-fuel 1994-1997

Bild
Bild

Mellan 1994 och 1997 tillverkade Volvo 270 stycken biogasbilar, så kallade Bi-fuel.
Av dessa var 20 stycken ur 900-serien och 250 stycken ur 800-serien
Bilarna baserades på sugmotorn B230FD i 940 och B2525S i 850.

940 var standardutrustad med Automatlåda och nivåreglering. 850 var standardutrustad med Automatlåda, 2,5-litersmotor och helautomatisk nivåreglering. 20 st 800 exporterades till USA för testverksamhet och hämtas sedan tillbaka till Sverige. Dessa är i princip fullutrustade.


Färgvalen var få, enbart vita i 900-serien och solida kulörer (Svart/vit/Blå/röd) i 800-serien.

Biogasanläggningen för CNG (Compressed Natural Gas) hämtades från Holland och en variant av samma anläggning satt även i BMW 518G och 316G från samma period.

Motorerna slits betydligt mindre på gas än på bensin eftersom gasen är renare än bensinen. Motorerna har därför överdrivet lång livslängd jämfört med bensinvarianterna. Själva motorn är dock exakt samma som en vanlig bensinare. Dessutom sparar man ett par kronor per mil i bränsle.

Nedan följer komponentbeskrivning och vad du som spekulant bör se upp med. Komponenterna i en gasanläggning är av mycket hög kvalité och håller både 40 och 50 000 mil med rätt skötsel. I texten redovisas dock vad som KAN hända. Generellt är det sällan problem med Volvos äldre gasbilar.

Påfyllningsventil med lock/startspärr
Locket kan gå sönder i kyla om vatten samlats och man försöker öppna. Ovanligt fel.

Gastank med ventil
Ståltank. Tål 300 bars tryck. Ej krav på utbyte men bör provtryckas . Ska vara fri från större yttre skador. Provkör bilen efter full tank gas. Ventilen i tanken ska inte slå ifrån efter någon kilometers färd – då är den defekt. Begagnade tankar går att hitta men är attraktiva delar värda tusentals kronor.

Rörsystem
Solitt –sitter väl integrerat under bilen. Kontrollera att inga evakueringsslangar för gasen i passagerarutrymmet saknas.

Solenoidventil
Grön aluminiumklump i motorrummet. Sällan defekt. Har inbyggt relä som kan gå sönder, men det är mycket sällsynt. På BMW sitter denna under bilen = kärvar ofta.

Tryckgivare gasmätare
Ett av de vanligaste felen på Bi-fuel är att gasmätarens tryckgivare inte ger rätt värde till instrumentet i kupén. Nya går att få tag på med lite letande.

Högtrycksregulator
Sällan några problem. Komponenten delas med X70 98-00. Lätt att få tag på begagnad.

Lågtrycksregulator
Sällan några problem (ej att jämföras med V70/S60 2002+). Komponenten delas med X70 98-00. Lätt att få tag på begagnad. Från lågtryckregulatorn är gastrycket reducerat till några få BAR.

Lågtryckslangar
Blir gamla och torra efter ca 20 år men är lika enkla att byta som en vanlig kylarslang. Ofta skäl till ryckig gång på gas. Kostar ca 85kr/löpmetern på slangfirman.

Gasfilter
Sitter på lågtrycksslangen. Ska bytas var 4000:e mil men klarar det tredubbla. Kostar ca 950kr på Volvo.

Bränslefördelare med stegmotor
Fördelaren är sällan någon felkälla, men stegmotorn har kallödningar vilket resulterar i att bilen inte vill gå på gas ibland. Avhjälps genom att knacka på stegmotorn. Gott om reservdelar på begegnatmarknaden.

Injektionsventiler
Av metall på 900 och plast på 800. Ytterst sällan någon felkälla.

Extra ECU
Sitter till vänster om rattstången på 850 och under handskfacket på 940. Ingen felkälla, mycket pålitlig.

5 st standardreläer för att slå ifrån spridare
Kan ibland ”hänga” sig med resultat att motorn går ojämnt på någon cylinder. Byt till ett annat relä för felsökning.

Tillhörande motståndsplint för att manipulera ordinarie styrboxar
Standardfel på 800 att motstånden går sönder och bilen går orent på bensin men bra på gas. Går att koppla förbi men då tänds Lambda-lampan vid gasdrift (godkänt vid besiktning dock).

Gasmätare
Av god kvalitét. Tydligare dioder på sena 800 än på tidiga 800 samt 900. Visar ofta fel på grund av givaren (se tidigare avsnitt)

Strömställare Bensin/CNG
Har en diod SKA lysa svagt rött när gasen är inkopplad. Blinkar kraftigt vid fel på gasanläggningen eller när gasen tar slut. När gasen tar slut ska bilen automatiskt slå över från gas till bensin.

Generellt vid provkörning:

Se till att få köra bilen med full tank – då vet du att ventiler fungerar som de ska. Slår inte bilen över till gas, starta på bensin och slå över under gaspådrag så går det.

Luktar det gas? Metan luktar mycket illa vilket gör det enkelt att upptäcka läckage. Kontrollera om lågtrycksslangarna pyser ur sig gas direkt efter avstängning.

Går det att slå över mellan de olika bränslena problemfritt under körning? Om inte föreligger sannolikt fel i Motståndsplinten. Även med detta fel går övergång Gas till bensin bra att göra, men tar något längre tid. Från bensin till gas är aldrig några problem utom vid fuktig väderlek.

I Sverige finns inte många bilar kvar, kanske ett 70:tal.... Så glöm inte att söka på "bifuel" bi-fuel" "bensin/gas" eller bara "gas" för att hitta dem! [thum]

Någon moderator får gärna lägga denna där den hör hemma. :D
MVH Martin Kör Volvo med BIOGAS: 944 -94, 855 -96 ,855 -97, 945-95, S60 -07, V70 -10

Frågor om Volvo Bi-fuel? Skicka ett PM!
Auktoriserad gasbilverkstad spec. Volvo 1994-2018 www.sustainabil.se
Aktuellt gaspris: 18,50kr/l