How to: Byte av hjullager på 960

Här har vi sparat trådar som svarar på standardfrågor samt guider.
Vill du bidra med material till denna del posta din tråd som vanligt i lämplig del av forumet och skicka sedan ett PM till någon av moderatorerna.
Användarvisningsbild
Maxwell
Kassör & Medlemsansvarig
Inlägg: 6253
Blev medlem: 03 jul 2006, 15:58
Kör: En Volvo i taget.
Ort: Volvos huvudstad, Göteborg! Medlemsnummer: 183 Styrelseledamot i VROM
Kontakt:

How to: Byte av hjullager på 960

Inlägg av Maxwell »

Här kommer en beskrivning över hur man byter hjullager.

Tack till callekabo och Eda för hjälp med bilder och text!

Verktyg:
- Momentnyckel
- Hylsa av storlek 36
- Dragskaft + förlängare
- Insex storlek 10
- Spårmejsel
- Gummiklubba
- Avdragare


Lossa på skruvarna till hjulet, lyft bilen med domkraft och sätt en pallbock på lämpligt ställe samt ta bort hjulet.

Lossa på undre skruven till bromsoket och lyft det och ta bort oket från skivan. Ta bort bromsbeläggen. Om du lossar den övre skruven kan bromsslangen sitta så tight att du inte kan få bort oket. Det är nödvändigt att göra det här om du har slitna skivor och det bildats en kant längst ut på skivan som gör att du inte får bort klossarna från skivan utan att trycka tillbaka kolven.

Lossa skruvarna till okhållaren, sitter bakifrån med 10mm insex skruvar. Kolla skicket på dem, är de dåliga så byt dem vid återmonteringen.

Ta bort ok och hållare och lägg de på bärarmen eller häng upp de i fjädern med ståltråd eller liknande. Se till att bromsslangen inte kommer i kläm eller utsätts för påfrestning.
Hjullagerbyte_01.jpg
Hjullagerbyte_01.jpg (201.79 KiB) Visad 5705 gånger
Ta bort skruven till bromsskivan ifall du har något och ta sedan bort bromsskivan.

Ta bort damskyddet till navet, t.ex med en platt skruvmejsel eller huggjärn, sätt i skåran och knacka lite utåt så lossar den.

Använd en hylsa av storlek 36 och dragskaft och eventuell förlängare för att ta bort muttern till navet.
Hjullagerbyte_02.jpg
Hjullagerbyte_02.jpg (205.94 KiB) Visad 5705 gånger
Dra av lagret, ta en gummiklubba, avdragare eller liknande för att få den att lossna.

Passa gärna på att byta bromssköld, som är helt borta på dessa bilder, tre st skruv.
Hjullagerbyte_03.jpg
Hjullagerbyte_03.jpg (213.45 KiB) Visad 5705 gånger
Sätt dit nya lagret, var försiktig, inga slag eller liknande.

Sätt dit den nya muttern till navet, dra åt 100Nm + 45 grader (hälften av en fjärdedels varv) och efter det det nya dammskyddet till muttern.
Hjullagerbyte_04.jpg
Hjullagerbyte_04.jpg (157.51 KiB) Visad 5705 gånger
Sätt dit bromsskivan och eventuell skruv.

Sätt dit okhållaren som dras med 105Nm

Sätt dit bromsbeläggen, dra på lite kopparpasta där de ligger an mot oket.

Tryck in kolven en bit i oket, dra ner oket över beläggen och skruva dit skruven, 27Nm. (Var försiktig när du trycker ner oket, om du har nya belägg kommer beläggen att gå nära gummidamasken i oket. Det kan gå hål på damasken om man är oförsiktig, och den är mindre kul att byta.)

Sätt tillbaka hjulet, hissa bilen, ta bort pallbocken, sänk bilen och dra åt hjulmuttrarna, 85Nm

Tryck på bromspedalen för att trycka ut kolven så du inte behöver göra det i panik vid första rödljuset.

Klart!


Tips när ändå grejerna är nere: Är bromsskölden dålig? Byt isf. Kolla också så att bromsokets kolv och glidpinnar glider lätt.

Om lagerbanan ramlar av så går det att få dit igen genom att montera det underifrån. Lägg navet med pinnbultarna nedåt och för lagerbanan uppåt, tryck rullar och rullhållaren så att de kommer på plats utanpå lagerbanan. Då kan lagerbanan tryckas på plats igen.
Bild
760 GLE -88 // S90 3.0 -97