Svenska Volvo 7/900 Klubben

Platsen för oss som värnar om Volvos 7/900-serie
Aktuellt datum och tid: 25 aug 2019, 04:24

Alla tidsangivelser är UTC+02:00 Europe/Stockholm




Ny tråd  Svara på tråd  [ 1 inlägg ] 
Författare Meddelande
InläggPostat: 10 feb 2014, 16:12 
Offline
Kassör & Medlemsansvarig
Användarvisningsbild

Blev medlem: 03 jul 2006, 15:58
Inlägg: 6188
Kör: En Volvo i taget.
Ort: Volvos huvudstad, Göteborg! Medlemsnummer: 183 Styrelseledamot i VROM
Här kommer en beskrivning över hur man byter hjullager.

Tack till callekabo och Eda för hjälp med bilder och text!

Verktyg:
- Momentnyckel
- Hylsa av storlek 36
- Dragskaft + förlängare
- Insex storlek 10
- Spårmejsel
- Gummiklubba
- Avdragare


Lossa på skruvarna till hjulet, lyft bilen med domkraft och sätt en pallbock på lämpligt ställe samt ta bort hjulet.

Lossa på undre skruven till bromsoket och lyft det och ta bort oket från skivan. Ta bort bromsbeläggen. Om du lossar den övre skruven kan bromsslangen sitta så tight att du inte kan få bort oket. Det är nödvändigt att göra det här om du har slitna skivor och det bildats en kant längst ut på skivan som gör att du inte får bort klossarna från skivan utan att trycka tillbaka kolven.

Lossa skruvarna till okhållaren, sitter bakifrån med 10mm insex skruvar. Kolla skicket på dem, är de dåliga så byt dem vid återmonteringen.

Ta bort ok och hållare och lägg de på bärarmen eller häng upp de i fjädern med ståltråd eller liknande. Se till att bromsslangen inte kommer i kläm eller utsätts för påfrestning.
Bilaga:
Hjullagerbyte_01.jpg
Hjullagerbyte_01.jpg [ 201.79 KiB | Visad 3123 gånger ]
Ta bort skruven till bromsskivan ifall du har något och ta sedan bort bromsskivan.

Ta bort damskyddet till navet, t.ex med en platt skruvmejsel eller huggjärn, sätt i skåran och knacka lite utåt så lossar den.

Använd en hylsa av storlek 36 och dragskaft och eventuell förlängare för att ta bort muttern till navet.
Bilaga:
Hjullagerbyte_02.jpg
Hjullagerbyte_02.jpg [ 205.94 KiB | Visad 3123 gånger ]
Dra av lagret, ta en gummiklubba, avdragare eller liknande för att få den att lossna.
Bilaga:
Hjullagerbyte_03.jpg
Hjullagerbyte_03.jpg [ 213.45 KiB | Visad 3123 gånger ]
Sätt dit nya lagret, var försiktig, inga slag eller liknande.

Sätt dit den nya muttern till navet, dra åt 100Nm + 45 grader (hälften av en fjärdedels varv) och efter det det nya dammskyddet.
Bilaga:
Hjullagerbyte_04.jpg
Hjullagerbyte_04.jpg [ 157.51 KiB | Visad 3123 gånger ]
Sätt dit bromsskivan och eventuell skruv.

Sätt dit okhållaren som dras med 105Nm

Sätt dit beläggen, dra på lite kopparpasta där de ligger an mot oket.

Tryck in kolven en bit i oket, dra ner oket över beläggen och skruva dit skruven, 27Nm. (Var försiktig när du trycker ner oket, om du har nya belägg kommer beläggen att gå nära gummidamasken i oket. Det kan gå hål på damasken om man är oförsiktig, och den är mindre kul att byta.)

Sätt tillbaka hjulet, hissa bilen, ta bort pallbocken, sänk bilen och dra åt hjulmuttrarna, 85Nm

Tryck på bromspedalen för att trycka ut kolven så du inte behöver göra det i panik vid första rödljuset.

Klart!


Tips när ändå grejerna är nere: Är bromsskölden dålig? Byt isf. Kolla också så att bromsokets kolv och glidpinnar glider lätt.

_________________
745 GLE -87 // 760 GLE -88 // S90 3.0 -97


Upp
   
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd  Svara på tråd  [ 1 inlägg ] 

Alla tidsangivelser är UTC+02:00 Europe/Stockholm


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited
Swedish translation by phpBB Sweden © 2006-2015