Guide: hifi-diskanter med dold montering

Här har vi sparat trådar som svarar på standardfrågor samt guider.
Vill du bidra med material till denna del posta din tråd som vanligt i lämplig del av forumet och skicka sedan ett PM till någon av moderatorerna.
Användarvisningsbild
qubert
Van forumsanvändare
Inlägg: 1061
Blev medlem: 21 aug 2012, 00:31
Kör: Styv 945 -95
Ort: Mora

Guide: hifi-diskanter med dold montering

Inlägg av qubert »

Här kommer en liten how-to på hur jag installerade stora hifidiskanter innanför de små gallren uppepå instrumentbrädan i min 940 :)

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild
En kondensator sattes i serie med plusledaren. Denna hade ett värde som tillsammans med diskantens impedans (vanligtvis 4, 6 eller 8 ohm) gav ett delningsfilter vid 4000hz, perfekt! Kopplar du in diskanten utan delningsfilter kommer den gå sönder av all bas den utsätts för.

Bild
Jag hade inga kabelskor hemma så jag vek ihop ledarna några varv och tryckte in dem i de befintliga kabelsko-honorna.

Bild
Här är det trångt!

Bild

Bild
Silvertejp funkar till det mesta!

Bild
Ett hål skars i tejpen för "tungan" på gallret.

Bild
Resultatet: ser helt original ut. Låter riktigt bra, mycket luftigare nu.

Jag har kopplat ur främre dörrhögtalarna och kör bara med högtalarna i bakdörrarna. Tycker det blir ett himla balanserat ljud, dörrhögtalarna sitter ju precis vid stolsryggen och diskanterna uppe i instrumentbrädan, så hjärnan blir lite lurad och ljudet känns väldigt centrerat. Sen blir det väldigt lättinställt, för jag kan ju ställa in balansen mellan diskanterna och dörrhögtalare med fram/bak-fadern.

Hesselgren
Moderator
Inlägg: 19505
Blev medlem: 21 apr 2005, 21:50
Ort: Stockholm

Re: Mina hifi-diskanter med dold montering

Inlägg av Hesselgren »

trevligt med dome diskanter, i regel väldigt bra ljud i dom. lite bredare frekvensomfång än vanliga bil-diskanter med tror jag nästan..

gjorde liknande förut i en 940. fast limmade i bil-diskanter i korgen som du sågade bort från "gallret"


fast sen är ju smaken som baken.. inte helt såld på att ha mellanregister å diskant så långt bort från varandra.. men som sagt, det är den som ska lyssna som ska vara nöjd, ingen annan.

Mattsson
Dags att bli medlem?
Inlägg: 6368
Blev medlem: 07 feb 2005, 18:30
Kör: V70
Ort: Eskilstuna
Kontakt:

Re: Mina hifi-diskanter med dold montering

Inlägg av Mattsson »

Jag måste hålla med Hesselgren, jag testade faktiskt med att koppla ur högtalarna í framdörrarna en gång och vad jag minns, så fick jag en hemsk ljudbild då...
Hade jag haft ett bra garage, så hade till och med basarna fått sitta i instrumentbrädan i min bil ;)
[Volvo 945 LTT-96]

Användarvisningsbild
qubert
Van forumsanvändare
Inlägg: 1061
Blev medlem: 21 aug 2012, 00:31
Kör: Styv 945 -95
Ort: Mora

Re: Mina hifi-diskanter med dold montering

Inlägg av qubert »

Jag kanske borde skaffa en L-pad och koppla in diskanterna till, och flytta mina bra bakhögtalare till framdörrarna istället. Så länge jag får lite balansjustering mellan diskant och dörrhögtalare är jag nöjd :)

Skriv svar