Guide: Byta till diod i växelväljare 740 aut ZF4HP22

Här har vi sparat trådar som svarar på standardfrågor samt guider.
Vill du bidra med material till denna del posta din tråd som vanligt i lämplig del av forumet och skicka sedan ett PM till någon av moderatorerna.
Användarvisningsbild
Vita_Vargen
Webshopansvarig
Inlägg: 2192
Blev medlem: 16 feb 2011, 21:55
Kör: Många bilar
Ort: Stockholm
Kontakt:

Guide: Byta till diod i växelväljare 740 aut ZF4HP22

Inlägg av Vita_Vargen »

Diskussioner kring denna guide förs i ursprungstråden:
http://www.forum.7900klubben.se/viewtop ... 64&t=70708" onclick="window.open(this.href);return false;

Denna guide täcker upp hur du byter lampa eller till en diod i växelväljaren på en 740 med ZF låda.
Vet inte hur det ser ut i AW70/71 men antar att dom första stegen iaf är lika :)

Bild
Börja med att lossa dessa 2 skruvar.

Bild
För att underlätta så bör man även ta bort dessa två skruvar så man kan flytta bak den bakre delen av mittkonsolen lite.

Bild
Ta loss metallklippet som håller fast den svart delen vid säkringsboxen.
Nu ska det gå enkelt att lyfta bort den här delen och koppla ur.

Bild
Nu kommer vi åt växelväljaren, ta loss dom två skruvarna för att kunna lossa på växelvisaren.

Bild
Under växelväljaren hittar vi lampsockeln, dra den bara rakt ut.

Bild
Sådär nu kan man dra ut lampan ur sockeln och stoppa i en ny lampa eller en diod. Om du byter till en diod kommer den antagligen vara för stor för att gå i helt. Jag löste det genom att vira lite tejp runt sockeln så att den kilades fast istället för att låsas fast som i original.
Testa så att den lyser innan du monterar tillbaka allt! Ett tips är även att byta dioden till stolsvärmen när man ändå har den tillgänglig med.
Bild
Som avslutning en bild på min växelväljare efter jag har bytt till en vit diod, ber om ursäkt för den suddiga bilden, fixar en ny när jag har möjlighet.

Dioden jag använde är en sån här: Instrumentlampa 12V högint
Senast redigerad av 1 Vita_Vargen, redigerad totalt 18 gånger.
Smiley missbrukare [tyst]