Guide: Slutstegskablage dragning i 740

Här har vi sparat trådar som svarar på standardfrågor samt guider.
Vill du bidra med material till denna del posta din tråd som vanligt i lämplig del av forumet och skicka sedan ett PM till någon av moderatorerna.
Användarvisningsbild
Vita_Vargen
Webshopansvarig
Inlägg: 2192
Blev medlem: 16 feb 2011, 21:55
Kör: Många bilar
Ort: Stockholm
Kontakt:

Guide: Slutstegskablage dragning i 740

Inlägg av Vita_Vargen »

Diskutera denna guide i orginaltråden:
http://www.forum.7900klubben.se/viewtop ... =4&t=69894" onclick="window.open(this.href);return false;

Guide: Slutstegskablage dragning Volvo 740
Inledning:
Då 740 är en av dom vanligaste ungdoms bilarna idag och då alla ungdomar idag ska ha in en bas i bilen för att dunka musik kändes det lämpligt med en sån här guide.
Detta är hur jag gjorde kabeldragningen i min egen 740. Det är den tredje 740in jag drar slutstegs kablage i och jag har även dragit slutstegs kablage i 3 st 940 så jag har
hunnit lära mig lite om vart man kan dra kablar i dessa bilar. Det är inte stora skillnader mellan 940 och 740 interiören så man kan använda denna guide till 940 med.

Demontering:

Jag tycker det är enklast att börja demontera så mycket inredning som krävs så att man fritt kan dra kablarna och justera in dom så att dom ligger bra.

Mitt konsolen:

Bild

Börja med att lossa askkoppen genom att helt enkelt trycka upp spärren undertill och sedan ta ut underdelen.
Nästa steg är prylfacket med 12v uttaget, det monterar man ut genom att lossa plastbiten ytterst på 12v kontakten. Under den döljer sig 2 st skruvar. Efter dessa lossats kan man plocka ur facket och koppla ur strömmen till 12v kontakten.

Bild

För att demontera mittendelen vid handbromsen och växelspaken börjar man med att lossa dom två skruvar som fäster den vid kardantunneln(sitter under handbromshandtaget).
Efter det är det bara lirka bort den, kan vara lite trixigt men det är bara lägga i lite olika växlar o dra åt handbromsen så ska det gå att få loss den.

Bild

Har du en automat måste du även ta bort den lilla klämman längst upp.

Bild

Efter klämman lossats kan man böja plasten lite och få igenom växelväljaren.

Bild

På undersidan finns det tre stycken kablar, 2 st till stolsvärmen och en till lampan som lyser upp knapparna. Koppla ur samtliga.

Bild

För att demontera den bakre delen av mittkonsolen lossar man luckan i botten av armstödsfacket.
Under den döljer sig 2 skruvar, lossa dessa.

Bild

Sen plockar du ur bakre askkoppen(tryck ner metall spärren).
När den har lossats kan man trycka upp två plast spärrar som håller fast den delen askkoppen sitter i och sedan lossa den för att koppla ur lampan till bältesvarnaren.
Efter den har lossats är det bara lyfta bort mittkonsolen.

Bild

Bör se ut ungefär så här i din bil nu. Bortsett från lågnivån då som vi inte kommit till än :)

Handskfacket

Bild

Börja med att lossa detta plastskydd. Sitter med tre plastskruvar som man vrider 90 grader för att lossa.
Efter plast skyddet lossats kan man skruva ut dom 2 st muttrar som sitter i var ände av handskfacket. Dessa lossas med en 10-nyckel.

Bild

Under en plastbit döljer sig denna skruv som går att rotera 90 grader för att lossa.

Bild

Fäll ner locket o ta bort dess skydd som döljer skruvarna.

Bild

Lossa skruvarna, en på varje sida.
Nu ska handskfacket bara vara att plocka ner. Kan behöva lirkas lite innan de lossnar.


Tröskellister

Bild

För att ta bort dess är det bara lossa på dom luckor som täcker för skruvarna och sedan lossa skruvarna.
Väldigt smidigt att ha ett verktyg som detta för att komma åt skruven närmast stolen.

Bild

Du kommer även behöva lossa interiören som täcker för B-stolpen. Denna lossas lätt med två skruvar som sitter under täcklock. Min b-stolpes interiör var trasig sen jag köpte bilen så därför skruven sitter där med delar av interiören med sig :P

Bild

Baksätet

Bild

Har ingen bild på det på plats, men för att lossa på sittdynan så trycker man ner i framkant och sen bakåt och sedan upp lite medans man slutar trycka bakåt.
Ryggstödet ska inte behöva lossas.

Kabeldragning

Bild

Nu är det färdig demonterat och vi går vidare till kabeldragningen.
Denna finns det ju många olika sätt att göra.

Lite saker att tänka på :
  • Dra ej lågnivå och strömmen bredvid varandra.

    Helst 30-50 cm avstånd mellan kablarna.

    Köp en bra lågnivå, ju bättre isolering desto mindre är den känslig för störningar.

    Kabelstammen för bilens bakljus osv. ligger på vänster sida, mao är det rekommenderat att inte dra lågnivån där.

    Volvo 740 och 940 är långa bilar, om man drar runt mycket så kan man sluta med en för kort kabel. Dom flesta kit har 5m långa kablar.
Kitet jag använder mig av är ett Autoleads från MDS som kostade 499 kr. Inte det bästa men duger till en vinterbil :)
Vill man ha ett billigt alternativ så har jag kört biltemas kit för 199 kr.
Använde det i en tidigare bil, funkar men rekommenderar den inte då tyvärr lågnivånkontakten är av skitdålig kvalité och går sönder lätt.
Och tro mig det är inte skoj att ha en bit av kontakten fast inne i slutstegets lågnivå ingång!

Torpedväggen

Bild

För att dra kabeln från batteriet in i kupén och senare till bagaget måste vi dra den igenom torpedväggen, den separerar kupén från motorrummet.
I torpedväggen finns massa gummigenomföringar. Dessa funkar utmärkt att dra upp till 21mm2 kablar utan några som helst problem.
Jag använder mig av genomföringen på bilden den ligger precis bakom höger fjäderben, på samma sida som batteriet på icke-turbo modeller.

Bild
Bild

Kabeln kan man dra längst med andra kablar i motorrummet, det gör det lätt att bunta upp kabeln så den inte hänger löst.
Säkringen ska helst sitta inom 15 cm från batteriet(kabellängd), i autolead kitet sitter den ca 30 cm in och jag lät den sitta kvar där för att inte förlora kabel längd.

Lågnivåkabeln:

Bild

Denna viktiga komponent är vad som leder den stör-känsliga ljudsignalen. Dra denna så långt ifrån starkström kablar som möjligt.
I 740 ligger som tidigare nämnt kabelstammen på vänster sida och på höger sidan rekommenderar jag att man drar strömmen om man har en icke-turbo.
Det som blir kvar är mitten, därför vi demonterade hela mittkonsolen tidigare. Dra kabeln från stereon ner förbi säkringscentralen och vidare bakåt.
När du kommer till slutet av handbromsen, där mattan börjar så rekommenderar jag att du drar den under mattan för att slippa att den ligger öppet.

Låg nivån drog jag sedan vidare under sätet och under mattan i bagaget för att sedan leda ut den vid slutsteget.

Strömkabeln:
Denna drog jag under listen på höger sida och sedan upp längst sidan av baksätet(så långt listen går) och sedan in vid skärmen under "inbrottsrutan"(den trekantiga).
Där finns det nån tunn foam-liknanade material som täcker för ett hål. Bara gör hål i detta och leda in kabeln där, sen gäller det att lyckas fånga upp det inne ifrån bagageutrymmet.

Slutresultat:

Bild

Har ingen bas än därför det inte är nånting inkopplat än :)

Hoppas du har haft nytta av denna guide och om du har några tips till guiden så är det bara lämna en kommentar!

Kommer fylla på med lite mer bilder!
Smiley missbrukare [tyst]