How to: 7/940 handbromsbackar på 960 (Med bilder)

Här har vi sparat trådar som svarar på standardfrågor samt guider.
Vill du bidra med material till denna del posta din tråd som vanligt i lämplig del av forumet och skicka sedan ett PM till någon av moderatorerna.
Magnetikk
Uppkörning
Inlägg: 458
Blev medlem: 09 okt 2006, 19:07
Kör: 744 TIC-90 ~ 964 -95
Ort: Stockholm

How to: 7/940 handbromsbackar på 960 (Med bilder)

Inlägg av Magnetikk »

Efter nedslag på besiktningen för dålig bromsverkan på handbromsen på vinterbilen va det dags för lite mek igen!
Bilen är en 960 MKII (-95)

Råkade av bara farten köpa handbromsbackar passande 7/940 då jag trodde det va samma. Köptes på biltema för 179kr för en sats.
Fick av oken och skivorna utan problem, sen inser jag rätt omgående att det inte alls är samma infästning på handbromsbackarna som på tidigare modeller!!
Skit oxå, då passar säkert inte backarna jag köpt! typiskt! -tänkte jag.
Men tyckte det va lika bra att plocka bort backarna och smörja upp och kolla allt när jag ändå höll på.
Biltema säljer inte backarna till 960in! Meca och Mekonomen skulle ha ~350kr för en uppsättning. Vad Volvo ska ha vet jag inte men säkert mer än 350kr. Lite saftigt tyckte jag, och surt att åka tebax till biltema enbart för att lämna tebax backarna för 179kr!

Stod och klurade ett tag men passade på att jämnföra backarna iallafall och såhär ser dom ut bredvid varandra:

Bild

Då dom såg ut att stämma i storlek och form så mätte jag upp både och resultatet var ju väldigt, väldigt nära! Dethär borde man ju kunna fixa utan problem ju! =)

Då tar man fram borrmaskin och stoppar i en 9mm borr (om jag inte minns fel), upp med backen i skruvstycket och kör hårt! Borra bara i nederkant på spåret i nya backen!
Såhär:

Bild

Nu bör det se ut såhär:

Bild

Bild

Nu är det bara att montera! Fjädern till höger som håller in metallbågen kan man få böjja ut öglorna på lite för att vara säker på att den ska sitta kvar men det är lätt gjort.

Nu bör det se ut såhär ungefär:

Bild

Funkar hur fint som helst och så har man spart sig en tur till biltema, en tur till annan handlare och dessutom fått billigare backar!
Ursäkta dåliga mobilbilder men är ju inte så mycket att se direkt men den observante lägger märke till att jag glömt stoppa dit distanspinnen till höger på sista bilden men det va bara provmontering :)

Hoppas det kan hjälpa nån iallafall! Lycka till!
Bilagor
Bild 3
Bild 3
forum3.jpg (93.12 KiB) Visad 7341 gånger
Bild 2
Bild 2
forum2.jpg (89.13 KiB) Visad 7341 gånger
Bild 1
Bild 1
Forum1.jpg (72.74 KiB) Visad 7341 gånger
Senast redigerad av 1 Magnetikk, redigerad totalt 6 gånger.
Bild

Användarvisningsbild
taz
Dags att bli medlem?
Inlägg: 7027
Blev medlem: 15 maj 2006, 14:12
Kör: Volvo 960
Ort: Göteborg

Re: How to: 7/940 handbromsbackar på 960 (Med bilder)

Inlägg av taz »

Nice med en FAQ på detta!

Kan ju tilläggas att detta även gäller 760 och 960 MK1 då!
Bild
Only YOU can prevent forest fires.

ThaSaint
Moderator
Inlägg: 14489
Blev medlem: 30 nov 2002, 20:01
Kör: För fort.
Ort: Luleå Medlemsnummer 2
Kontakt:

Re: How to: 7/940 handbromsbackar på 960 (Med bilder)

Inlägg av ThaSaint »

är det exakt samma radie på backarna?

//Erik
Audi 2010. Camaro 1970
Jag jobbar med skiten, så vad vet jag?

Magnetikk
Uppkörning
Inlägg: 458
Blev medlem: 09 okt 2006, 19:07
Kör: 744 TIC-90 ~ 964 -95
Ort: Stockholm

Re: How to: 7/940 handbromsbackar på 960 (Med bilder)

Inlägg av Magnetikk »

Det är exakt samma radie på backarna när jag mätte stommen! Slitytan kunde jag inte mäta då gamla backen var sliten men bromsskivan gick på utan anliggning och bilen gick igenom återbesiktning utan problem =)
Bild

Xoffis
Svart bälte i SÖK!
Inlägg: 2344
Blev medlem: 18 sep 2010, 23:14
Kör: V70T5
Ort: Växjö
Kontakt:

Re: How to: 7/940 handbromsbackar på 960 (Med bilder)

Inlägg av Xoffis »

kollade på mekonomen, de har ju ritningar med mått på skivorna, och enligt dessa så va det exakt 160.1mm på både skivor för stel och delad axel!

Nice! kan man spara ett par kronor på!

EDIT: altså måttet på slitytan för backarna i skivan, så ni inte tror att jag kollade annat mått ;)
Nuvarande bil:
Volvo V70 T5 -97
Tidigare bilar:
Volvo 760 GLE -84 | Volvo 740 GLE -90
Volvo 760 GLE -88 | Volvo 740 GLT -90
Volvo 960 E -95 | Volvo 850 GLT -92
Volvo 850 GLT -92

Användarvisningsbild
Maxwell
Kassör & Medlemsansvarig
Inlägg: 6253
Blev medlem: 03 jul 2006, 15:58
Kör: En Volvo i taget.
Ort: Volvos huvudstad, Göteborg! Medlemsnummer: 183 Styrelseledamot i VROM
Kontakt:

Re: How to: 7/940 handbromsbackar på 960 (Med bilder)

Inlägg av Maxwell »

Kan tillägga att för att få dessa backar att passa på multilink MKI var jag tvungen att slipa ner ner lilla "bullen" vid nederkanten på backen, där det står stämplat 1905J **. Utan att göra det gick inte bromsskivan att trä på backarna. Den finns ju heller inte på originalbackarna vilket man ser på bilderna.

//M
Bild
760 GLE -88 // S90 3.0 -97

Magnetikk
Uppkörning
Inlägg: 458
Blev medlem: 09 okt 2006, 19:07
Kör: 744 TIC-90 ~ 964 -95
Ort: Stockholm

Re: How to: 7/940 handbromsbackar på 960 (Med bilder)

Inlägg av Magnetikk »

Maxwell skrev:Kan tillägga att för att få dessa backar att passa på multilink MKI var jag tvungen att slipa ner ner lilla "bullen" vid nederkanten på backen, där det står stämplat 1905J **. Utan att göra det gick inte bromsskivan att trä på backarna. Den finns ju heller inte på originalbackarna vilket man ser på bilderna.

//M
Ofan! Bra tillägg! Kanske är något större frigång vid navet på MKII för där går dety smärtfritt! Antar att du släppt spänningen i mittkonsollen hela vägen oxå?

MVH. Olle
Bild

Skriv svar