Svenska Volvo 7/900 Klubben

Platsen för oss som värnar om Volvos 7/900-serie
Aktuellt datum och tid: 22 aug 2019, 00:45

Alla tidsangivelser är UTC+02:00 Europe/Stockholm




Ny tråd  Svara på tråd  [ 4 inlägg ] 
Författare Meddelande
InläggPostat: 12 dec 2010, 17:16 
Offline
Moderator

Blev medlem: 27 jan 2009, 14:34
Inlägg: 18027
Kör: Herrgårdsvagn
Ort: Skåne
Liten guide om hur man kontrollmäter om Lambdasonden fungerar som den ska.

Börja med att varmköra bilen så katalysatorn får upp rätt arbetstemp, sedan när du mäter så ska motorn gå på 2000r/m.

Börja sedan med att ställa in Multimetern så här.
Vredet ska stå på Volt-DC och 2an, och Multimeterns sladdar inkopplade vid pilarna, röd sladd vid röd pil och svart sladd vid svart
pil?

Inställning och anslutning till Multimeter
Bilaga:
Filkommentar: Multimeterinställningar
multimeter.jpg
multimeter.jpg [ 51.23 KiB | Visad 6728 gånger ]


Kontaktstycket i motorrummet ska sitta ihop när man mäter.!!!
Stick in ett spetsigt föremål (Typ en nål) i kontaktstycket där svarta sladden från Lambdasonden sitter (Vid röd pil) så den får
kontakt mot svarta sladden, mät sedan med Multimeterns RÖDA sladd mot nålen, och den SVARTA mot
exempelvis jordflätan i bakkant på toppen.
På så vis slipper du skala kabeln och riskera fukt/ärg i den.

Bilaga:
Filkommentar: Kontakt för Lambdasond
lamdasondkontakt.jpg
lamdasondkontakt.jpg [ 38.28 KiB | Visad 6728 gånger ]


Nu ska värdet du får pendla snabbt mellan 0 och 0,9V om sonden är hel, nominella värdet vid lambda 1 är vid 0,47V.
Lägre värde= magrare blandning.
Högre värde= fetare blandning.


Tillägg från T.Q.M:

Om sonden är hel ska värdet pendla mellan 0.7 - 0.3 V
Om sonden är hel & motorn går fett så kan värdet stå still på 0.9V
& Går den magert 0.1V
Står värdet still på 0.5V så är troligen sonden trasig

Det finns olika många kablar på olika lambdasonder:
1 kabel = mät mellan den & jord
3 Kablar = 2st går till för värmningen (oftast samma färg på dessa) & den tredje ska du mäta på
4 Kablar = 2st till förvärmning & en +&- till sonden mät på dessa.

Gänga för lambdasond är M18x1,5

_________________
Bild
Länk: Projekt CLASSIC
Tack till:
Bil-Bengtsson i Simrishamn
do88.se
KL Racing


Upp
   
InläggPostat: 12 dec 2010, 17:19 
Offline
Moderator

Blev medlem: 27 jan 2009, 14:34
Inlägg: 18027
Kör: Herrgårdsvagn
Ort: Skåne
Gjorde en liten sammanställning för FAQ om kontrollmätning av Lambdasonden, är den till belåtenhet kan den användas, annars kan
någon moderator radera den.

Något el-snille kan ju kolla så jag skrivit allt rätt!!!

_________________
Bild
Länk: Projekt CLASSIC
Tack till:
Bil-Bengtsson i Simrishamn
do88.se
KL Racing


Upp
   
InläggPostat: 12 dec 2010, 18:13 
Offline
Uppkörning

Blev medlem: 01 okt 2006, 15:41
Inlägg: 332
Ort: Norrköping
Bra gjort! Guld att känna till om de praktiska kontaktstyckena som finns i motorrummet.
Vilken kabel man mäter med röd och vilken med svart är inte så noga, gör man tvärtom får man samma värden fast negativa.

_________________
S70 Classic


Upp
   
InläggPostat: 12 dec 2010, 19:58 
Offline
Van forumsanvändare
Användarvisningsbild

Blev medlem: 02 sep 2004, 19:42
Inlägg: 1944
Ort: Kolsva/ Kör: Volvo V70 Classic 2.5T -07 | Volvo 945 LTT SE -95
Bra guide. Tillagd i FAQ
MVH Robin Moderator

_________________
Bild
Ta inte livet för givet!


Upp
   
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd  Svara på tråd  [ 4 inlägg ] 

Alla tidsangivelser är UTC+02:00 Europe/Stockholm


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited
Swedish translation by phpBB Sweden © 2006-2015