Svenska Volvo 7/900 Klubben

Platsen för oss som värnar om Volvos 7/900-serie
Aktuellt datum och tid: 25 aug 2019, 04:27

Alla tidsangivelser är UTC+02:00 Europe/Stockholm




Ny tråd  Svara på tråd  [ 23 inlägg ] 
Författare Meddelande
InläggPostat: 09 nov 2010, 12:01 
Offline
Svart bälte i SÖK!

Blev medlem: 18 sep 2010, 23:14
Inlägg: 2320
Kör: V70T5
Ort: Växjö
Många har hört talas om det, många fler har läst om det, och jag bestämde mig för att komma i sta med det bara häromdagen, och vilken grej! kommer from nu alltid ha ett bad igång!

Jag lovar, du kommer inte ångra dig!


Vad som behövs

  • En lämplig balja, nästan full med vanligt vatten (måste vara i oledande material, Glas eller plast)
  • En enkel gärna manuell bilbatteri laddare, behöver inte vara på många A, tror inte det går med en modern övervakad laddare, både 12 och 6 volt funkar, 6V skall tydligen tillåmed vara aningen bättre än 12V enligt vad jag läst mig till.
  • En "offeranod" (helt enkelt något järn som ligger i sophögen, jag har tolkat det som ju större yta desto bättre, denna kommer att ta till sig all rost så det skall inte vara något ni är rädd om! ((!OBS! man kanske kan frestas till att ta en rostfri bit, MEN DET SKALL MAN ABSOLUT INTE GÖRA, då kommer det att sönderdelas 6värdigt krom, och det är direkt förenat med livsfara, (ni har väl sett Erin Brockovich) Kolla gärna här !OBS!))
  • Sedan behövs bara lite målarsoda som ni hittar i närmaste målar affär, flaskan ni ser på bilden kostade 70:- och räcker i evigheter!

Bild

Jag använde mig av en bromsskiva med bortkapat nav som passade perfekt i baljan, å då den tar tillsig all rost så skall inte laddarens anslutning vara i vattnet så jag drog 2 kablar från bromskivan och upp, (jag har läst att det är en fördel om offeranoden sticker upp ovanför ytan, men jag vet inte ifall det ger någon prestandavinst eller om det bara är för att man är rädd om anslutningen från laddaren), sedan får inte det som avrostas vara i direkt kontakt med offeranoden så jag la en plastskiva mellan

Bild

Sedan så blandar man i målarsoda, en siffra som är återkommande verkar vara 1 matsked på 5 liter vatten, men då min laddare va ganska svag ökade jag dosen lite, målarsoda är inte speciellt farlig, men den varnar för att vara irriterande, så har du känslig hud så bör gummihandskar användas

Bild

Sedan så ansluter man minus (-) på delen som skall avrostas och plus (+) till offeranoden

Bild

Sedan lägger man i delen som skall avrostas och slår på laddaren, det bör ganska så direkt börja bubbla...
!OBS! se till att det inte blir kortslutning mellan offeranoden och det som skall avrostas! ifall laddaren har ett otillräckligt kortslutningsskydd kan det gå illa! !OBS!

!OBS! Vid elektrolysen så är bubblorna som uppstår runt offeranoden syrgas och det runt avrostningsdelen vätgas, blanda dessa så får man knallgas! så undvik att röka/tända eld i direkt närheten av badet! men jag tror inte det uppstår några större mängder, men badet skall hälst stå väl ventilerat. !OBS!


Bild
Bild

A mätaren visar hur bra mumma det är...

Bild

Beroende på strömstyrka/mängd rost/storlek på delen/styrka på blandning så tar det olika lång tid, men en ganska vettig tid är över natten, för det gör inget ifall delen ligger i för länge...

Så har ser det ut när man får upp biten ur badet, fortfarande ful å daskig, men det borstas enkelt bort med stålborste eller liknande, ifall ni borstar och kommer till en yta som är torr så betyder det att vattnet inte riktigt har trängt ner ännu, då får man bada biten en stund till...

ifall det är riktigt tjacka lager rost på biten kan man snabba upp processen genom att då å då ta upp biten och skrapa av lite "gegga"

Bild

Här är resultatet, gämnför gärna med bilden innan jag lägger den i badet =)
Tänk nu på att delen är helt ren! så ifall du inte skall måla den direkt så måste du ha på någon slags olja, WD40 är ett beprovat bra medel till detta, annars kommer den börja rosta omgående igen!

Bild

Tips/trix
  • Säg att baljan är rektangulär, använd då ett tunt plåt gods som offeranod och böj den så att det går RUNT baljan MED kanten.
  • Vira in delen som ska avrostas med ståltråd så att strömmen kan verka överallt!
  • Se till att stålborsta innan så att rost, som döljs av färg, också försvinner. Detta beror som sagt att elektrolys med NatriumKarbonat inte tar bort färgen.
  • Biltema säljer murrbruksbaljor upp till 90L för 90kr. Perfekt för elektrolys, har dock inte använt sådana. http://biltema.se/sv/Bygg/Kakel-och-mur ... ruksbalja/
  • Jag borstar av delarna med mässingborste på borrmaskin, riktigt smidigt!
  • Delar med väldigt tjocka lager rost (som tex ett 30k mil gammalt bromsok) måste man ta upp ur badet och skrapa efter några timmar, märkte att den inte riktigt kryper ner i 5mm tjock rost ifall man inte skrapar mellanåt, det går säkert av sig självt med tiden, men vill man spara tid är det ett gott råd!
  • Blandningen är inte klassad som miljöfarlig, så vid normal dos (1msk/5 liter) så är det ofarligt att göra sig av med i tex avlopp, men vid kraftigare dosering eller liknande kan man lämna det till miljöstation, men man behöver ju aldrig byta igenteligen...
  • Delarna bör ligga så nära varandra som möjligt utan risk för kortslutning, går fortare då...
  • Använd gärna en laddare med amperemeter eller montera själv en amperemätare på kablan till offeranoden, det är bra att kunna hålla koll på strömstyrkan, då ser man hur mättad offeranoden är...
  • Jag har läst att man skall inte ha för bra kräm i badet, det går fortare, men det kan enligt vissa gå för fort (jag ligger på mellan 2-3A
  • Använd laddarens kabelarea hela vägen ner i badet, för ifall det blir kortis nere i badet pga att bitarna kommer emot varandra så är det inte så bra ifall laddaren är avsäkrad för större area! kan bli kabelbrand!
  • Man kan avrosta flera grejjer samtidigt, antingen så lägger man delen på den andra (så de får kontakt) eller så kopplar man samman dem med kablar, men det tar ju längre tid då...
  • Håll aldrig delen som skall avrostas och kör ner andra handen i badet! man får en jävla stöt! (haha, hur många gånger på dessa 3 dagar har jag inte lyckats med det? ;)) är ni rädda för ström så slå av laddaren innan ni hanterar badet
  • Vattnet blir ganska snabbt grisigt och äckligt, men det gör inget, badet funkar ändå, vad jag har förstått så behöver man igenteligen aldrig byta vattnet, men jag tänka mig att jag kommer sila badet framöver för att få bort ev skräp...
  • Ifall ni ser att strömmen minskar så kan det bero på att offeranoden av mättad av rost, byt eller se nedan...
  • Ifall ni gör ett seriöst bad med formanpassade armeringsjärn i botten osv, så kan man ju vända processen och då och då avrosta "offeranoden" till något som är lätt att byta och kasta, jag avrostade min igår, efter det blev det bra kräm igen...
  • Man behöver aldrig byta lösningen, men vattnet avdunstar med tiden, då räcker det att hälla i nytt rent vatten, man behöver inte hälla på mer soda
  • Vad jag har läst mig till skall man akta sig för att doppa gummi i badet, vilket också borde omfatta porösa plaster.
  • Lager mm som innehåller fett skall man inte doppa, för sodan löser upp all fett, så ifall ni doppar det måste lagren fettas in igen!
  • För er som bor i mindre städer där målarsoda inte längre säljs så funkar också NatriumBiKarbonat. Annars så finns målarsoda bl.a. på Bauhaus för 65kr/kg = räcker en evighet.

Badet är 100% riskfritt vid rätt hantering, å jag tycker inte ni skall avskräckas av riskerna, men det är bättre att veta om dem så att det inte händer något...

Sammanfattning av riskerna:
  • Badet är irriterande, och skadligt för ögonen, är du känslig använd Handskar. klia dig inte i ögonen med blöta händer
  • Knallgas bildas i direkt närhet av badet! undvik öppen eld/gnistbildning och ha det väl ventilerat
  • Man kan få stötar ifall man hanterar badet ovarsamt (men jag tror inte de är farliga, jag fick flera häromdagen) men man skall nog akta sig vid kraftigare laddare!
  • Akta dig för att skapa kortslutning i badet, ha inte större säkring än vad laddaren är avsedd för, ha samma kabelare hela vägen från laddaren till delarna, av just denna anledning så rekomenderar jag INTE ett du har ett bilbatteri paralellt med laddaren som man kan läsa på vissa forum, ni vet ju alla vad som händer när man direkt kortsluter ett batteri, och man behöver inte mer kräm än vad en mindre laddare klarar! och laddaren har oftast kortslutningsskydd!
  • Använd absolut inte en rostfri offeranod! används detta så blir badet rent av dödligt giftigt! altså får det inte förekomma något rostfritt i badet på laddarens (+) sida.


Ifall ni har något att inflika säg gärna till! jag har som sagt bara haft mitt bad i ett par dag så max koll har jag inte...

Tack till SA4AFG och Team_240 för bidrag till DIYn

MVH

_________________
Nuvarande bil:
Volvo V70 T5 -97
Tidigare bilar:
Volvo 760 GLE -84 | Volvo 740 GLE -90
Volvo 760 GLE -88 | Volvo 740 GLT -90
Volvo 960 E -95 | Volvo 850 GLT -92
Volvo 850 GLT -92


Senast redigerad av Xoffis 14 jan 2011, 02:49, redigerad totalt 15 gång.

Upp
   
InläggPostat: 09 nov 2010, 12:26 
Offline
V O L V O G U D
Användarvisningsbild

Blev medlem: 16 jan 2004, 20:19
Inlägg: 19439
Ort: Önum (Vara) Medlemsnummer:58 Bygger:Volvo 740 16v Kör:Volvo 740 16v Tävlar:Volvo 142
en mycket bra sammanfattning må jag säga.

Dock har jag en fråga, varför 2 kablar ner till offerbiten?

_________________
Bild

Det som inte finns går att bygga (men använd skyddsglasögon)


Upp
   
InläggPostat: 09 nov 2010, 12:34 
Offline
Svart bälte i SÖK!

Blev medlem: 18 sep 2010, 23:14
Inlägg: 2320
Kör: V70T5
Ort: Växjö
Domino skrev:
en mycket bra sammanfattning må jag säga.

Dock har jag en fråga, varför 2 kablar ner till offerbiten?


Jag vet inte, under min runtforskning på nätet så va det någon som sa att man skulle ha grova kablar, men på hemma nivå då man inte kommer upp i några större A så kvittar det nog, industri elektrolys pumpar ju flera 100A ifall jag har fattat det rätt, så nej, den gör nog ingen större nytta då ändå laddarens kablar är så klena, men har man en större laddare så rekomenderar jag nog att hälst samma area används som laddaren har, (då laddaren troligtvis är avsäkrad för den strömstyrkan)

Men skall ändra lite i mitt inlägg på den saken, tack för respons! =)

_________________
Nuvarande bil:
Volvo V70 T5 -97
Tidigare bilar:
Volvo 760 GLE -84 | Volvo 740 GLE -90
Volvo 760 GLE -88 | Volvo 740 GLT -90
Volvo 960 E -95 | Volvo 850 GLT -92
Volvo 850 GLT -92


Upp
   
InläggPostat: 09 nov 2010, 13:38 
Offline
Svart bälte i SÖK!

Blev medlem: 18 sep 2010, 23:14
Inlägg: 2320
Kör: V70T5
Ort: Växjö
har ändrat lite och sammanfattat riskerna... men jag säger det igen, badet är inte alls farligt så länge det hanteras rätt...

_________________
Nuvarande bil:
Volvo V70 T5 -97
Tidigare bilar:
Volvo 760 GLE -84 | Volvo 740 GLE -90
Volvo 760 GLE -88 | Volvo 740 GLT -90
Volvo 960 E -95 | Volvo 850 GLT -92
Volvo 850 GLT -92


Upp
   
InläggPostat: 09 nov 2010, 18:48 
Offline
Forumsfreak

Blev medlem: 19 maj 2005, 19:16
Inlägg: 3194
Kör: 945 Turbo -94
Ort: Southern Strane
Utmärkt! Precis vad jag hade önskat mig - en bra beskrivning över elektrolysen! :D Stort tack för det, Xoffis!

Om någon moderator ser detta så vore det riktigt bra om vederbörande ville flytta denna tråd till FAQ:n!

_________________
Leg. garagehangaround - kan inte mecka själv men är intresserad och vill gärna lära mig, både i folks garage och på forumet!


Upp
   
InläggPostat: 09 nov 2010, 19:17 
Offline
Forumsfreak

Blev medlem: 15 aug 2007, 23:54
Inlägg: 3799
Kör: Högertrafik
Så nu är kampen vem som kan bygga det största badet och sen sänka ner hela bilen i det :lol:


Upp
   
InläggPostat: 09 nov 2010, 19:29 
Offline
Svart bälte i SÖK!

Blev medlem: 18 sep 2010, 23:14
Inlägg: 2320
Kör: V70T5
Ort: Växjö
swec_fullmoon skrev:
Så nu är kampen vem som kan bygga det största badet och sen sänka ner hela bilen i det :lol:


Under mina forskningar på ämnet så öäste jag om folk som hade tillräckligt stora bad för att köra hela bakaxlen, men det räcker nog inte med en vanlig liten laddare då...

_________________
Nuvarande bil:
Volvo V70 T5 -97
Tidigare bilar:
Volvo 760 GLE -84 | Volvo 740 GLE -90
Volvo 760 GLE -88 | Volvo 740 GLT -90
Volvo 960 E -95 | Volvo 850 GLT -92
Volvo 850 GLT -92


Upp
   
InläggPostat: 09 nov 2010, 21:13 
Offline
Dags att bli medlem?
Användarvisningsbild

Blev medlem: 07 feb 2005, 18:30
Inlägg: 6368
Kör: V70
Ort: Eskilstuna
swec_fullmoon skrev:
Så nu är kampen vem som kan bygga det största badet och sen sänka ner hela bilen i det :lol:


eller "Den som har mest kvar av sin bil vinner"
:lol:
Elektrolys är beprövat med ett godkänt resultat :)

_________________
[Volvo 945 LTT-96]


Upp
   
InläggPostat: 09 nov 2010, 22:13 
Offline
Klubbmedlem 2019
Användarvisningsbild

Blev medlem: 13 aug 2005, 20:29
Inlägg: 4379
Kör: 740 med V8
Ort: Hässelby 165
Detta skulle inte skada att ha i FAQ. Grymt bra guide Xoffis och jävla kul grej detta! :)

_________________
Bild
Nattsvart lack och kromad list på 89 årsmodell. Jag öser på för fullt i stan som en 50-tals rebell!


Upp
   
InläggPostat: 09 nov 2010, 22:44 
Offline
Svart bälte i SÖK!

Blev medlem: 18 sep 2010, 23:14
Inlägg: 2320
Kör: V70T5
Ort: Växjö
Tackar för all respons! Kul att det uppskattas!

har även editerat lite granna igen (som sagt, jag är ny på området)

Och ifall det finns någon annan som har något att inflika eller ändra, tveka inte att säga till!

_________________
Nuvarande bil:
Volvo V70 T5 -97
Tidigare bilar:
Volvo 760 GLE -84 | Volvo 740 GLE -90
Volvo 760 GLE -88 | Volvo 740 GLT -90
Volvo 960 E -95 | Volvo 850 GLT -92
Volvo 850 GLT -92


Upp
   
InläggPostat: 09 nov 2010, 23:45 
Offline
Dags att bli medlem?
Användarvisningsbild

Blev medlem: 15 maj 2006, 14:12
Inlägg: 7027
Kör: Volvo 960
Ort: Göteborg
Jag har ett gött packe bromsok som kan må gott av detta :D

Tackar :D

_________________
Bild
Only YOU can prevent forest fires.


Upp
   
InläggPostat: 13 nov 2010, 14:22 
Offline
Svart bälte i SÖK!

Blev medlem: 14 okt 2005, 15:48
Inlägg: 2974
Kör: 945 GL/Turbo -91
Ort: Surahammar
[thum] Tack för denne Guide. :D Ska prova o göra detta på mina okhållare ikväll :D .

_________________
Bild
Tidgare Volvosar: 1st 242 2st 244 1st 245 1st 764 1st 745


Upp
   
InläggPostat: 13 nov 2010, 14:45 
Offline
Forumsfreak
Användarvisningsbild

Blev medlem: 11 feb 2006, 13:34
Inlägg: 3068
Kör: RWD
Ort: Örebro
Sånt här uppskattas, bra guide [thum]

_________________
Jonas Anderot


Upp
   
InläggPostat: 13 nov 2010, 19:09 
Offline
Övningskörning

Blev medlem: 26 aug 2010, 15:33
Inlägg: 135
Kör: Volvo 740 GRAND LUX
Bra guide måste jag säga, men hur är det med delar som fortfarande har färg på sig?
te.x en halväten diffkåpa med både färg och underedsklet.

_________________
Grand lux, rondellernas okrönte kung


Upp
   
InläggPostat: 14 nov 2010, 01:19 
Offline
Svart bälte i SÖK!

Blev medlem: 18 sep 2010, 23:14
Inlägg: 2320
Kör: V70T5
Ort: Växjö
Fortfarande trevligt med all respons på tråden! tackar alla som gillar den! =)

Vad jag läste mig till va att färg löses upp till stor del, så ifall man badar något skall man nog inte räkna med att de sitter kvar, men har inte själv provat att doppa något målat ännu... målar soda används ju vanligtvis till att just få bättre fäste på gammal färg när man målar nytt...

men det ända rätta är väl att jag provar i veckan med något som är lackat så vi får se vad som händer! =)

_________________
Nuvarande bil:
Volvo V70 T5 -97
Tidigare bilar:
Volvo 760 GLE -84 | Volvo 740 GLE -90
Volvo 760 GLE -88 | Volvo 740 GLT -90
Volvo 960 E -95 | Volvo 850 GLT -92
Volvo 850 GLT -92


Upp
   
InläggPostat: 14 nov 2010, 01:38 
Offline
Övningskörning

Blev medlem: 26 aug 2010, 15:33
Inlägg: 135
Kör: Volvo 740 GRAND LUX
Xoffis skrev:
Fortfarande trevligt med all respons på tråden! tackar alla som gillar den! =)

Vad jag läste mig till va att färg löses upp till stor del, så ifall man badar något skall man nog inte räkna med att de sitter kvar, men har inte själv provat att doppa något målat ännu... målar soda används ju vanligtvis till att just få bättre fäste på gammal färg när man målar nytt...

men det ända rätta är väl att jag provar i veckan med något som är lackat så vi får se vad som händer! =)

Vore ju helt klart värt att testa. Min tanke var mer typ om hela delen skulle bli plåtren eller om fläckar av sunkig färg skulle sitta kvar om du förstår vad jag menar.

_________________
Grand lux, rondellernas okrönte kung


Upp
   
InläggPostat: 14 nov 2010, 14:47 
Offline
Svart bälte i SÖK!

Blev medlem: 14 okt 2005, 15:48
Inlägg: 2974
Kör: 945 GL/Turbo -91
Ort: Surahammar
Verka som min laddare ej ville vara med på det.
Hände inte mycket. Få prova när jag har en annan laddare senare.

_________________
Bild
Tidgare Volvosar: 1st 242 2st 244 1st 245 1st 764 1st 745


Upp
   
InläggPostat: 14 nov 2010, 16:25 
Offline
Färsk användare

Blev medlem: 30 jul 2008, 13:39
Inlägg: 46
Kör: 740, 765 TDI
Ort: Säffle, Bengtsfors
riktigt bra förklaring! nu förstår man både hur bra det kan bli och riskerna med det! som sagt riktigt bra gjort xoffis! :D


Upp
   
InläggPostat: 14 nov 2010, 21:37 
Offline
Uppkörning
Användarvisningsbild

Blev medlem: 03 mar 2009, 15:46
Inlägg: 328
Kör: Bmw 330D
Ort: Mora
Fin guide!

ha inte en rostfri klämma på + kabeln på batteriladdaren om den hamnar under vattenytan!

Kanske kan va värt o lägga in nånstans.

_________________
Bonneville 455 4dr HT
Min bil på Garaget.org


Upp
   
InläggPostat: 14 nov 2010, 21:47 
Offline
Van forumsanvändare
Användarvisningsbild

Blev medlem: 09 jan 2006, 19:14
Inlägg: 1307
Kör: Volvo
Ort: Vimmerby
Kalasbra guide detta.
Åkte och köpte målarsoda direkt efter att jag läst detta och det har nu resulterat i en hel del testande med grymt resultat!
Nu ska det bara byggas större balja!

Tummen upp!

Mvh Thörnis

_________________
Volvo V70 Business -05, Volvo V40 D2 Momentum -16


Upp
   
InläggPostat: 14 nov 2010, 22:20 
Offline
Svart bälte i SÖK!

Blev medlem: 18 sep 2010, 23:14
Inlägg: 2320
Kör: V70T5
Ort: Växjö
240in skrev:
Verka som min laddare ej ville vara med på det.
Hände inte mycket. Få prova när jag har en annan laddare senare.


Har du Amperemätare på laddaren? om inte så är det ett bra råd för att se hur mycket som händer...

_________________
Nuvarande bil:
Volvo V70 T5 -97
Tidigare bilar:
Volvo 760 GLE -84 | Volvo 740 GLE -90
Volvo 760 GLE -88 | Volvo 740 GLT -90
Volvo 960 E -95 | Volvo 850 GLT -92
Volvo 850 GLT -92


Upp
   
InläggPostat: 15 nov 2010, 23:03 
Offline
Svart bälte i SÖK!

Blev medlem: 18 sep 2010, 23:14
Inlägg: 2320
Kör: V70T5
Ort: Växjö
Uppdaterat lite med tips/trix från Team_240

_________________
Nuvarande bil:
Volvo V70 T5 -97
Tidigare bilar:
Volvo 760 GLE -84 | Volvo 740 GLE -90
Volvo 760 GLE -88 | Volvo 740 GLT -90
Volvo 960 E -95 | Volvo 850 GLT -92
Volvo 850 GLT -92


Upp
   
InläggPostat: 22 nov 2010, 14:43 
Offline
Van forumsanvändare
Användarvisningsbild

Blev medlem: 02 sep 2004, 19:42
Inlägg: 1944
Ort: Kolsva/ Kör: Volvo V70 Classic 2.5T -07 | Volvo 945 LTT SE -95
Flyttade denna till FAQ

MVH Robin Moderator

_________________
Bild
Ta inte livet för givet!


Upp
   
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd  Svara på tråd  [ 23 inlägg ] 

Alla tidsangivelser är UTC+02:00 Europe/Stockholm


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited
Swedish translation by phpBB Sweden © 2006-2015