Tänkte att jag slänger upp en liten guide på hur man byter stödlager då jag inte hittade någon. Alltid hjälper det någon.
Detta behöver man.
-Lagersats - Visst går det att köpa endast lager men oftast så är hållaren lika slut som lagret.
Det finns 2 olika dimensioner på lagren och det vanligaste är det grövre utav dom. Kan inte svara på vilka årsmodeller som hade vilket lager osv.
-Spärrskaft
-Hylsa 12mm
-Block 15+17mm
-Hammare
-Rörbit 2"
-Något som man kan märka upp kardan med så att den kommer tillbaka som den satt för att undvika obalans.
-Skruvstäd
-Smörjfett
Uppmärkning av kardan...
Ta lämpligtvis en huggmejsel och slå märken så att vi vet hur medbringaren på växellådan och kardan ska stå i förhållande till varandra. Eftersom att vi kommer att dra isär kardan så ska det märkas upp så att det kommer ihop likadant i änden med splines. Se komplettering längst ner.
Främre delen av kardan. Den avlägsnas genom att lossa dom 4 skruven som sitter mot växellådan, ta ner plattan som lagerhållaren står på (6 skruv) och dra loss kardanen framåt.
Ta loss damasken och rengör denna.
Lagret får man loss genom att knacka på metallringen i mitten på lagerhållaren. Slå dock inte för hårt så att den blir jätteskev. Jag använde en liten penhammare. Det är bättre att slå lösare massor med gånger är hårt få gånger. Man kan kapa om man inte får loss det efter 2 timmars hamrande men akta för guds skull skyddsringarna som visas på bilderna och kapa inte i kardan.
Rengör änden på kardan med lämpligtvis roterande stålborste eller vanlig stålborste om man inte har tillgång till det förstnämnda.
Använd en hylsa av passande storlek för att få dit ringen som vi tidigare skulle vara rädda om på plats. Försök att rikta till den så att den är rak när den monteras då denna kommer att rotera med kardan.
Ringen på plats.
Lägg lagerhållaren på plats på ringen och knacka sedan ner lagret i hållaren. Jag använde en låsvätska på inre lagerbanan mot kardan för att garantera att det stannar där det ska vara. Det är nu vi ska använda 2"-röret som passar perfekt runt kardan och man kan få bra slagkraft mot den inre lagerbanan så att det kommer på plats. Lagret kan inte slås ner för långt så det behöver man inte oroa sig för.
Knacka med samma rör fast den andra ringen ovanpå lagret och vips så har vi bytt stödlager. Smörj rikligt splinsen med vanligt smörjfett, montera gummidamasken och sätt tillbaka kardan och lagerhållarens platta.
Såhär såg mitt lager ut. Det gick inte att snurra på laget utan att ta i för kung och fosterland.
Komplettering till uppmärkning av kardan.
Tänk att det är ett u i var ände på kardan. Dessa skall ligga i linje och dessa kan vändas åt 2 håll pga detta. För att få dom rätt under monteringen så ställer/lägger man sig under växellådan och ser kardan framifrån så att man kommer i rätt läge.
]--------[ = rätt
]--------- = fel
Howto; Byta stödlager.
-
- Svart bälte i SÖK!
- Inlägg: 2974
- Blev medlem: 14 okt 2005, 15:48
- Kör: 945 GL/Turbo -91
- Ort: Surahammar
- Kontakt:
Re: Howto; Byta stödlager.
Bra Guide det här. En fråga Vad fyller den dära skyddsringen för funktion? Vad händer om man kör utan? Min hade rostat sönder så den trasa sönder när man peta på den.
Tidgare Volvosar: 1st 242 2st 244 1st 245 1st 764 1st 745
Re: Howto; Byta stödlager.
riktigt bra att du tar dig tid och energi att göra en så utförlig guide med bilder!!! (har ju tvingas göra det där utan hjälp några gånger och det går ju inte ens felfritt 2a och 3e gången )
- eXtrinity
- Uppkörning
- Inlägg: 756
- Blev medlem: 20 dec 2006, 17:01
- Kör: Volvo 744
- Ort: Karlstad/Skoghall
Re: Howto; Byta stödlager.
Den ska hindra smuts och andra otrevligheter från att ta sig in till lagret och förstöra. Man kan köra utan men det minskar lagrets livslängd. Att tänka på då är att spola med vatten lite då och då för att få bort smuts. INTE med högtryck då det kommer att pressas in vatten i lagret och det är inte bra. Är ganska krångligt att ha isär enhetslager (underhållsfritt) och smörja när man har gjort det.240in skrev: Bra Guide det här. En fråga Vad fyller den dära skyddsringen för funktion? Vad händer om man kör utan? Min hade rostat sönder så den trasa sönder när man peta på den.
Kul att det uppskattas! Alltid ska man göra något fel oavsett hur många gånger man har gjort det och hur duktig man än är. Går tyvärr inte att slippa ifrån det.GLoin skrev:riktigt bra att du tar dig tid och energi att göra en så utförlig guide med bilder!!! (har ju tvingas göra det där utan hjälp några gånger och det går ju inte ens felfritt 2a och 3e gången )