OD-felsökningsguide.
Tänds OD-lampan (då går ström fram till solenoiden):
* Mekaniskt fel. Enda åtgärden man enkelt kan göra då, förutom att byta ut hela klumpen, är att byta till en bra olja och rengöra silen.
* Jorden till solenoiden är dålig. Kan även göra att den hoppar i och ur lite hursomhelst utan att lampan tänds/släcks.
* Själva solenoiden är kass. Det här felet kan ge den effekten att OD:n går att lägga i när lådan är kall, men att den börjar slira och/eller hoppar ur när lådan blir varm.
Tänds inte OD-lampan (ingen ström till solenoiden):
* Fel i OD-knappen. (Ovanligt)
* Kabelbrott eller liknande till OD-knappen. (Vanligt om Pelle Fixare bytt 10 lådor och knoppar i sina dar på bilen)
* OD-relät har gett upp eller kärvar. Montera bort radiopanelen och askkoppen och prova knacka på relät med en skruvmejsel samtidigt som du trycker in OD-knappen med fyrans växel i. Blinkar OD-lampan till eller tänds så är det bara byta reläet. Enligt Eda går det i många fall att löda om dåliga lödpunkter på relät istället för att skaffa ett nytt.
* Givaren för 4:ans växel på lådan är trasig. Prova jucka spaken i sidled fram och tillbaks medan du håller in OD-knappen med fyrans växel i. Blinkar OD-lampan till eller tänds är det bara byta kontakten. Det här felet kan även ge den effekten att OD:n går att lägga i när lådan är varm, men inte kall.
Felsökning av Overdrive (femmans växel på M46)
- Snusarn
- Expert
- Inlägg: 8508
- Blev medlem: 16 maj 2003, 15:22
- Kör: säkert..
- Ort: Vänersborg Medlemsnummer 133 Kör: Saab 9-3 -02, Buick Park Avenue -92a VW Caddy pickup -97a
Felsökning av Overdrive (femmans växel på M46)
Jobbar på volvo.. dock bussar
Re: Felsökning av Overdrive (femmans växel på M46)
Elschema från ThaSaints Faq-mapp, ursprung okänt:
S70 Classic