FAQ: Koppla in kallstartsanordning för E85!

Här har vi sparat trådar som svarar på standardfrågor samt guider.
Vill du bidra med material till denna del posta din tråd som vanligt i lämplig del av forumet och skicka sedan ett PM till någon av moderatorerna.
Användarvisningsbild
Kim J
Dags att bli medlem?
Inlägg: 5148
Blev medlem: 27 nov 2004, 23:26
Kör: 264 Turbo -77
Ort: Göteborg!

FAQ: Koppla in kallstartsanordning för E85!

Inlägg av Kim J »

Många frågor i E85 delen angående kallstarter och hur man kan kopplar in detta "kallstartsmotstånd"...

Denna kallstartsanordning gör att man sliper tjuriga starter!
Kopplas på tempgivarn!

Det som krävs är:
1st motstånd 18 kohm (artikelnummer 6078646 hos Elfa.se)
1st strömställare, (exempel artikelnummer 3553724 hos Elfa.se), finns i olika färger, köpte själv en svart knapp...
1st sockerbit och några meter kabel...

Här är en fin ritning på hur detta kopplas in:
2c2008111315P5f86.jpg
2c2008111315P5f86.jpg (13.56 KiB) Visad 3132 gånger
(bilden ritad av Frankenberg)
OBS: Kabeln var inte Svart/vit i mitt fall, men fungerar ändå!

Motståndet och sockerbiten kopplas alltså på en av kablarna till tempgivarn...
Denna sitter monterad allt som oftast under insuget :wink:
Det sitter "slang" runt kablarna, så man får öppna upp slangen för att komma åt att "klippa"!

Efter att jag kopplat motståndet och sockerbiten så körde jag några varv med eltejpen runt detta,
och tryckte tempgivarkontakten på plats i tempgivaren igen...
Man får alltså lossa kontakten till tempgivarn för att kunna jobba med kablarna, är lite halvtrångt...

Tempgivarn styr bl.a. bränsleinblandningen och när du trycker på din knapp i kupèn,
alltså kopplar ur tempgivarn, så tror motorn att det är -18c istället för kanske +5 grader och fetar alltså på lite grann vid start :wink:

Brukar själv ha min knapp intryckt några sekunder efter start...

Hoppas detta gav en inblick i hur detta ska kopplas in i alla fall..
(Om denna "guide" uppfattas som användbar så flytta den gärna till FAQ)

Jag tar inget ansvar för inkopplandet av detta!
Med vänliga hälsningar Kim

Edit: Denna kanske inte ska ligga i FAQ utan som klistrad i E85 delen?
Bild

Användarvisningsbild
Refined740
Van forumsanvändare
Inlägg: 1818
Blev medlem: 17 apr 2007, 17:26
Kör: 740 Turbo -90

Re: FAQ: Koppla in kallstartsanordning för E85!

Inlägg av Refined740 »

Mkt bra guide! Jag tror att den gör sig bäst som klistrad i E85 delen, känns mest naturligt.
Volvo 945 Classic FTT -98 Asienspec
Volvo 945 Classic LTT -98 X 2
Volvo S90 3,0 -98
Volvo 960 2,3 T5 -92
Volvo 944 SE LTT -96
Volvo 944 D24TIC -96
Volvo 740 TIC -90
Volvo XC70 D5 AWD -07

nisse123
Färsk användare
Inlägg: 56
Blev medlem: 18 jun 2006, 20:47

Re: FAQ: Koppla in kallstartsanordning för E85!

Inlägg av nisse123 »

Motståndet och sockerbiten kopplas alltså på en av kablarna till tempgivarn...
Denna sitter monterad allt som oftast under insuget :wink:
Det sitter "slang" runt kablarna, så man får öppna upp slangen för att komma åt att "klippa"!
Själv gick jag på kabeln längs torpedväggen - lite lättare så. Vit-med-gråa-sträck-färgad vad den..
740 GLE -90 E85 V-kam TILL SALU

wwjd
Färsk användare
Inlägg: 2
Blev medlem: 16 jan 2007, 09:32

Re: FAQ: Koppla in kallstartsanordning för E85!

Inlägg av wwjd »

Spelar det någon roll vilken av sladdarna man kopplar motståndet på? Hur vet man isf vilken av dem man ska attackera?

/Tobias

Skriv svar