FAQ: Snabbkurs, Plastsvetsning!

Här har vi sparat trådar som svarar på standardfrågor samt guider.
Vill du bidra med material till denna del posta din tråd som vanligt i lämplig del av forumet och skicka sedan ett PM till någon av moderatorerna.
Användarvisningsbild
Kim J
Dags att bli medlem?
Inlägg: 5148
Blev medlem: 27 nov 2004, 23:26
Kör: 264 Turbo -77
Ort: Göteborg!

FAQ: Snabbkurs, Plastsvetsning!

Inlägg av Kim J »

Många som efterfrågat detta, och fick ett PM tidigare idag om detta...



Så här kommer en snabbkurs om det grundläggande för plastsvetsning!



________________________________________________________________________________________________________



Det du behöver är följande:



En stycke värmepistol, modell spelar ingen större roll...

Räcker med en billig variant, Clas Olsson har en modell för 99 kronor, den fungerar...



Sen behöver du ett sånt här munstycke:
l17740.jpg
l17740.jpg (8.65 KiB) Visad 4563 gånger
art.nr på elfa: 80-892-03


Och ett sånt här:
l17741.jpg
l17741.jpg (10.94 KiB) Visad 4563 gånger
art.nr på elfa:80-892-11


Dessa finns bl.a. på Elfa.se...



Det första munstycket sätter du på värmepistolen och det andra munstycket på det första munstycket...



Delen med skåran på andra bilden skall på pipen på första munstycket alltså!



Sen är det bara att köra igång...

Stavar till plastsvetsning kan man köpa i diverse byggvaruhus eller i matt affärer...

Viktigt är att man får stavar som tillhör den plasten man ska "svetsa"!

Det går inte bygga ihop exempelvis en kofångare med olika plastmaterial!!!!



Stavarna kör du sedan in i pipen som du ser bredvid pipen med skåra...

Detta gör du med handkraft!



Munstycket som är neråt mot kofångaren sedan skall inte ligga emot kofångaren utan du pressar stavarna med handkraft!



För trycker du munstycket emot kofångaren finns risk att du bränner hål i kofångaren, stål blir varmt! :wink:



Har du något byggvaru hus i närheten där du bor kan dessa grejer mycket väl finnas där, betydligt billigare!

Även stavar brukar finnas...



Dessa saker brukar finnas under varmluftsartiklar...



Vet i alla fall att Hornbach i Göteborg säljer allt du behöver, Värmepicka, Munstycken, Stavar och annat!



OBS, OBS, OBS: Munstyckena kan se olika ut beroende på fabrikat!!

Och beroendepå vart man köper dom...



En annan mycket viktig sak är för arbetet med kapning o.s.v.!

Stora springor emellan materialen försvårar betydligt!"



Kapa rätt, fäst gärna sakerna med exempelvis plastbitar mellan skarvarna och skruva fast dessa tills svetsningen är klar!

Detta p.g.a. att det är bra att grejerna håller sig still tills man är klar!



Exempel på hur man kan fästa plastbitar mellan skarvarna:
TunphcxQL.jpg
TunphcxQL.jpg (87.62 KiB) Visad 4563 gånger
Tre plastbitar syns på framsidan, sitter MASSOR på baksidan, skruvarna syns...



Det är även bra om man slipar bort färg som är i närheten av skarven så svets staven fäster bättre!



Brukar vara bra att plastsvetsa på baksidan av någonting då svetsarna är VÄLDIGT svåra att slipa ner!

I princip omöjligt för hand...

Väljer man ändå detta är någon sorts av slipmaskin att föredra!



Skarvarna på framsidan spacklar man igen, och sedan slipar...



Hoppas detta gav en vink av det hela!

Övning ger färdighet :P 8)



Jag tar inget ansvar ifall någon vill testa detta, det sker på egna risk!!



Med vänliga hälsningar Kim

Tyckte det var lite lurigt att hitta dem på elfa, så jag lade till art.nr. på de båda munstycken som behövs //Domino
Bild

Jens.L
Forumsfreak
Inlägg: 3021
Blev medlem: 23 sep 2004, 22:11
Kör: Volvo 940
Ort: Sala
Kontakt:

Inlägg av Jens.L »

Bra jobbat Kim J.



Flyttar till FAQ
Volvo 940 Turbo 1997

cruisingphill
Svart bälte i SÖK!
Inlägg: 2142
Blev medlem: 24 aug 2004, 20:50
Kör: 740TIC

Re: FAQ: Snabbkurs, Plastsvetsning!

Inlägg av cruisingphill »

Måste höja ett varningens finger!!

När man plastsvetsar så blir det varmt. Värmen får det att ryka. Plast är giftigt!
Se till att ni har god ventilation och/eller andningsmask, ingen binda med gummiband runt huvudet utan riktigt med filter!

Det finns anledningar till att folk som jobbar med detta måste vara "behöriga" för att arbeta med härdplaster m.m. samt gå på återkommande kontroller av luftvägarna...

Hittade ett papper hemma:

"Arbetsmiljöverkets författningslag "Medicinska kontroller i arbetslivet" med föreskrifter om härdplaster (AFS2005:6)"

Detta gäller alla typer av arbeten med plaster/lim. T.ex. purlim till vindrutor, när ni tar bort en ruta med wiretråd eller liknande blir det friktion som får det att ryka. Förbannat skadlig rök det!

Ta hand om era luftvägar, jobba säkert!
740 Turbo Intercooler -88,

Skriv svar