FAQ: Vevhusventilation.

Här har vi sparat trådar som svarar på standardfrågor samt guider.
Vill du bidra med material till denna del posta din tråd som vanligt i lämplig del av forumet och skicka sedan ett PM till någon av moderatorerna.
schnauz
Svart bälte i SÖK!
Inlägg: 2097
Blev medlem: 30 dec 2004, 23:52
Kontakt:

FAQ: Vevhusventilation.

Inlägg av schnauz »

På allmän begäran kommer här en liten FAQ/Guide till vevhusventilationssystemet, då det ofta är på tapeten!



Vad är vevhusventilation? Hur funkar den?

Vevhusventilationen är en del i motorns avgasreningssystem och fungerar enligt följande:

I motorns förbränningsfas (kan även ske i komprimeringsfasen om motorn har slitna kolvringar) smiter en del färskgaser (bränsle- och luftblandning) förbi kolvringarna och tar sig ner till vevhuset där de blandas med ångor från motoroljan - vevhusgaser har bildats. Vevhusgaserna innehåller bland annat oförbrända kolväten, vilka är mycket miljöfarliga och dessutom skadliga för motoroljan - den späs ut och molekylstrukturen förstörs. Vevhusventilationens uppgift är att se till att de skadliga vevhusgaserna sugs/trycks tillbaka till insuget för "ett andra varv" i motorn så de oförbrända kolvätet förbränns fullständigt.

Systemet består av en oljefälla, ett filter och några slangar där i mellan. Oljefällan ser precis som namnet antyder till att eventuell motorolja fångas upp och rinner tillbaks ner i tråget, medan gaserna fortsätter upp genom filtret som fångar de större partiklar som vi inte vill ha in i insuget.

Vid inbromsning eller tomgång är det högt undertryck i insuget, vilket suger ut vevhusgaserna ur vevhuset. Vid acceleration eller fullgaskörning är det lågt undertryck i insuget, men istället övertryck i vevhuset, vilket då trycker ut vevhusgaserna.



B230-motorerna har sluten vevhusventilation av PCV-typ vilket alltså innebär att vevhusgaserna leds tillbaks till insuget. Öppen vevhusventilation, som istället innebär att vevhusgaserna släpps rätt ut i luften användes fram till omkring 1960-talet. 1969 blev sluten vevhusventilation lagkrav för personbilar i Sverige. Bilar med öppen vevhusventilation släpper alltså ut mer miljöskadliga ämnen och har dessutom (i vissa fall) kortare serviceintervall, då vevhusgaserna som sagt bryter ner motoroljan.



Problem med vevhusventilationen?

Om vevhusventilationen blir allt för igensatt - och det blir den med tiden eftersom avlagringar fastnar i slangar, filter och oljefälla - bildas ett för stort övertryck i vevhuset. Trycket behöver då någonstans att ta vägen och letar sig vanligtvis ut genom röret till oljestickan, som då pressas upp. Om oljestickan sitter för hårt så trycket inte orkar ta sig ut den vägen brukar nästa rutt vara upp i ventilkåpan och ut genom oljelocket. Värsta scenariot är om även den vägen är blockerad - då finns risken att trycket i vevhuset blir så stort att det spräcker en packning, med oljeläckage som följd.



Hur håller man vevhusventilationen i trim?

Volvo beskriver systemet på rödblockarna som underhållsfritt. Dock har tiden, som många här fått erfara, bevisat något annat. Med vilket intervall man bör se över vevhusventilationen är svårt att säga, men att ta en titt ungefär var 5.000e mil är nog ingen dum idé.

Hur gör man då för att rengöra systemet?

1. Mellan tredje och fjärde cylindern (se bilder nedan) sticker det upp en svart plastslang som delar sig i två - en smal slang som går direkt till insuget och en grov slang som går till insugsröret, efter LMM.

2. Dra försiktigt loss den grova slangen - under den bör du hitta tidigare nämnda filter. Filtret finns i två olika varianter - ett i plast och ett i metall. Antingen rengör man filtret (metallfiltret badar man med fördel i t.ex. diesel), eller så köper man ett nytt. Eller så struntar man helt enkelt i det (det gör Volvos egna verkstäder då filtret ofta sätts igen, plus att det tydligen inte gör någon betydande skillnad). Rengör även slangen!

3. Lossa och rengör den tunna slangen.

4. Lossa och rengör slangen som filtret är fäst vid - under denna hittar du oljefällan som sitter skruvad på motorblocket. Det är inte gott om plats, men det går att få bort oljefällan utan att plocka bort insug etc.

5. När oljefällan är lösskruvad plockar man bort den genom att försiktigt dra den uppåt. Var uppmärksam så du inte drar med slangen som går ner i oljetråget - lossar den måste tråget plockas ner för att få tillbaks slangen på rätt plats!

6. Rengör oljefällan, t.ex. genom att bada den i diesel eller annat vettigt rengöringsmedel. Finns annars att köpa på Volvo, kostar omkring 250-300 kr om jag inte minns helt tokigt.

7. Byt de två o-ringar som sitter på oljefällan.

8. Montera i omvänd ordning.



Bilder!

Bild

Vevhusventilationen på B230F. Bubblan uppe till vänster visar filtret som sitter under slangen till insuget. Bubblan uppe till höger visar anslutningen till insugsröret.

Bild

Motsvarande bild för Turbo-modeller. Bild "lånad" av ThaSaint. :roll:

Bild

Närbild på filtret.

Bild

Oljefälla på B230F.

Bild

Notera O-ringarna! (B204FT på bilden).
Bild